Bolivia-Chili

Hallo Boliviakenners,

Ons oog is gevallen op Bolivia als onze volgende reisbestemming. Ik zit nog in het begin van de voorbereidingen dus excuses als ik een vraag stel die ik ergens al had kunnen lezen.
We willen vliegen naar Bolivia en dan over land naar Chili trekken en dan vanaf Chili terugvliegen. Vanaf welk vliegveld in Chili kunnen we dan het beste terugvliegen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Of beter terug te keren naar Bolivia? We willen graag de woestijn in Noord-Chili bezoeken.

Tweede vraag is, wat is een mooie prijs voor een ticket naar Bolivia in augustus?

Vriendelijke groet,
Yvonne van der Wielen

Internationale vluchten in Chili gaan bijna alleen maar vanaf en naar Santiago volgens mij

Hallo Yvonne,

LAN-chile heeft vluchten vanaf Iquique naar La Paz via Santa Cruz de la Sierra.

:vak02:
Groeten,
Grietzen

Is het niet verstandiger om op Chili te vliegen en dan naar La Paz te trekken.
Dan ben je tenminste niet de eerste week ziek van de hoogte en de route van Chili naar Bolivia is makkelijker en mooier vind ik dan omgekeerd.

1 like

Dat is inderdaad wel een goede tip ja! Ik weet niet of het ticket heel veel duurder wordt als ik heen op chili vlieg en terug vanaf bolivia.
Alleen hoe lang doe je erover om van het vliegveld in Chili naar het noorden te trekken?
Daarnaast wilde ik vragen, is de hoogteziekte inderdaad zo erg? Hoe heb jij dat ervaren?

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes Yvonne

Iedereen ervaart de hoogteziekte op een andere manier maar er is bijna niemand die er niets van merkt.
Tot 4000 meter gaat het meestal nog wel maar daarboven wordt het echt serieus. Onderschat hoogteziekte niet. Koop een paar tabletjes voor noodgevallen.
Het ligt er een beetje aan wat je gaat doen. Hiken in de bergen boven 4000 m. is erg zwaar. Als je er maar voor zorgt dat je zo langzaam mogelijk omhoog gaat.

Vliegen van en naar Santiago zal goedkoper zijn dan naar La Paz.
Dus als je vanaf La Paz naar huis gaat zul je toch eerst via Santiago of Buenos Aires moeten denk ik.
Vanuit Santiago naar San pedro duurt wel een paar dagen. Het kan vast in 1 dag als je continu in de bus zit maar dat wil je niet.
Een dagje Valparaiso is ook de moeite waard evenals even het strand bekijken in Vina del Mar.

1 like

Ik ben het eens met Schoentje. Zelf ben ik gevlogen op Santiago en naar het noorden gereisd met enkele tussenstops. Na Chili, is Bolivia wel een belevenis qua cultuur. Chili is wat moderner en herkenbaarder, Bolivia toch wat primitiever en traditioneler, dat vond ik zelf juist interessant. Ook goedkoper om te reizen / eten / slapen.

Daarna weer terug reizen naar Santiago wordt wel erg omslachtig, en de bussen in Chili zijn ook weer niet supergoedkoop. Een open jaw ticket (heen naar de ene stad, terug uit een andere stad) is een goed idee. Kan wel ietsje duurder zijn, maar het scheelt je een hoop reistijd en dubbele stukken (vooral Chili is zo lang en smal dat je niet voor een andere weg terug kunt kiezen).

Wat misschien wel handig is voor jou om te weten is dat er vanuit San Pedro de Atacama tours zijn die daar starten, en eindigen in Uyuni (of andersom…). Die duren meestal 4 dagen, en nemen je mee door een van de mooiste landschappen ter wereld! De Salar de Uyuni en alles daar omheen.

Stel dat een retourvlucht La Paz goedkoper is dan een open jaw ticket, dan kun je het misschien houden bij noordelijk Chili (die Atacama woestijn). Bijvoorbeeld de Uyuni tour andersom doen, eindigend in San Pedro, en dan met de bus of trein terug reizen Bolivia in. (Overigens had de trein giga vertraging toen ik hem nam, 28 uur over gedaan in plaats van 14… bussen gaan vaker en sneller.)
Persoonlijk vond ik het hele stuk Chili tussen Santiago en San Pedro niet echt de moeite waard, vooral vergeleken bij Bolivia. Het zuiden van Chili schijnt weer wel heel mooi en bijzonder te zijn.
De Atacama woestijn vond ik wel mooi en bijzonder. El Tatio geiserveld vond ik ook overweldigend.

Een plaats in Bolivia die veel mensen overslaan maar die echt heel leuk en relaxed is: Sorata. 5 uur met de bus van La Paz, en lager gelegen en lekker groen. Een goed startpunt voor korte (2 uur) en heel lange wandelingen (dagenlange tochten naar gletsjers als je wilt), en in het dorpje zijn prettige restaurantjes en hotelletjes en een mooi koloniaal pleintje.

De hoogte… inderdaad reageert iedereen anders. En zelfs per keer kun je anders reageren.
Die keer dat ik 5 maanden in Zuid-Amerika reisde, waarvan ongeveer 3-4 maanden boven de 3500 meter, had ik er de hele tijd best een beetje last van. In het begin had ik op 2700 meter al best wel last, een paar dagen kon ik amper lezen (m’n ogen hadden moeite met focussen), voelde ik me snel duizelig, kortademig, geen eetlust. Die maanden erna (boven 3500 meter) bleef ik een beetje oud-oma gevoel houden, al kon ik wel beter lezen enzo. Maar na een steil straatje op lopen, moest ik echt even uithijgen. Je zou juist zeggen dat ik met ‘langzaam stijgen’ (eerst een weekje op 2700 meter) had kunnen wennen en er minder last van had moeten hebben.

Een tweede keer dat ik door Zuid-Amerika reisde, vloog ik van zeeniveau direct naar Cusco op 3360 meter, en had ik alleen een dag of twee een beetje prikogen en ‘dronken’ gevoel, maar voelde ik me na een paar lange nachten slapen (en extra veel thee & cocathee drinken) helemaal prima, nergens meer last van.

Kortom er is niet echt een pijl op te trekken, en hoe fit of gezond je bent, lijkt ook niet van invloed.
Het gaat vooral om de hoogte waarop je slaapt. Je kunt wel vrij makkelijk een dagtripje maken naar 4500 meter hoogte als je daarna weer op 2700 meter bijvoorbeeld slaapt. Maar slapen op 4000 (La Paz) of 4500 (Laguna Colorada bij Salar de Uyuni) meter is best heel pittig, ik ging bijna hyperventileren van zuurstofgebrek daar op 4500 meter en je kan soms hoofdpijn krijgen. Zijn de symptomen erger, dan moet je echt dalen en eerst wat lager slapen, en eventueel later weer proberen. Onderdruk de symptomen dus niet met medicijnen! Dat kan heel gevaarlijk zijn. Je kunt doodgaan aan ernstige hoogteziekte.

Nou toch eindigen met een vrolijke noot want het is een prachtig, divers gebied! Veel plezier!

1 like

Bedankt voor al jullie tips. Inmiddels is het vliegticket geboekt. Heen van Madrid naar Santiago en terug vanaf Santa cruz naar Amsterdam.
We hebben er zin in!!
Alvast even een vraag over die tour over de zoutvlaktes. Als je die in Chili wil boeken om vanaf daar naar Bolivia te gaan is het dan duurder dan andersom omdat in Bolivia alles goedkoper is? Of maakt het bij die tour niet uit?
Alvast bedankt!!
Groetjes Yvonne

Maakt niet veel uit, je kan misschien 15 dollar besparen. minimaal dus.

Je zou met LAN van Santiago naar Calama kunnen vliegen (koop retour ticket want is goedkoper dan enkele reis) dat duurt 2 uurtjes vliegen ongeveer, ga met een transfer busje naar San Pedro de Atacama en boek daar in het centrumpje bij van de vele reisbureautjes een tour naar Bolivia, bijvoorbeeld Uyuni. Voordat je naar Bolivia gaat raad ik je aan eerst andere toers te boeken daar in San Pedro want de natuur is prachtig daar en zeker de moeite waard voor een bezoekje.