Wie helpt ons aan concerete tips?

Wij (Marleen en ik, Gert) beiden bijna 50 jaar, willen dit vieren en de maand november tot half december naar chili, salta, watervallen en Rio. Zie onderstaand groffe plan. We weten niet in welke volgorde we zuid chili het beste kunnen doen, hoe we het beste kunnen vliegen en welke binnenlandse vluchten…Alle adviezen zijn welkom. Desnoods verwijs je gewoon naar een andere infobron! Reisplan Zuid- Amerika,
We willen op reis van liefst 1 desnoods 2 november tot 12december 2013. Eventueel een dag eerder terug als dat i.v.m. vliegen veelgunstiger is.
1-We willen eerst wat zien van Zuid-Chili. In ieder gevalTorres del Paine en Perito Moreno. Eventueel een rit over de Carretera Australen iets van het merengebied (Pucon?) Watis een slimme volgorde en wat betekent dat voor het vliegen? Ook in dewetenschap dat we daarna naar het Noorden van Chili willen…….
2- Daarna willen we naar het noorden van chili: San Pedro deAtacama. (vliegen op Calama? Of op een stad aan de kust voor even watzon/zwemvertier? En daarna per bus naar San Pedro?
3- Vanuit San Pedro ook een trip naar salar de Uyuni en weer terug(4daags is dat volgens mij).
4- Daarna vanuit SanPedro naar Salta om daar een aantal dagen rond te rijden.
5- Daarna van Salta naar de watervallen van Iguazu.
6- Daarna door naar Rio (met Ilha Grande, Costa verde enmisschien Parati).
Mochten we tijd over houden, dan stoppen we die graag iniets met cultuur (geen musea of opgravingen, maar iets levendigs, markten,plaatselijke bevolking en folklore?)
Belangrijkste vraag is eigenlijk hoe we het beste en tochook prijsbewust kunnen reizen. Alvast enorm bedankt. Groet van Marleen en Gert

1. Vliegen doe je op Santiago neem ik aan, wil je daar ook een paar dagen doorbrengen? Eventueel met een bezoek aan Viña del Mar en Valparaiso en een bezoek aan de diverse bodegas? Daarna vlieg je naar Punta Arenas (of direct op Puerto Natales met SKY). De Perito Moreno gletsjer ligt bij El Calafate in Argentinië. Je zal dus 2x de grens moeten oversteken en de busrit tussen Torres/Puerto Natales is geweldig, maar heb je na 1x ook wel gezien (lang, veel oponthoud bij de twee grensposten). Er gaan excursies vanuit Puerto Natales naar El Calafate, maar dan is het even snel de gletsjer zien en dan weer terug de bus in, dus dat raad ik niet aan. Het merengebied is zeker een aanrader, persoonlijk vind ik Pucón één van de leukste stadjes van Chili. Er zijn vluchten van SKY tussen Punta Arenas/Puerto Natales en Puerto Montt, je zou dan met de auto een leuk rondje kunnen maken waarbij je ook het Argentijnse Merengebied bezoekt (Bariloche, Villa la Angostura, San Martin de los Andes). De grensovergang tussen Puerto Montt en Bariloche is goed te doen (geasfalteerd), tussen San Martin de los Andes en Pucón is geweldig (je rijdt letterlijk tussen de vulkanen) maar nog wel een deel “ripio”.

2. Veel onderkomens in San Pedro de Atacama (in het duurdere segment, maar sowieso is dit deel van Chili behoorlijk prijzig) bieden de transfers inclusief vanaf Calama. Een kustplaats hier bezoeken is niet aan te raden, het is bijna allemaal verlaten :slight_smile: Maar zon krijg je toch wel genoeg in de Atacamawoestijn natuurlijk en bij sommige excursies is een bezoek aan de thermale bronnen inbegrepen waar je heerlijk in kan poedelen.

3. Er zijn diverse excursiebureautjes in San Pedro de Atacama die deze excursie aanbieden, het is wél lang in de auto/minivan zitten, hou daar rekening mee. Normaliter is het ook heen en terug naar San Pedro, terwijl het handiger zou zijn om vanuit Uyinu direct af te zakken naar Salta. Aan de andere kant is de busrit tussen San Pedro de Atacama en Salta een prachtige ervaring en interessanter dan de grens tussen Bolivia en Argentinië in my humble opinion.

4. Neem voor Salta en omgeving zeker een week de tijd, met huurauto, om de Valles de Calchaquiés te rijden (Salta, Cachi/Payogasta, Cafayate, Salta) en om de dorpjes Tilcara, Humahuaca en Purmamarca te bezoeken!

5. Er zijn rechtstreekse vluchten tussen Salta en Iguazú met Aerolineas Argentinas. Nu ben ik nooit een groot fan geweest van deze maatschappij, maar de laatste paar keer (dit en vorig jaar) dat ik met ze heb gevlogen hebben ze me positief verrast. De meeste oude MD-80s en oude versies van de B737s zijn vervangen door 737-700 en 737-800 en de kleinere Embraers. Ook vertragingen heb ik niet gehad op de laatste vluchten, wat voor mij als een klein wonder werd beschouwd :slight_smile: Voor Iguazú heb je aan 2 of 3 overnachtingen genoeg. Hou er rekening mee dat de vlucht uit Salta pas in de avond aankomt. Dan kan je de volgende dag de Argentijnse kant bekijken (zeker een hele dag voor nodig), vervolgens de Braziliaanse kant in een halve dag en door naar het vliegveld van Foz do Iguacu in Brazilië voor de vlucht naar Rio.

6. Als je de reis wil eindigen met strand zou ik kiezen om dat in Buzios of Paraty te doen. Buzios is wat moderner, in Paraty heb je meer cultuur. De stranden van Buzios zijn misschien nét wat mooier dan die van Paraty, maar het ontloopt elkaar niet veel allemaal…

Tijd overhouden wordt moeilijk denk ik, jullie willen véél zien! Maar het is zeker te doen. Het grooste probleem zal echter het kostenplaatje worden. Ik denk dat je alles bij elkaar niet onder de EUR 5.000 per persoon gaat uitkomen. Kies je voor low-budget accomodatie, dan zit je nog steeds op zeker EUR 3.000-3.500 per persoon.

1 like

Dag Flipsen-nl,

Wat fantastisch om zo’n uitgebreide reactie te krijgen. We gaan er even over nadenken en komen vast binnenkort met nog aanvullende vragen…Wat budget betreft hadden we wel op die bedragen gerekend. Groet van Marleen en Gert

Je kunt ook vliegen op El Calafate via Buenos Aires. Vandaar met de bus naar Puerto Natales en dan richting noorden met vliegtuig of Navimag.
De Carrara Austral is lastig te bereizen. Als je het wilt zou ik vanuit Coyhaique naar boven reizen en dan met de bus. Als je vanuit Puerto Montt gaat kost het je een dag naar Chaiten en dan naar het zuiden nog een dag. Als je dan nog iets wilt ondernemen neemt het wel veel tijd van je reis in beslag. En de bus omdat het stuk Puerto Montt naar Chaiten inclusief 3 ferry’s is. Deze moet je zeker vooraf boeken en dan bestaat er nog de kans dat je niet mee kan omdat er anderen voorgaan maar dat weet ik niet zeker.
Pucon is geweldig. Hier heb je ook keuze uit 5 hotsprings en dat is beter dan de kust. Ik ben bij Chanaral in maart in de oceaan gesprongen en dat was geen zwemvertier, te koud. Puerto Varas is ook leuk. Een wandeling in de bergen van Bariloche is ook zeker de moeite waard. De route van Osorno naar Bariloche is erg mooi. De asresten van de uitbarsting van de vulkaan Puyehue in 2011 zijn nog goed te zien.
Er zijn zoveel aanbieders van excursies in San Pedro dat ik door de bomen het bos iet meer zag. Ik heb een 3 daagde tocht naar Uyuni gemaakt met de goedkoopste aanbieder die ik kon vinden. Maar waar anderen vroeg opstonden om een zonsopgang bij een lagune te gaan bekijken kon ik uitslapen en dan ook nog vroeg in de middag arriveren op de volgende slaapplaats.

1 like