3-4 weken Chili - wat 'moeten' we absoluut zien/doen? - Wat is jullie top 3?

Met z’n 2en reizen we 3 maanden door Peru, Bolivia en Chili. Inmiddels zitten we alweer 3 weken in Peru. Zoals het er nu uitziet plakken we er nog 2 weken aan vast hier in Peru. Voor Bolivia hebben we reeds aardig in kaart gebracht wat we willen doen en zien. Voor Chili is dat een ander verhaal. In eerste instantie dachten we een groot deel te kunnen zien van Chili, maar bij nader inzien denken we toch echt heel bewust te ‘moeten’ gaan kiezen voor bijvoorbeeld alleen het Zuiden. Het eigenlijke plan was om in Bolivia de oversteek, over land, naar Chili te maken. Maar een vlucht zou eventueel ook kunnen. Uiteindelijk vliegen we terug van Santiago naar Lima (deze vlucht is reeds geboekt). Wij houden allebei vooral van trekkings (Torres del Paines staat iig hoog op ons lijstje), andere actieve activiteiten, natuur, maar een leuke tip voor een wijntour o.i.d. is ook zeker welkom. Wat kan jij ons aanraden? Wat is bijvoorbeeld jouw persoonlijke top 3?

Ik vond San Pedro de Atacama echt super. Had wel veel langer kunnen blijven dan 3 dg en er was zoveel te doen. Als je een tour boekt vanuit Uyuni of Tupiza kun je makkelijk naar San Pedro en vanuit daar bussen of vliegen naar Santiago.

Je noemt wel echt 3 dingen die je goed verspreid over Chili kunt doen! De wijngebieden liggen meer in het midden vh land maar Patagonia is natuurlijk hiking destination #1.

Afhankelijk van hoeveel tijd jullie hebben zou ik zeker kijken voor goedkope vliegtickets en flinke stukken vliegen. Ja het is duurder dan bussen maar je spaart wel direct 24h in de bus uit.

Als je naar TDP gaat kun je ook El Calafata (PeritoMoreno) en El Chalten (3 dg trekking) aandoen. El Calafate vond ik ergtoeristisch en El Chalton vond ik erg leuk.
Wat je ook kan doen is Bariloche (Arg) ( 5 dg trekking) combineren met Pucon. De trekking is zeer de moeite waard. Puconvond ik geweldig. Villarica Traverse, vulkaan beklimmen, thermaal baden,dagtochten omringende parken.
Als je naar San Pedro gaat zou ik zeker naar ParcNational Lauca gaan, één van mijn beste Chili ervaringen. Een auto is bijna eenmust om je goed te kunnen verplaatsen!!

Ondertussen zijn jullie waarschijnlijk al in Chile aan het reizen, maar hier zijn wat tips van ons (we zijn van Lima naar Ushuaia gegaan helemaal over land :slight_smile: )

San Pedro: moon valley en de geisers. Stargazing tour is niet het geld waard. Het is wel een schok als je van Peru/Bolivia komt, hoe duur tours in San Pedro zijn…
Maipu valley is leuk voor een wijn tour (vb Casa Santa Rita), zo niet, ga direct naar regio Pucon: vulkaan beklimmen, rafting, Huerquehue park, …
Chiloe eiland is leuk voor 2 dagen met de wagen. Beetje een land op zich.
Doe de Carretera Austral, al zal je meer tijd nodig hebben. Maak de trekking (incl kayak) naar El Chalten. Kan je zeker 4 dagen trekken. Dan natuurlijk TDP.
Misschien een extraatje: trekking op Isla Navarino :wink: Cheers!

Onze top 3:

Mijn top 3 is eenvoudig:

  1. San Pedro de Atacama en omgeving, eventueel gecombineerd met Isluga en Lauca
  2. Torres del Paine (neem een dikke portemonnee mee)
  3. Paaseiland! Maar dat ligt een beetje uit de richting :wink:

Verder is zoals hierboven gezegd het merengebied ook een aanrader, met name Pucón heeft een gezellige sfeer. Puerto Montt daarentegen zo gauw mogelijk verlaten, Puerto Varas is veel rustiger. Wijnregio is niet erg toeristisch, maar zeker mooi om te bezoeken met een huurauto. Valparaiso vind ik persoonlijk een regelrechte afknapper, maar dat is geloof ik een “love it or hate it” bestemming.