Ik ben van plan om ca. 1,5 maand door Argentinie, Chili en Peru te reizen. Ik heb nog niet veel informatie dus hoop ik dat jullie mij kunnen helpen. Graag jullie advies voor de route, busvervoer, hotels en vervoer/excursies en niet genoemde de bezienswaardigheden.
Zo ziet de route er ongeveer uit:
Buenos Aires
Puerto Mandras (vliegtuig of bus?)
Calafate (vliegtuig of bus?), Perito Moreno (bus)
Puerto Natales, Torres Del Paine
Ushuaia (Tierra del Feugo)
Osorno (vulkaan)
Santiago
vliegen Lima of Cusco
Machu Piccu
Nazca
Arequipa
Titicaca meer
Lima
Is het goed te doen om zonder gids een wandeling/boottocht te maken door Torres del Paine. Perito Moreno en Tierra del Fuego? Ook leuke hostels/hotels in of in de omgeving van deze parken?
de bussen in chile/arg zijn super goed, alles is dus met de bus te doen, maar 20 uur in de bus is soms “nix” en dan is het makkelijk om een vliegtuig te pakken. voor de afwisseling wel eens makkelijk/leuk.
Via bijv. de lp (lonely planet) kun je genoeg goede hostels vinden, geen probleem.
de rest van de vragen kan ik niet zo 123 beantwoorden, maar ik hoop je op weg geholpen te hebben.
De plekken die je wilt aandoen zijn allemaal erg mooi. De afstanden zijn zoals gezegd door Sjaak wel groot, dus je kunt de keuze maken voor vliegen of bus.
In welke periode wil je gaan? December-januari is hoogseizoen in Patagonie. Dat wil zeggen dat het erg druk is, en dat bussen en hostel een week vooraf al vol kunnen zitten. Tijdig reserveren dus. Buiten die maanden is het wat minder druk, maar 1 of enkele dagen vooraf reserveren vond ik wel prettig (ik was er eind februari-begin maart 2007).
Een auto huren is ook mogelijk, dit kun je ter plekke beslissen. Bijv. van El Calafate naar Perito Moreno kun je met een bustour gaan met gids, of zelf met een ‘openbaar vervoer-bus’, maar een auto huren kan ook goed. Dan heb je je eigen tijd en kun je ook wat meer van de omgeving zien.
In Torres del Paine kun je erg goed zonder gids een trekking maken van enkele dagen. Paden zijn goed bewijzerd en er zijn goede kaarten. Ook hier weer verschillende manieren om dit te doen: met je eigen tentje en eten, dan hoef je niets te reserveren. Vooraf tenten reserveren via een reisbureautje, of vooraf berghutten reserveren via een reisbureaut. In het hoogseizoen ook weer enkele weken vooraf reserveren, anders kan het vol zitten. Daarbuiten is het moeilijk te zeggen, het kan zijn dat er een dag vooraf nog plek is bij je keuze, maar dat is niet altijd zeker. Wij hadden begin maart een week vooraf berghutten geboekt via www.pathagone.com.
In Tierra del Fuego kun je makkelijk op eigen houtje wandelen, dagtochten of meerdaagse. Je neemt de bus vanuit Ushuaia, en er zijn duidelijke routes en paden die je kunt volgen. Kaarten verkrijgbaar bij tourist office of in je reisgids. Geen probleem, en erg mooi gebied!!
Leuke hostels zijn er in overvloed, over het algemeen erg goed.
Wat is je planning qua tijd? Wil je vliegticket naar Lima al vastleggen? (is denk ik wel nodig).
Hopenlijk heb ik je een beetje op weg geholpen. Op zuidamerika.punt.nl kun je mijn ervaringen met deze landen vinden, en ook veel praktische tips.
Bedankt voor jullie reactie.
Wij gaan 2 maanden met vertrek begin maart dus lijkt het ons verstandig om eerst naar Buenos Aires te vliegen en Peru op het laatst te bezoeken. Alle vliegtickets boeken we in Nederland.
Zijn er goede busverbindingen naar Torres del Paine vanuit Puenta Arenas of Natales?
Is het mogelijk om rechtstreeks per bus van Calafate naar Torres del Paine te reizen? Hoelang is deze rit? Welke busmaatschapijen?
De boottocht op het Lago meer moet je die ook vooraf reserveren? Welke hut in Torres del Paine ligt centraal en kan je het beste reserveren voor twee of drie nachten?
Ik heb op de website van www.pathagone.com gekeken maar kan alleen de tours vinden. Het reserveren van hutten in Torres del Paine kan ik niet vinden. Heb jij ook een tour gemaakt? Zo ja, welke en was deze zwaar. Wij zoeken namelijke een makkelijke of middel zware route.
Wij gaan 2 maanden met vertrek begin maart dus lijkt het ons verstandig om eerst naar Buenos Aires te vliegen en Peru op het laatst te bezoeken –> *maart is een prima periode voor Patagonie, daarna kun je inderdaad nog naar Peru. *
Zijn er goede busverbindingen naar Torres del Paine vanuit Puenta Arenas of Natales? *–> uitvalsbasis voor Torres del Paine is Puerto Natales. Er zijn busverbindingen die je ter plekke kunt regelen, of via een reisbureautje vooraf. *
Is het mogelijk om rechtstreeks per bus van Calafate naar Torres del Paine te reizen?Hoelang is deze rit? Welke busmaatschapijen? *–> Ik meen me te herinneren dat dit mogelijk is. Ik hoorde in ieder geval van mensen dat ze vanuit Torres del Paine rechtstreeks naar El Calafate gingen, andersom is wellicht ook mogelijk. Dit kan ik nog nazoeken in een reisgids (nu niet bij de hand). De rit is 5 of 6 uur geloof ik. *
De boottocht op het Lago meer moet je die ook vooraf reserveren? –> kaartje kopen kan ook ter plaatse
Welke hut in Torres del Paine ligt centraal en kan je het beste reserveren voor twee of drie nachten? Heb je een tour gemaakt? Wat wij hebben gedaan is Pathagone gemaild dat we 5 dagen een trekking willen doen in Torres del Paine. Daarna kwamen zij met een aanbod voor refugios die ze konden reserveren, incl eten, busticket erbij en de boot over het meer. We hebben dus geen tour gedaan die op de website staat, maar hen wel boekingen laten maken zodat we dat niet zelf nog in Puerto Natales hoefden te doen (en kans dat niet alle hutten meer plek hadden, maar in maart is het wel best rustig). Als je hen mailt hoeveel dagen je wilt trekken kunnen ze aangeven welke route je kunt nemen. Voor 2 of 3 dagen nemen mensen vaak Refugio Paine Grande, van daaruit kun je dagtochten maken. Maar dan zie je de bekende torres niet, daarvoor kun je in El Chileno overnachten. Voor 5 dagen hebben we in 4 refugios geslapen. Ik ben niet zo’n grote wandelaar, maar de zogenaamde W (zo wordt de standaard route genoemd) vond ik goed te doen.
Is het nog te volgen? Als je er eenmaal bent geweest is het allemaal logisch, moeilijk uit te leggen aan iemand die het nog niet kent. Maar dat komt wel!
Van Punta Arenas is het enkele uren per bus (meerdere per dag) naar Pt Natales. Van daar uit zijn er goede busverbindingen naar het park. Ik zou wel een nachtje overnachten daar.
Pt Natales-Calafate is ook goed te regelen ter plekke (bus).
BA naar Calafate zou ik vliegen. Het is zeker meer dan 36 uur per bus.
Tip: 22 november hou ik in Utrecht een beeldverhaal over Zuid-Amerika. Het gaat over een groot deel van het gebied wat je wilt bezoeken. Wellicht goed om in de stemming te komen en om in contact te komen met anderen die routes aan het bedenken zijn, of gedaan hebben. www.coolywooly.nl/lezing_utrecht.html
Als je 's avonds weer terugkomt en dus een bed hebt kun je daar je inderdaad tas laten. Als je in een tent slaapt ook volgens mij, er zijn zoveel mensen die dagtochten doen dat er wel een bagageruimte moet zijn.