Chili in 4 of 5 weken? (oktober)

Hoioi,
Ik heb nu waarschijnlijk de mogelijkheid om 5 weken te gaan reizen, laatste week van september t/m oktober. 1 november start ik met mijn droombaan dus dan moet ik echt terugzijn.

Nu ben ik in 2003 in Costa Rica geweest 6 weken en ik zou zo weer teruggaan. Maar of ik het net zo leuk zal hebben… Dus dan ga ik liever naar een ander land!

Midden/Zuid Amerika wordt ik warmer van dan ZO-Azie… maar ik zat tot nu toe te denken aan Vietnam: goedkoper dan Amerika en het lijkt me erg leuk.

Toch wil ik even zoeken of er nog een leuk Zuid-Amerikaans alternatief is… Chili. Is het te doen in 4 a 5 weken? Nee natuurlijk niet lijkt mij het enige juiste antwoord…

Ik wil dolgraag zowel helemaal naar het zuiden als de rest van Chili zien…

Hola,

Chili is goed te doen in 5 weken als je er maar rekening mee houdt, zoals je zelf al zegt, dat je niet alles kunt zien. Ter vergelijking, Chili is bijna 15 x zo groot als Costa Rica. Als je in oktober gaat dan zou ik in het noorden beginnen en dan afzakken naar het zuiden want dan heb je meer kans op goed weer in het uiterste zuiden (maar zeker geen zon-garantie!)

Een redelijke standaard route is als volgt:

• Vanaf Santiago doorvliegen naar Calama en vandaar met de bus naar San Pedro de Atacama reizen om bv.de Valle de La Luna te bekijken, een tour naar de Tatio-geisers maken of lekker dobberen in Laguna Cejas (kun je met de fiets vanaf San Pedro komen maar vraag van te voren goed na hoe je er moet komen anders zoek je je te pletter!)
  • Terugvliegen naar Santiago om een citytour te doen.
  • De bus nemen naar Valparaiso om met de liften heuvel op en af te gaan.
  • Terug naar Santiago om langzam naar het zuiden af te zakken via bv. Talca waar je één van de vele wijntours kunt doen :drugged: …
  • Dan naar het merengebied om één van de vele nationale parken te bezoeken, vooral N.P Conguillo, N.P. Huerquehue en N.P. Villarrica (om de vulkaan te beklimmen) zijn populair. In deze regio zijn ook heel veel termische baden te bezoeken.
  • Dan naar Valdiva gaan om de zeeleeuwen te groeten :dag:en de spaanse forten Niebla en Corral te gaan bekijken. Nieuw in Valdivia is een onderzeeer als museum ingericht, weet nog niet of die inmiddels al te bezoeken is
  • Dan naar Puerto Octay om een trekking rond de Osorno-vulkaan te maken en de waterval in Las Cascadas te bekijken.
  • Naar Puerto Varas om vanaf daar naar de Petrohue watervallen te bekijken of op de Petrohue rivier te raften.
  • Dan de boot van Puerto Montt naar Puerto Natales (of een vlucht van Puerto Montt naar Punta Arenas, is goedkoper en je wordt niet zeeziek :wacko:) nemen en vanaf daar de Torres del Paine bezoeken.

Dan heb je een goede indruk van Chili gekregen.

Groeten,
Grietzen

chili zal je zeker niet tegenvallen en is ook niet te vergelijken met costa rica waar ik ook geweest ben, ik ben daarna naar ecuador, bolivia, en 3x chili geweest en kan je vertellen dat als je eenmaal naar zuid amerika bent geweest je er steeds terug heen wilt.
ben alweer aan het plannen voor de carretera austral dec./jan. 2011/12.
ik zou niet proberen om in 5 weken door heel chili te reizen maar dit over meerdere jaren te verdelen.
je zou grofweg chili in 3 delen kunnen doen, noord (antofagasta-arica), midden (santiago-puerto montt), en zuid, patagonie
maar ik zou chili zeker doen
succes

Hoihoi, bedankt voor jullie reacties. Het hele feesje ging bijna niet door, door gedoe met mn huidige werkgever en (nu al) mn nieuwe.

Het kan helaas maar 4 weken worden want ik moet echt tot en met 30 sept in de file blijven en werken :frowning:

Ik heb besloten om Chili dus niet te doen. Het lijkt me erg leuk om juist een keer met vriendin dingen als de W route te doen. En ik wil er veel meer tijd voor nemen.

Het word vrijwel zeker Vietnam. Nu ik eindelijk duidelijkheid heb van de werkgevers kan ik boeken. Twijfel nog ff of ik naar Hong Kong ga en de trein pak… in elk geval heb ik voor nu niets meer te zoeken in het Chili forum!

Ik zit nu net deze berichten te lezen en word nu heel erg aan het twijfelen gebracht. Ik ga in november namelijk 5 weken naar Chili waarbij ik zowel naar het noorden, merengebied als naar Patagonië wilde gaan. Nu ga ik door de wisselende berichten alleen twijfelen of dat allemaal haalbaar is in 5 weken tijd (waarbij ik ook binnenlandse vluchten wil ga nemen). Ik wil trouwens niet veel tijd voor Santiago en omgeving nemen.

Ik zit er nu eventueel aan te denken om het noorden(san pedro de atacama) misschien toch maar over te slaan. Maar weten jullie hoeveel dagen je ongeveer voor San Pedro en omgeving nodig zou hebben? En weten jullie toevallig hoeveel dagen de tour van San Pedro naar Uyuni en weer terug naar San Pedro duurt?

Hmm, in ieder geval nog iets om over na te denken…

gr. Maaike

ik denk dat het een verstandige keuze is om je meer op een gedeelte van chili te concentreren en je zou bijvoorbeeld van santiago naar puerto montt kunnen gaan en het merengebied bezoeken en vanuit puerto montt verder vliegen naar punta arenas en patagonie bezoeken, nog beter is om deze 2 gebieden apart te bezoeken maar in 5 weken kun je hier toch redelijk wat zien.
de tour san pedro - uyuni - san pedro duurt 4 dagen, er zijn ook 3 daagse maar deze eindigen in uyuni.
in san pedro kun je je makkelijk een week vermaken zelfs als je de trip naar bolivia niet meeteld, er zijn diverse mogelijkheden in en om san pedro maar dan is een huurauto wel handig.
vergeet zeker de tour van alain maury niet www.spaceobs.com deze tour laat je de schitterende sterren hemel zien met erg interessante uitleg van alain zelf en heeft diverse sterrenkijkers in zijn tuin staan die je een blik gunnen in de ruimte.
deze link is misschien interessant als je meerdere vluchten wilt maken(south american airpass) met lan air, minimaal 3 vluchten en in zuid amerika aankomen met een maatschappij die bij de one world organisatie is aangesloten zijn een vereiste.
http://www.lan.com/en_uk/promociones/data/norteamerica/us/todo_el_mundo/saairpass_mapaf.html
als je vragen hebt hoor ik het wel
succes

Uiteindelijk ga ik naar Bangkok morgen (1 okt), daar zal ik de omgeving en Chang Mai verkennen. De 13e met het vliegtuig naar Vietnam (Hanoi) om Sapa en Ha Long Bay aan te doen en de 23e terug naar Bangkok en dan het zuidelijk deel (stranden/eilanden) langs om vervolgens de 29e weer naar huis te gaan.

Chili doe ik de volgende keer :slight_smile:

@maaike,

Er zijn mensen die door Chili van boven naar beneden reizen in drie weken! Natuurlijk kun je dan niet alles zien en moet je keuzes maken. Je zegt zelf al dat je binnenlandse vluchten neemt en Santiago overslaat, dus dat scheelt al weer een hoop tijd, want de afstanden zijn lang en met reizen in de bus verlies je veel tijd. Eventueel zou je vanaf Santiago met de nachtbus naar Pucon of Puerto Varas kunnen reizen.

Voor San Pedro de Atacama en omgeving zou je ongeveer 3 á 4 nodig hebben om een goede indruk te krijgen. Zoals Sideburner al zegt, als je dan ook naar de zoutvlakte van Uyuni wil, dan moet je er wel een aantal dagen bijtellen.

In het merengebied zou je je kunnen beperken tot Pucon (de mooiste stad ten zuiden van de noordpool! :unibrow:) of Puerto Varas, dus niet allebei aandoen. De natuur rond beide plaatsen is vergelijkbaar: veel meren, watervallen, vulkanen en bossen.

En als je vanaf Puerto Montt naar Punta Arenas vliegt i.p.v. met de Navimag boot naar Puerto Natales vaart bespaar je ook weer een 3 nachten (en misschien een dag bijkomen van de zeeziekte!!!)

Prettige reis toegewenst!
Groeten uit Pucón.

Hebben jullie misschien ook nog enig idee of er nog andere, snellere manieren zijn om vanuit Uyuni terug te gaan naar Santiago? (eventueel zonder eerst weer terug te reizen via San Pedro)
Gaan er bijvoorbeeld ook bussen rechtstreeks naar Calama?

Je kunt ook per bus vanuit Uyuni naar Oururo in dan verder naar Arica Chili. Je rijdt dan door prachtige nationale parken waaronder een van de mooiste parken van Chili genaamd Lauca waar niet veel toeristen komen. Vanuit Arica kun je vast vliegen op Santiago.
Is een ideeetje misschien.
De jeeptocht van San pedro naar Uyuni is eigenlijk een must.
Dit is één van de mooiste tochten die je kan maken in zuid-Amerika.

Er gaat (of ging?) eens per week een trein van Uyuni naar Calama. Is NIET snel en best afzien (koud!!) maar vanaf Calama kun je vliegen naar Santiago.

Of je moet controleren of de informatie op deze web-pagina juist is. Als dat zo is zou je dus ook met de bus kunnen via Ollague.

Overigens is de afstand San Pedro - Calama best te doen, is niet meer dan twee uurtjes met de bus, geloof ik.

Groeten,
Grietzen

Bedankt voor de info!! Heb toch maar gewoon een retourtje geboekt voor Santiago-Calama en dan zie ik het nog wel.
Raden jullie het trouwens nog aan om tabletten mee te nemen voor hoogteziekte voor de trip naar Uyuni?
En is het raadzaam om travelchecks mee te nemen voor Chili?

Ik zou zeker wat hoogtetabletten meenemen. En Travellercheques absoluut niet. Deze zijn echt verouderd.

Zoals schoentje zegt, travellerscheques zijn verouderd.
Misschien dat je ze op een plek nog kunt inwisselen tegen contant geld maar tegen hoge administratiekosten. Ik zou er niet op vertrouwen…

San Pedro de Atacam heeft tenminste twee pinautomaten (BancoEstado en Bci) en Calama zal zeker meer hebben, dus ik zou gewoon een bankpasje meenemen.

Groeten,
Grietzen

Enne, moet ik voor Chili een werelstekker meenemen of hebben ze daar dezelfde stopcontacten? Ik lees namelijk verschillende berichten op internet.

Je zult een adapter moeten gebruiken.
Bekijk deze link voor het type stekker/stopcontact zoals gebruikt in Chili.
Bij de betere “Ferreteria” of Sodimac kun je vaak adapters kopen.

:vak02:
Groeten,
Grietzen