Agenda 3 weken Argentinie (en Chili): Haalbaar?

Hallo,

Mijn vriendin en ik willen midden november voor 3 weken (effectieve reistijd) naar Argentinië (en Chili).
We willen voornamelijk Patagonië bezoeken, maar daarnaast ook nog tijd overhouden om lekker in de stad te hangen of wijntours bij Mendoza, strand, etc. te doen.

Voorlopig hebben we dit als eerste gedeelte van de planning:

1 - Buenos Aires
2 - Buenos Aires
3 - Naar El Calatafe vliegen
4 - Petito Moreno gletsjer
5 - Dagtocht park Los Glacieres
6 - Naar Puerto Natales
7 - Hike Torres del Paine
8 - Hike Torres del Paine
9 - Hike Torres del Paine
10 - Hike Torres del Paine
11 - Naar Punta Arenas
12 - Excursie daar
13 - Excursie daar
Vanaf hier liefst nog ter plekke invulbaar, maar iets als:
14 - Vliegen naar Santiago
15 - Santiago
16 - Valparaiso
17 - Valparaiso
18 - Mendoza
19 - Mendoza
20 - Naar Buenos Aires
21 - Buenos Aires

Hierbij een aantal vragen:

  • Is het programma (vooral Patagonie) haalbaar?
  • Is het noodzakelijk al vooraf een terugvlucht vanaf Punta Arena te boeken? Want het liefst willen we daar ter plekke beslissen waar we daarna heen gaan. Ik lees ook overal echter dat het druk kan zijn met vluchten.
    Als dit moet betekent dit dat we eigenlijk de hele reis al vast moeten leggen, dat willen we liever nog niet.
  • Hetzelfde voor de bussen; moet je die al van te voren boeken of kan het ook ter plekke?
  • Hoeveel dagen raden jullie aan in Mendoza en Buenos Aires rond te brengen?

Hola,

Ik vind je programma goed te doen. Hou er rekening mee dat november absoluut hoogseizoen is, vooral in Patagonië, dus ik zou zeker binnenlandse vluchten vastleggen. Bustickets is vaak iets flexibeler te regelen. Ook de accommodatie in Torres del Paine vastleggen!

Qua Punta Arenas: ik zou daar niet 2 dagen blijven rondhangen, dus ná Torres del Paine inderdaad naar Arenas en daar de volgende dag een vlucht nemen met LAN of Sky.cl naar Santiago en door naar Valparaíso en Mendoza.

Voor Buenos Aires raad ik altijd minimaal 2 volle dagen aan, als jullie echt stadsliefhebbers zijn kun je er gerust meer dagen blijven. Mendoza als stad is niet zo interessant, de regio wél. Bezoek minimaal gedurende 2 volle dagen de bodega´s in de Valle de Uco en de Villavicencio route + Aconcagua nationaal park.

Groet uit de Sierra de Córdoba,

Jan

Bedankt voor je reactie Jan. Nog een paar vragen:

  • Bedoel je binnen binnenlandse vluchten ook de vlucht van Punta Arenas naar het vervolg? Juist omdat die nog onzeker is wil ik die eigenlijk pas ter plekke boeken. Van Buenos Aires naar El Calafate boeken we wel al vooraf. Maar hoe zit dat met een vlucht van Punta Arenas naar Santiago/Valparaiso?
  • Kun je de trektochten door Torres wel ter plekke regelen? Of moet je die ook van te voren boeken?
    Ik begreep dat het doorgaan van excursies ook nogal eens afhankelijk is van het weer. Door alles vast te leggen heb je dus gewoon pech als iets niet door gaat?
  • Wat voor excursies kun je allemaal vanuit Punta Arenas doen? Ook iets met pinguins en rondvaart of is er echt weinig te beleven?

Alvast bedankt weer.

Ik adviseer je om zaken vast te leggen, vluchten, trekkings en vooral ook overnachtingsplaatsen (hutten/hotels). Je kunt natuurlijk altijd op de bonnefooi gaan, maar je reist wel naar de andere kant van de wereld om de Torres del Paine te zien en dan lijkt het mij een stuk relaxter als je weet dat bovenstaande geregeld is…stuur me anders een privé-bericht dan breng ik je in contact met een lokale agency.

Groet,

Jan

We willen dit weekend gaan kijken voor vluchten ed. Waar kan je het beste kijken voor vliegtickets en bustickets?

Twee vragen mbt Torres del Paine:

  • Is het te doen de trekking in 4 dagen te doen? Vijf klinkt (en is) wel erg veel, maar we willen zeker TDP aandoen.
  • Raad je aan om de trekking zelf te doen of via een organisatie? En is dat laatste met een groep of alleen een gids?

Mijn eerdere ervaring met een trekking was met een groep en dat beviel goed. Maar iedereen die ik ken en TDP gedaan heeft, heeft het zelf gedaan.
Mocht je tips hebben qua organisaties die het regelen hoor ik het graag!

Ik heb vorig jaar november de w trekking gedaan in tdp. Heb in refugio’s geslapen die ik ruim van tevoren geboekt had. Ik heb in 5 dagen gedaan maar 4 kan wel denk ik (ik ben bij torres gestart) Ben eerste dag pas in de middag met bus daar tdp gegaan toen verder niet gelopen, dat was dag 1 en daarna 4 dagen gelopen en op dag 5 terug. Als je 's morgens vroeg gaat kan je die dag torres nog wel lopen en dan overige etappes net als ik in 3 dagen doen. Toen ik er was was het lang licht dus dat scheelt ook. Groet, Elsbeth

Oh ja met gids is heel duur en je kan het prima zelf lopen. Ik heb alleen gelopen, verdwaal normaal heel snel maar dat was hier onmogelijk. Je komt ook veel mensen op de route tegen.

Hallo
ik heb me zopas geregistreerd omdat ik een bestemming zoek voor eind oktober/begin november (± 3 weken)
Hoe staat je planning er momenteel voor?

Dag Jan,
kun je mij in contact brengen met ene locale agency voor een trek in torres del paine.
wij zijn rond 29 december in puerto natales en willen hiken in torres del paine.

dank je wel, nivita

Nivita, heb je een bericht gestuurd (n.a.v. je mail),

Groet,

Jan