Hoi,wij 65+[hebben ervaring met reizen Canada,Alaska, Nieuw Sealand, 2x Zuid Afrika,Papua] willen graag een rondreis maken met een auto door Chili b.v. Santiago /Puerto Montt van hieruit binnenlandse vlucht naar Punto Arenas,van hier met de huurauto naar via Puerto Natales naar Torres del Paine.Wie heeft hier reis advies voor ons en de tijdduur van de reis .groetjes M&B
Voor wanneer staat de reis gepland?
Hoi, wij zijn van plan[omdat je vroeg moet plannen] tussen nov.2014/jan. 2015
Wij willen of met de bus of auto vanaf punto arenas naar puerta natales en vandaar met een organisatie of met ons beide de 4 daagse trekking doen.
Vanaf Santiago naar Puerto Montt is gemakkelijk te doen met een auto of openbaar vervoer. Met de auto ben je wel wat vrijer en met een 4x4 kun je ook de wat verder afgelegen plaatsen bezoeken. Tussen Santiago en Chillan zou je een wijntour kunnen doen, vanaf Temuco naar het zuiden begint het merengebied en zijn er veel nationale parken te bezoeken. Mijn persoonlijke favorieten zijn N.P. Conguillio, P.N. Huerquehue, en P.N. Puyehue.
LAN en Sky Airline hebben vluchten van Puerto Montt naar Punta Arenas. Als jullie afhankelijk zijn van accomodatie in het nationaal park Torres del Paine, zou ik zeker vooraf boeken.
In twee weken kun je de meest populaire atracties tussen Santiago en Puerto Montt bezoeken en voor Torres del Paine zou ik nog een week uitrekken, totaal drie weken.
Hallo Grietzen.
Hartelijk Dank voor jou uitleg over de reis naar Chili.
Heb gelezen over het vervoer met de bus. maar inderdaad wat jij zegt je bent niet zo vrij met verplaatsen.
Nogmaals DANK Margo&Boy
Weet iemand of ik in de maand nov. en half dec. moet reserveren voor B&B of hostel in Chili.
Hoe gaat dat in zijn werk als ik geen chileense btw hoef te betalen voor mijn onderkomen?
Moet ik hier iets voor aanvragen of wordt dit meteen verrekend op mijn overnachtingsadres.
B.V.D Boy Poels
Als je geen eigen vervoer hebt is het misschien beter om vooraf te reserveren, zodat je niet met koffers/rugzakken hoeft te slepen op zoek naar een onderkomen. Maar in populaire plaatsen met veel aanbod zoals Pichilemu, Pucón en Puerto Varas zul je altijd wel wat vinden, zelfs in het hoogseizoen
Maar mocht je beschikken over eigen vervoer en zelf niet al te kritisch zijn qua onderkomen, dan kan je eventueel overwegen om zonder een reservering een onderkomen te zoeken. Zeker het gebied tussen Santiago en Puerto Montt heeft een ruim aanbod van hotels, B&B en hostels.
Sommige hotels en hostels kunnen een “Factura de Exportacion” geven, dan betaal je geen 19% IVA (BTW). Je moet dan echter wel met amerikaanse dollars betalen en er wordt van je verwacht dat je met goede kwaliteit dollars betaalt, dus geen biljetten met scheuren, stempeltjes, schrift, etc. omdat die moeilijk ingewisseld kunnen worden bij de bank of een “casa de cambio”.
De volgende formule wordt gebruikt voor het bereken van de prijs in USD zonder IVA: (prijs in pesos/119*100)/actuale peso-dollar-rate.
De hotels mogen hun eigen dollar-koers bepalen en sommige maken daar soms wel heel erg veel misbruik van door een wel hele lage koers te hanteren waardoor het eigenlijk niet de moeite waard is om met dollars te betalen.
Grietzen,Hartelijk dank M&B Poels
Hallo,weet iemand of op de airport van Temuco een terminal is van Tur-Bus om vanuit hier naar Chillan te reizen bvd Boy Poels
Ik heb van eind januari tot eind april in Chili gereisd. Heb in die 3 maanden veel gekampeerd. De nacht na aankomst in een plaats en de nacht voor vertrek sliep ik in hostels. Nooit gereserveerd omdat ik kon terugvallen op m’n tent. Heb slechts 1 keer gehad dat ik echt moeite had om een hostel te vinden, dit was in Puerto Natales waar ik om 23 uur op een zaterdag aan kwam. Als je wil reserveren is 1 a 2 dagen van te voren wel genoeg denk ik, ik heb het dan wel over een dorm en geen prive kamer.
Wellicht heb je hier wat aan :
Bus System Information for Temuco
Maquehue Airport ligt zowat 5 km ten zuidwesten van Temuco.
De nieuwe TurBus terminal ligt aan de noordkant van de stad (dagelijks vele bussen naar Chillán)
Geen enkele bus-maatschappij heeft een terminal op het vliegveld van Temuco. De bussen van TurBus vertrekken vanaf de Rodoviario van Temuco.
Verder hebben Buses JAC en Buses BioBio hun eigen terminal dichterbij het centrum.
Hallo,Beste Mensen.Om met de Tur-Bus te rijden kan de ritkaarten al in nederland kopen of terplekken in de bus. [b.v van Temuco naar Chillan]
Verders als ik de ferry pak om naar het eiland Chiloé te gaan kan ik dan mijn kaartje op de ferry kopen.
Hartelijk dank Margo & Boy
Alle tickets voor ferries naar/op/van de Chiloé archipel kun je makkelijk ter plaatse kopen.
Dat was althans onze ervaring enkele jaren geleden !
Bustickets koop je over het algemeen op een busterminal, bij voorkeur een dag (of een aantal dagen) van te voren zodat je zeker bent een stoel. In het geval van Temuco naar Chillan zijn er ontzettend veel maatschappijen die rijden tussen deze twee steden dus je kunt gerust shoppen voor de beste prijs/reistijd. Beide steden liggen aan de ruta 5.