Mijn vrouw en ik zijn al een paar jaar aan het dromen over een vakantie naar Chili en dit jaar vinden we dat het maar eens tijd wordt om dromen uit te laten komen. Alleen zijn we nog de nodige informatie aan het verzamelen voordat we ook echt gaan.
Allereerst is onze planning dat we in oktober voor ongeveer 3,5 week willen gaan. Het idee is om vanuit Santiago naar het zuiden te trekken met het openbaar vervoer en dan eigenlijk helemaal door te gaan naar Ushuaia.
Onze eerste vraag is of het aan te raden is om deze reis te maken in oktober qua klimaat.
De tweede vraag is of deze afstand te doen is middels het openbaar vervoer. Het lijkt ons dat je bijvoorbeeld een hele dag aan het reizen bent, dan een paar overnachtingen in een bepaalde plek om activiteiten te ondernemen/wat te bezichtingen en dat weer een hele dag reizen etc. totdat we in Ushaia terecht komen.
Alvast bedankt voor de reacties/tips. We gaan ook nog bij een paar kenissen langs omdat zij in Chili zijn geweest en ons nog nuttige tips kunnen geven, maar we wilden de kans niet missen om ook hier op het forum wijzer te worden.
om midden chili (merengebied) en zuidchili (patagonie) helemaal met een bus te verkennen lijkt mij erg veel in 3,5 week, ook zul je een heel stuk via argentinie moeten reizen.
wat wel een optie is om met de bus van santiago naar puerto montt te gaan en het meren gebied te bezoeken en dan vanuit puerto montt met het vliegtuig naar punta arenas te gaan en van daaruit patagonie te bezoeken.
ook zou je nog met de navimag boot kunnen gaan vanuit puerto montt maar dat kost je ook 4 dagen maar wel een mooie ervaring.
of oktober geschikt is qua weer kan ik niet met zekerheid zeggen maar het lijkt me dat het dan zo`n beetje lente is maar dat het buiten het zomerseizoen aardig kan regenen in het merengebied en voor patagonie geldt ook dat het weer dan extremer is dan in de zomer waar het dan overigens ook nog kan spoken.
In Patagonie is het waarschijnlijk te koud in oktober, laat staan in Ushuaia, ik zou in deze tijd kiezen voor het merengebied en noord chili met een stukje bolivia. Vanuit San pedro de atacama zijn enkele van de mooiste tochten in zuid amerika te boeken.
De 4 daagse Uyunitrip met stip op 1.
Ik weet niet wat jullie plannen zijn. Georganiseerd rondreizen of op de bonnefooi gaan?
Willen jullie trektochten maken? Hou je van luxe of is lowbudget ook prima?
@sideburner: Het is inderdaad misschien een beter idee om vanuit Puerto Montt met het vliegtuig of de navimag boot (even snel opgezocht, ziet er ook aantrekkelijk uit) naar het zuiden te gaan. Ik denk dat we ons nog steeds verkijken op de afstanden en willen gewoon te veel zien/doen daar. Alleen we zijn gebonden aan reisduur: max. 3,5 week.
@schoentje: onze plannen zijn om de reis op de bonnefooi te gaan. Natuurlijk vantevoren goed informatie verzamelen zodat we daar niet voor (al te grote) verassingen komen te staan qua vervoer. Ons eerste idee was om natuurlijk de tickets te boeken van NL-Chili en terug natuurlijk, misschien nog via Buenos Aires, maar dan een auto te huren en op eigen tempo naar het zuiden te gaan en gewoon middels Lonely Planet plaatselijk overnachtingen/excursies etc te boeken. Op deze manier hebben we al een keer Costa Rica bezocht. Alleen zijn we erachter gekomen dat het wel erg veel geld kost als het verhuurbedrijf de auto weer terug naar Santiago moet brengen. Daarom zijn we nu de mogelijkheden voor openbaar vervoer aan het bekijken.
Ter verder info: luxe/lowbudget mag/kan allebei. We begrijpen dat je bij dit soort reizen nu eenmaal aan een flink bedrag moet denken, maar we willen ons geld natuurlijk goed besteden. Dat hebben we er zeker voor over omdat ik nu nog met een glimlach op mijn gezicht terug denk aan de dingen die we beleefd hebben in Costa Rica.
Als laatste, we zijn wel gebonden aan de maximale reisduur van 3,5 week, maar we kunnen het wel verschuiven naar november. Is het dan nog steeds niet aan te raden om naar het zuiden te gaan? Op de een of andere manier heeft dat gebied de meeste aantrekkingskracht op ons uitoefenen, al zijn we er natuurlijk nog nooit geweest.
In Patagonie is het hoogseizoen in Januari. En zelfs dan kan het snacht nog vriezen. Dus hoe dichter bij Januari hoe beter het weer.
Als je in November gaat dan zou ik patagonie voor laatst bewaren.
De navimag is erg duur en de kans op slecht weer in dat gebied is enorm. Houd hier rekening mee.
Wat redelijk goedkoop is is een retourtje vanuit puerto montt op punta arenas.
Bij punta arenas kun je prachtig pinguins kijken op isla magdalena.
Ushuaia raad ik af.
Dus torres del paine, el chalten en calafate zijn de hoofdpunten in patagonie.
Bussen naar patagonie is lang en duur word door veel mensen niet beschouwd als mooi.
wij hebben het merengebied en patagonie afzonderlijk bezocht met een huurauto voor 21 dagen, voor patagonie hadden wij dit als volgt gedaan, santiago-puerto montt vliegen, puerto montt navimag boot - puerto natales, vervolgens auto gehuurd en richting torres del paine 4 dagen, toen verder naar el calafate 2 dagen, el chalten 3 dagen, oversteek gemaakt naar rio gallegos, hier is verder niet veel te zien maar ter overbrugging, toen naar ushuaia 3 dagen, en weer terug naar punta arenas voor een paar dagen en van daar weer terug gevlogen naar santiago.
op deze manier hadden we geen drop of kosten omdat de autoverhuurder zowel in natales als arenas zat en dit geen probleem was.
regel wel met het verhuurbedrijf de benodigde papieren voor de auto om daarmee de grens over te mogen, belangrijk dat je dit bij het huren aangeeft.
ook hadden wij een south american airpass via lan air gekocht wat inhoud dat je 3 vluchten boekt wat meestal nog goedkoper is dan een retourvlucht, je moet overigens wel met lan air in zuid amerika aankomen of met een maatschappij die is aangesloten bij ONE WORLD,hier kun je daarover alles lezen: http://www.lan.com/en_uk/promociones/data/norteamerica/us/todo_el_mundo/saairpass_mapaf.html
het merengebied hebben wij gereden van santiago naar puerto montt (wat 1000 km. is) en weer terug met natuurlijk diverse stops onderweg.
misschien heb je er nog iets aan, veel succes
@ sideburner: bedankt voor de link naar de zuid-amerika pass. Ik ga eens uitzoeken of dit voor ons voordelig is. Wat me niet geheel duidelijk is: moet je de data van je vluchten op voorhand al vastleggen? Of kan je bvb met die pass gewoon naar de luchthaven gaan en de eerstvolgende vlucht nemen?
wij hebben er 2x gebruik van gemaakt maar wij hadden de data`s al op voorhand vastgelegd en ik weet niet of je hiermee ook flexibel kunt omgaan dan zou je ze moeten mailen, wij hadden toen eigenlijk maar 2 vluchten nodig maar namen die derde erbij (de kortste natuurlijk) om in aanmerking te komen voor deze airpass maar gebruikte die laatste vlucht gewoon niet en dan nog was de airpass goedkoper dan een retour.
als je bij het plannen van je vluchten een stuk over land reist en vanuit een andere stad weer verder vliegt moet je other connections selecteren.
je ziet ook meteen wat je betaald voor deze vluchten wat handig is natuurlijk.
Door jullie reacties zijn we zeer aan het wijfelen of we in deze periode (oktober-november) wel het zuiden moeten bezoeken. We hebben dit eens laten bezinken en zijn nu aan het denken om in oktober juist het noorden te bezoeken. Hoezo een verschil van landschappen.
Nu is globaal het idee om het stuk van noord naar Santiago met het openbaar vervoer in oktober te bezoeken.
Hier tips/reacites op?
het noorden kun je eigenlijk het gehele jaar bezoeken je zou bijvoorbeeld ook vanuit santiago naar calama kunnen vliegen en daar een auto kunnen huren en in 3,5 week alles ten noorden van calama tot arica en het lauca park met alles daar tussen in kunnen verkennen, 3,5 week is daar een mooie periode voor.
als je ook nog salar de uyuni in bolivia wilt zien kun je beter eerst vanuit calama naar san pedro de atacama reizen ong. 95km. met de bus en dan de 4 daagse tour doen en daarna een auto huren.
met een auto kun je echt de de andes in rijden waar je weinig mensen tegen komt en echt van de mooie natuur genieten, zorg echter wel dat je een kleine voorraad (25l.) benzine meeneemt in een jerrycan omdat er in de andes bijna niet aan benzine te komen is.