Mijn vriend en ik gaan 5 weken reizen door Argentinië. We komen vanuit Peru en Bolivia. Ongeveer eind okt begin november zullen we de grens overgaan en rondom Salta Argentinië binnenkomen. Ik ben bezig met de grove planning in Argentinië en heb hierover een aantal vragen.
Als eerste willen we rondom Salta een auto huren en zo de omgeving gaan verkennen. Ook willen we graag een nacht verblijven op een ranche bij een Gaucho. Is dat hier een goede plek voor? En is het handig om de auto in Salta te huren verder af te reizen naar beneden en hem daar weer in te leveren of kun je het beste de auto weer in Salta terugbrengen?
( optie is nog om vanuit Salta naar de watervallen te gaan dan weer terug. Of meteen vanuit Bolivia naar de watervallen. Maar warboel handigst is weet ik niet. Wel als voordeel als je de watervallen als laatst doet kun je daar nog even relaxen voordat we naar huis vliegen)
Daarna willen we waarschijnlijk met de bus verder afreizen naar beneden. Ik twijfel zelf nog of we Bariloche evt skippen in de reis om ook wat tijd te winnen. Dan zouden we evt ook naar El Chalten kunnen vliegen om vanuit daar patagonie te gaan ontdekken. Wat zeggen jullie? Kun je vanuit El Chalten wel naar El Calafate komen zonder te vliegen of kun je ook per bus/boot en wat is verstandig om te doen?
Ook hoor ik veel goede verhalen over het nationale park in Chilie, Torres de Paine. Is het de moeite waard om hier nog een uitstap naartoe te maken of wordt het dan wel erg druk?
Wat we zeker willen is walvissen spotten op Valdes. Maar de vraag is hoe komen we daar? We kunnen als we afdalen naar het zuiden oversteken op het smalste punt op de hoogte van Bariloche maar dan zou je dus de route hierboven (Bariloche skippen en naar El Chalten vliegen) niet kunnen doen. We kunnen ook vanuit Ushuaia naar Valdes vliegen maar dit is misschien erg duur?
De bedoeling is wel om verderop in de reis nog door te reizen naar Ushuaia. Vanuit daar willen we dan naar Iquazu vliegen. Of evt als optie met als tussenstop Valdes. Mensen wat is wijsheid?
In Iguazu willen we nog een kleine week relaxen voordat we afdalen naar BA om vanuit daar weer naar Nederland te vliegen.
En als laatste vliegtickets. We reizen 3 maanden en vinden het heerlijk om flexibel te kunnen zijn. Een optie om te tickets in Nederland als te boeken vind ik dus niet relaxt. Maar ik wil ook niet de hoofdprijs betalen voor de tickets.
Wat is dus verstandig? En hoe ver van te voren moet je de tickets dan boeken?
Nou een hele hoop vragen! Hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Mooie plannen! Maar laat ik gelijk met de deur in huis vallen: ik hoop dat jullie het budget goed hebben ingeschat. Als jullie alles willen doen wat je hierboven beschrijft moet je al heel gauw denken aan EUR 2500-3500 per persoon bij overnachtingen in hostels of eenvoudige hotels… Doe je meer met de bus, dan kan het wat goedkoper natuurlijk.
“Even heen en weer” van Salta naar de watervallen, daar verkijk je je nogal op lijkt me. Het is een goede 2 uur vliegen of 20 uur in de bus Ik zou Iguazú dus aan het eind plannen, ook om lekker te relaxen zoals je aangeeft. Een auto huren in Salta is een uitstekend idee, maar ik zou die ook weer inleveren in Salta en dan met de nachtbus verder naar het zuiden zakken (Mendoza bijvoorbeeld). De drop-off kosten in Argentinië zijn berucht
Bariloche skippen is een keuze, maar je mist wel wat moois. En ik kan het weten, ik woon er Veel outdoor mogelijkheden, prachtige bergomgeving en natuurlijk de meren. Vanuit Bariloche kan je met de nachtbus naar Puerto Madryn, dat is de goedkoopste en meest comfortabele manier.
El Chaltén bereik je vanuit El Calafate met de bus, die doet er tegenwoordig zo´n 3 uur over. Vliegen doe je dus ook op El Calafate. Torres del Paine is prachtig en per bus vanuit El Calafate bereikbaar. Maar: nóg duurder! Je betaalt voor een opgemaakt bed op een slaapzaal al US$71 per persoon (!) en dat is nog exclusief eten… Wil je het goedkoper, maar wel mooie trekkings kunnen maken, dan is Chaltén een veel betere keuze.
Ushuaia kan je vanuit El Calafate of vanuit Punta Arenas (Chili, als je ook Torres bezoekt) per bus bereiken, mooie maar lange route. Vliegen kan ook en is betrekkelijk betaalbaar vanuit El Calafate (ongeveer 150 euro pp incl. taxes).
En of je wil of niet: tickets moet je eigenlijk wel van tevoren boeken om zeker te zijn van een stoeltje… Last minute is mogelijk, maar dan moet je wel geluk hebben. Met nachtbussen is het in principe geen probleem, dus dan heb je meer vrijheid. Je kan vanuit Ushuaia ook wel met de bus naar Puerto MAdryn, via Rio Gallegos, maar dan ben je een dikke 22 uur onderweg.
Bedankt voor je reactie! We hebben wel een aardig budget van ongeveer 8000 euro voor 3 maanden rondtrekken dus dat zit wel goed. Uiteraard hoeft niet alles op;-) Dus als we ergens een bus kunnen pakken gaan we dat zeker doen!
Als ik het allemaal zo bekijk is het misschien niet handig om Bariloche over te slaan en als ik jou zo hoor ook zeker de moeite waard…
En handig als punt om over te steken naar Puerto Madryn.
Nog even een vraag over de vliegtickets: Hoe ver van te voren moet ik deze boeken? Kan ik deze bijvoorbeeld ook boeken vlak voordat ik Argentinie in ga? Dus in Bolivia dat is dan 3/4 weken voor de tijd? Dan heb ik er beter zicht op namelijk. Dan kunnen we er tijdens de reis in Argentinie rekening mee houden. Dan zouden we dus 2 keer moeten vliegen naar El Calafate en naar van Ushuaia naar Iguazú.
Zelf kies ik er altijd voor om tickets zo vroeg mogelijk vast te leggen, maar in november zal het nog wel mogelijk zijn om wat langer te wachten met aanschaffen. Maar het kan uiteraard gebeuren dat de goedkoopste klasses al vol zitten. Goedkoop mag wel tussen aanhalingstekens, binnenlandse vluchten in Argentinië (en dan al helemaal voor buitenlanders) zijn érg prijzig. Helaas geen RyanAir of EasyJets hier… Bedenk ook dat Ushuaia - Iguazú altijd via Buenos Aires gaat en dus in feite 2 vluchten zijn
@Chrys: nog even ter aanvulling, ga in ieder geval naar Puerto Madryn vóór december anders loop je de kans de walvissen te missen… Van Uyuni naar Salta met de bus: weet wel dat je vanuit Tarija naar Salta kunt (2 x per week). Vanuit Tupiza moet denk ik ook wel lukken, anders met een taxi naar de grens en vanuit La Quiaca kun je zeker naar Humahuaca - Tilcara - San Salvador de Jujuy - Salta komen met een bus. Geniet van Argentinië, Jan
Ja, als je rond half november in Puerto Madryn bent ben je nog op tijd, tot eind november moet ook nog kunnen maar het aantal walvissen neemt gestaag af.
Voor de rest is het lastig om zomaar tips te geven, Argentinië is zó groot en er is zoveel te doen, ik zou niet weten waar te beginnen. Stelregel voor busreizen is dat het midden en noorden van het land goed te doen is met bussen, het zuiden (Patagonië) is een stuk lastiger en hier zijn vluchten eigenlijk de enige oplossing. Voor ideeën over de afstanden en reistijden per bus zie deze topic op het Wereldwijzer forum.
Ik heb een stukje van een deel van jouw reisplannen zelf ook gezien.
El Calafate zou ik zeker doen. Aanrader is bv een boottocht naar de gletsjers.
El Chalten vind ik zelf minder mooi dan Torres del paine, maar dat is mijn mening.
Torres del paine is gewoon schitterend. Heb daar zelf een tocht gemaakt, was wel vermoeiend
de hele dag lopen en klimmen, maar gewoon zo mooi. Naar dat meertje waar die berg met die punten
ligt, weet zo de naam even niet. maar in ieder geval vond ik daar alles een stuk mooier dan El chalten.
Qua vervoer is het inderdaad vliegen op El calafate en vandaaruit kan je met de bus of naar El chalten of Torres del paine.
Naar Ushuaia ben ik zelf via Punta Arenas met de bus geweest, wat wel een lange zit is en weinig te zien onderweg.
Ushuaia (tierra del fuego) vond ik zelf ook minder mooi dan bv Torres del paine.
Vanuit Ushuaia ben ik naar Puerto madryn (Trelew) gevlogen en vandaaruit naar Buenos Aires met de bus en vandaaruit naar Iguazu met het vliegtuig.
Ik weet trouwens niet wat je in Iguazu een hele week zou moeten doen. Je hebt bv in Brazilie de watervallen en een vogelpark (bv 1 dag nodig), aan de argentijnse kant heb je zeker 1 dag nodig omdat dit veel groter is.
Dan kun je nog eventueel naar zo’n dam toe en of een dagje paraguay, maar de stadjes zelf stellen niet echt veel voor. Ik denk dat je in Iguazu wellicht aan 4 dagen genoeg hebt. Tenzij je puur gaat om te relaxen aan het zwembad ofzo voor erbij, dan kan het wel.
Ik heb zelf een reisverslag van deze reis geschreven, maar hij was wel georganiseerd, dus mocht je wat willen lezen over mijn ervaringen in bv Buenos aires, Iguazu, Peninsula valdes, Ushuaia, El Calafate of Torres del paine. De link heb ik volgens mij vermeld onder al mijn berichten.