Reizen door deel van Chili

Medio febr. 2013 ga ik met een kameraad naar Chili voor een reis van 3 weken tot max. 24 dagen.
We vliegen waarschijnlijk met Delta Airlines. In de keuze van bestemmingen is het puzzelen wat wijsheid is

Na het een en ander gelezen te hebben over Chili lijkt het ons verstandig om een bepaald gebied van Chili te gaan bereizen, en dus niet alle highlights te willen zien, omdat dat laatste niet of nauwelijks te doen is in 3 weken tijd. “Less is more” wordt vaker gezegd en in dat idee kan ik me eigenlijk best vinden.

Het voornemen is in ieder geval om vanaf Santiago een stuk zuidelijker af te reizen en dan een gedeelte van de Carretera Austral-route te gaan rijden ergens in het centraal gelegen deel van Chili, mogelijk startpunt (om te gaan rijden met huurauto) : Coyhaiqua of Balmaceda, richting regio Cochrane, Puerto Guadal, Puirto Tranquilo, etc./ en later weer terug richting Coyhaiqua)
Bovengenoemde route schijnt de moeite waard te zijn en het voordeel is dan ook dat de huurauto weer teruggebracht kan worden naar het startpunt van vertrek, dus geen drop-off kosten (wat nogal prijzig schijnt te zijn).

Mijn vragen aan de forumleden:
-Is het inderdaad een goed idee om een gedeelte van de Carretera Austral route te gaan rijden zoals boven beschreven of adviseren jullie anders ?
-Welke ‘must see’s’ zouden jullie verder nog aanbevelen op de route van Santiago naar centraal Chili.

• Air-pass mogelijk met Delta Airlines ?

Alvast bedankt voor jullie reacties

ik vind het verstandig om je te concentreren op een bepaald deel van chili voor deze periode en ook de carretera is een goede keuze.
je kunt ook van santiago naar coyhaique (balmaceda) vliegen en vandaaruit inderdaad een stuk naar het noorden rijden misschien wel tot chaiten en pumalin park of helemaal naar het zuiden tot caleta tortel of villa o higgins.
mocht je het wel gezien hebben kun je vanuit coyhaique terug vliegen naar puerto montt en zo weer terug omhoog reizen naar santiago.
op deze site kun ja alles vinden over de south american airpass en kun je ook meteen zien wat de kosten zijn http://www.lan.com/en_us/sitio_personas/southamericanairpass/index.html
ook kun je hier vinden welke maatschappijen aangesloten zijn bij one world om in aanmerking te komen voor de airpass.
succes

Delta zit in Skyteam, dus geen South America Airpass mogelijk.
Must-see op route Santiago-Meren-gebied is Pucon met Volcan Villarica. `zou toch opteren voor Santiago-Balmaceda/Coihaique vs om je zuiver op de Carretera Austral te kunnen concentreren. is hoogseizoen dan, dus de beste weersomstandigheden.

Nog een paar aanvullende vragen: Heeft iemand ervaring met busvervoer (Turbus ?) vanuit Santiago richting Coyhaiqua of Balmaceda ? Ik ben wel benieuwd naar de bus-mogelijkheden in deze richting vanuit Santiago. Ik meen dat Turbus in ieder geval van Santiago naar Puerto Montt verbindingen heeft, maar gaan zij ook verder zuidwaards ? Hoe liggen de prijzen voor busvervoer op deze route ? Hoelang duurt de reis per bus ?
Ik vraag dit omdat we de regio Coyhaiqua-Balmaceda als globaal richtpunt willen aanhouden bij de start van onze reis, om van daaruit Midden-Chili verder te gaan verkennen middels huurauto. Bekend is dat er binnenlandse vluchten mogelijk zijn , maar daar willen we in beginsel niet voor kiezen.

TurBus gaat niet verder dan Puerto Montt. Hun bussen zijn niet bepaald geschikt voor de carretera austral.
Vanaf Puerto Montt heb je een aantal mogelijkheden om naar Coyhaique te reizen:

1. Met de ferry van Puerto Montt direct naar Chaiten en vanaf daar met de bus naar Coyhaique.
  2. Vanaf Castro of Quellon (op isla de Chiloé), naar Chaiten en dan vanaf daar met de bus naar Coyhaique.
  3. De route via Hornopiren en Caleta Gonzalo, waarbij enkele keren een ferry genomen moet worden.
  4. De lange omweg door Argentinie via de Cardinal Samoré pas. Deze route gaat via Osorno, Bariloche, Esquel, etc…

En misschien bestaat er ook een ferry vanaf Puerto Montt naar Puerto Chacabuco, vanaf daar is het maar 81 kilometer naar Coyhaique.

santiago - puerto montt is ongeveer 1000 km. en alleen maar snelweg en is dus een stevige rit, ik heb geen ervaring met bussen maar van wat ik allemaal lees schijnen deze erg luxe te zijn.
vanuit puerto montt rijden bussen naar chaiten inclusief de oversteek met de ferry hornopiren - leptepu en fiordo largo - caleta gonzalo, de ferry heeft altijd een plaats voor deze bus zodat je deze ferrys niet al ver van te voren hoeft te boeken. met deze trip ben je wel een dag zoet maar is wel ontzettend mooi. hornopiren ligt op ong. 100 km. van puerto montt en de ferry vertrekt om 10:30 uur en duurt incl. overstappen en dergelijke ong. 4,5 uur waarna je gelijk aankomt in het erg mooie park pumalin waar enkele cabanas zijn, de bus gaat verder naar chaiten wat ong. 68 km. verderop ligt en meer slaapplaatsen bied, wederom een schitterend gebied om te vertoeven en je kunt hier goed zien wat een vulkaan aan kan richten. deze ferry staat staat (nog) niet op de site van navieraustral maar de andere 2 wel: http://www.navieraustral.cl/ deze link laat veel vragen en antwoorden zien over dit gebied (engelstalig): http://www.lonelyplanet.com/thorntreeSearch?q=carretera+austral&x=24&y=26 als je specifiek dingen wilt weten zoals bus schemas en kosten kun je fernando die op dit forum erg actief is een private message sturen, hij kan je alles vertellen.

Tussen Sgo en Puerto Montt zijn voldoende bussen van verschillende maatschappijen. TurBus is over het algemeen wat minder. ETM is een goede maatschappij, hebben cama (bed) op route Sgo-PM. deze gaat in de avond en is direct (dus stopt niet onderweg wat TurBus nog wel eens wil doen). ETM vertrekt van de busterminal die aan de andere kant van de TurBus-Pullman-terminal ligt aan de Alamedain Sgo. PM-Sgo vertrek vanaf de Terminal in PM.
Chaiten:
De bus vanuit PM naar Chaiten gaat 1 x dagelijks om 07.00 uur uit de busterminal weg. Kemel Bus heeft het monopolie. Onderweg wordt alleen gestopt in Hornopiren. Kaartjes kan je nog voor 07.00 kopen in de terminal (laatste kantoortje in de rij), maar in hoogseizoen is dat wel anders denk ik. Koop deze dan ook op tijd. Je kan reserveren, maar je moet dan wel een betaling doen. Bussen zijn relatief oud in vergelijking met de grote langeafstandsbussen, geen entertainment oid, maar redelijk comfortabel. Ferries zijn inclusief, je arriveert rond een uur of 17-18.00 in Chaiten. Hangt af of je moet wachten op de dagelijkse bus de andere kant op in Lepetu. Chaiten - PM vetrekt om 12.00 uur vanaf de terminal in Chaiten, eigenlijk meer van het kantoortje van Nicolas la Penna (Chaitur), mister tourism van Chaiten. Koop ook daar op tijd je retourkaartje. Prijs van Kemel Bus voor het traject (incl. ferry) is enkele reis 10.000 CLP.

Als je van Chaiten naar PM reist, hou er dan rekening mee dat je pas ongeveer om 23.00-23.30 aankomt. De reis is wat langer geworden omdat de ferrymaatschappij een langzamere ferry op het traject heeft ingezet. In PM is er dan geen bus meer naar andere bestemmingen, incl. Sgo, dus je bent gedwongen daar te overnachten. Vauit Chaiten gaat er ook een ferry (10 uur-nacht op zee) naar Quellon op Chiloe. Prijzen hiervan zijn mij niet bekend. Hou in oogseizoen ook rekening meer met groe vraag naar tickets voor de overtocht. Wanneer het slecht weer is, vaart deze ferry niet.
Vliegen kan met een Cessna naar PM vanaf ongeveer 42.000 pp enkele reis, met slechts 1 stuk lichte bagage. duur: 1 uur. Twee vluchten per dag, afhankelijk van het weer. Bussen ricting Palena en Futalefu vs gaan twee keer per week. Pick your moment.

Bedankt voor alle reacties tot nu toe !
De vlucht is inmiddels geboekt voor 15 febr. 2013 naar Santiago de Chile. Retourvlucht: 11 maart 2013 - dus incl. reistijden 24 dagen te gaan. Het voorlopige plan is om na een paar dagen acclimatiseren in Santiago per bus te reizen richting Puerto Monte, van daaruit de oversteek richting Chacabuco zoals grietzen voorstelt, dan richting Coyhaique en daar een huurauto regelen.
Voor zover ik het nu kan overzien, kunnen we dan o.a. kiezen voor het noordelijke deel van de carretera austral of het zuidelijke deel. Welk gedeelte van de carretera austral raden jullie aan en welke must-sees mogen vanaf Coyhaique niet overgeslagen worden ? N.B. De overweging is om uiteindelijk helemaal naar het zuiden af te zakken (Vuurland) als dat qua reistijden te doen is en van daaruit een binnenlandse vlucht te nemen terug naar Santiago, aan het einde van de reis.

Geen idee of ik deze link mag gebruiken hier, maar wat vinden jullie van deze route ? :

ziet er niet slecht uit maar hou er rekening mee dat het flinke afstanden zijn en de wegen soms erbarmelijk slecht kunnen zijn waardoor je met reizen van a naar b inclusief stops om onderweg van het vele natuurschoon te genieten een hele dag kwijt bent, maar het is absoluut geen straf om hier een dag rond te rijden.
persoonlijk zou ik liever naar chaiten rijden dan futaluefu, in chaiten kun je echt de gevolgen nog zien van de recente vulkaanuitbarsting en zit je vlakbij park pumalin waar je mooie wandeltochten kunt maken in dicht begroeid regenwoud met duizend jaar oude bomen.
de laatste rit van caleta tortel naar coyhaique (420km.) is een gigantisch lange rit waar je je af kunt vragen of je niet 1 maar misschien wel 2 nachten ergens een stop inlast.
rond coyhaique zijn de wegen wel geasfalteerd maar verder niet veel en kun je niet harder dan hooguit 60 km. p/u doe je dit wel dan heb je redelijke kans om van de weg te raken of erger om om te slaan vanwege de stenen waaruit de weg gemaakt is…
dus kun je ongeveer uit rekenen hoelang je over 420 km. doet.
nog een praktische tip: neem een stevige vliegenmepper mee om onderweg de erg lastige en bijzonder irritante steekvliegen te verjagen al zal dit niet meevallen.
succes

Scaptia Lata (Coliguacho in Mapuche, Tabana Negro in het Spaans). Vooral lastig in januari maar ik hoop voor Profiler dat zo rond half februari de meesten al naar de eeuwige jachtvelden zijn vertrokken…

Van mij mogen die steekvliegen vertrokken zijn, maar dat zullen we zien (of merken).
Wat het begin van de reis betreft: Na een paar dagen Santiago en omstreken gaan we per bus naar Puerto Montt.
Van Puerto Montt met de Navimag Ferry Amadeo naar Puerto Chacabuco (dit blijkt iinderdaad mogelijk te zijn - inmiddels geboekt, duur overtocht: 23 uur).
Aankomst in Puerto Chacabuco 23.00 u. s’ avonds, nogal laat dus. Dat wordt waarschijnlijk in de buurt overnachten om de volgende dag verder te gaan naar Coyhaique. Helaas heeft het havenplaatsje Puerto Chacabuco zo te zien nauwelijks overnachtigingsmogelijkheden, buiten een nogal prijzig hotel (Lobarias Del Sur). In Puerto Aisén 15 km verderop is er wel een lodge (Hotel Y Cabañas Patagonia Green). Een paar vragen nog :
Is iemand binnen dit forum bekend met betaalbare overnachtingsmogelijkheden in, of in de buurt van, Puerto Chacabuco ?
Gezien de late aankomst (23.00 u.) in Puerto Chacabuco: is er op dat tijdstip nog busvervoer mogelijk of anders een taxi te regelen ? Want dan is die lodge 15 km verderop misschien wel een optie.
Iemand tips welk merk/type 4-wheel drive we het beste kunnen huren in Coyhaique (en waar ?) voor het rijden van de noordelijke Carretera Austral ? Met dank weer voor jullie respons !

Die tabanos zijn bloed-irritant (letterlijk), maar hebben wel een groot voordeel: ze zijn nogal traag :slight_smile: Ze vliegen eerst om je heen en langzaam maar zeker zoeken ze een plekje. Dan blijven ze daar vaak nog een tiental seconden zitten voordat ze steken. Als je hem op tijd ziet hoef je niet eens hard te slaan met je vlakke hand en dan “vallen ze als vliegen” :slight_smile: Hier in Bariloche (Argentinie) hebben we er ook knap last van in de tuin en in de bossen, maar tot op heden was ik altijd op tijd en hebben ze me nog niet te pakken gehad.

@ Profiler:

Ben zelf nooit in Puerto Chacabuco geweest maar even googlen levert o.a. volgend resulaat op:

http://www.puertoaysen.cl/turismo/servicios.html

Wij zijn vorig jaar december in Chili geweest en de Carretera Austral was een van de hoogtepunten. Wij hebben er maar een klein stuk van gereden, maar het was prachtig. Zou 'm zo nog eens helemaal willen rijden.
Wij hadden een 4WD en zijn van Balmaceda naar Puerto Guadal gereden (lange rit, met sneeuw! onderweg, maar zeer de moeite waard uiteindelijk). Hier logeerden we in een lodge gerund door Nederlanders met een fantastisch uitzicht over het meer (Lago Carrera) en de hoogste berg in de omgeving. Vanuit deze plaats hebben we een dag een prachtige road trip gemaakt op advies van de eigenaar van de lodge (Rio Baker confluencia, Cochrane, Estancia Baker, Lago Negro). De tweede dag hebben we een prachtige wandeling gemaakt bij Chile Chico (weer een eind rijden, maar weer de moeite).
Wij hadden er gerust een week kunnen blijven, maar moesten helaas weer verder.
Hopelijk helpt dit je weer iets verder.

Vandaag ook kennis mogen maken met de steekvliegen op Chiloé… Laat ik het zo zeggen het kan een prachtige hike bijzonder verpesten. Hoewel Er liep een gast met een beachbal tennisracket die er behoorlijke lol in had (misschien een goede tip) We pakken morgen de boot uit Quellón naar Chacabuco en hebben van een paar locals hier begrepen dat er collectivo’s op de boot staan te wachten die je naar Aysén of Coihaique brengen. Ons probleem wacht daarna want we willen zsm naar El Chaltén in Argentinië vanuit Coihaique, echter is dit lastiger dan gedacht volgens wat vrienden die voor ons uit reizen…

Nogmaals dank allemaal voor alle informatie. Daarmee is de planning van de reis in ieder geval een stuk duidelijker geworden.
Iemand nog tips voor een prettig, betaalbaar hotel in Santiago (ook qua ligging) voor de eerste 2 nachten na aankomst ?

In en om Bellavista zijn wel goede hostels te vinden. Anders Residencial Londres,*** *****Londres # 54 · Santiago. www.londres.cl Is in hartje centrum, maar wel in stille straat.

Veel plezier,

FHP