Half november ga ik voor 4,5 week (32 dagen) op vakantie naar Patagonia. Superveel zin in! Alleen is de route plannen nog best een uitdaging. Wil graag stukken vliegen maar sommige vliegtickets zijn wel erg duur (lees: € 300 of meer voor een enkele reis). Wat ik graag wil zien:
Buenos Aires
Peninsula Valdes
Villarrica
La Junta - paardrijden
Torres del Paine
El Chalten
El Calafate
Ushuaia - Tierra del Fuego (is dat de moeite waard?)
En als ik nog tijd over heb (vast niet): Chiloe
Hopelijk kan iemand mij helpen met het plannen van mijn route. Alvast bedankt voor de moeite!
Super leuk!
Ik heb een deel hetzelfde gedaan: calafate - chalten - torres del paine - ushuaia - puerto madryn (32 uur bussen) - Buenos Aires. Begin je in BA? Dan kun je via de kust naar beneden. Helemaal tot ushuaia (vond ik zeker de moeite waard) en dan richting calafate etc. Je kunt misschien vanaf puerto natales de meerdaagse boot naar puerto montt nemen en dan naar chiloe en vervolgens terugvliegen vanaf santiago? Mocht je nog een aantal dagen overhebben: retourtje paaseiland!
Dat is dus het lastige. Ik reis het eerste deel met een vriendin en die wil niet helemaal door naar het zuiden. Bij voorkeur: Buenos Aires, Peninsula Valdes en Villarrica. Daarna wil ik dus het liefst naar Chiloe, La Junta en dan naar beneden. Maar is dat haalbaar of wordt het een race tegen de klok? Paaseiland zit er helaas niet in.
Sommige plekken ken ik niet, maar wat bij mij hielp om alles te plannen:
Per plek opzoeken hoeveel dagen je er wilt zijn en opzoeken hoelang de reistijd tussen plaatsen is. Dan zie je waarschijnlijk snel genoeg wat mogelijk is. Het verschilt ook of je in torres del paine bijv de W-trek van meerdere dagen gaat doen of maar een dagtour naar een deel van het park.
Vanaf waar vlieg je terug? Dat maakt ook veel uit voor de volgorde.
Hoe is de reistijd Tussen El Chalten, El Calafate en Torres del Paine? Moet ik daar telkens een reisdag voor rekenen? En wat is de meest logische volgorde? Heb nog geen vliegticket geboekt. Dat hangt van route af…
Dag 1: vliegen
Dag 2-5: Buenos Aires
Dag 6: vliegen Puerto Madryn
Dag 7-8: Puerto Madryn, nachtbus Bariloche
Dag 9: reizen naar Villarrica
Dag 10-12: Villarica, nachtbus Puerto Monti (??)
Dag 13-14: Parque national Chiloe, Castro (??)
Dag 15-17: La Junta
Dag 18: reizen naar Torres del Paine
Dag 19-21: Torres del Paine (haal de W-track fan waarschijnlijk niet. Is 4 dagen dan niet te veel?)
Dag 22-24: El Chalten
Dag 25-26: El Calafate
Dag 27: vliegen naar Ushuaia
Dag 28-30 Ushuaia
Dag 31: vliegen naar Buenos Aires
Dag 32: vliegen naar huis
Denk alleen dat deze planning niet realistisch is. Wat is leuker: Chiloe of La Junta?
En is Villarrica de moeite waard?
Je kan niet helemaal naar beneden in het zuiden van chili. Of je moet de boot nemen. Door de fjorden. Volgens mij (hoor graag van anderen of het klopt wat ik zeg) kan je beter eerst helemaal naar beneden om vervolgens omhoog te gaan en dan bij bariloche de grens over naar puerto montt etc. Anders moet je die grensovergang twee keer doen.
Heb weer een nieuwe route bedacht: BA - Puerto Madryn - Ushuaia - El Calafate - EL Chalten - Torres del Paine - La Junta (idd vliegen naar Puerto Montt) - Pucon en dan via Santiago terugvliegen. Wel 4 vliegtickets dus dat hakt er wel in qua prijs. Vooral de vlucht van Trelew naar Ushuaia (€ 335). Gaan die prijzen nog zakken denk je, of kan ik maar beter snel boeken?