planning reis Chili / Bolivia

In oktober/november zijn we van plan om in 1 maand Noord Chili te combineren met Bolivia. We dachten te landen in Santiago, de hoofdstad te bezoeken met eventueel Valparaiso. Vandaar een binnenvlucht naar het noorden waar we o.a. de Atacama woestijn willen zien. Hierna trekken we Bolivia in. Bedoeling is vanuit Bolivia terug te vliegen naar Brussel.

1. Concreet: is de reis starten in Santiago de juiste keuze of is het beter te vertrekken vanuit Bolivia (La Paz (hoogteziekte ?) of Santa Cruz).
  2. is 1 maand voldoende voor deze reis. Op ons verlanglijstje staan
  • Santiago (eventueel Valparaiso) 3 dagen
  • Atacama 6 dagen
  • Uyuni en Tupiza, Sucre, Potosi, La Paz (death ride + lake titicaca)
  1. Om tijd uit te sparen zijn we van plan ook in Bolivia enkele binnenvluchten te nemen. Suggesties?

Bedankt

Hoi hoi,

Valparaiso is echt een aanrader! Een van de weinig Zuid-Amerikaanse steden wat mij betreft met een eigen karakter, wat dat dan ook moge zijn. Een veel mooiere stad dan Santiago de Chili vind ik. Dat is een grote, drukke, chaotische wereldstad.

Een maand is wel voldoende, maar in Bolivia gaat reizen niet zo snel en soepel als gewenst. Oude bussen, slechte wegen. Binnenlandse vluchten zijn wel een aanrader.

Je kan denk ik beter op het einde van je reis hoogteziekte krijgen dan in het begin. Anders kan het blijven sudderen. Succes in ieder geval!

1 like

Jullie plan is prima.
Ik zou tupiza laten vallen en de trip tussen san pedro de atacama en uyuni maken, en dan verder naar potosi en sucre. Dan in sucre een vlucht nemen naar la paz.
Vergeet de tarabuco markt niet nabij sucre.
Ik weet niet of jullie sportief zijn, maar er is een prachtige tocht tussen sorata en rurrenebeque. 2 dagen downhill mountainbiken en 3 dagen per longtailboot door de jungle met sidetrips. Je kunt dan in rurrenebeque nog een pampatour doen en terugvliegen naar La paz.
Je mist dan wel “de drukke levensgevaarlijk weg door de mist” want die is in de andere richting niet te doen per fiets en per busje wil je deze niet doen.
Verwacht niet teveel van lake titicaca. veel mensen vinden dit tegenvallen.
Dan weet je dat vast. Verder is Bolivia prachtig en ons favoriete zuid-amerikaland.

1 like

Alvast bedankt voor jullie tips.

Valparaiso doen we zeker. We hebben al van velen gehoord dat deze bijzondere stad een bezoekje waard is.

Ik ben ook blij te lezen dat een maand voldoende is voor ons Chileens/Bolviaans avontuur, want daar vreesden we wat voor. We zijn van plan om 2 binnenvluchten te nemen:

• van Santiago naar het noorden van Chili
    (best landen in Calama??) Deze vlucht willen we op voorhand vastleggen; al hebben we al ergens gelezen dat het boeken van een vlucht in Chili zelf goedkoper is. Kennen jullie low-budget-luchtvaartmaatschappijen in Chili? Welke maatschappij raden jullie ons aan?
  • Sucre - La Paz
    deze vlucht met blijkbaar een korte tussenstop in Cochabamba zouden we eventueel in Bolivia zelf boeken. Wat denk je, “Schoentje” is dit riskant of niet? Luchtvaartmaatschappij: “Boliviana de Aviación” (Aerosur zou failliet zijn)

Verder denken we eraan om Tupiza te schrappen wegens niet echt op de route naar La Paz. “Schoentje”, we zijn beiden fervente fietsers; dus bedankt voor je tip. We kennen enkel de legendarische ‘death ride’; dus andere downhillmountainbiketips zijn welkom.

Naast onze vraag ivm onze binnenvluchten; graag nog volgend vraagje. We reizen in van San Pedro de Atacama (2400 m) naar Salar de Uyuni (meer dan 3600 m). Er staat zo veel op internet, maar al gelezen dat deze route vanwege het grotere hoogteverschil sneller hoogteziekte brengt dan de omgekeerde weg. Wat denken jullie? We zouden wel eerst acclimatiseren in San Pedro met wat excursies naar hogergelegen gebieden.

Groeten

Voor een vlucht van Santiago naar Calama kun je boeken bij LAN of bij Sky Airline (www.skyairline.cl) LAN heeft aparte (duurdere) prijzen voor buitenlanders, dus het is zeker de moeite waard om ook bij Sky Airline the checken.

Als je naar San Pedro de Atacama wilt, vlieg je inderdaad eerst op Calama, Vanaf daar kun je een bus (b.v. TurBus) naar San Pedro boeken, alhoewel ik denk dat er ook wel een transfer service bestaat.

:vak02:

1 like

Vlucht gewoon daar boeken, is altijd goedkoper en een ervaring op zich.
De trip vanuit sorata kun je alleen doen bij andean-epics. kijk maar eens op hun website www.andeanepics.com.
Wij hebben hem ook gedaan en dat was super.
De hoogte op de trip naar uyuni is voor veel mensen zwaar. voor ons ook. je overleefd het wel hoor.
Anders koop je wat tabletjes tegen hoogteziekte.
Deze tour mag je absoluut niet missen.
De excursie naar de moonvalley is prachtig bij san pedro.
Je kunt ook naar de tatiogeysers. wij zijn daar niet geweest omdat we al veel geysers gezien hadden, maar het moet wel mooi zijn.

1 like

De tips van Schoentje in #3 zijn prima.

Starten in Chili lijkt mij om twee redenen het beste:

• je begint op zeeniveau en stijgt langzaam in hoogte. In de Atacamawoestijn is genoeg te zien om je een paar dagen te vermaken. Het is niet erg als je daarbij overdag op grote hoogte komt… bijvoorbeeld El Tatio geisers zijn fantastisch, liggen wel op 4900m ofzo… maar ze hebben verplicht zuurstof bij zich voor als mensen er niet tegen kunnen, en het gaat met name om de hoogte waarop je slaapt.
  • je begint in een erg duur land, en eindigt in een lekker goedkoop land. Dat is veeeeeel prettiger dan andersom!!

Maak je niet al te druk om hoogteziekte. Het is absoluut niet te voorspellen wie er last van krijgt en hoeveel. Bij de meeste mensen is het even 2-3 dagen rustig aan doen, en dan is het over. Ze zeggen dat het helpt om genoeg water en cocathee te drinken, koffie en alcohol te vermijden, zware maaltijden en vlees even te vermijden, en wat meer te slapen.

Bij mij heeft de hoogte op verschillende reizen, verschillende effecten gehad, dus zelfs per persoon kan het verschillen.

• Een keer reisde ik naar San Pedro (daar kreeg ik last van duizeligheid, ogen die al snel niet meer konden focussen bij het lezen, hijgerig na een heuvel op klimmen), toen naar Uyuni en bleef ik maandenlang op grote hoogte (in totaal 4 maanden Bolivia + Peru). Al die maanden bleef ik wel last houden van snel kortademig gevoel, en snel moe en oud gevoel na een heuvel op lopen. Maar het was ook weer niet zo erg dat ik ervoor naar lagere gebieden hoefde te reizen. Mijn reisgenoot (die veel minder sportief was dan ik, dus ook dat zegt niks) had na San Pedro al nergens meer last van, alleen 1x bij overnachting bij Laguna Colorada (+4500m) tijdens de Uyuni-tour.
  • 8 jaar later vloog ik van zeeniveau naar Cuzco (+3360m), had ik 1 avondje last van droge prikogen (oogdruppeltjes waren toen fijn) en een beetje een ‘dronken’ gevoel. Toen sliep ik eens extra uit, en had ik vervolgens nergens meer last van, de weken daarna op grote hoogte!

Dus zo zie je maar dat het enorm kan meevallen, en ook per persoon telkens anders kan gaan.

Hier lees je mijn verhaaltje over hoe San Pedro in 1997 was, en over de El Tatio geisers. Ik denk dat het stadje inmiddels HEEEEEL anders is, en vast wel meer uren water dan alleen maar tussen 16 en 20u! Ha ha… Maar die geisers zijn vast nog steeds net zo fantastisch.

Ik denk ook dat een maand voldoende is, ik zou ongeveer 7-9 dagen in Chili besteden en de rest in Bolivia. Zowel vanwege de kosten als vanwege de bezienswaardigheden en cultuur. In Bolivia zijn de verschillen met Europa veel groter, en dus (vind ik) interessanter.

De Salar de Uyuni en alles wat bij die tour hoort, is voor mij nog steeds een van mijn reis-highlights ooit, ook na vele andere landen gezien te hebben, echt bizar mooie en rare landschappen. Ook leuke foto-grapjes mee uit te halen, kijk maar eens hier. Door die lege vlakte lijkt het diepteverschil weg te vallen en kun je dus allerlei maffe foto’s maken.

Sucre vond ik een leuke stad. Sorata vond ik ook heel erg leuk!
Copacabana was in 1997 al zwaar toeristisch met bijna alleen maar pizzeria’s. Het zal nu wel nog erger zijn. Ik vond de eilanden in de Peruaanse helft van het meer wel heel bijzonder (ook al zijn de tourtjes erheen ook heel toeristisch), vooral de drijvende rieten eilanden van de Uros-mensen. Maar ik denk dat jullie daar niet aan toe komen… want dat is best een hele reis, dan moet je eerst naar Puno in Peru (ik geloof 6 uur reizen vanaf Copacabana). Maar wie weet zijn er tegenwoordig rechtstreekse tours vanuit La Paz ofzo.

Het helpt erg als je wat woordjes Spaans spreekt. Of neem een Point It boekje mee als je geen Spaans spreekt (een heel klein handig fotoboekje waarin je al het denkbare kunt aanwijzen om op die manier te communiceren, van een tweepersoonsbed tot een wc, en van een kip tot een garnaal, en van een trein tot een ezelkar).

Veel plezier met de voorpret en de reis zelf!

1 like

Hoi Kassan, vorig jaar rechtstreeks op Cuzco gevlogen, waren ook heel bang voor hoogteziekte en al bij al is dit goed meegevallen. Peru is heel mooi. Jammer genoeg zijn we vroegtijdig moeten terugkeren ivb. ongeval.
Nu vertrekken we 10 oktober terug voor een maand; Onze vlucht is geboekt Sao Paulo heen en terug en van hieruit zijn we nu bezig met de voorbereiding. Ook wij overwegen om verder te vliegen naar Santiago en zo een vlucht naar Calama van hieruit naar Uyuni, Potosi, Sucre en terug naar Argentinie Salta en omgeving. Vlucht naar Buenos Aires of dit overslaan en Iguazu doen.
Vliegen op Santa Cruz was onze eerste optie maar van daaruit naar Sucre is zo moeilijk, weinig vluchten en lange busritten willen wij vermijden.
Wanneer zijn jullie ongeveer in San Pedro?
Groetjes,
Anita

1 like

Ik dank iedereen voor de vele nuttige tips!

Een deel van ons programma ligt vast:
Zaterdag, 19 oktober landen in Santiago.
Tot dinsdag in de goeie handen van Chileense vrienden om Valparaiso te ontdekken. Dinsdagnamiddag hebben we via Sky Airline een vlucht geboekt van Santiago naar Calama. Eenmaal in San Pedro de Atacama nemen we de tijd om de prachtige omgeving daar te ontdekken. In San Pedro zullen we onze trip naar Salar de Uyuni boeken. Eenmaal in Bolivia is niks gepland enkel dat we op zaterdag 17 november in La Paz jammergenoeg terugvliegen naar België. In Sucre gaan we ter plaatse een vlucht boeken richting La Paz.

Na mijn reis volgt zeker een kort verslagje met mijn indrukken over Chili en Bolivia.

Reisgroet!

1 like

Heerlijk vooruitzicht! Veel plezier met de voorpret en de reis zelf.