Na veelvuldig dit (zeer waardevolle) forum te hebben geraadpleegd toch nog een paar vraagjes… In november vertrekken wij voor een maand naar Argentinie. Erg veel zin in! Maar het land is ook erg nieuw voor ons.
Dit is globaal onze route:
Buenos Aires (4 dagen)
Vliegen naar El Calefate (voor 5 dagen)
Terugvliegen naar Buenos Aires (2 dagen)
Nachtbus naar Cordoba (4 dagen verblijf)
Bus naar Salta (4 dagen verblijf
Bus naar Mendoza (4 dagen verblijf)
Oversteek naar Santiago, Chili (3 dagen verblijf)
Via Sao Paulo weer naar Amsterdam.
Nu hebben we nog ongeveer 4 dagen ‘over’. Waar zouden jullie die besteden? En is 5 dagen el Calefate niet te lang…? In alle plekken willen we graag paardrijden en indien mogelijk af en toe polo spelen (we zijn beide ervaren ruiters), dus misschien doen we een paar meerdaagse tochten.
Vervoer
Misschien kunnen jullie ook iets zeggen over het vervoer? Ik begrijp dat de bussen erg goed zijn; daar maken we ook graag en veel gebruik van. Maar hoe zit het met vervoer vanuit een plaats naar een nabijgelegen plek? Dus van Salta naar bijv een plaatsje 10 km verder? Gaan daar ook met regelmaat bussen naartoe? Of is het dan handiger om een auto te huren voor een dag?
Ik ben erg benieuwd wat jullie vinden van de route. We willen het graag rustig aan doen en hebben dus redelijk ruim gepland (denk ik… ) Tips zijn erg welkom!
Hola, op zich is je route goed te doen. De uitwijk naar Santiago de Chile is niet iets wat ik erg logisch vind, maar misschien is er een goede reden voor om dat te doen (de rit naar Santiago is mooi, maar Santiago zelf is niet echt de moeite waard vind ik). Beter kun je in de buurt van Mendoza de regio ten noordoosten bezoeken, de parken Valle de la Luna & Talampaya, beide erg de moeite waard en vanuit Mendoza met een huurauto prima te doen.
Qua bussen: tussen de grotere steden is het allemaal prima te doen met het busnetwerk. Lokaal zijn er ook vaak goede opties, hier in Córdoba bijvoorbeeld is bijna alles met minibusjes te bereizen. Anders is het een optie om voor een ritje van 10 km gewoon een taxi te pakken.
regio salta jujuy: quebrada de humahuaca (unesco werelderfgoed), met een aantal prachtige dorpen, zoals tilcara, humahaca, purmamarca
en elders: cachi, cafatyate (wijn)
of/en: tigre delta en Colonia de sacramento, aan de overkant in urugay
voor eventuele overnachtingen in tigre weet ik nog wel een leuke B&B, haha (gerund door een NLer, moi) maar er zijn vele mooie hosterias hier
We gaan naar Santiago de Chile om een vriend te bezoeken en vliegen vanaf daar terug naar huis. Daarom gaan we ook via Mendoza omdat we dan al redelijk in de buurt zijn. Hoewel ik begreep dat het bij de grens nog wel lang kan duren…
Ik denk dat we dan af en toe toch maar een auto gaan huren. Ik zag prijzen van circa 40 euro per dag; klopt dat een beetje? Anders kan een taxi idd ook. Of met een minibusje.
Quebrada de humahuaca ziet er prachtig uit; daar wil ik graag naartoe! Wie weet komen we nog langs in Casona del rio, dank voor de tip!
Hebben jullie overigens een idee hoe het zit met ruitertochten voor ervaren ruiters? Want ik zie met name ritten waarbij iedereen (zonder ervaring) mee mag…en dan wordt er niet lekker gegaloppeerd denk ik…
En zijn de dagen die we doorbrengen op de verschillende plekken ok? Of is dat te lang/te kort? Is het trouwens wenselijk om in november alles van tevoren vast te leggen (qua accommodatie) of is het beter dat ter plekke te doen?
Ik zou inderdaad alvast accommodaties gaan reserveren, november is een drukke maand, zeker qua buitenlands toerisme.
Qua paardrijden: neem eens contact op met Rachel van Wieren, een Nederlandse meid die onder Salta paardrijdtochten organiseert en je vast wel kan laten galopperen lijkt me. Dit is haar Facebook pagina, mail is info@retohorseriding.com
Een mooie trip wanneer je in Mendoza bent is Puente del Inca,nabij de Chileense grens(dagelijkse bussen vanuit Mendoza).Van daaruit kan je mooie wandelingen maken met zicht op de Aconcagua (hoogste berg buiten het Himalaya).
Dank weer voor de reacties. De vrouw die paardrijdtochten verzorgt ga ik zeker contacten! En de Aconcagua is ook een goede tip (waar ik zelf niet opgekomen was :).
Zit nu te kijken naar een vlucht van Buenos Aires naar El Calefate (retour). Valt me op dat ze erg duur zijn…kan ze niet vinden voor onder de 450 euro pp. Klopt dit? Of kijk ik verkeerd? Had wel ongeveer gerekend op zo’n 700 euro totaal, maar dit is toch weer wat meer…
En hoe kijken jullie aan tegen 5 nachten El Calefate? Is dat ok of te lang? We willen natuurlijk naar de gletsjer, gaan hiken en paardrijden. Is daar in de omgeving nog iets leuks te doen, naast het nat.park?
Prijzen kloppen helaas… Ik heb wat data (willekeurig) genomen in november en het goedkoopste dat ik tegenkom voor 2 personen is EUR 868 (retour). De vluchten (en dat geldt inmiddels ook voor de nachtbussen) zijn ontbetaalbaar geworden in Argentinië. Hoe draai je als land het inkomend toerisme de nek om? Zo dus…
Tja Flipsen, ik was al bang dat ik het goed had gezien… Jammer inderdaad. De prijzen van de nachtbussen vind ik nog wel redelijk, maar ik kan natuurlijk niet (zoals jij waarschijnlijk wel kan) vergelijken met een aantal jaren geleden.
Wat is jouw mening over 5 dagen El Calefate? Te lang of genoeg te doen daar?
Normaal gesproken bezoeken toeristen El Calafate voor 3 nachten, zodat ze 2 volle excursiedagen hebben. Meestal is het dan de boottocht Todos Glaciares of Rios de Hielo en een bezoek aan de Perito Moreno met eventueel een minitrekking op de gletsjer (of de Big Ice excursie op de gletsjer als je een goeie conditie hebt).
Andere excursies zijn bijvoorbeeld een bezoek aan Estancia Cristina, dat zou je kunnen doen ipv de boottocht. Ook is het nieuwe gletsjer-museum zeker een bezoek waard, maar dat kan je ook combineren met iets anders.
Andere mogelijkheden zijn paardrijtochten, een bezoek aan een andere Estancia (25 de Mayo of Ñireco), Cerro Frias bezoeken en daar wandelen, paardrijden, canopy/tiralesa. Ook kan je een dagexcursie maken naar Torres del Paine in Chili, heel vroeg op, laat terug en veel in de bus, maar zeker de moeite waard als je dat geen probleem vindt (prachtig landschap uiteraard).
Maar je kan natuurlijk ook gewoon 2 of 3 nachten naar El Chaltén, hét wandelgebied van Argentinië en per bus in 3 uurtjes bereikbaar vanuit El Calafate.