3 weken Argentinie

Beste mensen,

Ik ben van plan om in oktober/november met mijn vriendin voor 3 weken naar Argentinie te trekken. Helaas laat het werk een langer verblijf niet toe, zodat het schema een vrij strakke planning behoeft.

Nu willen wij de volgende plaatsen aandoen:

  • Buenos Aires
  • walvissen, penquins Puerto Madryn/Peninsula Valdes
  • Torres del Paine
  • Perito Moreno Gletsjer
  • Iguazu

We vliegen van 16 op 17 oktober naar Buenos Aires.
En vliegen op 5 november weer terug.

We zijn voorlopig van plan om overal een langeafstandsbus te pakken, behalve voor het stuk El Calafate - Buenos Aires. Hier lijkt een binnenlandse vlucht onvermijdelijk.

Nu ben ik vooral geinteresseerd naar een mooie strakke planning om van de Puerto Madryn regio naar Torres del Paine te komen en om voor het bezoek aan de Iguazu watervallen geen overbodige dagen te verliezen. Zodat deze dagen elders weer beter besteed kunnen worden.

  1. Het idee is nu om van Puerto Madryn naar Rio Gallegos te gaan met de bus, om vervolgens op zaterdag aansluiting te vinden voor de El Pinguino bus naar Puerto Natales en van daaruit naar Torres del Paine te gaan. Is dit een tactische route of zijn er handigere, snellere, betere alternatieven?? Is het ook mogelijk om in Torres del Paine de “W” eventueel een dag minder te lopen dan vijf (met een normaal tempo) en toch de meeste dingen gezien te hebben?

  2. Is het haalbaar om een nachtbus van Buenos Aires naar Iguazu te nemen, twee volle dagen voor Argentijnse en Braziliaanse kant en dan op de tweede dag weer een nachtbus terug te nemen naar Buenos Aires?

Ook heb ik nog een vraag over reserveringen. Ik lees dat het verstandig is om de refugio´s in Torres del Paine van te voren te reserveren. Hoever van te voren reserveren is aan te raden, daar ik niet zeker weet hoeveel dagen ik ga verliezen met de reis Puerto Madryn - Torres del Paine?

En hoe zit het met de binnenlandse vlucht van El Calafate naar Buenos Aires. Kan dat allemaal vrij last minute geregeld worden of is het beter dit van te voren vast te leggen en dan eventueel in El Calafate/El Chalten nog een bonusexcursie te doen, wanneer hier nog een dag over is.

En voor de busritten. Kan dit allemaal ter plaatse worden geregeld, of is voor sommige trajecten dan de kans groot dat de bus al vol is?

Alvast hartelijk dank voor eventuele reacties!

Groeten,

Jasper

Inderdaad wordt het krap, maar zeker mogelijk met de dingen die je wil bezoeken. Allereerst zou ik het schema toch iets anders opstellen: vliegen op Santiago de Chili! Niet dat ik dat zo´n geweldige stad vind, maar het is makkelijker om dan vanuit Santiago met SKY te vliegen naar Punta Arenas voor je bezoek aan Torres del Paine. SKY is redelijk betaalbaar, in ieder geval goedkoper dan de vlucht El Calafate - Buenos Aires in Argentinië. Vanuit Punta Arenas kan je ook direct pakketten boeken waarbij transfers en onderkomens (ook voor de W) al geregeld zijn. Maar je kan ook op de bonnefooi gaan. Eventueel is de middenpoot uit de W wel over te slaan volgens mij om zo een dag uit te sparen. Maar zeker weten doe ik dat niet, je kan dat ook in het Chili-landenforum navragen. Refugio´s moet je zeker wel van tevoren reserveren, “zelfs” in oktober/november.

Na de laatste dag Torres pak je vervolgens de lijnbus naar El Calafate. El Chaltén zou ik overslaan als je Torres al zo uitgebreid hebt gezien. Vanuit El Calafate dan met de bus naar Rio Gallegos en daar overstappen op de nachtbus naar Puerto Madryn. Sluit redelijk op elkaar aan (www.plataforma10.com, neem als datum max. 1 maand vooruit).

Vanuit Pto Madryn de nachtbus naar BsAs, daar eventueel een dag of 2 blijven, dan nachtbus naar Iguazú (in 1x door kan natuurlijk ook, maar dan is het wel erg lang bussen). Als je ´s ochtends vroeg aankomt kan je het park aan de Argentijnse kant al bezoeken, maar trek hier zeker een volledige dag voor uit. De Braziliaanse kant kan prima in een ochtend, waardoor je ´s middags de bus terug kunt nemen naar Buenos Aires.

Vluchten zeeeeeer zeker van tevoren reserveren als je kiest voor je originele reisschema, dus vliegen tussen El Calafate en Buenos Aires. Als je kiest voor mijn optie, kan je wel wat langer wachten voor de vlucht Santiago - Punta Arenas, maar ook hiervoor is het beter (lees: goedkoper) om snel te boeken.

Je kan via www.plataforma10.com wel de busdiensten zien, maar je kan ze niet betalen als buitenlandse toerist zijnde. De bus van Puerto Natales/Torres del Paine naar El Calafate kan je al reserveren als je aankomt in Puerto Natales/Torres. De bus El Calafate - Rio Gallegos - Puerto Madryn kan je als je aankomt in El Calafate alvast reserveren. Voor Buenos Aires - Iguazú gaan er zeer veel busmaatschappijen dus is er in principe altijd wel plek.

Het ziet er weloverwogen en haalbaar uit, maarrrrr Argentinie is best wel groot hoor. Vergelijkenderwijs ga je bv van Nederland naar de Noordkaap in Noorwegen en dan een tripje Barcelona en weer terug in 3 weken, merendeels met de bus.

Als je dus weloverwogen kiest kun je jezelf dus ook afvragen of je nog een keer teruggaat voor bijvoorbeeld noord argentinie / noord chili en Bolivia. Misschien beter om te concentreren op het zuiden en wat reis stress wegnemen. Ook heb je dan wat meer tijd daar. Busreizen is zeer comfortabel , maar overwegend hoef je het voor het uitzicht niet te doen op de trajecten die je kiest (met uitzonderingen uiteraard!) Naar Foz de Iguazu is ongeveer 1300km dus het zal net wel wat meer dan een nachtje zijn.

Hola Jasper,

Het advies van Flipsen & Hans is erg nuttig, eigenlijk heb ik er niet zoveel meer aan toe te voegen… het enige is dat ik nooit zou adviseren om excursies te plannen op reisdagen. Mocht je inderdaad op tijd ergens arriveren met een vlucht of bus (bussen zijn een stuk zekerder dan vluchten) dan kun je altijd nog als een soort “bonus” iets van een halve dag meepikken, maar als je in planning van te voren vaststelt bepaalde excursies beslist te willen maken dan zou ik die excursies niet plannen op reisdagen.

Oktober/november is absoluut hoogseizoen in Patagonië, dus vastleggen van alles wat je al zou kunnen/willen reserveren is verstandig (wij ondervinden nu al problemen met hotelboekingen in november bijvoorbeeld).

groet & succes,

Jan

Bedankt allemaal voor de tips!

We gaan waarschijnlijk toch wat binnenlandse vluchten nemen in plaats van met de bus.

Amsterdam - Buenos Aires vlieg
Buenos Aires - Puerto Madryn bus
Trelew - El Calafate vlieg
El Calafate - TdP bus
TdP - El Calafate bus
El Calafate - Iguazu vlieg
Iguazu - BA bus
BA - Amsterdam vlieg

En we gaan dan niet de hele “W” lopen, maar houden het op 3 volle dagen.

Uiteraard staan er geen excursies op de planning op reisdagen.
Liggen er nu verder nog gevaren op de loer in dit schema?

Vriendelijke groet,

Jasper