Chili, Bolivia en Peru

Hoi. Al eerder heb ik op dit forum geschreven over mijn reis die ik wil gaan maken in mei 2011 voor 6 weken. Nu heeft een vriendin van mij besloten om 3 weken mee te trekken. Zelf had ik in gedachten om te beginnen met mijn reis in Santiago en dan naar boven via eventueel Argentinie, of via Bolivia. Omdat zij graag ook veel wil zien in deze 3 weken, vraag ik jullie wat ik het beste kan doen en wat zij gezien moet hebben.
Alvast bedankt voor de genomen moeite. Oh ja, ik wil eigenlijk alleen met de trein en de bus reizen vanaf Santiago, dus geen tussenvluchten.

Komt je vriendin de eerste 3 weken of de laatste of???
Waarvandaan wil je terugvliegen.
houden jullie van flinke trektochten of andere extreme dingen.
Heb je genoeg budget?

Het is de bedoeling dat ik vlieg op Santiago. Terug vanaf Bolivia of Peru is nog de vraag. Mijn vriendin gaat meteen vanaf het begin mee en dan een week of 3.
Het kan natuurlijk ook dat we eventueel landen in Bolivia en Peru.
Budget is niet zo’n heel groot probleem. Wil gewoon dat zij de echte hoogtepunten te zien krijgt. Zelf blijf ik 3 weken langer.
Zit wel te denken dat ik het heel erg leuk zou vinden om de inca’s te bezoeken. Dus dan wordt het vanaf Peru. Gelukkig heb ik nog alle tijd om alles uit te zoeken, maar het is wel heel erg fijn om een klein beetje geholpen te worden.

Wat ik een beetje een probleem vind is dat santiago nogal ver verwijderd ligt van de grootste highlights van zuid amerika. Dus je bent al een week verder voordat je de eerste highlights gaat zien.
Het zou al veel schelen als je bijvoorbeeld in Salta kon starten.
Het is niet leuk om in je eerste week al 2 volle dagen in de bus te zitten.
Als je in Lima of la paz begint dan is het iets makkelijker.
Op la paz vliegen is waarschijnlijk het duurst en je zit meteen op grote hoogte wat vervelend kan zijn.
De highlights volgens mij zijn:
-3 daagse tour tussen san pedro en uyuni
-5 daagse tour tussen sorata en rurrenabeque
-machu picchu
-Raften nabij cuzco op de apurimac
-hiken nabij cuzco (ik vind het ausangate circuit het mooist maar ook het zwaarst)
-De tarabuco markt nabij sucre

iets minder spectaculair maar evengoed de moeite zijn:
-uros eilanden in puno
-sandboarden in Huacachina
-de stad Arequipa
-de stad Potosi

Veel van deze highlights zijn mogelijk in 3 weken.

Bijv. vliegen op Lima.
1-lima
2-strand lima
3-bus naar huacachina en bij zonsondergang sandboarden
4-bus naar cuzco
5-cuzco
6-trein naar machu picchu
7-raften
8-raften
9-raften
10-cuzco rust
11-ausangate
12-ausangate
13-ausangate
14-ausangate
15-ausangate plus bus naar cuzco
16-bus naar puno
17- uros eilanden plus bus naar copacabana
18-dagtocht isla del sol
19-bus naar la paz
20-la paz
21-reservedag

Dit is wel een schema voor iemand met flink wat conditie.
Je kunt ook ausangate en sandboarden laten vallen en vanuit la paz doorrijden naar uyuni en daar de 4 daagse tour doen. (deze tour is één van de mooiste van zuid amerika)
Je kunt ook nog het raften laten vallen en naar de tarabuco markt gaan bij sucre.

succes.

1 like

Als je de Inca’s belangrijk vindt, zou je 3 weken in Peru kunnen doen en dat jij daarna 3 weken in Bolivia rondreist.
Voor mij persoonlijk is wel de Salar de Uyuni trip een hoogtepunt in Zuid-Amerika, maar dat wordt voor je vriendin misschien een dure grap omdat vliegen op / van La Paz veel duurder is dan Lima.
Ook in Bolivia vind je volop ruïnes en restanten van volkeren uit het verleden. En eerlijk gezegd weet ik niet of de Inca’s daar niet ook huisgehouden hebben… ik dacht van wel? (Maar daar ligt duidelijk wat minder mijn interesse. :)) Althans ik herinner me in La Paz een schaakbord waarvan de schaakstukken de Inca’s tegen de Spanjaarden waren. :slight_smile:

Santiago is inderdaad geen handig startpunt als je niet ook het zuiden van Chili wilt bezoeken. Bij San Pedro de Atacama heb je wel een heel mooi gebied, maar eerlijk gezegd vind ik 2 landen (Peru en Bolivia) in 6 weken al best ambitieus en zou ik er niet een derde bij doen, wat bovendien een veel duurder land is. Voordat je vanuit Santiago in San Pedro bent, ben je vele reisuren en euro’s verder.
Dingen die bij San Pedro in de buurt te zien zijn, lijken op de dingen die je tegenkomt tijdens de Salar-tour in Bolivia: spuitende geisers, bubbelende stinkende moddergeisers, prachtige woestijnlandschappen, gekleurde bergen, rare rotsen. In Bolivia dan ook nog gekleurde meren, bizar eiland vol metershoge cactussen, gigantische zoutvlakte en hotel van zout (zelfs de bedden), etc.
Als ik moest kiezen tussen noord-Chili of die Salar in Bolivia, dan koos ik die Salar.

Als je toch beiden geld hebt om in La Paz te starten, dan zou ik dus die Salar de Uyuni tour aanbevelen, ik heb bijna nog nooit zulke mooie en bizarre landschappen ter wereld gezien, alleen IJsland komt erbij in de buurt. Verder heb je veel aan het lijstje van Schoentje, al weet ik niet of alles lukt in die tijd. Persoonlijk zou ik raften bewaren voor Europa (ook al omdat ik niet in een Peruaans ziekenhuis wil belanden), en me in Zuid-Amerika vooral richten op de dingen die je in Europa niet hebt / die dat gebied uniek maken.

Ook in een Lonely Planet gids vind je allerlei routesuggesties. En kijk ook eens naar de rondjes die bijvoorbeeld Djoser, Shoestring enzo doen… die gaan natuurlijk ook op een logistiek handige manier langs highlights. Reken er dan wel op dat je zelf net wat meer tijd nodig zult hebben om hetzelfde te doen want jij moet natuurlijk nog bustickets regelen en dergelijke.

Vaak komt het erop uit dat mensen eindigen in Cusco, en dan een vlucht naar huis hebben uit Lima. Dan ontkom je bijna niet aan een binnenlandse vlucht Cusco-Lima. Of je kunt een bus nemen (eventueel met prachtige tussenstops, daar niet van) door de centrale Andes, die duurt ongeveer 24 uur en gaat over slingerende bergwegen, sommige stukken onverhard. Een pittige tocht, waar ik persoonlijk zeker een week voor zou uittrekken. Want zoals gezegd zijn er wel heel mooie tussenstops te maken, je kunt er meer over lezen in deze thread.

Ik denk dat jouw vriendin zelf ook wat zou moeten lezen over wat er te zien is, en beslissen wat ze wil… op een rustig tempo door Bolivia reizen en daar de vele mooie dingen zien en dan weer naar huis… Of idem voor Peru… of beide landen combineren in die eerste drie weken en dan best gehaast reizen? En vindt zij het erg als bijvoorbeeld jullie tijd samen eindigt bij het Titicacameer en zij in haar eentje naar Lima of La Paz zou moeten reizen? Of wil zij liever dat jullie dan samen eindigen in de stad van waaruit zij terugvliegt? Bedenk dan ook wat voor jou persoonlijk handig is, met wat je daarna nog wilt zien zonder teveel dubbel te reizen.

Succes!

Ik wil wel even aangeven dat raften op de apurimac de op één na beste raftplek ter wereld is.