Aankomende zomer, juli en augustus, wil ik een rondreis maken door Chili, Argentinië en Peru. Een aantal onderdelen wil ik perse in mijn reis, waardoor het voor mij lastig is een globale route uit te stippelen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Vanwege een bezoek aan mijn gastfamilie wil ik twee weken naar Temuco in Chili en ook een paar dagen naar Buenos Aires om iemand op te zoeken. Ik zou ook graag wel wat meer van Argentinië willen zien. Peru lijkt me heel gaaf om er bij te doen.
De grote vraag is nu welke route ik ga volgen en hoe ik me ga verplaatsen tussen de landen. Allemaal enkele vliegreizen boeken is wel erg duur. Ook vanuit Nederland naar Zuid-Amerika en terug is het voordeligst als retour. Ik wil eigenlijk zo min mogelijk het zelfde stuk twee keer afleggen. Maar op welk land kan ik dan het beste vliegen?
Zelf had ik bedacht om op Buenos Aires te vliegen, vervolgens via Mendoza naar Santiago te gaan en daar af te dalen naar Temuco. Terug naar Santiago, met de bus naar het noorden en de grens over naar Peru. Daar de tot Lima. En dan weer terug naar beneden en vanuit Chili de grens over naar Salta (Argentinië). Stukje reizen door Argentinië en weer terug naar Buenos Aires om de reis te eindigen. Ik vraag me alleen af of deze lange afstanden te doen zijn met de bus? Ik zou ook bovenaan, in Lima kunnen beginnen. Maar dat is eigenlijk hetzelfde verhaal en ook dan pak ik stukken dubbel.
Ik heb er al veel over nagedacht maar kom er niet aan uit. Hartelijk bedankt alvast!
Je kunt gewoon een ticket naar BA boeken en terug naar NL vanuit Lima, scheelt al heel wat km’s! Verder zijn de afstanden goed met de (nacht)bus te doen.
Ja, boek een open jaw ticket, dus heen van Europa naar het ene land, en terug vanuit een ander land naar Europa. Veel kosten zal dat niet schelen, en het scheelt wel heel veel dubbel reizen.
Als je toch van Chili naar Peru wilt, zou je ook kunnen overwegen om de prachtige Salar de Uyuni in Bolivia mee te pikken. Dit is te boeken als 3 of 4-daagse tour die start in San Pedro de Atacama (Chili) en eindigt in Uyuni (Bolivia). Na 15 jaren reizen en vakanties buiten Europa, is dit voor mij nog steeds een van de bizarste, mooiste, meest overweldigende gebieden die ik ooit ter wereld heb gezien. Een gigantische zoutvlakte met achthoekige patronen, een zouthotel (zelfs de bedden zijn van zoutblokken), een knalrood meer (micro-organismen) en een knalgroen meer (koperdeeltjes), opeens een raar ‘eiland’ op de zoutvlakte met metershoge cactussen; gekleurde bergen, woestijn, bizarre Dali-achtige rotsen, hot springs, borrelende stinkende moddergeisers en spuitende geisers, flamingo’s, lama’s, vicuña’s, afgelegen dorpjes…
Ik weet niet of je bedoelt dat je echt die twee volle maanden hebt. Het wordt wel redelijk veel reizen in verhouding, met die afstanden. Inderdaad kunnen nachtbussen wel handig zijn dan. En ik geloof dat er in Argentinië meer treinen zijn (weet ik niet zeker), dat is ook al relaxter reizen dan met de bus, dan kun je tenminste nog wat staan en lopen.
Denk er wel aan dat het in juli en augustus winter is daar, dus vooral in het zuiden zal het wel erg koud zijn. En zoek even uit of alles wel in die periode bereikbaar is waar je heen wilt.
Succes met alle keuzes en mooie reis gewenst! Altijd leuk als je mensen opzoekt die er wonen, zo krijg je de tofste dingen te zien.
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ben een reisbureau (ja je leest het goed) binnen gestapt en heb mijn dilemma voorgelegd. Zij hebben hun uiterste best gedaan om een voordelig open jaw ticket te vinden en inmiddels heb ik geboekt! Vertrek naar Lima en kom terug vanuit Buenos Aires.
Wat betreft de zoutvlaktes heb je me overtuigd, zo’n tour vanuit
Chili staat hoog op mijn lijstje. Bedankt nogmaals!
Ik denk dat het andersom ook wel kan (dat is misschien handiger voor jou vanuit Peru). Zo’n toertje boeken in Uyuni zelf is meestal goedkoper dan in bijvoorbeeld La Paz.