Van 10 december t/m 11 februari maak ik een reis door Zuid-Amerika. Ik vind het prettig om goed voorbereid op reis te gaan en heb daarom al het één en ander uitgezocht wat betreft de reismogelijkheden. Dit is mijn volledige reisschema:
Gehele reis:
10 december: Vlucht Amsterdam – Detroit – Atlanta - Santiago
11 december: Aankomst en bezoek Santiago
12 december: Santiago de Chile (Cerro San Christóbal)
13 december: Santiago de Chili (Valparaíso)
14 december: Nog een dag in Santiago
15 december: Bus Santiago - Mendoza
16 december: Mendoza, ´s avonds nachtbus nemen naar Bariloche
17 december: Bus Mendoza – San Carlos de Bariloche, ´s middags aankomst
18 december: San Carlos de Bariloche
19 december: (1) Bus San Carlos de Bariloche – Rio Gallegos (ook nachtbus)
20 december: Bus Rio Gallegos - Ushuaia (2)
21 december: Ushuaia en nationaal park Tierra del Fuego
22 december: Ushuaia bezoeken en ´s avonds vlucht naar El Calafate
23 december: El Calafate (Perito Moreno)
24 december: Bus El Calafate – Torres del Paine (3)
25 december: Eerste dag in Torres del Paine
26 december: Tweede dag in Torres del Paine
27 december: Derde dag in Torres del Paine
28 december: Vierde dag in Torres del Paine
29 december: Vijfde dag in Torres del Paine
30 december: Bus Torres del Paine – Punta Arenas
31 december: Punta Arenas (Isla de Magdalena)
1 januari: Vlucht van Punta Arenas naar Puerto Montt, ´s avonds Puerto Montt
2 januari: Bus Puerto Montt – Pucón, Pucón bekijken, ’s avonds bus naar Santiago
3 januari: ´s ochtends aankomst in Santiago en daar per bus naar Calama
4 januari: ´s ochtends aankomst in Calama en daar per bus naar San Pedro de Atacama
5 januari: Eerste excursiedag in San Pedro de Atacama
6 januari: Tweede excursiedag in San Pedro de Atacama (Atagcama woestijn)
7 januari: Derde excursiedag in San Pedro de Atacama (Valle de la Luna)
8 januari: Bus naar Calama, ´s avonds bus Calama – Arica
9 januari: Arica
10 januari: Bus Arica – La Paz
11 januari: La Paz, ´s avonds bus naar Sucre
12 januari: Sucre
13 januari: Trein Sucre - Potosí
14 januari: Potosí
15 janauri: Bus Sucre - Uyuni
16 januari: Salar de Uyuni, ´s avonds trein nehmen naar Villazón
17 januari: ´s ochtends aankomst in Villazón, dan bus nemen naar Salta (4)
18 januari: Salta
19 januari: Nog een dag in Salta, ´s avonds bus nemen naar Formosa
20 januari: ´s ochtends aankomst in Formosa, dan bus nehmen naar Asunción
21 januari: Asunción
22 januari: Bus Asunción – Cuidad del Este
23 januari: Iguazu watervallen van de Argentijnse kant
24 januari: Iguazu watervallen van de Braziliaanse kant en nachtbus nemen naar Porto Alegre
25 januari: (Buscaunibus) ´s Ochtends aankomst in Porto Alegre en ´s middags de stad bekijken
26 januari: Nog een dag in Porto Alegre
27 januari: Vlucht van Porto Alegre naar São Paulo
28 januari: Eerste dag in São Paulo
29 januari: Tweede dag in São Paulo
30 januari: Derde dag in São Paulo
31 januari: Vlucht naar Brasilia
1 februari: Eerste dag in Brasilia
2 februari: Tweede dag in Brasilia
3 februari: Derde dag in Brasilia
4 februari: Vlucht van Brasilia naar Rio de Janeiro
5 februari: Eerste dag in Rio de Janeiro
6 februari: Tweede dga in Rio de Janeiro
7 februari: Derde dag in Rio de Janeiro
8 februari: Vierde dag in Rio de Janeiro
9 februari: Vijfde dag in Rio de Janeiro, ´s avonds vlucht van Rio de Janeiro naar Atlanta
10 februari:´s Ochtends aankomst vlucht in Atlanta, daarna vlucht via Minneapolis naar Amsterdam
11 februari: ’s Ochtends aankomst in Amsterdam
Is het de moeite waard om van Bariloche via de Ruta 40 naar El Calafate te reizen? Of is dat alleen maar duurder en langer?
De bus uit Bariloche vertrekt om 9:00 op 19 december en komt aan in Rio Gallegos om 8:25 de volgende dag. De eerst volgende aansluiting naar Ushuaia is om 9 uur. Dat lijkt wat krap. Wachten de bussen op elkaar in geval van vertraging of gaan er meerdere bussen naar Ushuaia, Ik zie alleen maar deze (gezocht op plataforma10 bus van Marga).
In Torres del Paine wil ik het beroemde W circuit lopen, hoe pak ik dit het beste aan? Ik kan geen dienstregelingen van bussen vinden.
Ik wil van Uyuni naar Salta. Een van de reismogelijkheden (en waarschijnlijk ook de snelste) is naar Villazón te reizen per trein. Op wikitravel staat aangegeven dat het laatste deel van dit traject gestremd is (september 2013). Weet iemand of deze verbinding inmiddels al is hersteld en dat ik er op kan rekenen dat deze trein rijdt? Vanaf Villazón gaan er regelmatig bussen naar Salta zie ik.
Is het beter de bussen op voorhand te boeken of kan dat ook ter plaatse? I.v.m. prijsstijging tickets en/of beschikbaarheid.
Voor sommige bussen kan ik geen dienstregeling op internet vinden, maar op wikitravel staat wel dat er bussen gaan. Hoe zeker kan ik hier op rekenen? Hebben jullie naar aanleiding van dit reisschema nog suggesties?
Wat een planning, word er jaloers van. Niet dat er veel ruimte voor is maar ik plan wel eens een buffer dag. Mocht er een keer een bus niet rijden, dan kun je die dag gebruiken om het op te vangen. Ik raad aan om alle bussen ter plaatse te boeken, hoewel ik in het Torres del Paine gebied niet zou wachten tot het laatste moment. Elke morgen rijden er talloze bussen van Puerto Natales naar het park. Daarnaast kun je in Natales een hostel boeken dat alle noodzakelijke spullen verhuurt.
Bedankt voor je antwoord. Ik ben gewend om vrij georganiseerd te reizen. Tot nu toe ben ik daar aardig in geslaagd, maar begrijp ik goed dat het voorkomt dat een bus niet kan rijden terwijl deze wel op de sites staan (plataforma10, Pullman)? In Torres del Paine ben ik van plan om in hostels/hotels te gaan slapen (ik ben niet zo’n kampeerder) en ik zie dat ik deze vooraf via internet moet reserveren. Kan ik de bussen rond het Torres del Paine gebied (El Calafate - Puerto Natales enzo.) ook online reserveren?
Ok, bedankt. Ik bedoelde inderdaad Refugio’s. Het probleem is echter dat een aantal refugio’s zeer beperkte beschikbaarheid hebben of zelfs zijn volgeboekt, zoals refugio Véritice Paine Grande. http://www.verticepatagonia.com Dit lijkt me vreemd, aangezien deze data nog ruim een maand vooruit liggen… Wat zou de beste oplossing zijn, aangezien ik niet veel keus heb ik mijn planning? In Puerto Natales een tent huren en gaan kamperen?
Vanuit El Calafate zijn er dagexcursies naar Torres del Paine, dus ik vermoed ook vanuit Puerto Natales. Mijn klanten huren allemaal een auto in Natales en verblijven dan aan de rand van het park in een hotel, vervolgens maken ze dagtochten met de auto in het park en parkeren ergens de auto voor een dagwandeling. Als je alleen reist is dit niet zo´n interessante optie denk ik…als je mij een privé-bericht stuurt kan ik je wel in contact brengen met mijn lokale tour operator ter plaatse, die kan zeker zaken regelen. Overigens is het helemaal niet vreemd dat refugio´s vol zijn geboekt, het is op een top hoogseizoen in Patagonië!
Het hangt van de route van je hike af in welke refugio’s je zou kunnen overnachten. Als je niet 100% zeker bent wanneer je in het park bent, wat volgens mij het geval is, en je toch een meerdaagse hike wilt maken, dan lijkt het mij handiger om te kamperen.
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb ondertussen mijn reis wat aangepast. Ik heb o.a. al dagexcursies gevonden vanuit Puerto Natales naar Perito Moreno (1 dag) en naar Torres del Paine. Deze waren gewoon vanuit een hostel in Puerto Natales te regelen. Ik verblijf hierdoor niet in het Park Torres del Paine, maar daardoor komt wel weer ruimte vrij voor mijn verdere reisplannen en het is een stuk goedkoper.
Inmiddels is het 2 jaar later maar weetje nog toevallig via welke hostels je deze dagexcursies hebt geboekt en wat de kosten hier ongeveer van waren? Ik zit zelf enorm te puzzelen met de route rondom die plaatsen. En dagexcursies waar je iets aan hebt zouden dan de oplossing kunnen zijn!
Ik was een half jaar geleden in Puerto Natales en heb excursies geboekt in The Singhing Lamb Backpackers hostal. Ook ik had niet veel tijd, maar heb toch veel van de omgeving kunnen zien door twee dagexcursies te boeken voor in totaal nog geen € 100,- Vooral de dagexcursie naar Torres del Paine was erg indrukwekkend. Ook maakte ik een dagexcursie naar de Perito Moreno Gletsjer vanuit Puerto Natales. Deze excursies heb ik een dag van te voren in het hostel geboekt en er was gelukkig nog een plaatsje vrij. Verder zijn er vanuit Puerto Natales meerdere dagexcursies te maken naar verschillende plaatsen.
Ik ben begonnen in Bariloche waar ik drie dagen verbleef. Vervolgens nam ik een bus naar Ushuaia waar ik het nationale park Tierra del Fuego bezocht; echt een aanrader. Daarna in één dag naar Puerto Natales van waar ik Torres del Paine en de Perito Moreno bezocht en na een paar dagen vloog ik van Punta Arenas met Sky Airlines naar Puerto Montt. Dat was een vrij snel en kort bezoek, maar gaan hiken in Torres del Paine is niet echt mijn ding. Heb er nog met mensen gesproken die dan in Puerto Natales op een boot zouden stappen en zo in een paar dagen via nationale parken met gletsjers en bergen naar Puerto Montt zouden varen. Jammer alleen dat ik dat gedeelte per vliegtuig aflegde. Misschien een volgende keer…
Haha, ben vertrokken om 9 uur 's ochtends uit Bariloche met de bus naar Rio Gallegos waar ik de volgende dag met ruim een uur vertraging aankwam. Gelukkig wachtte mijn aansluitende bus naar Ushuaia. Vervolgens stonden we ruim drie uur stil bij de Chileense grens omdat er een probleem was met iemand zijn paspoort. Na de overtocht per boot naar de andere kant te hebben gemaakt kwamen we uiteindelijk om 2 uur 's nachts aan in Ushuaia waar ik het adres van mijn couchsurfer opzocht. Een heel avontuur dus van 40 uur in de bus…
Pff wat een lange tocht! Maar het lijkt mij wel een enorme mooie route. Was het een beetje betaalbaar? Ik wil ontzettend graag (een deel) van Patagonië doen maar wat ik zie zijn de kosten vrij hoog. Bedankt in iedergeval voor de reactie en de tips. Die neem ik zeker mee!
Patagonië is nu eenmaal duur mede omdat het geïsoleerd ligt. Prijzen kun je vinden op plataforma10.com. De eerste paar uur ten zuiden van Bariloche zijn echt de moeite waard. Daarna zijn het vooral vlaktes en ook onverharde wegen. Als ik terugkijk op de reis ben ik blij dat ik de route per bus afgelegd heb en dat raad ik ook iedereen aan, maar mocht ik een volgende keer weer die kant op gaan zou ik het vliegtuig nemen en zeker ook de boot tussen Puerto Natales en Puerto Montt. Het is weliswaar duur, maar als ik kijk naar de prijzen verderop in mijn reis zoals Bolivia werd het verschil weer mooi gecompenseerd:P.