reisschema puzzel maand Argentinië

Hallo allemaal,

Volgend jaar zou ik graag naar Zuid-Amerika gaan.
Ik ben me daar de laatste weken aan het inlezen, en hoewel ik veel wil zien (verdeeld over meerdere reizen), trekt het mij momenteel trekt het het meest om te starten met een rondreis Argentinië.
Omdat ik een vaste baan heb (en wil houden:) ) kan ik maximaal een maand weg.

Ik zou heel graag onderstaande dingen willen zien, maar vraag me af of dit haalbaar is, en heb nog geen idee hoe ik mij het beste kan verplaatsen voor een gunstige verhouding kosten en tijd (vliegen / nachtbus of trein) en in welke volgorde.
Ook tips m.b.t. voordelige maatschappijen zijn welkom. Ik heb namelijk geen topsalaris.

Het lijstje:
• Iguazu (ik denk 3 dagen)
Handig om hier te beginnen aangezien ik waarschijnlijk via Buenos Aires vlieg?

Noord-Westen (5 a 7 dagen):
• Salta (vliegen vanaf Buenos Aires indien niet te duur? Welke maatschappij?)
• Purmamarca (in een dagje heen en terug met huurauto?)
• Cafayete en omgeving (weg ten Noord Oosten: La Gargette del diablo en uitzichten)
• Talampaya & Isgualasta
Dit Noord-westen lijstje zou ik graag met huurauto willen doen.
Kan dit met een normale auto?
Wat is handig? Auto huren én inleveren in Salto (aardig eindje terug), of is inleveren in de buurt van de Nationale parken ook mogelijk. Afhankelijk natuurlijk van vertrekmogelijkheden naar volgende bestemming (weer vliegen of bus/ trein).

• Penisula Valdez (2 a 3 dagen)
Hopelijk kan ik walvissen, Orka’s en zeehonden zien.
De walvissen zijn er in september en oktober, maar aangezien ik ook naar het zuiden wil, wil ik zo laat mogelijk.
Misschien is het daarom qua tijdplanning beter om hier te beginnen na Iguazu? Maar qua ligging niet erg logisch (?)

• Punta Tombo (+/- 180 km ten zuiden van Penisula Valdez) (1 a 2 dagen)
Pinguins bekijken

Pantagonië: (1 week?)
• Torres del Paine (3 dagen?)
• Perito Moreno (1 dag)
• El Chalten (2 dagen?)
Ik heb gelezen dat Puerto Natales in Chili het handigste startpunt is.
Maar dit is wel ver van El Chalten, dus dat zal niet steeds terugkeren naar Puerto Natales worden, maar ook overnachten in El Calafate en dan verder denk ik.
Ik heb nog geen idee hoe Torres del Paine te bezichtigen.
Hoewel ik wel aardig sportief ben, ben ik geen uitgesproken wandelaar. Een paar dagen wandelen vind ik oké (ik heb een hoop over voor de mooiste uitzichtpunten zoals een mooie reflectie in een meer o.i.d.) maar ik geef er niks om om te kunnen zeggen dat ik de hele “W” gelopen heb, puur omdat dit nu eenmaal een beroemde trail is.
Zijn de echt mooie punten ook in een kortere tijd te bereiken?
Een moet je dan continue een tent meeslepen (ik heb al wat fotoapparatuur mee :slight_smile: ) als je niet te duur uit wilt zijn?
En zo ja, is hier een handeltje in tussen vertrekkende en aankomende bezoekers? Of is meerdere 1 daagse wandelingen ook een redelijke optie?
Hoe kom en vetrek je het handigste (en niet te duur) als je Torres del Paine tot El Chalten wilt bezoeken?
En weet iemand uit ervaring of het weer een beetje te doen is in dit gebied in november?
Qua planning lijkt het wel te doen in 4 weken inclusief reisdagen, maar misschien vergis ik mij ergens.
En tenslotte… Zou iemand een ruwe schatting kunnen maken van de kosten o.b.v. zijn / haar ervaringen? Ik heb geen idee namelijk.
Een hoop vragen dus… Maar ik heb nog een jaar, als dit door gaat.:slight_smile:

Alle nuttige informatie en hulp wordt gewaardeerd.
Bedankt alvast!

Om compleet te zijn: ik was Quilmes nog vergeten te noemen (van Salto naar Talampaya).
Meer tips zijn altijd welkom.

Ook ben ik benieuwd naar de veiligheid van deze gebieden (volgens mij veiliger dan de rest van Zuid-Amerika).

Hola,

Als je het niet erg vindt beperk ik me tot enkele korte reacties:

• Iguazú, eens, 3 dagen is ruim voldoende, ook te doen met de bus vanaf Buenos Aires of rechtstreeks aan te vliegen vanaf Rio/Sao Paolo

• Noord-Westen: pak een vlucht vanaf Iguazú rechtstreeks met Andes (www.andesonline.com), wel zo makkelijk en direct.
    Huurauto is goed te doen, beetje saai in je eentje. Anders zijn er voldoende reguliere dagexcursies te doen vanuit Salta, wel een beetje massaal, maar je reist tenminste niet alleen

• Talampaya & Ischigualasto zou je alleen kunnen doen vanuit Mendoza of Córdoba… vanuit Salta is echt veel te ver.

• Peninsula Valdes is goed te doen vanuit Buenos Aires met een vlucht (doet Andes overigens ook), of via Bariloche, maar volgens mij kom je daar niet. Dus ik zou een vlucht Salta - Buenos Aires - Puerto Madryn boeken

• Torres del Paine: weet ik op dit moment te weinig van om je goed advies te kunnen geven

• Tijdsduur: 4 weken voor zo´n rondreis lijkt mij okay

• Kosten: als je alleen reist is alles relatief duur, houdt rekening met hogere prijzen in november in Patagonië (hoogseizoen)

groet,

Jan

Als je met een tent door torres gaat zal het snachts wel berekoud zijn in november.
Wij zijn eind januari geweest en hadden nog nachtvorst.
Als je torres betaalbaar wil zien zul je toch echt met een tent moeten. De lodges zijn vrij duur evenals het eten aldaar. Tevens moet je ruim vantevoren boeken. De mooie punten liggen toch echt op de uiteinden van de poten van de “W” al is het beroemde uitzicht op het paine massief vanaf de boot op het meer te bewonderen. Hier hoef je dus nier perse voor te wandelen. De wandelingen in torres zijn vrij zwaar, zeker met tent en zware rugzak. Je dient wel over een redelijke conditie te beschikken.
Vliegen naar patagonie in Argentinie is duur. Daarom zijn wij vanuit Puerto Montt Chili naar Punta Arenas gevlogen. Hier kun je dan die pinguins gaan bekijken en dan door naar Puerto Natales per bus. Hier regel je de torres trek en na torres kun je een bus naar El Calafate pakken. Van hieruit bezoek je de perito moreno en bekijk je de flamingos in lago argentina.
El Chalten bezoek je per bus vanuit el calafate waar je ook weer terug zal keren. Vanuit el calafate heb je de keus. Of duur terugvliegen naar het noorden of een lange saaie goedkopere busreis via de ruta 40.
Een mooie maar erg lange busreis is die via de carretera austral via chili.
De kosten van je reis zullen ongeveer uitkomen op 1100 euro per maand denk ik exclusief je vluchten.

Bij Iguazu wil ik wel aanraden om ook de braziliaanse kant in 1 dag te bekijken. dus 1 dag brazil en 1 dag argentina. 2 dagen is genoeg, als je 50 watervallen hebt gezien is de 60ste niet meer zo indrukwekkend.

De omgeving Salta per huurauto zal inderdaad een beetje saai zijn in je eentje. Misschien kun je wat medereizigers vinden om mee te doen en de kosten van je auto te delen.
Peninsula Valdez ben ik niet geweest.

Op de website www.oypo.nl/dickschoenmakers kun je wat inspiratie opdoen van foto’s van de dieren die wij gezien hebben.

Ik zal wat over de ander punten melden :slight_smile:

Noord-Westen (5 a 7 dagen):
• Purmamarca (in een dagje heen en terug met huurauto?)
• Cafayete en omgeving (weg ten Noord Oosten: La Gargette del diablo en uitzichten)
• Talampaya & Isgualasta
Dit Noord-westen lijstje zou ik graag met huurauto willen doen.
Kan dit met een normale auto?
Wat is handig? Auto huren én inleveren in Salto (aardig eindje terug), of is inleveren in de buurt van de Nationale parken ook mogelijk. Afhankelijk natuurlijk van vertrekmogelijkheden naar volgende bestemming (weer vliegen of bus/ trein).

• Penisula Valdez (2 a 3 dagen)
Hopelijk kan ik walvissen, Orka’s en zeehonden zien.
De walvissen zijn er in september en oktober, maar aangezien ik ook naar het zuiden wil, wil ik zo laat mogelijk.
Misschien is het daarom qua tijdplanning beter om hier te beginnen na Iguazu? Maar qua ligging niet erg logisch (?)

• Punta Tombo (+/- 180 km ten zuiden van Penisula Valdez) (1 a 2 dagen)
Pinguins bekijken

Purmamarca, zonde om maar 1 dag naar de Qubrada van Humahuaca te gaan, krijg je dikke spijt van (is wel te doen overigens vanuit Salta). Bezoek ook de Salinas Grandes op ongeveer 1 uur van Purmamarca en 1500 mtr omhoog, en uiteraard Tilcara, Humahuaca (totaal 2 dagen nodig) en als je wat lef hebt naar Iruya!(dag meer) Meer tijd en je kunt naar La Quiaca en de grens over naar Bolivia (Villazon) voor een dagje shoppen.
Cafayate en Garganta kun je doen ja, mooi, maar neem ook de weg naar of via Cachi (dag meer) maar ook zoiets waar je spijt van krijgt als je het niet doet :-).
Als fotograag kun je altijd mailen voor wat tips…
Kan allemaal met normale auto. enkel als je de Puna opgaat (wat extremer routes dan Salinas Grandes) heb je meer nodig. Best rijd je alles vanuit Salta en terug. Fijne uitval basis is bij Casa Hernandez, ook om terug te keren. Bovendien weten ze alle leuke plekjes (we hebben er tenslotte veel samen gedaan :beef:) en kunnen je ook informeren over een goedkope huurauto ter plaatse.
Over het algemeen praktisch is om lokaal je auto te huren en ook weer in te leveren. Huur je auto met Garmin, heb je plezier van en kost niet veel meer.
Peninsula, ik adviseer 2 dagen, en je hebt 1 dag(deel) extra nodig voor Punta Tombo, niet meer. (dus als je laat vliegt…)
Voor walvissen het best om eerst te gaan naar de peninsula ja, in begin november zou je nog wel een fatsoenlijke kans moeten hebben om ze nog te zien.

Oh ja, de boottocht (hele dag!) op lago argentina moet je ook niet willen missen…

Alle 3 bedankt voor de tips!

Omgeving Salta:
(Hanskoot) Er valt dus een hoop te zien rond Salta :slight_smile:
Ik had zelf inmiddels ook al punaises gezet bij Tilcara /El Pucara en bij San Antonio de Los Cobres met de imens hoge spoorbrug. Rijdt hier ook geregeld een trein? En van waar tot waar? Misschien is het leuk om een heel kort stukje (de brug) mee te pakken, al is dat logistiek wel weer lastig (terug naar auto).
Ook lijkt mij het groene stukje route 30 a 40 km ten Noorden van Salta (routa 9) heel mooi, al weet ik niet hoe het er in November bij staat.
De andere tips heb ik er bij gezet (Las Flechas richting Cachi en Iruya in het Noorden). Is Cachi zelf ook de moeite waard? Ik zie trouwens dat ik ook een rondje kan rijden daar: in Oosterlijke richting terug naar Salta, Of juist naar het Noorden naar San Antonio de Los Cobres. Maar dat wordt te veel voor een dag na Cafayete en omgeving lijkt mij.
Wordt met Humahuaca altijd het plaatsje Qubrada de Humahuaca bedoelt? Of net als purmamarca gekleurde bergen?
Misschien is het toch handig om een nachtje in het Noorden te blijven in Purmamarca / Tilcara / Humahuaca (wat ik het leukset plaatsje?) omdat daar dus veel te zien schijnt te zijn en om niet 2 x vanuit Salta naar het Noorden te rijden (?).
Zoutvlaktes laat ik voor wat het is, aangezien ik een ander jaar naar Noord-Chili / Bolivia wil.

Toch wil ik perse ook naar Talampaya (en in iets mindere mate Ischualasta). Ik begrijp dat dat inderdaad veel te ver heen en terug is van Salta.
Is er een goede OV mogelijkheid om in 1 dag Salta naar Villa Union te doen en de volgende dag de parken om van daaruit (al dan niet na nog en nacht) weer verder te gaan.

Ik heb nog geen site gevonden waar ik alle vlieg verbindingen kan checken en de prijzen kan vergelijken. Een tip op dit gebied zou zeer welkom zijn.
Er zijn vliegvelden in San Juan city, maar Andes vliegt alleen op Cordoba (Mendoza ook niet). Voor zover ik nu heb kunnen vinden zijn de vliegprijzen niet mals.
Normaal gesproken zou ik toch 4 binnenlandse vluchten maken (naar Salta, naar Peninsula, naar het Zuiden, en terug naar BA), en dan ga ik nog uit van rechtstreekse vluchten! Maar als elke vlucht ruim $500,- moet kosten (wat ik op Andesonline zie), dan gaat de hele reis richting € 5000,- en dat gaat mij toch echt te ver.
Hoe dan ook… Peninsula Valdes ligt zo’n 1500 km verder, en vervolgens naar Puerto Natales (al dan niet vanaf Punta Tombo) zal ook zoiets zijn.
Een busrit (indien mogelijk) zal afzien zijn voor mijn grote lijf, maar wellicht toch het overwegen waard als het een paar honderd dollar scheelt.
Kent iemand een site met de busverbindingen en tarieven?
Vliegen naar Punta Arenas lijkt mij ook mooi, omdat ik dan inderdaad dat pinguïn eiland kan bezoeken en Punta Tombo kan skippen. Al kom ik dus niet vanuit Chili, dus is het dan nog steeds voordelig?

Terug naar BA zal ik i.i.g. moeten vliegen, en ik begrijp dat ik in het zuiden de keuze heb tussen de vliegvelden El Calafate en Punta Arena’s (Chili)?
Al zou ik het wel heel cool vinden om vanaf Ushuaia terug te gaan !!! (als het niet heel veel meer kost).

Eigenlijk hangt heel veel af van de vlieg-en bus kosten, verbindingen & tijdsduur… Over treinreizen heb ik tot nog toe niet veel gelezen op de diverse sites.

Nog een vraag:
Is het in Puerto Natales makkelijk om voordelig een tent te regelen?
En @ schoentje: bedoel je Lago Sarmiento (voor mooie uitzichten op Torres)?

Ik ben aan het zoeken, maar misschien weet iemand het…Bestaat er niet een soort deal waarbij je voor een bepaald bedrag een x aantal binnenlandse vluchten kunt doen binnen bepaalde tijd?

En gaat idd alles via BA?

Kent iemand een site met de busverbindingen en tarieven?

www.plataforma10.com

Zie ook de topic Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk

Saludos,

Jan

Volgens mij is het lago del toro. Je hebt de beroemde W maar ook de Q die je kunt lopen. Als je aan het einde van het pootje van de Q begint dan heb je voordurend mooi uitzicht op de bergen maar het beroemde uiticht is volgens mij vlakbij het hotel gemaakt aan de weg hiernaartoe.
Ik zou eerder een tentje kopen ergens in een grotere stad. Voor een paar tientjes heb je al een tent. Je moet dan ook niet vergeten om een kookstelletje of iets dergelijks te kopen of je moet in de lodges gaan eten.

Houd er rekening mee dat in Patagonie de bussen wel eens een dag vertraging op kunnen lopen. Dit kan je planning behoorlijk in de war maken.

Quebrada betekent iets als kloof of vallei dus Huamuhaca is een plaatsje in die vallei.

Ushuaia zelf is niet spannend. Als je hierheen gaat moet je er echt opuit de bergen in. De meeste mensen die hier komen gaan naar Antarctica.

Poeh… wat een lange tijden zeg, die bussen. Zelfs 17 uur naar Iguazu.
Ik denk dat ik wel een keer zo’n busrit kan maken, maar meerdere keren rond de 20 uur dat is toch niet aanlokkelijk.

Ik heb begrepen dat er een rechtstreekse verbining is van Iguazu naar Salta.
Zijn er andere rechtstreekse verbindingen bekend?
Bijvoorbeeld tussen San Juan City / Cordoba en Trelew / Puerto Madryn?

Ergens las ik dat er ook 1 bestond tussen Trelew en El Calafate, maar als ik kan er vervolgens niks zinnigs van vinden.

Dat is tegelijk mijn enige probleem met reizen plannen. Ik ben goed in het uitzoeken van wat ik wil zien, maar ik weet maar niet op welke site ik een compleet overzicht kan krijgen van bestaande verbindingen.
Er lijken 84648490303028 vlieg vergelijk sites te bestaan, en waar ik ook iets invul, ik krijg bijna nooit uitkomsten! (en het is volgens mij al helemaal niet compleet).

@Schoentje: dat wordt sjouwen dus. :slight_smile: Bagage (met warme kleding), tent, camera rugzak, en potjes & pannetjes. Dt is wel nieuwe voor mij, maar daar zal ik wel uitkomen… Sportief ben ik trouwens wel.
Huamuhaca gaat ook een beetje om het idee (meest Zuiderlijke stad). Ik zou daar ook wel een dagje een auto willen huren, en kijken tot hoe ver de paden rijken voor het “eind van de wereld gevoel”.
Al zou ik dan eigenlijk over moeten steken naar het dorp aan de andere kant Puerto Williams en Puerto Toro, maar dat schijnt ook weer $ 100,- per overtocht te moeten kosten (wat ik een beetje veel geld vind gezien de korte afstand).
Het lijkt me helemaal mooi op op kaap hoorn te kunnen komen, maar ik begrijp dat dat niet zomaar met een simpele excursie met een willekeurige boot uit de haven te doen is. Wellicht ook omdat dit niet de meest lieve wateren te wereld zijn.
Of ik überhaupt naar Huamuhaca ga weet ik nog niet. Ik begreep dat dit ook weer een vrij lange busrit is. Maar toch, ik kom nooit meer in de buurt, en als de terugvlucht naar BA maar een paar tientjes meer kost, dan vind ik het wel een mooie afsluiter…

Oké, hier komt mijn officiële noodkreet: :slight_smile:
Is er niet een specifieke vlieg-vergelijk site die er uitspringt in kwaliteit? Eentje die alle aanbod scant, beschikbare vliegvelden toont in tabjes, en als de exacte datum die ik invul niet bekend is of al vol is, zelf met alternatieven komt, zonder dat ik 20 pogingen moet wagen zonder te weten of het überhaupt werkt (onbekend of de gezochte vliegverbinding wel bestaat, of alleen niet in hun database zit, of dat het aan de data ligt), en vervolgens een prijsvergelijk toont (liefst met data alternatieven zodat ik daar ook nog kan kiezen)?

Dat zou mij enorm helpen.

in puerto natales een huurauto nemen is het meest ideale, vandaaruit kun je naar torres del paine waar je in het park rond kunt rijden , er zijn buiten de w ook diverse andere wandelroutes met erg mooie uitzichten die je als je de w zou lopen niet zou zien.in het park zijn enkele hotels maar die zijn erg duur, ik geloof dat posada rio serrano met rond doe €80,- p/n nog de goedkoopste is.vanuit tdp kun je de grens bij cerro castillo (benzinepomp) oversteken en naar el calafate rijden, zorg ervoor dat je met je verhuurder de juiste papieren regelt voor de huurauto om de grens over te steken.el calafate naar perito moreno is ong. 60km geloof ik dus is een huurauto weer erg handig.el calafate naar el chalten is 220 km.zorg in el calafate voor voldoende geld want in el chalten is maar 1 atm en regelmatig leeg voor langere tijd.voor meerdere vliegtickets kun je de southamericam airpass overwegen, minimaal 3 vluchten en in zuid amerika aankomen met een maatschappij die bij de ONE WORLD organisatie is aangesloten http://www.lan.com/en_us/sitio_personas/southamericanairpass/index.htmlsucces

[

*Huamuhaca gaat ook een beetje om het idee (meest Zuiderlijke stad). *

Je bedoelt Ushuaia waarschijnlijk, maar ik begrijp het.
Kaap hoorn is maar een lelijke rots in het water. Daar zou ik echt niet teveel geld aan spenderen. De kaap is zowieso vaak in mist gehuld.

Even een kort antwoord op je noodkreet (ben net terug van een weekendje Buenos Aires en heb nog 67 onbeantwoorde emails die om aandacht schreeuwen). Vergeet alles vergelijkingssites als het gaat om vluchten in Argentinie, want de Aerolineas vluchten worden over het algemeen niet genoemd, net zo min als die van Andes Online. En de vluchten van LAN zijn vele malen goedkoper als die die rechtstreeks via de LAN site boekt! Dus zelf even kijken, je kan bij LAN en Aerolineas ook vaak aanvinken dat je flexibel wilt zoeken, dus +/- 3 dagen:
www.lan.com (wel opgeven dat je in Europa woont)
www.aerolineas.com (wel opgeven dat je in Europa woont)
www.andesonline.com (als je iets boekt “Tarifas para no residentes” aanvinken)

Ze zijn erg streng met het controleren van tickets, dus als je niet hebt aangegeven dat je “buitenlander” bent en het Argentijnse tarief betaalt (goedkoper), dan kan je bij het inchecken alsnog een duur ticket aanschaffen.

Nog een andere betrekkelijk goedkope optie is LADE, maar ik raad eigenlijk niemand aan om daarmee te vliegen :chin:

@ schoentje: Ja ik bedoelde inderdaad Ushuaia. Stom. Die namen zitten er nog niet helemaal in.

@ Flipsen: super!
Daar kan ik mee aan de slag.
En waarom niet met LADE? Moet je daar, met z’n allen de vleugels vast houden, of is het qua service af te raden?

Beide, gecombineerd met een beroerd vluchtschema en vertragingen (eventueel van meerdere dagen) zijn meer regel dan uitzondering. Maar, als je avontuurlijk aangelegd bent en nog in een oude Fokker F27 en F28 wil vliegen: www.lade.com.ar

Qua busritten hoef je geen schrik te hebben. 17u lijkt lang maar de bussen zijn daar wel dik in orde. Naar iguazu vertrek je meestel in de middag. Lekker filmpje kijken, eten, het is dan al snel avond en dan slapen. 's morgens wakker en ge zijt er :).
Ik raad je wel aan voor Cama of Cama suite te gaan, het kost iets meer maar het is het zeker waard!

Qua busritten tussen steden, geen zorgen over maken ze rijden naar overal ze. Vb vanuit Ushuaia kan je naar Punta Arenas, Puerto Natales en zelfs El calafate. Een rit van meer dan 20u is daar zeer normaal :slight_smile: