Hallo reizigers,
Mogelijk vertrekken mijn vriend en ikzelf super last minute de komende dagen naar Patagonië.
Wij hebben tips nodig en hopen dat jullie ons kunnen helpen.
Dag 1. Vlucht Amsterdam-Santiago de Chile
Dag 2. Aankomst Santiago de Chile. Vlucht Santiago de Chile-Punta Arenas
Dag 3. Naar Torres del Paine
Dag 4 en 5. Torres del Paine. Wandeling Base de Torres. Boottocht Lago grey/grey glacier en/of Paardrijden Lago Pehoe.
Dag 6. Naar El Calafate
Dag 7. Big Ice Trek
Dag 8. Hielos de Rio cruise
Dag 9. Naar El Chalten
Dag 10. Wandeling Laguna de los Tres
Dag 11. Vluchten Punta Arenas-Santiago de Chile-Calama naar San Pedro de Atacama
Dag 12, 13, 14, 15 en 16. Excursies Chili en drie-daagde jeeptour Salar de Uyuni
Dag 17. Vluchten Calama-Santiago de Chile-Amsterdam
Tips voor een hotel in Punta Arenas (met ophaalservice van het vliegveld mocht de vlucht laat zijn of goed transferperiode om taxi te boeken?)?
Hoe reizen naar Torres del Paine? Vliegen of autohuur? Bij welke goede organisatie is wat te regelen?
Tips voor hosteria in Torres? Kunnen we vanuit Hosteria Pehoe makkelijk de Base de Torres wandeling maken en eventueel de Grey gletsjer bezoeken? Hoe komen we op die plekken en terug naar de hotels?
Hoe reizen naar Calafate en El Chalten en tips voor hotels/refugio’s? Hoe komen we vanaf het hotel naar de start van wandeling Laguna de los Tres en terug?
Hebben jullie nog ‘ik neem mee’ tips? Qua kleding en schoeisel en alle andere zaken (die wij in de haast vergeten). Zijn waterdichte schoenen bijvoorbeeld aan te raden?
Super bedankt voor jullie hulp!
Groeten Judith
Vanuit Punta Arenas gaat een bus naar Puerto Natales. Vandaar uit kun je met de bus naar Torres del Paine.
Paine Grande is misschien een betere optie om Grey tebezoeken.
De Base Torres wandeling is vanuit daar te lang.
Vanuit Puerto Natales kun je met de bus naar El Calafateen vanuit daar met de bus naar El Chalten.
Wat betreft openbaar vervoer en slaapplekken kan ik je niet echt helpen, mijn vriend en ik hebben in Chili een auto gekocht en reizen op die manier rond momenteel. Wat ik van anderen begrijp is dit vrij makkelijk en snel te regelen op alle toeristische plekken, dus daar zou ik me niet al teveel zorgen over maken. Wij zijn een aantal dagen in Torres del Paine geweest en vonden persoonlijk de wandeling naar de Torres zelf behoorlijk tegenvallen, zeker in vergelijking met de wandeling naar Fitz Roy of naar de Grey Glacier. Het is een vrij pittige en eentonige wandeling met weinig echt mooie uitzichten. Waar we bij Fitz Roy echt een ‘wauw-moment’ hadden bij aankomst, ontbrak deze bij de Torres volkomen. Maar misschien zijn we gewoon te verwend inmiddels, dat zou ook goed kunnen. Wat schoeisel betreft zou ik een paar goed ingelopen en stevige wandelschoenen aanraden. Waterdicht is handig, maar belangrijker is dat je er (nu al) goed op kunt lopen en veel grip mee hebt. Wij komen regelmatig mensen op gympies tegen met plastic zakken om hun voeten in de schoen, dan hou je in ieder geval droge sokken. Qua gewone kleren zou ik dunne laagjes aanraden, die kun je makkelijk meedragen in een rugzak als het te warm wordt. Een dun winddicht jack is ook handig.
Wij konden in El Chalten geen geld uit de automaat krijgen en meer mensen hadden ditzelfde probleem. Hou hier rekening mee als je eerst in El Calafate komt. De Banco Patagonia (aan de hoofdstraat zit er een) werkt voor de meeste Nederlanders prima.
Heel veel plezier!!