Wij hebben in november 4 weken om door Chili en Argentinie te reizen. Wij hebben onderstaande route in gedachten. Ik heb sterk mijn twijfels of dit haalbaar is in 4 weken. Graag jullie advies.
Mocht het plan te ambitieus zijn, wat adviseren jullie dan om te schrappen? Zo zijn uiteraard ook aanvullende tips welkom over wat we zeker gezien/gedaan moeten hebben.
Daarnaast twijfelen we over het huren van een klein omgebouwd campervan busje of reizen met het openbaar vervoer. Met een dergelijk busje ben je flexibel, maar is duur in huur en op ferry’s, mogelijk koud in november? en geen 4 wheeldrive. Is een dergelijke 2 wheel drive voldoende om deze route te rijden en kun je daarmee ook in de genoemde parken komen of is een 4 wheeldrive noodzakelijk? Daarnaast de vraag of deze route goed te doen is met het openbaar vervoer en in hoeverre je daar mee in de parken kunt komen?
Route:
dag 1: Punta Arenas-Porvenir (ferry): Koningspinguins-San Sebastiaan
dag 2: San Sebastiaan-Ushuaia[TABLE=“width: 1022”]
dag 3: Ushuaia-Parque national Tierra del fuego
dag 4: Parque national Tierra del fuego
dag 5: Ushuaia-Beagle Canal
[/TABLE]
dag 6: Ushuaia-Punta Delgada (ferry: primera Angostura crossing)- Parque nacional Pali Aike
dag 7: Parque national Pali aike-Puerto Natales-Torres del Paine
dag 8: Torres del Paine
dag 9: Torres del Paine
dag 10: Torres del Paine-El Calafate
dag 11: El Calafate-Perito Moreno Glacier-El Calafate
dag 12: El Calafate-El Chalten
dag 13: El Chalten (Los Glaciares national park: Cerro torre/fitz roy/viedma glacier trekking
dag 14: El Chalten (Los Glaciares national park: Cerro torre/fitz roy/viedma glacier trekking
dag 15: El Chalten-Reserva nacional Lago General Carrera of reserva nacional Lago Jeinemeni: via Chile Chico of rechtstreeks van El Chalten naar Cochrane (Carretera Austral)
dag 16: Indien Cochrane: Reserva Nacional Cerro Castillo (Carretera Austral)
dag 17: Reserva Nacional Cerro Castillo-Coyhaique (Carretera Austral)
dag 18: Coyhaique-Paque Nacional Queulat (Carretera Austral)
dag 19: Parque Nacional Queulat-Chaiten (Carretera Austral)
dag 20: Chaiten-Parque Pumalin (Carretera Austral)
dag 21: Chaiten-futaleufu-Bariloche (Carretera Austral)
dag 22: Bariloche
dag 23: Bariloche-Pucon of Villarrica
dag 24: Beklimming vulkaan Villarrica
dag 25: Pucon-Santiago
dag 26: Santiago
dag 27: Santiago
Het openbaar vervoer is goed te doen tussen de grotere plaatsen. Soms rijden er nachtbussen, scheelt een dag. Alleen de Carretera Austral kan moeilijk zijn omdat je vrij vroeg in het seizoen reist. Mocht je besluiten met het openbaar te reizen dan kun je beter in Ushuaia starten.
Als je van plan bent om de W-trekking te gaan doen in NP Torres Del Paine zou ik een dag meer inplannen. Waar je deze dag weg moet halen is moeilijk. Persoonlijk vond ik Perito Moreno te toeristisch. Pucon - Santiago = nachtbus.
Ben bang dat de planning op de Carretera Austral te lastig is als je met het openbaar vervoer reist, een eigen auto maakt het anders. In het hoogseizoen gaat er tussen Puerto Montt - Chaiten alsook Chaiten - Coyhaique dagelijks een bus maar buiten het seizoen slechts 1 a 2 pw.
Ik zou voor Pucon kiezen. Je moet je wel afvragen of je helemaal naar Pucon wilt gaan. Je hebt er slechts 1 dag. Bij een beetje slecht weer wordt de beklimming afgelast!! Er zijn genoeg andere dingen te doen maar ja die vulkaan. Je kan ook Chaiten evt beklimmen.
Ik zou er voor kiezen om op dag 25 met een nachtbus naar Santiago de reizen, aangezien de meeste bussen gedurende de nacht reizen. Dan kom je op dag 26 vroeg aan in Santiago. Scheelt ook weer een overnachting in een hotel of hostal. En het geeft je effectief 2 dagen de gelegenheid om de vulkaan te beklimmen mocht het op dag 24 wegens weersomstandigheden afgelast worden. Kun je het alsnog proberen op dag 25. Bij een geslaagde beklimming ben je vrijwel altijd terug voor 17.00 uur, ruim voordat de eerste nachtbussen vertrekken vanaf Pucón naar Santiago (zo tussen 20:00 - 23:00 vertrekken de meeste bussen).
Dank je wel voor jullie reacties. Helaas kunnen we niet vanuit Ushuaia starten. Onze vluchten staan vast. Dat betekent aankomen in Punta Arenas en vertrekken vanaf Santiago.
Ondanks dat wij wandelaars zijn, zijn we eigenlijk niet van plan om de W-trekking in Torres del Paine te gaan doen. Dit kost teveel tijd gezien ons krappe schema. We willen dus een aantal dagwandelingen gaan doen. Is dit mogelijk en hebben jullie nog tips voor dagtochten daar?
Omwille van de tijd en we niet alleen maar bezig willen zijn met het reizen zelf om van A naar B te komen, denken we toch nog iets te moeten schrappen. Of vanuit Punta Arenas niet verder naar het zuiden afreizen, waardoor we dus Tierra del Fuego, beagle Canal en de Koningspinguins missen of de Carretera Austral laten vervallen, waar ook zoveel moois is te zien. Wat is jullie advies hierin?
Schepjedebij geeft als alternatief voor de vulkaan Pucon, Chaiten aan. Maar Chaiten heeft toch niet zoals Pucon vloeibare lava die zichtbaar is in de krater vanaf de kraterrand? Of wordt dit enkel gebruikt om toeristen te trekken en is de kans dat je vloeibare lava te zien krijgt vrijwel nihil?
Mochten we toch besluiten om voor eigen vervoer te gaan, is een 2 wheel drive dan voldoende om deze route te rijden en kun je daarmee ook in de genoemde parken komen of is een 4 wheeldrive noodzakelijk? Weten jullie daarnaast hoeveel tol we dan ongeveer kwijt zouden zijn vanaf Puerto Mont naar Santiago en vanaf Pucon naar Santiago? Als we toch zouden besluiten om een klein omgebouwd campervan busje te huren dan zijn er namelijk twee plaatsen waar we in kunnen leveren, Punta Varas of Santiago.
Je wilt dagtochten in TDP gaan doen?? Lijkt mij niet verstandig, kost te veel reistijd met de bus. Beter is dan om in het park te overnachten. Ik zou dan naar Paine Grande gaan. Je kunt dan dagtochten maken naar Glacier Grey en Vallee de France. Als je naar Glacier Grey gaat kun je ook nog overwegen om Perito Moreno te skippen. Perito Moreno is groot maar ook heel toeristisch!!
Ik bedoelde Chaiten niet als alternatief meer als erbij omdat je eigenlijk best een risico neemt om maar één dag uit te trekken voor Pucon, wind en wolken zijn vaak spelbreker voor deze tocht.
5 Jaar geleden, is mij gezegd, stond het magma betrekkelijk hoog in de krater, vorig jaar was het magma niet zichtbaar alleen geluiden en rook. Vulkaan Chaiten rookte zelfs harder dan Villarica.
Als je de Carretera Austral met de bus wilt doen zou ik zeker weten dat er bussen dagelijks rijden zo niet kun je beter richting zuiden gaan. Huur je een busje zou ik kiezen voor de Carretera Austral, let wel dat er tussen Chaiten en Puerto Montt 3 ferry’s zijn. Of je een 4 Wheel nodig hebt weet ik niet.
Gee idee wat betref de tol.
Met dagwandelingen in TDP bedoel ik het ook zoals jij aangeeft. Daar overnachten, maar dan wel op 1 plaats en vanuit daar een aantal dagwandelingen maken. Dank je wel voor je tips! Daar kan ik wat mee.
Over Villarica bij Pucon moeten we dan nog eens goed nadenken of dat wel de moeite is. Zo ook Perito Moreno. Als dat het wel zo is, dat we die toch passeren als we naar El Chalten willen gaan.
Heb jij enig idee hoe ik er achter kan komen of er in de maand november dagelijks bussen rijden op de Carretera Austral?
Zoals onze planning er tot op heden uitzag, waren we van plan om vanuit Chaiten via futaleufu naar Bariloche te reizen. En vanuit Bariloche naar Pucon. Zo ontlopen we ook de 3 ferry’s.
Je kunt overigens ook direct van Chaiten naar Puerto Montt met 1 ferry, die er ongeveer 12 uur over doet. Dan ontloop je ook de drie (kortere) ferries.
Als je in TDP wilt kamperen kun je bij Erratic Rock Hostel equipment huren. Je hebt dan nog 2 mogelijkheden om te overnachten, Refugio Frey en Campamento Italiano.
Er gaat volgens mij geen bus rechtstreeks van PN naar El Chalten.
Bus Coyhaique – Chaiten http://www.busesbecker.com/
Bus Puerto Montt – Chaiten http://www.puertomontt.cl/wp-content/uploads/2011/09/Transporte-terrestre.pdf Kemelbus rijdt op dat stuk maar de website geeft niks wel een mail adres.
Pucon, het is moeilijk maar zeker de moeite waard als je ergens anders nog een dagje kunt schrappen of 1 dagje minder Santiago, hetwas één van mijn beste ervaringen!!
Dank je wel voor jullie reacties en tips! Ik zal de bus sites er eens op na gaan slaan. Weten jullie ook of er vanaf de plaatsen waar de bussen naar toe gaan weer openbaar vervoer is in de vorm van bijv minibusjes oid naar de natuurparken e.d (ook voor wat betreft de parken aan de Carretera Austral)?
Pucon met de beklimming van Villarica moeten we er dus toch proberen in te houden. Wat vinden jullie er dan van om vanuit Chaiten via futaleufu naar Bariloche te reizen om via de daar gelegen noordelijke meren aan de Argentijnse kant (via villa la angostura, San Martin de los Andes) naar Pucon te reizen. Is dit de moeite waard of raden jullie aan dit te schrappen en toch de ferry te nemen vanuit Chaiten naar Puerto Montt en vanuit daar naar Pucon te reizen?
Is het overigens niet te kou om begin november in het zuiden van Patagonië te kamperen?
Ik heb in Chaiten de man van de plaatselijke VVV met mensen in het rond zien rijden verder maar dat is alles wat ik weet.
Lijkt mij wel een leuke optie. Mocht je in tijd nood komen kun je altijd de ferry nemen en dan de nachtbus?? naar Pucon.
Ik heb geen idee wat kamperen betreft.
Weten jullie of het mogelijk is om vanuit Punta Arenas de ferry naar Porvenir te nemen om vervolgens vanuit daar met het openbaar vervoer naar Ushuaia te reizen? Ik kom namelijk enkel de optie met de bus tegen met de ferry via Punta Delgada. Ik zou toch graag de Koningspinguins willen zien en die zitten blijkbaar niet zo ver van Porvenir. Vanuit Punta Arenas heb je wel dagexcursies naar de Pinguins, maar buiten het feit dat je dan weer terug gaat naar Punta Arenas, zijn die excursies ook nog eens bizar duur. Daarbij ben ik niet zo van de georganiseerde excursies.
Nog een heel andere vraag: Wij vliegen met Iberia van Dusseldorf naar Madrid om vervolgens van Madrid naar Santiago te vliegen en vanuit daar met Lan naar Punta Arenas. Nu heeft Iberia de vlucht van Madrid naar Santiago vervroegd, waardoor we in Madrid maar een overstaptijd hebben van een uur. Weten jullie of dit voldoende is?