tips bij vakantieroute

Hallo,

Ongeveer medio december 2012 gaan we met z’n twee naar Chili, t/m de eerste week van januari 2013.
De precieze data liggen nog niet vast, omdat we nog geen ticket hebben geboekt.

Wbt vluchten:
De prijzen van tickets Amsterdam-Santiago zijn zo ongeveer € 1200,- maar we weten nog niet of dat het logischer is om bijv Amsterdag-Buenos Aires te vliegen en vanuit daar 1 vlucht naar Salar de Uyuni en uiteindelijk via Puerto Natales terug naar Buenos Aires vliegen (zo hoef je niet eerst naar Santiago). Misschien heeft iemand van jullie tips hierbij, want het lijkt er op alsof iedereen via Santiago vliegt)

De route:

  1. Aankomst Santiago
  2. Vertrek naar Salar de Uyuni
  3. Salar de Uyuni
  4. Vertrek vanuit Salar de Uyuni naar La Serena (La Florida airport)?
  5. La Serena (Relaxen aan strand; (Humboldt)Pinguïn- en dolfijnexcursie en sterrenwacht)
  6. La Serena
  7. La Serena
  8. Vertrekken naar merengebied
  9. NP in merengebied (nog niet bekend welk NP we aan doen, er zijn zo veel interessante parken!)
  10. NP in merengebied
  11. NP in merengebied
  12. NP in merengebied
  13. Vertrekken naar Parque Pumalín
    14 NP Pumalín
  14. Vertrekken naar Torres del Paine
  15. Torres del Paine
  16. Torres del Paine
  17. Torres del Paine
  18. Perito Moreno
  19. Vertrekken naar Santiago
  20. Terugvlucht naar A’dam

We zouden graag oud-op-nieuw op een leuke plek vieren (een stad is dan sfeervoller), maar het ligt ook aan de route.

Mogelijk gooien we het zo om, dat we vanuit Salar de Uyuni eerst naar het zuiden gaan en vanuit daar weer via de meren optrekken naar La Serena (en uiteindelijk Santiago).

Graag hoor ik of het haalbaar is.
Mogelijk hebben jullie tips voor bepaalde vliegroutes/busverbindingen.

Wbt de meren: er zijn natuurlijk veel NP in die omgeving. Ik ben in twijfel tussen “Frontera” en “Villarrica”, maar heb ook veel gehoord over Puerto Montt. Maar aan de andere kant, waarom niet kiezen voor het Argentijnse merengebied…

Eigenlijk zouden we ook graag de Maanvallei, Tatio geisers en Los Flamengos zien, maar dat leek me niet haalbaar in 3 weken.
Verder leek het ons leuk om de Pinguïnkolonies op de eilandjes Martha en Magdalena te zien, maar ook die lijken niet pasbaar in de route. Een reis naar Chili zonder pinguïns kan natuurlijk niet (en eigenlijk ook niet zonder zeeleeuw, dolfijn en flamingo!).

Alvast bedankt voor het meedenken.

wij houden ons ook aanbevolen voor een oud en nieuw tip, leuk strandfeest/festival ergens?! Rond die tijd zijn we een maand onderweg vanaf het zuiden en komen aan/of zijn in het merengebied :vak01:

Je wilt wel erg veel doen in slecht drie weken, Ik denk dat het verstandig is 1 of 2 van de 5 gebieden over te slaan… (San Pedro/Uyuni, La Serena, Merengebied, P.N. Pumalin, Magallanes/Torres del Paine)

Rechstreeks vliegen op Uyuni via Santiago of Buenos Aires zal niet lukken. Het meest logische is om op Santiago te vliegen en vanaf daar direct doorvliegen naar Calama en vanuit daaruit naar San Pedro de Atacama met de bus. In San Pedro boek je dan een vierdaagse tour naar de zoutmeren van Uyuni met terugkeer naar San Pedro.

Volgens mij zijn er geen rechtstreekse vluchten van Calama naar La Serena, je zult altijd via Santiago vliegen. Of met de bus van Calama via Antofagasta naar La Serena wat een hele lange zit is.

Vanuit Santiago kun je naar Temuco vliegen (of met de nachtbus) en daarna door naar Pucón om door het N.P. Huerquehue te trekken (1 to 4 dagen mogelijk) of het N.P. Villarrica (3 tot 5 dagen mogelijk).
Pucón is trouwens ook een leuke plaats om oud & nieuw te vieren.
Dan doorreizen naar Puerto Varas/Puerto Montt (eventueel via Valdivia) om N.P.Vicente Perez Rosales te bezoeken.

Vanuit Puerto Montt kun je vliegen naar Punta Arenas (of met de Navimag boot naar Puerto Natales) om P.N. Torres del paine te bezoeken.

Ook vanuit Puerto Montt kun je direct met Naviera Austral (http://www.navieraustral.cl/) naar Chaiten om P.N. Pumalin te bezoeken.
Dit kan trouwens ook vanaf Castro of Quellon op Isla Grande de Chiloe.

Vlakbij Ancud op Chiloe kun je ook Pinguïns zien, mocht La Serena niet lukken…

P.N. Frontera ken ik niet.:confused: Ben benieuwd, waar ligt dat? :foto:
:vak02:

Bedankt Grietzen voor je snelle en duidelijke reactie!

De ‘Frontera’ is het noordelijk Araucania tussen Bio-Bio en Temuco (Bron: het boek van Henk Filippo - wereldwijzer Chili)

Ik ga nog even concreter jouw tips na over de vluchten etc. Misschien kom ik er nog op terug.

Zo te lezen doe ik er het beste aan om in elk geval de grote vlucht A’dam - Santiago te boeken, omdat toch veel via Santiago gaat. Is een bedrag voor deze lange vlucht van ong €1200,- reëel als het de periode december/januari betreft?

goedkoopste vlucht vorige week geboekt via cheapticktes.nl let op, wacht niet te lang, wij boekten vorige week voor 4 dec. en nu is die vlucht al 200.- pp duurder (retour a’dam-punta arenas en santiago-a’dam)

ps 1200 is reel maar kan goedkoper (wij zitten dus voor dat geld in Punta arenas heen en terug vanaf santiago, maar dan moet je goed zoeken, vergelijken en op het juiste moment boeken.
Doe dat vergelijken
ook niet telkens vanaf hetzelfde ip/computer adres… they are watching you… probeer maar uit, zelfde vlucht is een paar uur later al duurder,of niet meer beschikbaar. op een andere adres = andere prijs/wel beschikbaar…
ja, ik ben erg…:zon02:

De vlucht is geboekt, we gaan toch 4 weken. Dus kunnen we alles goed zien. De vluchten zijn inderdaad alweer duurder geworden. Zelfs vanaf een ander IPadres.
Inmiddels heb ik eea gelezen over Salar de Uyuni. Omdat we niet verder Bolivia ingaan, vraag ik me af of het beste af zijn met een 4 daagse tour (ivm de terugreis, nadeel iets duurder en saaie lange terugreis) of 3 daagse tour en dan via meest logische vliegveld in de buurt doorvliegen naar het volgende ‘reisonderdeel’ (tour is dan wat goedkoper maar prijs vlucht onduidelijk, al gaat een vlucht natuurlijk sneller dan eerst terug naar San Pedro en daar doorreizen).
In San Pedro zijn levensmiddelen, water, excursies en hotels blijkbaar vele malen hoger dan elders, maar toch ivm de excursies het meest logisch. Heeft iemand ervaring om vanuit een andere stad de tour naar Salar de Uyuni te doen?
Via Google en reisverslagen heb ik de volgende touroperators gevonden met positieve ervaringen: Cordillera Traveller; Tierra Mistica en Colquetours.

als je na de salar de uyuni tour weer richting santiago wilt zou ik de 4 daagse tour doen en terug reizen naar calama en vliegen op (la serena) santiago.
in je reisplanning lees ik dat je enkele malen een binnenlandse vlucht neemt en daarom is het misschien verstandig om een southamerican airpass aan te schaffen van lan air, voorwaarden zijn aankomen in santiago vanuit europa met een bij ONE WORLD aangesloten maatschappij en minimaal 3 vluchten boeken,
deze pas is een flink stuk goedkoper als losse tickets, hieronderlees je alles over deze pas, zelf al 2x gebruik van gemaakt en werkt perfect
http://www.lan.com/en_uk/promociones/data/norteamerica/us/todo_el_mundo/saairpass_mapaf.html
succes

Bedankt Sideburner. De site is helder. Overigens moet je aankomen met LAN wil je de meeste korting krijgen op je totaalprijs bij de Airpass, want er wordt onderscheid gemaakt in “fare for passengers arriving with LAN” en “fare for getting to South America with another carrier” (o.a. Oneworld).

De eerste vlucht is van Santiago naar San Pedro de Atacama (waarbij je met de Airpass dient te vliegen op Calama, omdat San Pedro de Atacama geen optie is).

Dan willen we onze Chili-reis starten met een 3daagse trip naar Salar de Uyuni, waarbij ik verwacht te eindigen in de buurt van Santa Cruz. Vanuit hier kan dan een tweede vlucht volgen om helemaal naar Patagonië te gaan (dan zijn we nog net voor de enorme drukte van januari daar).
De tweede vlucht: is van Santa Cruz naar waarschijnlijk el Calafate*.

*Ik heb begrepen dat excursies naar Torres del Paine gemakkelijker en goedkoper vanuit Puerto Natales te organiseren zijn dan vanuit Punta Arenas. Puerto Natales is echter geen vluchtoptie bij de Airpass, dus wordt het waarschijnlijk El Calafate (prima uitvalbasis voor Perito Morene die ook op het lijstje staat). Balmaceda lijkt wat te ver weg.

Een derde vlucht is nodig om weer richting Santiago terug te reizen, omdat vanuit hier onze terugvlucht naar Amsterdam vertrekt. Ik hoop met de tours wat meer richting het noorden het eindigen, om via het merengebied evt met ander vervoer (bussen) door te reizen naar wat mooie stranden om zo nog wat te relaxen voordat de reis eindigt.

Graag hoor ik of het een gunstige/logische route is, die ik heb bedacht.

Mijn intuïtie zegt me dat je veel beter terug kunt keren naar San Pedro de Atacama na je Uyuni-tour, tenzij je persé meer wilt zien van Bolivia. Calama ligt niet zover van San Pedro, anderhalf uur met de bus. En vanaf Calama kun je veel gemakkelijker vliegen naar het zuiden (Santiago, Puerto Montt of Punta Arenas). En hoe zou je van Uyuni naar Santa Cruz de la Sierra willen reizen? Met de bus? Sorry, ik heb niet bepaald goede herinneringen aan boliviaanse bussen :disgust:

Torres del Paine bezoek je inderdaad veel beter vanaf Puerto Natalas. Van Punta Arenas naar Puerto Natales zijn geloof ik vier uurtjes met de bus. Je zou, nadat je Torres del Paine en El Calafate bezocht hebt, terug kunnen keren naar Punta Arenas om het vliegtuig te nemen naar Puerto Montt om vanaf daar het merengebied en/of P.N. Pumalin te bezoeken, waarbij het merengebied makkelijker bereisbaar is, want om naar Parque Pumalin te gaan moet je de ferry nemen van Puerto Montt naar Chaiten en dan ben je weer een halve dag kwijt…

Por las dudas: Dat gaat lastig worden hoor, vanuit Chili/Bolivia naar El Calafate in Argentinie :slight_smile: Dat gaat dus altijd via Buenos Aires, nogal een mijl op 7. Ik zou ook zeggen: ga terug naar San Pedro/Calama, vliegen op Punta Arenas en dan de bus nemen naar Puerto Natales wat grietzen ook zegt (inderdaad 4 uurtjes). Vanuit Puerto Natales of Torres (Laguna Amarga) kan je dan weer een bus nemen naar El Calafate. Hou wel rekening met lang wachten bij de grensovergang.

als je inderdaad zoals grietzen al aangeeft je meer van bolivia wilt zien kun je naar santa cruz reizen, maar met de infra structuur en de enorme afstanden (vergis je hier zeker niet in)in bolivia, zit je al snel 24 uur in de bus met deze afstand, ik zou dus zeker naar calama reizen en vandaar uit verder, bezoek in calama de chuquicamata kopermijn, erg interessant

Bedankt weer voor de reacties.

Inmiddels wijzer geworden en word de route ook steeds concreter.
Nog twee praktische vragen:

  • Om Torres del Paine te bezoeken gaan we nu vliegen op Punta Arenas en bussen naar Puerto Natales. Hierna willen we naar de Perito Moreno (nog niet precies bekend hoe we daar komen, maar ik verwacht dat meerdere toeristen deze twee highlights willen combineren dus dat is mogelijk ter plekke te organiseren, maar ook zijn tips hiervoor welkom).
    Na Perito Moreno willen we naar Puerto Montt om vanuit daar het merengebied (in elk geval Parque Pumalin en wat verder nog op ons pad komt) te bezoeken. Voor dit stuk weet ik niet goed hoe dit te organiseren. Een vlucht gaat vanuit El Calafate via Buenos Aires naar Puerto Montt; het lijkt me dat dit logischer kan (evt. via bus? eigen auto huren is behoorlijk prijzig).

  • Vluchten boeken via LAN:
    Als je wilt profiteren van de korting moet je aankomen met een maatschappij die aangesloten is bij Oneworld (dat hebben we: Iberia), maar dan zie ik op de website van LAN dat je alsnog veel meer geld betaald omdat je met bijv. Oneworld aan komt en niet met LAN…
    Daarnaast lijkt het met vervelend om meteen alles vast te leggen van je minimaal 3 vluchten, omdat je hierdoor minder flexibel bent, als je bijv. eigenlijk een dagje langer had willen blijven.

ik weet zo niet of je vanuit el calafate per vliegtuig naar puerto montt kunt maar anders zou je het beste terug naar punta arenas kunnen gaan en van daar uit naar puerto montt vliegen.
als je park pumalin wilt bezoeken kun je ook via de carretera austral naar puerto montt reizen met als groot voordeel dat je door het mooist deel van chili reist (naar mijn mening).
opties zijn vliegen op coihaique of via argentinie met openbaar vervoer ergens de grens over.
op de carretera austral is het reizen met openbaar vervoer een stuk moeilijker omdat er weinig bussen rijden omdat het er dun bevolkt is en erg afgelegen is.
maar mocht je in de gelenheid zijn om dit stuk mee te pakken (ong. 1200 km.van villa o higgins tot puerto montt) moet je dit zeker doen.
wat park pumalin betreft, er zijn enkele cabanas bij de ingang van het park anders zijn er nog kampeerplaatsen of moet je terug naar chaiten 65 km. zuidelijker.
vanuit chaiten vertrekken boten naar chiloe en puerto montt of bij het begin van het park pumalin vertrekt een ferry naar hornopiren vanwaaruit je het laatste stuk over de carretera naar puerto montt kunt nemen (100km.)
als je nog vragen hebt over dit gebied ben ik bereid hier je zoveel mogelijk in te helpen.
nogmaals de carretera austral mag je niet missen, zeker niet als je toch al zo dicht in de buurt bent
succes met je planning

Ander optie:
Sky Airlines heeft ook een vlucht vanaf Punta Arenas naar Balmaceda (vlakbij Coyhaique). En vanaf Coyhaique kun je een bus nemen naar Chaiten om Parque Pumalin te bezoeken. Daarna kun je vanaf Chaiten met de ferry van Naviera Austral oversteken naar Isla Chiloe of Puerto Montt. Wel rekening mee houden dat bussen en ferries niet elke dag gaan dus vooraf goed plannen is belangrijk.

Hou er ook rekening mee dat in november het vliegveld van Balmaceda enkele dagen gesloten is :slight_smile:

Informatie over Parque Pumalin. Twee weken geleden hier geweest en het was toen nog erg buiten seizoen. Het echte seizoen is eind januari, en de gehele maand februari. De Chileense schoolvakantie dus. Wij zijn via Puerto Montt met de bus gereisd. Het was het plan om met een gewone auto (dus geen 4x4) te gaan hpende dat de ripio mee zou vallen. In principe is de tocht naar Chaiten wel met en gewone auto te doen, maar een 4x4 is toch raadzaam. zeker wanneer het heeft geregend kan de ripio in Pumalin los worden. Bovendien kent de weg vel gaten. Meeste verkeer is daar 4x4. Na Chaiten, richting Futalefu is er tot ongeveer Amarillo een geasfalteerd stuk, daarna wordt de Carretera weer Ripio met hier en daar erg slechte stukken.

Reden dat wij met de bus gingen, was een gebrek aan plek bij de drie barcazas (ferries) die de route vanaf PM heeft richting Chaiten. Heen was er toch nog plek voor twee normale auto’s, terug niet. Mocht je met de auto willen, minimal 15 dagen van tevoren bellen. Daarna moet je een betalingstransfer doen, dit gaat relatief lastig. Wellicht is er in het kantoor in PM wel een mogelijkheid om kaartjes voor je auto te kopen. Zoals elders al staat: 35 000 pesos voor een auto en 1 rijder. 5.000 pesos pp extra voor meerdere personen in een auto. neem eten en drinken mee, op de ferries is naast een kopje koffie en soms een empanada niets te krijgen. hangt van het weer af of het de moeite loont om uit je auto te kruipen. Ferry 1 (La Arena - Caleta Puelche) duurt 30 min, ferry 2 (Hornopiren - Caleta Lepetu 3 uur), ferry 3 (Fiordo Largo - Caleta Gonzalo) 30 min. Vanaf Caleta Gonzalo is het nog 68 km naar Chaiten, ongeveer een uurtje rijden over ripio dwars door P. Pumalin. Alle trails van de zuidelijke sector van het park liggen aan deze weg. Noordelijke sector is alleen per (extreem dure) boot/kayakexpeditie te bezoeken. P. Pumalin is gratis.

De bus vanuit PM naar Chaiten gaat 1 x dagelijks om 07.00 uur uit de busterminal weg. Kemel Bus heeft het monopolie. Onderweg wordt alleen gestopt in Hornopiren. Kaartjes kan je nog voor 07.00 kopen in de terminal (laatste kantoortje in de rij), maar in hoogseizoen is dat wel anders denk ik. Koop deze dan ook op tijd. Je kan reserveren, maar je moet dan wel een betaling doen. Bussen zijn relatief oud in vergelijking met de grote langeafstandsbussen, geen entertainment oid, maar redelijk comfortabel. Ferries zijn inclusief, je arriveert rond een uur of 17-18.00 in Chaiten. Hangt af of je moet wachten op de dagelijkse bus de andere kant op in Lepetu. Chaiten - PM vetrekt om 12.00 uur vanaf de terminal in Chaiten, eigenlijk meer van het kantoortje van Nicolas la Penna (Chaitur), mister tourism van Chaiten. Koop ook daar op tijd je retourkaartje. Prijs van Kemel Bus voor het traject (incl. ferry) is enkele reis 10.000 CLP.

Als je van Chaiten naar PM reist, hou er dan rekening mee dat je pas ongeveer om 23.00-23.30 aankomt. De reis is wat langer geworden omdat de ferrymaatschappij een langzamere ferry op het traject heeft ingezet. In PM is er dan geen bus meer naar andere bestemmingen, incl. Sgo, dus je bent gedwongen daar te overnachten. Vauit Chaiten gaat er ook een ferry (10 uur-nacht op zee) naar Quellon op Chiloe. Prijzen hiervan zijn mij niet bekend. Hou in oogseizoen ook rekening meer met groe vraag naar tickets voor de overtocht. Wanneer het slecht weer is, vaart deze ferry niet.
Vliegen kan met een Cessna naar PM vanaf ongeveer 42.000 pp enkele reis, met slechts 1 stuk lichte bagage. duur: 1 uur. Twee vluchten per dag, afhankelijk van het weer. Bussen ricting Palena en Futalefu vs gaan twee keer per week. Pick your moment.

Chaiten is zich langzaam aan weer aan het oprichten van de vulkaanuitbarsting van 2008. sporen overal nog duidelijk zichtbaar. helft van het dorp is simpelweg nog onder de modder met as. Sinds twee maanden is er weer een Banco Estado met werkende pinautomaat. Er waren drie weken geleden ongeveer twee tot drie restaurants open. Dat zullen er tegen de zomer wel meer zijn. Daarnaast een almacen of 4.De plaza wordt nu hersteld, ook de belangrijkste wegen. Er is 1 Copec-pomp die werkt. Benzine, 93/98 loodvrij, wordt voor deze regio gesponsord, dus is goedkoper dan elders in Chili.

Onderdak: Hotel Schilling kost 40.000 per nacht voor twee personen. Er was nog verder een hostal open, dat zullen er binnenkort wel meer zijn. Kjik ter plaatse rond, ga niet af op de gidsen LP en Rough Guide. Alles kan immers veranderen. Vraag anders Nicolas. Je kan ook gaan slapen in de 7 cabanas bij Caleta Gonazalo, drect gerund door het park. Kosten 75.000 per nacht, zonder keuken. Je kan eten in het nabij gelegen cafe.

Pumalin: Verschillende trails (goed onderhouden) met verschillende moeilijkheidsgraden. Hou er rekening mee dat het altijd nat is in de bossen van Pumalin, goede wandelschoenen absolute vereiste. Nicolas (www.chaitur,cl) organiseert tourtjes richting park, 15.000 pp en hij blijft wchten. Prijs daalt bij meer personen. Ook toertjes mogelijk naar de termas in El Amarillo of paardrijden in de buurt. hangt natuurlijk van het seizoensmoment af. Pumalin is niet echt lopend te bereiken, is te ver. Optie is dus auto, liften of tourtje. Bij Caleta Gonzalo liggen er wat eenvoudger trails. ook kan je kamperen in het park op de gratis basic (echt basis, dus allen plee of koud water) campings. Vaak liggen die bij een trail.

Kortom: Chaiten is best wel alstig te bereiken, maar reis en park zijn absoluut de moeite waard. Bovendien verdienen de mensen in Chaiten het om weer inkomsten te krijgen.

2 likes

Ben weer bij met lezen en uitzoeken van jullie tips.
Maar ter check:
Het klinkt me niet zo logisch om vanuit Coihaique te vliegen (niet echt in de buurt vanuit Torres del Paine / Perito Moreno)?
Om de Carretera Austral te nemen moet je dus wel een auto huren, wat me redelijk duur lijkt en veel tijd kost (terwijl het naar jouw idee wel de moeite waard is, sideburner).
Ik ben dus nog steeds op zoek naar logische route om vanuit Perito Moreno (of Torres del Paine, wat qua volgorde niet veel uitmaakt, maar waarschijnlijk gaan we eerst naar TDP en hierna naar Perito Moreno) naar omgeving Parque Pumalin te gaan.
Ik zie op Google Earth wel een vliegveld bij Villa O’Higgins, maar die herkent LAN niet.
Het lijkt me jammer om vanuit Perito Moreno weer terug naar Punta Arenas te moeten om weer verder noordwaarts te kunnen gaan.

Verder vraag ik me nog steeds af of jullie de vluchten al te voren vastleggen (wat toch zal moeten als je de ‘korting’ wilt met South America Pass).

Als je het over Perito Moreno hebt, bedoel je dan Nationaal Park Perito Moreno, of de plaats Perito Moreno (vlakbij Lago Buenos Aires), of de Gletsjer Perito Moreno?

als je vanuit el calafate over de weg naar park pumalin (carretera austral) wilt moet je eerst noordelijk via argentinie en vandaaruit de grens over naar chili, de meeste nemen de overgang bij chile chico en gaan langs lago general carrera maar meer naar het noorden zijn meerdere passages zoals futaluefu wat ongeveer ter hoogte van chaiten is.
als je erg avontuurierlijk ingesteld bent kun je vanuit el chalten met de boot en te voet en weer met de boot naar villa o higgins het begin of eindpunt van de carretera austral maar dit is nogal tijdrovend.
op lonely planet thorn tree vind je ook enorm veel informatie, ene fernando woont in dit gebied en weet je alles tot in detail uit te leggen , ik ben hier enorm veel van opgestoken destijds. Thorn Tree is coming to an end - Lonely Planet