Goedenavond,
Begin november start onze reis door Argentinië (totaal 25 dagen). Momenteel zijn we bezig om ons voor te bereiden. Helaas moeten we nog even wachten op de nieuwe Lonely Planet (nieuwe versie in augustus) en is het lastig om de afstanden goed in te schatten. Is ons schema haalbaar of is het veel te vol? Met name de route van El Calafate naar Ushuaia is lastig in te schatten. Dit is ons voorlopige schema:
1 Vlucht vanuit Amsterdam
2 Aankomst Buenos Aires
3 Buenos Aires
4 Buenos Aires
5 Naar Trelew
6 Trelew/walvissen
7 Trelew/walvissen
8 Naar El Calafate
9 El Calafate
10 El Calafate
11 Naar El Chalten
12 El Chalten
13 Naar Torres del Pain
14 Naar Puerto Natales
15 Punta Arenas
16 Punta Arenas
17 Naar Ushuaia
18 Ushuaia
19 Ushuaia
20 Naar Rio de Janeiro
21 Rio de Janeiro
22 Rio de Janeiro
23 Rio de Janeiro
24 Vlucht naar Amsterdam
25 Terug in Amsterdam
Op welke delen moeten we vooraf de hotels regelen?
>>> ---- Groeten Bart en Nicole
Aanvulling: Naar Trelew, El Calafate en natuurlijk Rio willen we vliegen.
el chalten - el calafate is 220 km.
ik zie dat je maar 1 dag torres del paine gepland hebt, als je vanuit el chalten naar de torres wilt rijden inclusief grenscontrole zul je van dit nationale park niet veel meer zien en kun je beter direct doorrijden naar puerto natales.
ook maar 2 dagen el chalten is tekort, vergeet niet dat 1 dag reizen in principe 1 verloren dag is, ruil desnoods 1 dag calafate met 1 dag el chalten extra.
wat torres del paine betreft kun je die met 1 dag verlengen door puerto natales over te slaan en vanuit torres del paine direct door te rijden naar punta arenas.
je schema zit aardig vol maar als je dit een klein beetje aanpast b.v. zoals hierboven moet het wel kunnen lukken.
tot slot nog een tip, zorg ervoor dat je in el calafate voldoende geld pint zodat je in el chalten goed vooruit kunt want er was toen maar 1 pinautomaat en die was al dagen leeg en werdt maar niet bijgevuld zodat we maar net genoeg pesos hadden om daar weer weg te komen.
vergis je ook niet in de afstanden deze zijn enorm in vergelijking met nederland, zeker van punta arenas naar ushuaia
succes
In november zou ik voor Patagonie eerlijk gezegd maar beter alle hotels al vooraf regelen. Om een indruk te krijgen van afstanden kan je de tabel van Chenque gebruiken, of de routeplanner www.ruta0.com.
Als je de ochtendbus van El Calafate naar El Chaltén neemt (vertrekt om 08:00) heb je ´s middags nog ruim de tijd voor een wandeltocht. Scheelt weer iets.
Torres del Paine kan je ook met een (hele lange) dagexcursie bezoeken vanuit El Calafate, wellicht is dat handiger? Dan kan je vanaf El Calafate de volgende dag vliegen naar Ushuaia (´betrekkelijk goedkope´ vlucht), win je flink veel tijd mee. De bus vanuit Punta Arenas naar Ushuaia doet er een volle dag over en is niet bepaald luxe…
Dat wordt een grappig contrast, van Ushuaia naar Rio in 1 dag 
Je programma is volgens mij redelijk haalbaar, alleen van El Chalten naar TdP op 1 dag, met bussen etc., gaat niet lukken… althans, niet om nog op dezelfde dag te wandelen in het park TdP. De optie van Flipsen lijkt mij een goed idee, doen vanuit El Calafate.
groet & veel plezier,
Jan
Je doet torres del paine wel tekort als je hier maar 1 dag bent. In 1 dag kun je de echte schoonheid van het park niet zien.
Is de vlucht vanuit Ushuaia al geboekt? Zoniet dan zou ik vanuit Punta arenas terug vliegen. Ushuaia zelf is niet veel aan. Ushuaia is alleen interessant als je naar Antarctica gaat of als je gaat hiken in de omliggende parken. Voor de stad zelf zou ik deze lange rit niet maken.
Vergeet niet om de pinguins bij punta arenas te gaan bezoeken op isla magdalena.
Bedankt voor jullie reacties! We hebben besloten om niet naar Ushuaia te gaan omdat het anders te vol is.
>>>—Groeten Bart en Nicole