dvies rondreis 3 weken patogonie chile

Hola,eind februri/begin maart wil ik met een vriendin zon3/3/5 week zuid chili bereizen. Ik ben momenteel al in zuidamerika en vlieg terug vanuit buenos aires. We willen het liefst van noord naar zuid reizen met de bus en wellicht vanuit ushuaia naar ba terugvliegen. We hebben hiervoor een begin punt nodig. Waarschijnlijk is santiago te noordelijk? Ik zou graag ideen horen van mensen die dit stuk bereisd hebben. Is het vanuit buenos aires bv te doen om een lange bus richten midden chili enzo ? Ik hoor het graag!
Groeten marjolein

Ik heb, met uitzondering van Ushuaia, dezelfde trip gemaakt die jij gaat maken. Aangezien ik in Santiago woonde, zijn we daar met de bus naar Pucon vertrokken. Vervolgens zijn we doorgereden naar Puerto Varas en daarna vanaf Puerto Montt naar Punta Arenas gevlogen. Na een aantal dagen gehiket te hebben in Torres del Paine, zijn we de grens met Argentinië overgestoken en hebben we El Calafate en El Chalten bezocht. Volgens mij was het mogelijk om vanuit eerstgenoemde naar Ushuaia te rijden.

Dank je voor je reactie! Wij willen met de boot van puerto mont naar puerto natales ( is 3 dagen geloof ik)… Denk je dat dat dan mogelijk is?

Via Wereldwijzer app

Misschien kan je een bus nemen van BA naar Bariloche of nog beter San Martin de Los Andes maar deze zullen wel een lange zit zijn. Persoonlijk zou ik vliegen van BA naar Santiago en dan de nachtbus naar Pucon. Als je naar Bariloche gaat met de bus moet je eerst naar Osorno met de bus voordat je naar Pucon kan. Weet niet of er een rechtstreekse bus van San Martin naar Pucon gaat. Als je met de bus naar Bariloche of San Martin gaat reis je dus eerst naar het noorden als je naar Pucon wilt.
De boot is goed te doen.

Er gaan elke dag bussen van San Martín naar Pucon, doen er ongeveer 6 uur over. Wel vroeg opstaan want de bus vertrekt 06:00 's morgens vanuit San Martín.

En een bus van BA naar San Martín doet er denk ik zo’n 21 uur over.

Maar ik kan gewoon naar santiago vliegen. Ik hoef niet vanuit BA. Ik moet alleen vanuit BA terug naar nederland ( ik ben al in zuid amerika)

Ah. ik ging er vanuit dat je vanuit Buenos Aires naar Chili wilde reizen, zoals je vermelde in je eerste post:

Is het vanuit buenos aires bv te doen om een lange bus richten midden chili enzo ? Ik hoor het graag!

Ik zou zeggen: vlieg naar Santiago en dan meteen door naar Temuco (vliegen of nachtbus), om vanaf daar het chileens merengebied door te reizen tot aan Puerto Montt (1 week, 10 dagen is voldoende).
Vanaf Puerto Montt heb je de keus: Met de boot naar Puerto Natales, met het vliegtuig naar Punta Arenas, of met bussen en ferries over de carretera austral, via Isla de Chiloé, Chaiten, Coyhayque, Cochrane en dan via Argentinie nog meer naar het zuiden.

De laatste optie zou mijn keus zijn, maar ja, iedereen heeft zijn voorkeur. Ik zou niet graag 4 dagen in een boot opgesloten zitten, maar er zijn er ook bij die de boottocht fantastisch vinden. “sobre gustos no hay nada escrito” zeggen ze hier ook wel…

Hie lang doe je er dan ongeveer over met de bussen en ferries?
Ik wil eigenlijk niets met het vliegtuig doen als het even kan. Behalve dan naar het startpunt vliegen.
Groeten, marjolein

Als je drie weken hebt, zou ik voor het stuk tussen Temuco en Puerto Montt 1 week uittrekken en voor het stuk van Puerto Montt naar Tierra del Fuego 2 weken.
Je hebt ook de optie om Isla de Chiloé over te slaan en direct met de ferry van Puerto Montt naar Chaitén te varen, die doet er een halve dag over.
Een ferry van Quellón naar Chaitén doet er ongeveer 6 uur over.

Houdt er rekening mee dat de ferries niet elke dag varen dus die moet je wel goed in je reisschema inplannen.
Voor reisdata en kosten, bekijk de site van Naviera Austral: http://www.navieraustral.cl/?page_id=35