Komende juli tot december ga ik in Chili (Santiago) studeren. Nu heb ik voordat de studie losbarst +/- 3 weken om te reizen en daarna ongeveer 7. Aangezien de twijfel over wanneer waarheen reizen is toegeslagen, hoop ik dat jullie wat advies kunnen geven.
Het plan is eind juni naar Peru (Lima) te vliegen en vanaf daar de volgende route te volgen: Huacachina - Arequipa (wennen aan hoogte) - Colca Canyon - Puno - Cusco - Machu Picchu - Uyuni - Santiago. Denken jullie dat dit haalbaar is in 3 weken?
Tijdens het studeren ga ik Chili verkennen en daarna via Argentinië en Uruguay naar Rio. Mede vanwege het weer (juni/juli goed weer in Peru & december/januari goed weer in Argentinië/Uruguay/Brazilië) lijkt deze volgorde mij het meest logisch.
Wat die reis van 3 weken betreft… Nou, dat wordt wel echt enorm aanpoten dan… eerlijk gezegd denk ik dat het nogal optimistisch is. Als je in Arequipa wilt wennen aan de hoogte ben je al een paar dagen verder; met die Colca Canyon ben ook minstens twee dagen zoet, Cuzco en Machu Picchu ook drie dagen minstens, dan moet je weer via Puno en La Paz en Oruro naar Uyuni, dan zou je met een driedaagse tour vanuit Uyuni kunnen eindigen in San Pedro de Atacama in noordelijk Chili en vanaf daar is het een enorm lange busrit (weliswaar over goed wegdek) naar Santiago. Of misschien kun je vanuit een andere plaats in noord-Chili naar Santiago vliegen.
Oh ja, ik zou van Arequipa naar Cuzco reizen, niet via Puno. Want later op weg naar Bolivia kom je ook weer langs Puno.
Misschien dat Arequipa - Cuzco wel langs Juliaca gaat (vlakbij Puno) maar het scheelt toch weer.
Ik denk dat het nét haalbaar is als je telkens direct de volgende ochtend alweer vertrekt van waar je wat hebt bekeken, zoveel mogelijk nachtbussen gebruikt om tijd te winnen, en het niet erg vindt om die superlange ritten te maken (Cuzco - Uyuni ben je denk ik twee dagen full-time onderweg áls het al allemaal aansluit; en San Pedro - Santiago is ook lang). Of het dan een relaxte leuke reis is…?
Wel zie je dan prachtige dingen en ik snap dat als je in die regio bent, de kans niet wilt laten gaan om dat te zien.
Als het mogelijk is om een week eerder naar Lima te vliegen zodat je 4 weken hebt, zou dat al een hoop schelen en geeft dat ook wat ruimte om eens een dagje een stadje te bekijken, gewoon wat over een markt te struinen, dat soort dingen. En ook marge voor als er iets mis gaat, bijvoorbeeld stakingen, wegblokkades, modderlawine…
Zelf houd ik niet van strakke dag-tot-dag schema’s maar in jouw geval kan het misschien wel helpen om de Lonely Planets erbij te pakken van die landen (in de bibliotheek bijvoorbeeld) en de reistijden op te schrijven van plaats naar plaats, en een beetje in een schema te plaatsen van het aantal dagen dat je hebt. Dan zie je ook hoeveel reis-uren je in een week hebt en of je dat nog acceptabel vindt.
Ik ben ook geen liefhebber van die strakke schema’s, dus ik heb de route wat aangepast. Aangezien ik ook na het semester naar Uyuni kan gaan, wordt het: Huacachina - Arequipa - eventueel Colca Canyon - Cuzco + Machu Picchu en vervolgens richting Santiago. Is dit wel goed te doen in 3 weken?
Ja ik denk dat dat wel te doen is. Eventueel nog langs Puno ook om de eilanden in het Titicacameer te zien.
Misschien kun je vanuit Cusco vliegen naar een plaats vlakbij de grens tussen Peru en Chili en dan met de bus de grens over. Of zorgen dat je trip eindigt in Puno en dan vanuit daar met de bus naar de grens.
Hoeveel je nog van noord-Chili wilt zien kun je dan nog bepalen maar dat vond ik het minst interessante stuk van alles (alleen de omgeving van San Pedro de Atacama is mooi, maar dat zou ik dan gaan bekijken in combinatie met Uyuni, na je semester). Als ik jou was zou ik nog steeds van noord-Chili naar Santiago vliegen.
Vliegen over een grens heen is veel duurder dus daarom suggereer ik om per bus de grens over te gaan en daarna (weer) te vliegen.
Post het eerste deel ook even in het Peru-forum, daar zitten nog wat mensen die veel goeie tips kunnen geven waar ik misschien niet aan denk.
Oké, dan kijk ik ter plekke even of er genoeg tijd is om via Puno met de bus naar Tacna te gaan, de grens over te steken en naar Santiago te vliegen. San Predro zal ik inderdaad nog wel zien tijdens of na het semester.
Bedankt voor je tips, ik heb mijn vraag ook in het Peru forum geplaatst.