chili van zuid naar noord..

Hoi,

ik ben van plan om komende april,mei en juni te gaan reizen in zuid amerika.
Vanwege de reistijden wil ik in patagonie beginnen (daar iig een trekking doen) en daarna naar het noorden gaan reizen. Zoals het plan nu is, komt mijn vriend eind mei naar Lima (ticket is nog niet geboekt, dus kan ook indien beter, een andere plaats worden). Dan hebben we nog 5w samen en willen we Peru bekijken. Daarna samen terug.

Ik vraag me af of de afstand (geheel chili) te doen is in 2maanden; ik wil ook best stukken met intercontinentale vluchten overbruggen. Maar wat sla ik dan over? en waar wil ik zeker heen?

ik denk nu aan:
trekkings doen, evt paardrijden (bijv op een estacia een weekje blijven), een trekking doen per kayak lijkt me ook super, uitrusten in een mooie stad (Santiago, Valparaiso…??), wellicht weekje surfen (in Arica),mtb trekking (en dan noordelijker eindigen (denk aan het merengebied), dat ik weer wat km heb overbrugt), evt een alpiene trekking/beklimming…

klinkt als veel activiteit, dat is de bedoeling; wil de ruige natuur ervaren.

Weet iemand of het gebied ten noorden van Patagonie (en ten zuiden van het merengebied) interessant is? ik begreep dat er geen wegen doorheen lopen? dat het alleen per vliegtuig of boot te bereiken is. Moet bedenken of ik daarheen wil of er liever overheenvlieg, me langs laat rijden.
En de Atacamawoestijn?

ik ben dus opzoek naar tips voor mijn reisplan, te bezoeken gebieden, steden etc. wellicht sommige stukken door argentinie?
ik reis die eerste 2 maanden dus alleen en derhalve wil ik ook weer niet te afgelegen komen, medereizigers vinden zou prettig zijn. en wellicht ook veiliger. Of heeft iemand daar ervaring mee in Chili (als vrouw alleen).

zo een van de hak op de tak geschreven verhaal over mijn plan; heb er zooo’n zin in! hoop dat jullie me goede tips kunnen geven.

Groetjes,

Noortje

Ik heb precies 2 maanden gedaan over het traject Ushuaia - San Pedro. Het is dus zeker te doen, en ik heb vrij rustig aan gedaan.

Weet iemand of het gebied ten noorden van Patagonie (en ten zuiden van het merengebied) interessant is

Dit gebied is zo uit mijn hoofd ook nog onderdeel van Patagonië. Met noemt het de carretera austral. Zuidelijke hoofdweg letterlijk vertaald dus. Die weg is wel de hoofdweg maar is bepaald niet in goede staat. Het gebied is desondanks heel erg mooi en minder populair bij toeristen. Het gebied kost wat extra tijd omdat de logistiek er soms minder goed is (Je moet ook met de boot), maar ik vond het een absolute aanvulling op mijn reis.

Je zou eens een kijkje kunnen nemen op mijn blog: Deze domeinnaam is geregistreerd door een klant van Yourhosting.nl

Ik ben zo af en toe geswitcht tussen Chili en Argentinië. Je vindt er wel in grote lijnen wat je in het gebied kunt vinden. Veel plezier in ieder geval alvast!

het moet inderdaad te doen zijn in 2 maanden.
De carretera austral is mooi maar eenzaam misschien als je alleen bent. Ik zou adviseren om vanuit punta arenas op puerto montt te vliegen.
Houd er rekening mee dat vliegen in Argentinië een stuk duurder is als in Chili.
Hoogtepunten in patagonie zijn: -torres del paine-perito moreno gletsjer-el Chalten (los glaciares)-pinguins kijken op isla magdalena.
Ushuaia zou ik alleen bezoeken als je echt van plan bent om daar in de omliggende parken te gaan hiken. Ushuaia zelf is niet de moeite waard vind ik.
Je zegt dat je van activieve dingen houdt. De beste raftplek ter wereld is in patagonie op de futaluefu rivier ten zuid-oosten van puerto montt.
Dit is wel erg prijzig.
Iets goedkoper is raften op de apurimac rivier nabij cuzco peru.
Dit is echt een geweldige ervaring en duurt meestal 3 dagen.
Ook een prachtige hike is het ausangate circuit ook nabij Cuzco.
In het merengebied van Chili is het beklimmen van de villarica vulkaan echt een superervaring. De atacamawoestijn bij san pedro is ook echt de moeite waard. Als je nog tijd hebt zou ik de 3 daagse jeeptour aanbevelen vanuit san pedro naar uyuni bolivia. dit is één van de mooiste gebieden van zuid amerika. Je kunt daarna je weg vervolgen richting peru via oruro naar arica. Of direct via la paz naar peru, wat een interessantere optie is lijkt mij.

je kunt vanaf punta arenas naar torres del paine, daarna naar el calafate, dan el chalten daarna via een boot en trekking naar villa o higgins alwaar de carretera austral begint 1200 km. tot aan puerto montt waar weer het meren gebied begint en erg mooi is tot aan santiago toe (1000km.) waar je weer met een binnenlandse vlucht naar calama vliegt en de atacama kunt ontdekken en met een eventuele 3 daagse jeeptocht (4 dagen is een retour) de salar de uyuni en omgeving kunt zien om vervolgens weer via bolivia verder naar peru door te reizen

mijn plan wordt al iets concreter…

1 van NL naar Punta Arenas; richting Torres del Paine.
(denk daar een goede week te verblijven)

2
dan wellicht via El Calafate (hoewel de mate van toerisme me niet zo trekt) naar El Chalten (evt daar ook het National Park in). kleine week?

3
Daarna wil ik proberen om van El Chalten via Villa o’ Higgins de grens over te steken terug in Chili en zo ter voet, mtb danwel paard me naar Cochrane te verplaatsen. (2weken max?)

4
en zo ook richting Balmeceda. Gevolgd door een vlucht naar Puerto Montt(of iets daarin de buurt).
In het merendistrict wil ik wat mtben, kayakken (of evt raften) wellicht en wat van de steden zien (1week?)

5 dan door naar Valparaisa, Santiago en Mendoza.
6 vliegen naar Salta (weer 1week later)
7 met ov naar Calama (atacamawoestijn)
8 met ov naar Arica;strand (en evt bij Putre, Lauca voor het NP) Dan per vliegtuig van Arica of Tacna naar Lima. (om na 7 a 8weken in Lima te arriveren)

Is mijn planning te doen? qua weekaanduiding ed? en route of sla ik de hoogtepunten zo juist over?
omdat in deze planning een paar vluchten verwerkt zitten (om tijd te winnen :() overweeg ik een zuidamerika airpass. Hoe flexibel is deze? hoe strak zit ik dan aan de data en locaties? want zo zeker is deze plannning nog niet… Als ik vanuit hier mijn heen en terug en ook nog eens mijn binnenlandsevluchten boek, dan zit ik wel aan heen strak schema (grote kans dat daar iets mis gaat).

ben benieuwd naar jullie mening, groetjes,

Noortje

El Chalten (evt daar ook het National Park in).

Zeker weten doen! Wel zo ongeveer het mooiste gebied waar ik ooit ben geweest!

Ik heb dit ook geprobeerd maar je moet dan twee keer met een pontje. 1x aan de Argentijnse zijde, 1x aan de Chileense zijnde en de dienstregeling sluit niet echt aan. Ik had geen tent en huisvesting daar is ook lastig te regelen, dus mij lukte het niet. Ik heb de eerst volgende grensovergang noordelijk gepakt. (Chili Chico <> Los Antigues). Vandaar kan je ook de Carretera Austral op. Verder prima keuze!

en zo ook richting Balmeceda. Gevolgd door een vlucht naar Puerto Montt(of iets daarin de buurt).
In het merendistrict wil ik wat mtben, kayakken (of evt raften) wellicht en wat van de steden zien (1week?)

Puerto Montt is niet aan te raden voor verblijf. Puerto Varas is een stuk beter. Ligt er overigens een half uurtje rijden vandaan.

Verder moet je planning wel te doen zijn.

Hoe gemakkelijk is het om lokaal binnenlandse vluchten te boeken?

Ik kan behalve mijn heen en terugvlucht ook al binnenlandsevluchten boeken; met die Lan airpass; zou dat voordeliger zijn. Maar dan ligt mijn reistraject zowel op route als datum een heel eind vast.

Hoe zijn de ervaringen met op korte termijn lokaal vliegtickets boeken? zijn er dan nog tickets, juist heel duur of goedkoop etc etc?

groetjes,

Noor

In de tijd dat je reist (vanaf april) is het geen super hoogseizoen meer, dus ik denk wel dat je korte termijn boekingen kunt doen. Of de prijzen dan goedkoper of duurder zullen zijn weet ik niet.

Een alternatieve maatschappij in Chili is Sky Airline (www.skyairline.cl)
Het voordeel van deze maatschappij is dat ze voor de prijzen van tickets geen onderscheid maken tussen chilenen en buitenlanders.

Van de vier grote steden in het Meren-gebied (Temuco, Valdivia, Osorno en Puerto Montt) kan ik alleen Valdiva als “interresant” beschouwen.

:vak02:
Groeten,
Grietzen

Even een update : Ik heb inmiddels geboekt!
ik vlieg 2 april naar Punta Arenas en 4 maanden later vanuit Lima terug naar NL. Heb er erg veel zin in!
Mijn spaans is verre van goed; maar ik hoop dat dat gaande weg nog verbetert, anders evt ergens een weekje cursus nemen. Mijn plan qua reisroute is niet veel veranderd. Hoewel ik vanaf El chalten de oversteek naar Chili waarschijnlijk niet ga maken (heb gelezen dat dat dan niet meer te doen is) en mogelijk ga ik vanaf San pedro de Atacama Bolivia in. De zoutvlakte, Sucre, La Paz (mtben, paardrijden, klimmen wat mogelijk blijkt). ipv direct naar Peru. dit alles afh van de tijd die ik dan nog heb.

Erg vrije planning dus, maar als ik t zat ben kan ik altijd nog voorruit gaan plannen.

noortje

als je enigszins kunt zou ik in elk geval wel een deel van de carretera austral inplannen, de natuur is er overweldigend en ik vond dit het mooiste deel van chili, rivieren, vulkanen, gletsjers, regenwouden, afgelegen dorpjes.
succes

Hoi,

ik ga ook in april van zuid naar noord chili reizen.
Mijn vriend kan helaas niet mee die moet werken.
Ik heb mijn ticket al geboekt maar zou het fijn vinden (en me ouders) als ik samen met iemand reis.
Als je het leuk vind en veiliger kunnen we samen bepaalde delen reizen. Weet niet exact wat jou route is maar misschien kunnen we bepaalde delen dan samen reizen.

Hoor graag snel van je,

Groetjes, susan

Hoi Susan,

moest je antwoord 2x lezen; dacht ik een eigen berichtje las :wink:
want mijn vriend kan nl ook niet mee ivm werk en heb ouders die het spannender lijken te vinden dan ik dat doe.

Misschien wel leuk om vooraf iig af te spreken? ideeen uit te wisselen en te kijken of we idd dingen kunnen combineren? Waar kom je vandaan?

groetjes,

Noortje

Hoi Hoi,

haha ik heb dat ook steeds op deze site, misschien is per email makkelijker.
Ik kom uit Noord-Holland, ben 23 jaar.
Ik vertrek de 20e naar BA dan verblijf ik daar 4 dagen ongeveer en dan vlieg ik naar Ushuaia.
Om dan vanaf Punta naar Puerto te vliegen en vanaf Santiago naar Calama. Tussen die periodes reis ik en weet ik het nog niet echt haha.

Hopelijk kunnen we delen samen reizen als je dat leukt lijkt en uitkomt.

Gr Susan

Hoi Susan,

Stuur mij een PB.
Dat praat misschien wel makkelijker. Of skypen??

Ben benieuwd wat je wil gaan doen; in algemene zin, maar bijv ook in Ushuaia, Puerto Montt etc etc? ga je ook nog een taalcursusvolgen?

ik vlieg op Punta Arenas en wil daar eerst kijken wat er te boeken valt. Ik wil iig naar Torres del Paine voor een meerdaagse trektocht; daarna naar el calafate en El Chalten; dus weer ‘bergen’, misschien ook klimmen of met een gids een berg op oid. (ik hou wel van bergsport). Daarna weet ik t ook nog niet precies.
Wil iig ook naar Puerto Montt (en omgeving; misschien mtben daar of paardrijden? hotsprings?)

Lijkt me zeker leuk om stukken samen te reizen; laten we kijken hoe onze plannen, inzichten en ideeen matchen!
Ben benieuwd!