Patagonië & Wandelen Torres del Paine

Hi iedereen,

We hebben onlangs onze tickets naar Argentinië en Chili geboekt. Een groot deel van de reis staat al vast maar ik weet niet zo goed hoe ik het deel in patagonië zal indelen. Onderstaand de huidige planning.

[TABLE=“width: 551”]

Buenos Aires - El Calafate, Perito Moreno
23-dec
vlucht

7:05
10:40

All Glaciers tour in Patagonia
24-dec

El Calafate -Puerto Natales - Torres del Paine
25-dec

Torres del Paine (tour)

26-dec

Torres del Paine - Puerto Natales - Punta Arenas
27-dec

Punta Arenas / extra dag El Calafate?
28-dec

Punta Arenas - Santiago

29-dec
vlucht

13:50
18:05

[/TABLE]

Graag jullie mening. :slight_smile:
Daarnaast denken we erover bij aankomst in Puerto Nateles in het dorp te overnachten op 25-12. Vervolgens op 26-12 vroeg te vertrekken om een wandeling te maken en 1 nacht in het park te overnachten. De volgende dag wederom vroeg op te staan om naar Punta Arenas te reizen.
Is dat te doen? Zoja… welke route is de beste optie in Torres del Paine en welke bijbehorende refugio raden jullie aan?

Ik hoor het graag!

Groetjes Noelle

Ik heb een deel van deze route ook gedaan, ik zelf zou Puerto Natales overslaan en direct doorgaat naar Punta Arenas, dat is goed te doen. Misschien in plaats van een extra dag in el Calefate naar El Chalten? zeer de moeite waard!! Wat ga je in Punta Arenas doen? Het is een leuke stad maar voor echte bezienswaardigheden dan Fort Bulnes en de pinguïns en het kerkhof zou ik het niet weten, dan zou ik meer in de buurt van Torres del Paine en El calefate en El chalten gaan.
Reuigio in Torres del Paine? misschien Las Torras die ligt het gunstigste qua wandelroute naar de Torres.Maar er zijn misschien wel nog wat goedkopre te vinden, wij hebbenhier in het Hotel overnacht en het was elke euro /dollar waard!! Het eten in het restaurant ongeloofelijk goed!!
Tip: betaal in amerikaanse dollars de overnachting dan krijg je belasting terug, waarom geen idee deze tip is ons ook meegegeven en kregen 20% retour??

Hi Esther,

Dankjewel voor je reactie! Ik ben overtuigd :slight_smile: we blijven een dag langer in Torres del Paine.
Dag van aankomst in El Calafate gaan we naar Perito Moreno en de volgende dag nemen we de boottour.
Vanuit daar reizen we naar Puerto Natales en slapen we 1 nacht daar om de volgende ochtend vroeg naar Torres del Paine te vertrekken. We hebben daar dan nog 2 nachten voordat we verder reizen naar Punta Arenas. Klopt het dat je vrijwel met de bus tot aan Las Torres kan komen? Is het dan verstandig nog 1 nacht in het park te overnachten en je spullen daar te laten zodat je een rondje kan lopen ipv heen en terug…

De pinguins bekijken we in Punta Arenas wel in de ochtend, onze vlucht vertrekt pas in de middag. :slight_smile:

Ik zie dat je de bus vraagt ,daar kan ik je geen antwoord opgeven wij hadden een huurauto, dit stelde ons in staat om vanuit El calefate rechtstreeks naar Torres del paine te rijden in 7-8 uurtjes. Wat ik niet geheel begrijp Puerto Natales ligt 80 km verder en dus moet je de dag erna dit weer terug? Is het niet mogelijk om rechtstreeks vanuit el Calefate naar Torres del Paine te gaan??
Ik weet wel dat accommodaties mensen bij de ingang van het park ophalen, die met bus of anderszins arriveren.maar deze mogelijkheid moet je dan bij de accommodatie bekijken.
Als je de wandeling naar Las torres ( de bergen)bedoeld hier moet je een hele dag voor uit trekken dit is 11-12 km flink klimmen en is allen heen en terug, er zijn vele wandelingen, maar weinig “rondjes” uitgezonderd van de W trek maar deze duurt enkele dagen.

Hallo Esther,

Ook wij gaan, maar dan van eind november tot half december, naar Patagonië en onder andere naar Torres del Paines. Ik heb gelezen dat de volgende wandelingen erg de moeite waard zijn: naar de basis van Los Torres en naar Campamento Italiano en van daaruit de Valle Francés. De eerste wandeling heb je zo te lezen ook gedaan. Is deze 11-12 km. enkele reis, dus totaal 23 km.? En weet je misschien hoeveel hoogtemeters je dan moet overbruggen? Wij overnachten in Hosteria Las Torres. Leuk om te lezen dat je er zo enthousiast over bent! We hebben er ook een bootexcursie over Lago Grey geboekt. Mocht je nog andere tips hebben, eventueel ook over de rest van Patagonië (buiten dat wat je bij iedere reisorganisatie leest), dan hoor ik ze graag.
Groetjes,
Jacqueline

Oh jaqueline wat een heerlijk vooruitzicht! Basis Torres en en campement aanrader! Maar idd 23 km en je moet op het einde bij de torres ongeveer 900 km klimmen! het is pittig, maar wij zijn dan ook geen echte hikers wij waren kapot toen we terug waren. Maar overnachting met eten maakt alles helemaal goed. OOh ik wil ook terug…( Maar ben nu reis Australie aan het boeken…;)) Een kleine uitstap naar Salto grande met prachtig uitzicht op de Los Cuernos is ook aan te raden. Helaas vanwege slecht weer 1 dag hebben wij niet meer kunnen zien doen dan wat je al beschrijft.
Mocht je in El Chalten komen zijn de kleine wandelingen zo als salta chorillo en naar cerro torres aan te raden , ik vond het een geweldig dorpje erg gezellig. Ondanks dat wij in het hoogseizoen zaten heb ik nooit te veel toeristen gezien ( behalve perito Moreno el calefate) dus daar zou ik me niet te veel zorgen om maken…:slight_smile: Ik hoe er ook niet van maar het zijn de hoogte punten toch ook echt wel waard.

Veel plezier!!

1 like

Hallo Esther,

Dank je wel voor je enthousiaste reactie! Zo te lezen moet ik vanaf nu toch maar goed gaan trainen om mijn conditie nog wat op te vijzelen. Ik ben nl. ook geen echte hiker!
Wij komen ook in El Chalten, dus fijn dat je ons daarvoor al wat wandeltips hebt gegeven.
Voor jullie alvast veel plezier in Australië.

Groet,
Jacqueline

Hoi Jacqueline,

Wat leuk dat je naar Patagonie gaat, vergeet ook niet Peninsula Valdez te bezoeken, de walvissen zijn adembenemend. Datzelfde geldt voor de pinguinkolonie in Punta Tombo, het is de grootste ter wereld (kleine half miljoen). Verder raad ik je aan zoveel mogelijk in pesos te betalen en het gebruik van pinpassen en creditcards zoveel mogelijk te vermijden, dit gaat tegen de officiele koers vs de parallele koers en maakt je vakantie zo een 30 tot 40% duurder! Zelf heb ik al diverse malen gewisseld bij een -betrouwbare- Nederlander in Buenos Aires (bij online overboeking naar zijn bankrekening in NL ontvang ik gelijktijdig pesos tegen parallele koers). Laat het me weten als ik je kan helpen.

Groetjes en succes met de voorbereidingen,

Natasja

1 like

Hoi Natasja,

Ik wil even de zin - betrouwbare nederlander- en overboeking naar zijn rekening begrijpen, dit doe je dan op basis van vertrouwen??Zoals je het beschrijft klinkt het namelijk wat vreemd en gaan bij mij alarmbellen rinkelen. Hoe werkt dit? :question:

Hoi Esther,

Ik snap dat het wat ongewoon klinkt maar het gaat als volgt: Eenmaal in Buenos Aires geef ik aan een bepaald bedrag in Euros te willen wisselen (bv. 1500). Ik ontvang de parallele tegenwaarde in pesos (ligt stukken hoger dan de officiele koers). Als het bedrag klopt maak ik op datzelfde moment per telefoon of notebook de Euros over van mijn rekening in NL naar de rekening van het Nederlandse contact. Er is dus geen risico daar de overdracht gelijktijdig plaatsvindt. Het is overigens ook mogelijk om Euro biljetten mee te nemen vanuit Nederland, al is dit een veiligere optie!

Groetjes,

Natasja

1 like

Hoi Noëlle!
Wij Ronald en ik, willen ook rond de 25e in Natales zijn en zijn ook op zoek naar trekkings mogelijkheden in de Torres’ del pain. Wij zijn geen doorgewinterde trekkers maar dit mogen wij niet missen natuurlijk!!! Heb jij al ideeën naar wat jullie willen? Wellicht kunnen we het koppelen en samen een gids huren?
Wat zijn jouw ideeën over de prijzen etc? Nou wellicht spreken we elkaar!?

Hoi Carlijn, Ik denk niet dat je een gids nodig hebt hoor alle wandelingen zijn goed aangegeven. Maar wil je meer achtergrond info kan dat natuurlijk. :wink:

groetjes

Als ik 2 nachten in Torres’ del Paine heb zou ik gaan voor de eerste nacht in refugio Pehoé en de tweede nacht in Los Cuernos. Je kunt dan de eerste dag naar gletsjer Grey en de tweede dag in valle de France, voor mij de mooiste, wandelen.

Oh top thanks voor de terugkoppeling