4 weken Argentinië (Okt-Nov '14)

Ola,

Ik wil in Oktober-November zo’n 4 weken alleen door Argentinië gaan reizen en heb al veel gelezen in de topics op dit forum. Vanuit daar onderstaande plekken op de lijst gezet om te bezoeken:

• Buenos Aires
  • Puerto Madryn
  • El Calafate/El Chalten
  • Bariloche
  • Mendoza
  • Salta
  • Iguazu

Ook voor mijzelf maar eens een eerste, onderstaand schema ter idee (ervaring leert dat dat altijd nog kan wijzigen :P) opgezet.

[TABLE=“width: 685”]

Datum
Dag
Plaats
Wat

17-okt
Vrijdag
Amsterdam
Reisdag (vlucht)
Vertrek 20:55

18-okt
Zaterdag
Buenos Aires
Reisdag/Rustdag
Aankomst 7:05

19-okt
Zondag
Buenos Aires
Rustdag

20-okt
Maandag
Buenos Aires
Rustdag

21-okt
Dinsdag
Buenos Aires / Puerto M
Reisdag (vlucht)

22-okt
Woensdag
Puerto Madryn
Rustdag

23-okt
Donderdag
Puerto Madryn
Rustdag

24-okt
Vrijdag
Puerto Madryn / El Calafa
Reisdag (bus)

25-okt
Zaterdag
El Calafate / El Chalten
Rustdag

26-okt
Zondag
El Calafate / El Chalten
Rustdag

27-okt
Maandag
El Calafate / El Chalten
Rustdag

28-okt
Dinsdag
El Calafate / El Chalten
Rustdag

29-okt
Woensdag
El Calafate / Bariloche
Reisdag (bus)

30-okt
Donderdag
Bariloche
Rustdag

31-okt
Vrijdag
Bariloche
Rustdag

01-nov
Zaterdag
Bariloche / Mendoza
Reisdag (bus)

02-nov
Zondag
Mendoza
Rustdag

03-nov
Maandag
Mendoza
Rustdag

04-nov
Dinsdag
Mendoza/Salta
Reisdag

05-nov
Woensdag
Salta
Rustdag

06-nov
Donderdag
Salta
Rustdag

07-nov
Vrijdag
Salta
Rustdag

08-nov
Zaterdag
Salta
Rustdag

09-nov
Zondag
Salta
Rustdag

10-nov
Maandag
Salta / Iguazu
Reisdag (vlucht)

11-nov
Dinsdag
Iguazu
Rustdag

12-nov
Woensdag
Iguazu / Rio de Janeiro
Reisdag (vlucht)

13-nov
Donderdag
Rio de Janeiro
Rustdag

14-nov
Vrijdag
Rio de Janeiro
Rustdag

15-nov
Zaterdag
Rio de Janeiro
Reisdag/Rustdag
Vertrek 21:50

16-nov
Zondag
Amsterdam
Reisdag (vlucht)
Aankomst 12:20

[/TABLE]

Is dit een beetje realistisch qua timings? Zijn er plekken die ik te kort/lang wil aandoen op het 1ste oog?

Routes BA-Trelew, Salta-Iguazu, en Iguazu-Rio wil ik i.i.g. gaan vliegen. Loont het om deze tickets (die nu tussen de 50-150 euro) zitten) nu al te boeken, of beter om even te wachten, of het zelfs t.z.t. daar te doen?

Thanks alvast!

Rob

Oh, en nog een andere vraag: In Oktober-November is de voetbalcompetitie ook ‘aan’ toch? Kaartjes voor Boca of River gewoon te regelen via hostels e.d. gok ik zo?

Het is wel een drukke tijd, dus misschien beter je tickets alvast te boeken. Anders komt je schema misschien in de war, wat er volgens mij wel goed uitziet. Ik zou alleen je hele dag in Iguazu besteden aan de Argentijnse kant, je kunt daar dichter bij de watervallen komen en ook met een boot onder de watervallen door. Je hebt daar een hele dag nodig, zoveel wandelpaden zijn er. Voetbaltickets, ja inderdaad soms bieden hostels/hotels dat aan, maar tegen de hoofdprijs. je kan ook op de bonnefooi gaan maar dan heb je een grote kans valse kaartjes te soren. Hieronder een link van een bedrijf die het ook voor je kan regelen:

Enne…dan wel voor River Plate kiezen hè? :cheer2:

1 like

Hola Rob,

Vluchten zou ik zeker alvast boeken. Weet wel dat de busritten die je wilt gaan maken tussen Puerto Madryn en El Calafate en ook tussen El Calafate en Bariloche zeer lang zijn (de laatste 48 uur, over de ruta 40). Je komt dus mijns inziens wat in de knel met je planning, maar als deze niet al te strak is dan kan je het beschreven programma redelijk volgen…als je wilt besparen op de vluchten kun je ook overwegen Buenos Aires - Puerto Madryn met de bus te doen, vervolgens Madryn - El Calafate en door naar Bariloche te vliegen (levert forse tijdsbesparing op) en dan vanaf Bariloche tot Salta via Mendoza alles met de bus doen.

Suerte, geniet van schitterend Argentina!

Jan

1 like

Of vliegen vanaf BsAs naar El Calafate, dan met de bus (via Rio Gallegos) naar Puerto Madryn. Is nog redelijk te doen (voor Argentijnse begrippen dan he). Dan met de bus of Tren Patagonico (hij rijdt weer! Alleen op vrijdagen) naar Bariloche en inderdaad Bariloche - Mendoza en verder naar het noorden lekker bussen. Maar vergeet niet om eerst even de prijzen te checken, de meest luxe klasse in de nachtbus kost niet heel veel minder dan een vlucht tegenwoordig (maar je bespaart wel weer een hotelnacht natuurlijk).

1 like

Allereerst nog bedankt voor alle tips! Die zeker ter harte zijn en worden genomen :slight_smile:

Kleine update van wat ik nu toch maar alvast geboekt heb (op de intercontinentale tickets na):

• 21-okt directe vlucht met Aerolineas Argentinas van Buenos Aires naar Trelew (90e). Volgens mij een goede prijs. Vanuit Trelew bus pakken naar Puerto Madryn.
  • 29-okt directe vlucht met Aerolineas Argentinas van El Calafate naar Bariloche (140e).
  • 12-nov directe vlucht met TAM van Iguazu naar Rio (90e) vlieg.

Tussen Puerto Madryn en El Calafate wil ik de bus gaan pakken via Rio Gallegos, omdat dat sowieso niet rechtstreeks kon en ik de kosten iets te gortig vindt/vond (250e +). Dat geldt overigens ook voor de vlucht van Salta naar Iguazu.

Waar ik nog over twijfel/nadenk:

1. Is 1 volle dag (en 1 ochtend van een paar uur voor vertrek) in Iguazu genoeg/voldoende om beide kanten te zien of kan ik beter 2 volle dagen uittrekken? Ik zit er daarbij ook aan te denken om dan de 1ste nacht aan de Argentijnse kant te slapen en de 2de nacht aan de Braziliaanse, omdat m’n vliegtuig de 12de ook vanaf de Braziliaanse kant vertrekt.
  2. Is het evt. aan te raden om de route van Mendoza naar Salta in 4 dagen zelf te rijden en zo ook o.a. San Juan & de Maanvallei mee te pakken?
  3. Moet ik niet iets meer tijd voor Bariloche & Mendoza uittrekken en minder voor Salta?
  4. Is het niet wijzer om van Bariloche naar Mendoza ook te vliegen? Ticket kost nu slechts 80e voor direct op 2-nov…

Thanks weer!

Grt, Rob

Je hebt zeker 1 volle dag nodig voor de Argentijnse kant, er zijn 2 tracks die je loopt en nog een aparte die naar de Garganta del Diablo gaat (deels met treintje)
Aan de Braziliaanse kant heb je minder tijd nodig, kan in een ochtendje als het moet, want je hebt ze natuurlijk ook al aan de Argentijnse kant bekeken. Persoonlijk zou ik lekker rustig aan doen en zorgen dat je 's avonds weer vertrekt naar je volgende bestemming.
Maanvallei is schitterend helaas heb ik die nog niet in het echt mogen zien. Naar mijn idee moet je je schema zo laten.
Maar de prijzen van de vliegtickets kloppen denk niet. Welke site heb je die geboekt? Want Aerolineas vraagt altijd naar het land waar je vandaan komt. Als buitenlander betaal je nl fors meer. Bovendien kun je er problemen mee krijgen als je gaat inchecken dus kijk dat goed na!

Ik ben ook wel benieuwd waar je de tickets hebt geboekt, want ze zijn inderdaad érg goedkoop. En wat Gallina zegt, als je tickets hebt die voor Argentijnen zijn, dan heb je kans dat ze je bij het inchecken weigeren en je alsnog een duur ticket moet kopen. Ik zie zo gauw voor BUE REL prijzen van EUR 119+taxes en voor FTE BRC zelfs EUR 193. Nu heb ik wel vaker gehoord dat mensen via bijvoorbeeld expedia tickets kopen, die goedkoper zijn dan via www.aerolineas.com, dus wellicht heb je het zo gedaan?

Als je in Trelew aankomt staan er altijd busjes klaar direct voor Puerto MAdryn. Scheelt je veel tijd, want als je eerst naar de stad Trelew zou gaan en daar een reguliere bus zou nemen naar Puerto Madryn, doe je een flink stuk van de route 2x :slight_smile: Voordeel van de busjes is dat ze je ook vaak bij het hotel kunnen afzetten.

Eén nacht in Puerto Iguazu en één nacht in Foz do Iguacu zou ik niet doen, zo´n gesleep met bagage enzo. Puerto Iguazú is ook veel vriendelijker dan de grote stad Foz. De transfer (zou ik wel met een taxi doen) van Puerto Iguazú naar het vliegveld van Foz kost je rond de EUR 20 en dan heb je geen gedoe bij de grens of gedoe met overstappen in the middle of nowhere. In een half uurtje ben je er normaal gesproken. Hou er wel rekening mee dat ze op het vliegveld van Foz graag willen dat je er 2 uur voor vertrek bent ipv 1 uur.

Mendoza-Salta zou ik niet zelf rijden als je alleen bent. De wegen zijn bijzonder lang en saai, je wil niet in slaap vallen. Nog even afgezien van de hoge kosten van autohuur en vooral drop-off, die je in je eentje moet ophoesten.

De nachtbus vanuit Bariloche naar Mendoza vertrekt ´s middags, dus misschien is het handig om een dagje extra Bariloche te plannen. Mendoza is wat minder veelzijdig naar mijn mening. Salta zeker zo houden, je kan er ook met gemak 10 dagen doorbrengen :slight_smile: Maar vliegen is uiteraard sneller, prijs volgens de website van Aerolineas is EUR 109 incl taxes.

1 like

Wederom thanks, en om nog maar even terug te komen op de tickets. Dat is dus niet helemaal goed gegaan. Ik had blijkbaar tickets voor inwoners van Argentinië gekocht. Dit werd echter nergens in het proces gevraagd, ik kon ook gewoon mijn NL Paspoort invullen, en stond nergens in de voorwaarden van klassen. Met mijn basic Spaans kwam ik ook nog door het betalingsscherm heen. Helaas zag ik na bovenstaande gelezen te hebben dat er op het ontvangen (betalings)ticket stond ‘NONREF/VALIDO PARA RESIDENTES/EN ARGENTINA

Ik heb daarop Aerolineas Argentinas gecontact en die hebben mij snel en goed geholpen. Helaas zijn de prijzen nu wel iets hoger geworden:

[ol]
[li]Buenos Aires - Trelew => Geen 1.049 Argentijnse Pesos totaal, maar € 130 totaal.[/li][li]El Calafate - Bariloche => Geen 1.532 Argentijnse Pesos totaal, maar € 203 totaal.[/li][/ol]

Nu allemaal goed geregeld :slight_smile:

Ik zag overigens dat de vlucht Salta-Iguazu een vrij prijzige is. Loont het om op dat traject een bus te pakken?

Grt, Rob

Hallo Rob. In het noorden is zo’n beetje de enige route die ik beslist zou afraden met de bus is het dat traject wel. Dus helaas, gewoon vliegen…

Via Wereldwijzer app

Ik zit met een mini-dilemma qua te boeken vlucht van Salta naar Iguazu.

2 opties, daar mijn vlucht naar Rio vanuit Foz do Iguacu op woensdag 12-november vertrekt.

1. Directe vlucht vanuit Salta op 10-november, waarbij ik rond 8u s’avonds aankom in Iguazu
  2. Vlucht met overstap op 9-november, waarbij ik einde middag of avond aankom in Iguazu.

Persoonlijk klinkt de directe optie 1 het beste, maar ik vraag me af of ik dan niet teveel en te druk Iguazu wil doen in 1 dag? Is dit dan ook af te raden?

TY

In principe is 1 volledige dag (net) genoeg voor de Argentijnse kant van de watervallen, waar je het dichtstbij kan komen en ook het boottochtje tot onder de watervallen eenvoudig kan boeken. De Braziliaanse kant biedt een mooi wijds panorama, maar het park is een stuk kleiner en vaak in een ochtend of middag te doen. Langer is niet echt nodig, hoewel de Argentijnse kant ook in 2 dagen gedaan kan worden, waarbij je wat meer tijd hebt voor de trails en ook bijvoorbeeld naar de “verborgen” waterval kan lopen.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat áls er problemen zijn met de vlucht Salta-Iguazú, je in de problemen komt. Dan zou via Buenos Aires een veiligere optie zijn, maar kost wel wat meer.

Hoi

Qua Iguassu zou ik zeker 2 dagen nemen! Op meest heldere dag zeker de Argentijnse kant doen! En de 2de dag de Braziliaanse kant…
Je moet ze toch wel beiden gedaan hebben hoor…En neem zeker de boottocht tot bijna in de watervallen zelf…echt de max!
Eventueel kun je zelfs ook eventjes Paraguay binnentrekken (Ciudade Del Este)… Dit kan gerust op de 2de dag samen met het bezoek aan Braziliaanse kant want deze kant neemt maar half dagje in beslag!

Grtz
Kim

Planning is nou ongeveer rond, maar helaas wel tegen wat problemen aangelopen. Dit leidt er toe dat ik, maar 2 volle (en 2 halve) dagen in Salta heb. Ik had 3 volle dagen Salta kunnen doen, maar een dag eerder vliegen naar Iguazu scheelt 150 euro wat ik gewoon teveel vind. Ik weet dat dit eigenlijk te kort is, maar als ik dan toch keuzes moet maken tijdens deze dagen wat mag ik dan echt niet missen? Auto huren op de 1ste hele dag, ergens overnachten, en dag later terugrijden is een optie.

Dan zou ik een auto huren voor 2 dagen, 1e dag van Salta naar Cafayate door de Quebrada de las Conchas, nachtje in hotel in Cafayate, 2e dag vroeg op pad de ruta 40 over richting Cachi, Quebrada de las Flechas, en door naar Salta over de ruta 33 waar je in de vooravond de auto inlevert. Tweede dag is wel een lange rijdag, vertrek dus vroeg.

Groet,

Jan

1 like