In okt/nov gaan we met z’n tweeën 3,5 week naar Argentinië. Na veel gelezen te hebben op dit forum hebben we deze route in ons hoofd:
Dag 01 Aankomst 22:50 Buenos Aires
Dag 02 Buenos Aires
Dag 03 Buenos Aires , vlucht naar Puerto Madryn
Dag 04 Puerto Madryn (Walvissen & eventueel duiken)
Dag 05 Puerto Madryn (Walvissen & eventueel duiken)
Dag 06 Puerto Madryn (Walvissen & eventueel duiken) Tren Patagonico naar Bariloche
Dag 07 Bariloche
Dag 08 Bariloche
Dag 09 Bariloche
Dag 10 Bariloche
Dag 11 Bariloche vliegen naar El Calafate
Dag 12 El Calafate
Dag 13 El Calafate
Dag 14 El Calafate
Dag 15 El Calafate vliegen naar Salta
Dag 16 Salta
Dag 17 Salta
Dag 18 Salta
Dag 19 Salta
Dag 20 Salta vliegen naar Igazu
Dag 21 Igazu (Falls & Itaipu)
Dag 22 Igazu (Falls & Itaipu)
Dag 23 Igazu vliegen naar Buenos Aires
Dag 24 Buenos Aires vertrek om 22:20
We zijn benieuwd naar jullie mening, voornamelijk of het teveel is. Wordt El Calafate bijvoorbeeld te veel?
Aangezien we al gelezen hadden dat de meeste afstanden redelijk ver liggen om met de bus te doen, hebben we besloten om alle afstanden (op een na) met de vliegtuig te doen. Raden jullie misschien enkele afstanden per bus aan?
Wat zijn jullie ervaringen in die periode met hotels en hostels. Moet er van te voren al gereserveerd zijn? Of is er altijd wel een slaapplek te vinden?
Het is een prima reisschema, wellicht doe je Salta wat te kort. Maar ik zou El Calafate niet laten schieten, dat is toch één van de hoogtepunten van Argentinië. Hou er rekening mee dat de vlucht Bariloche - El Calafate één van de duurste trajecten is om te vliegen, wellicht kom je goedkoper uit als je vliegt naar El Calafate vanaf BsAs, dan vliegen naar Trelew/Pto Madryn (ook duur overigens) en de trein of bus naar Bariloche.
Ander probleem is dat er nu wel weer (eindelijk) wordt gevlogen op Bariloche, maar voorlopig slechts 1 vlucht per dag, vanuit BsAs. Dus het wordt nog lastig om te vliegen van Bariloche naar El Calafate.
De enige afstand die je redelijk met de bus kan doen is dan weer BsAs - Pto Madryn. Dus het blijft schipperen
Als je wilt duiken in Pto Madryn, ga dan een excursie boeken waarbij je kan duiken met zeeleeuwen! Een geweldige ervaring, maar je moet wel je duikbrevet hebben. Heb je die niet, dan kan je kiezen voor snorkelen met zeeleeuwen. Ook dit zijn erg prijzige excursies, maar zó een leuke ervaering!
Persoonlijk zou ik onderdak van tevoren proberen te vinden en zelfs populaire excursies als de Todos Glaciares boottocht en de Minitrekking/Big Ice trekking als je niet teleurgesteld wilt worden. Of er nu nog camarotes (slaaprijtuigen) voor de Tren Patagonic te krijgen zijn voor okt/nov betwijfel ik ook, maar die niet waagt…
Je schema ziet er inderdaad goed uit. Misschien kun je El Calafate één dag minder doen en die extra dag toevoegen aan Salta (& Jujuy).
Qua accommodaties: leg deze reeds vast, zeker in Patagonië ondervinden wij de grootste problemen om onze klanten nog onderdak te geven in betaalbare hotels.
En zoals Flipsen ook al zei, zelfs bepaalde populaire excursies kunnen al vol zitten in het hoogseizoen…
Nog bedankt Chenque & Flipsen_NL voor jullie input! Na een hoop gepuzzel gegoogle en gebel. (onder andere naar Aerolineas) hebben we de volgende route gekozen:
12 oktober Aankomst 22:50 Buenos Aires
13 oktober Buenos Aires
14 oktober Buenos Aires
15 oktober Buenos Bus naar Puerto Madryn
16 oktober Puerto Madryn
17 oktober Puerto Madryn
18 oktober Puerto Madryn
19 oktober Puerto Madryn bus naar Bariloche
20 oktober Bariloche
21 oktober Bariloche
22 oktober Bariloche
23 oktober Bariloche
24 oktober Vlucht naar Buenos Aires -> vliegen naar Igazu
25 oktober Igazu
26 oktober Igazu
27 oktober Igazu vliegen naar Salta
28 oktober Salta
29 oktober Salta
30 oktober Salta
31 oktober Salta
01 november Salta
02 november Salta Vliegen naar Buenos Aires
03 november Buenos Aires
04 oktober Buenos Aires vertrek 22:20 naar Nederland
Het is allemaal best laat geregeld en geboekt, dus we hebben concessies moeten maken. Helaas is dat zo gelopen. Dit keer geen: El Calafate en de Tren Patagonico. (en waarschijnlijk een hoop andere mooie plekken). Maar des te meer een reden om weer terug te gaan. (als het ons bevalt!) Voordeel is wel dat er meer rust in onze reis zit dan eerst. Vooral aan het einde in Salta. Dan kunnen we een beetje bijkomen van al het reizen.
We hebben er voor gekozen om het eerste gedeelte met de bus te doen. En de rest met de vliegtuig. Met de Aipass van Aerolineas is het best wel te betalen.
Ziet er uit als een goed reisschema, inderdaad meer rust. En nu maar hopen dat die vlucht op 24/10 van Bariloche naar Iguazú (via Bs Aires) ook daadwerkelijk vertrekt…tot op heden is dat traject helaas erg onzeker…
Ik denk dat Chenque bedoeld dat het af en toe nog steeds onzeker is of er wel vluchten gaan ivm met de aswolk. Ik mei/begin juni (?) is er een vulkaanuitbarsting geweest in Chile en daar heeft het vliegverkeer nog steeds last van als de wind verkeerd staat. Maar het fijne weet ik er niet van. Flipsen woont in Bariloche dus hij kan je vast wel meer vertellen.
Gracias Gallina voor je uitleg. Inderdaad lijkt het er op dat wil je risicoloos reizen in oktober dat je Bariloche uit je programma moet halen. Gisteren nog met iemand van Aerolineas Argentina gesproken die dit ook adviseert…
Zo erg is het allemaal nou ook weer niet hoor. Goed, er zijn bijna geen vluchten op Bariloche zelf (ze proberen 1 vlucht per dag, maar die wordt vaak gecanceld), maar ze wijken uit naar Esquel en Neuquén. Van daar is het nog 4 a 5 uur met de bus. De gewone reguliere nachtbussen gaan allemaal, net als de Tren Patagonico. Het enige probleem waar we tegenaan lopen voor klanten is de rechtstreekse vlucht tussen El Calafate en Bariloche en tussen Mendoza en Bariloche. Daar wordt het even puzzelen.
Verder zou ik juist aanraden om wél naar Bariloche te gaan, ten eerste omdat het meer nu prachtige kleuren heeft (we zitten hier midden in de Caribische Zee lijkt het wel!), er zijn minder toeristen wat altijd prettig is en je kan met eigen ogen zien wat een vulkaan kan uitrichten (dan vooral in Villa la Angostura). Gewoon gaan dus! :chin:
@Flipsen: ik wil ook zeker niet de indruk wekken dat Bariloche niet de moeite waard is, sterker nog, het is er fantastisch en schitterend! Maar wij lopen inderdaad wel aan tegen complicaties voor de trajecten die jij noemt (Bariloche - Calafate en Bariloche - Mendoza). Dus voor de maand oktober moet ik toch echt een andere route gaan adviseren… en garanties voor vluchten naar Buenos Aires zijn er ook niet, of wel?
Garanties zijn er nooit Jan, dat moet je intussen toch wel weten Maar er gaan normaal gesproken sowieso vluchten vanaf Esquel en Neuquen naar Buenos Aires.
Bedankt voor jullie informatie. Toch wel handig om te weten. Ik denk dat wij ons geen zorgen moeten maken. Ik neem aan dat als er die dag niet gevlogen gaat worden, dat Aerolineas ervoor zorgt dat de vlucht omgeleid wordt via Esquel of Neuquen. Die paar uur tot een dag extra wat het dan kost, is ook geen ramp.