4 weken Argentinie --> sanity check op reisschema!

Hoi Allemaal!

Ik heb het plezierige vooruitzicht dat ik over 2 weken voor een maand naar Argentinie vertrek! Ik heb daar erg veel zin in en ben nu de laatste hand aan het leggen op

0 Amsterdam - Buenos Aires
1 Buenos Aires
2 Buenos Aires
3 Buenos Aires
4 Buenos Aires
5 Buenos Aires - El Calafate (fly)
6 El Calafate (Perito Moreno)
7 El Calafate - Puerto Natales (Bus)
8 Puerto Natales - TDP (bus) (W trek)
9 TDP (W trek)
10 TDP (W trek)
11 TDP (W trek)
12 TDP (W trek)
13 TDP - Puerto Natales (bus) (take the Catamaran to the buses, for transfer out)
14 Puerto Natales - El Chanten (bus)
15 El Chanten (Hike Laguna de los Tres (Fitz Roy))
16 El Chanten (Hike Laguna Torre or do glacier trek on the Lago Viedma and the adjacent Glacier Viedma)
17 El Chanten (via El calafate) - salta (fly)
18 Salta
19 Salta
20 Salta
21 Salta
22 Salta
23 Salta - Iguazu (bus)
24 Iguazu
25 Iguazu
26 Iguazu - Buenos Aires (bus)
27 Buenos Aires
28 Buenos Aires
29 Buenos Aires - AMS
30 AMS

Ik had eerst tussen El Chanten en salta nog een stop bij Bariloche staan, maar heb die geskipt omdat ik denk dat het reizen meer tijd kost dan dat ik daar echt kan zijn. Daarnaast lees ik dat Salta ook meer dan de moeite waard is. Ik vermoed wel dat ik wellicht eerder uit Salta kan gaan, mocht dat zo lopen en heb dan wat

Nu heb ik een paar vragen:

1. is het een realistische planning?
  2. is het handiger om eerst van El Calafate naar El Chanten te gaan ipv eerst naar TDP?
  3. Ik heb gehoord dat je bij El Chanten ook meerdere dagen aaneengesloten kunt hiken, maar kan daar niets concreets over vinden (anders dan dat je het met de tent kan doen, maar dat wil ik niet, ook niet in in TDP)?
  4. Ik zou heel graag walvissen willen zien, maar heb al gelezen dat het nu niet het seizoen is. Echter, het blijkt dat het wel het optimale seizoen is om in Peninsula Valdes/ Puerto Madryn orca’s te zien die jagen op de zeeleeuwjonkies. Klopt dat? Wat zijn jullie ervaringen? Is dat de moeite waard (als in de kans dat je ze ziet vs de tijd die het kost om daar te komen)?
  5. Nog tips in algemene zin?

Hartelijk dank voor het meedenken!!

1. Jup
  2. Ik zou éérst naar El Chaltén gaan. Ten eerste omdat je dan geen problemen krijgt met bussen/vluchten die je niet gaat halen (de vlucht naar Salta via Buenos Aires vertrekt ´s ochtends, dat ga je niet redden als je eerst met de bus van Chaltén naar Calafate moet. Daarnaast is Torres del Paine nog net even indrukwekkender dan El Chaltén moet ik toegeven. Daar betaal je overigens ook wel 3x zoveel voor alles… Ene meerdaagse tocht in Chaltén is alleen mogelijk met tent, er zijn geen refugio´s zoals in Torres del Paine. Maar je kan ook prima 2 flinke dagwandelingen maken naar Fitz Roy en Cerro Torre. Misschien zou je Chaltén helemaal kunnen laten schieten en een extra dag toevoegen aan Salta en een extra dag El Calafate voor de Estancia Cristina excursie en dan de “Cañadon de los Fosiles” versie met een trekking (pittig): www.estanciacristina.com, wel duur. De Perito Moreno móet je natuurlijk bedwingen met een Minitrekking of als je echt een goede conditie hebt met de Big Ice trek.
  3. De kans op orca´s spotten is gering, ik zou niet speciaal daarvoor naar de Península Valdéz gaan. Sowieso zijn de orca´s heel wat minder in hun oude gewoontes vastgeroest dan de walvissen die gewoon ieder jaar bij Puerto Pirámides in de Golfo Nuevo komen :wink:
  4. Misschien een dag teveel in Buenos Aires en in Salta kan je zonder problemen 2 weken rondreizen in de directe omgeving. Een huurauto is dan zeker aan te raden overigens en wellicht overnachtingen in Cachi/Payogasta, Cafayate, Tilcara en/of Purmamarca of Humahuaca. En overnachten doe je natuurlijk niet in Salta stad, maar in het aangrenzende San Lorenzo bij www.lacasahernandez.com.ar.

Have fun!

1 like

Dank voor de tips!

Zeker Cañadon de los Fosiles ziet er geweldig uit!

TDP heeft ook erg mijn enthousiasme. Ik kan alleen nergens vinden hoe je de overnachtingen in de refugio’s regelt. Regel je dat vooraf in 1x voor alle dagen? Ik vind vooral tours die dat voor je regelen met verschillende prijzen.

Het beste kijk je even op de website www.fslodges.com, daar vind je prijslijsten en mogelijkheden, ook voor de W-trekking al dan niet met een gids.

Dag Maarten,

Vooropgesteld dat een reis jouw avontuur is :wink:

• Salta-Iquazu: gewoon een ticket pakken. De bus is een taaie rakker en met het vliegtuig is de transitie van het droge Salta naar het tropische iguazu des te leuker.

• Salta: de stad zelf vond ik een goede dag waard, de omgeving is waar het om gaat. Lekker een VW Gol huren en op pad gaan. Ik vond Tilcara erg leuk om even een nachtje te chillen!

Veel plezier.

Robbert