tips reis argentinië, chili, bolivia

Hallo allemaal,
Wie zou ons kunnen adviseren over onderstaande route. Hoe kunnen we de afstanden het beste afleggen,
hoeveel tijd moeten we voor onderstaande reis incalculeren en is het qua vliegen mogelijk om op A heen de vliegen op op B terug te vliegen.
Ook zou ik graag van ervaren reizigers willen weten of de route zoals deze hieronder te lezen is, qua klimaat en hoogte te adviseren is.
Zijn er nog andere zaken wat belangrijk is waar we aan moeten denken als we deze drie landen willen bezoeken?

startpunt: buenos aires –>
nationaal park Iguazú –>
Salta –>
Chili, San Pedro de Atacama –>
Bolivia, salar de uyuri, potosi, sucre, en via La Pas terug vliegen naar Nederland.

Alvast heel erg bedankt voor alle tips en adviezen

Hoi Nicole,

Alvorens iets nuttigs te zeggen over klimaat is het belangrijk te weten wanneer je wilt gaan reizen. Ook schrijf je niet hoé lang je wilt gaan reizen, relevante informatie…

Eén van de hoogste punten van je reis is volgens mij de Boliviaanse hoofstad La Paz (3.600 meter). Als je de gang naar hoger gelegen regio´s langzaam opbouwt, en dat doe je met de route die je omschrijft, is er geen enkel probleem. In hoger gelegen gebieden gewoon weinig fysieke inspanning en weinig alcohol drinken. Coca thee is een erg goede (en lekkere!) drank voor verblijf op grote hoogte.

Tussen Buenos Aires en Iguazú kun je met de bus reizen of vliegen. Van Iguazú naar Salta zou ik zeker vliegen. Verder vanaf Salta kun je makkelijk met de bus naar Atacama. Bolivia ken ik helaas persoonlijk nog niet, dus daarover kan ik je op dit moment niet informeren.

Groet,

Jan

hoi,
wij hebben van BA een nachtbus genomen naar Iguazu (met Via bariloche, de duurste klas). We hebben expres niet gevlogen, omdat we op deze manier een stukje Missiones konden zien. Probeer wel een plaats bovenin en vooraan in de bus te reserveren. Voor Iguazu heb je zeker twee volle dagen nodig als je zowel de Argentijnse als de Braziliaanse kant wil zien. Vanuit daar zijn we naar Salta gevlogen. Als je de omgeving van Salta wil zien heb je zeker wel een week nodig. Van Salta zijn de met de bus naar San Pedro gegaan. De mooiste busreis ooit gemaakt door ons. Wederom probeer een plaats boven vooraan te krijgen.
San Pedro kan druk zijn, dus het is beter om van te voren al onderdak te regelen, in ieder geval voor de eerste nacht.
Daaruit is het heel makkelijk een excursie te boeken naar Bolivia. Ze doen allemaal hetzelfde traject.
Het is ongelofelijk mooi wat je te zien krijgt onderweg. De eerste nacht is afzien, je slaapt op ruim 4000 meter, en het is ijzig koud. Daar hebben sommige reizigers last van de hoogte (hoofdpijn, misselijk). Daarna zit je weer lager, dus zal het meevallen.
Ik weet niet wanneer je gaat, maar als het regenseizoen is, worden sommige trajecten daar onbegaanbaar. Laat je goed informeren.
gr. sinikka

Ikzelf heb een stuk van deze route gedaan in november 2010.
Vanuit Salta heb je dagelijks een bus (Andesmar) naar San Pedro de Atacama(Geysers del Tatio en de Maanvallei per mountainbike waren een must).In San pedro heb ik dan een 3-daagse jeep-excursie gedaan(is niet zo duur) naar Uyuni.Van daruuit kan je verder reizen per bus (of per taxi,Bolivia is erg goedkoop)naar Potosí en dan verder naar Sucre!
Het is idd wat opletten in Bolivië wat betreft de hoogteziekte.Ik had er geen last van maar een reisgenote had was toch een dag ziek(overgeven,misselijk,…)Ik heb in Peru eens pillen gevraagd in de apotheek.“Sorroche” was de naam,zoals de naam vd hoogteziekte,en ik had geen last.Toeval of niet?Ook cocabladeren kunnen wat helpen.

bedankt voor alle nuttige tips, ondertussen zijn we al aardig gevorderd met alle plannen en ideeën die we hebben voor de reis.
Wie kan mij een goede tip geven over hoe we het beste de afstand tussen Iguazu naar Salta kunnen afleggen? Alle voor en tegens wat betreft bus of vliegen zijn welkom, om zo een juiste afwegen te kunnen maken.

Hier vind je alle info wat betreft uren en prijzen van de busmaatschappijen:
http://www.plataforma10.com/

Iguazu naar Salta is een lang stuk. Ligt denk ik ook aan je butget. Wij hebben een goedkoop vliegticket kunnen vinden daar. Maar daar moet je wel even voor gaan zitten. Konden niet naast elkaar zitten.

Wij vonden Iguazu een grote poppenkast. HEEL ERG TOERISTISCH. Met een busje van het ene naar andere stoppunt en veel extra geld betalen voor extra dingen. Zijn ook aan beide kanten geweest.
Kijk ook goed naar de weersvoorspellingen want anders heb je weinig zicht bij de watervallen.
Ik weet niet goed of je dit punt echt op je reis moet zetten.
Wij hadden achteraf spijt. Maar anderen zijn er helemaal weg van. Vraag onderweg aan mensen die er al zijn geweest wat die er van vonden?
Kan beter je tijd langer doorbrengen in Argentinië of Bolivia?

Wij zijn uiteindelijk door gegaan naar Brazilië. Maar dit had meer met het weer te maken. Wij waren de kou echt zat.
Echt een aanrader

Groetjes en veel plezier met jullie reis!

Femke