Peru, Bolivia, Noord- Chili, Ecuador

Hoi allemaal,

Ik ga en wil weer reizen! Waarschijnlijk vertrek ik half september, en zal ik eind december weer terug zijn. Ik heb nog geen vliegtickets etc, maar al wel een idee over hoe ik wil reizen. Ik wil vertrekken naar Lima en vanaf daar mijn reis starten. Wil de reis van Koning Aap aanhouden, maar dan in een omgekeerde volgorde. Vanwege het klimaat en de regen, wil ik vanaf Lima dus eerst naar Bolivia toe. Vanaf Bolivia dus naar noord Chili, en vanaf noord Chili weer terug naar Lima. Omdat ik ook nog Ecuador wil zien, wil ik vanaf Lima door reizen met als eindbestemming Quito. Omdat ik waarschijnlijk een retourtje Lima ga boeken, zal ik dus een bus pakken van Quito naar Lima (en I know, dat duurt laaang!).
Nu heb ik al wel een lijstje gemaakt met dingen die ik wil zien en waar ik heen wil. Heel algemeen overigens, dus misschien dat iemand hier tips voor heeft voor dingen die ik nog vergeten ben, of juist beter over kan slaan.
Hier komt ie, alleen mijn dingen van Bolivia.

Bolivia: Tupiza, Uyuni natuurlijk, Sucre (en dan Tunupa, de mummies, Laguna Colorada en Verde en de begraafplaats voor treinen), la cumbre la Paz, Maragua krater, Potosi, Oruro. En zou eigenlijk de Huyana Potosi klim wel willen doen… Of een andere mooie klim. Ben niet ervaren met échte klims, maar heb al wel regelmatig dagtrips gedaan op bergen. En mijn conditie is erg goed. Aanraders/afraders? En natuurlijk het Titicamma meer.
Mis ik nu nog belangrijke plaatsen? En hoe lang zouden jullie door brengen in Bolivia? Qua tijd heb ik 3 a 4 maanden in totaal voor mijn reis. Zit nergens aan vast, behalve het klimaat. Echter ben ik van plan Ecuador als laatste te doen, en zoals ik las, is dat minder aan klimaat gebonden dan bijvoorbeeld Bolivia (ivm regenseizoen).

Zoals jullie horen, ik ben in Zuid Amerika nog erg onervaren en wil heel graag jullie enthousiaste verhalen horen!

Groetjes Kristel

Gezien de tijd die je hebt zou ik altijd een andere ‘terugvlieg’ bestemming kiezen. Je kan in een maand of 3 a 4 prima van (bijvoorbeeld) Buenos Aires naar Quito reizen. Voor de ticketprijs ben je misschien iets meer kwijt (maar dat hoeft niet eens), maar het scheelt een hoop dubbel gereis. Vanuit Buenos Aires kan je (als je dat wilt) vrij snel naar Zuid Bolivia reizen. En als je wel in Lima start dan zou ik in ieder geval terugvliegen vanuit Quito (of Guayaquil), zodat je niet 2 dagen hoeft terug te bussen.

Begin en eindbestemming is eigenlijk het enige wat je van tevoren moet bepalen. De rest van de reis vult zich dan vanzelf wel in.

Je reisperiode is prima, want je zit ruim voor de regentijd. Tot half december valt het met regen meestal erg mee en is het prima reizen.

De Huyana Potosi beklimming is zeker een aanrader! Het is waarschijnlijk een van de eenvoudigste beklimmingen van een berg van die hoogte, maar evengoed behoorlijk pittig. De Choro trekking van La Cumbre naar Coroico is ook erg mooi, je daalt in 3 dagen af van de 4700 meter hoogte naar de jungle over oude Incapaden.

Aanrader is ook om in ieder geval 1 of (liever) enkele weken Spaanse les ergens in het begin van je reis plannen, tenzij je dit al eerder hebt gedaan natuurlijk.

Hey Sander,

Bedankt voor je reactie!
Voor Lima ga ik waarschijnlijk wel een retourtje boeken. Ik heb zitten kijken wat enkeltjes richting Zuid Amerika kosten en ook voor de enkeltjes terug naar Europa en ik viel achterover. Veel te duur… Argentinie trekt me ook een stuk minder, dus het reizen van Buenos Aires vind ik dan ‘zonde’. Maar goed dat je het aangeeft, want zo kan ik het ook eens van andere kanten bekijken. Dat 2 dagen bussen vanaf Quito naar Lima is dus puur geld besparen :wink: Dus gelukkig geen dubbel reizen, anders is het inderdaad geen top plan.

Fijn om te horen dat het met de regentijd goed zit. Sommige websites geven aan dat het beste seizoen tot en met september is, dus was bang dat het misschien te krap ging worden. Maar valt volgens jou wel mee dus, mooi!

De Huyana Potosi staat inderdaad op 1, maar ga de Choro trekking er ook bij schrijven. Lijkt me prachtig!

Wat betreft het Spaans, ik heb toevallig een week geleden een paar (werk)boeken Spaans gekregen, dus ben inderdaad van plan om Spaans te leren. Althans, zoveel mogelijk, zodat het reizen soms misschien net wat makkelijker gaat.

Thanks voor je tips!

Als je van een andere bestemming terug wilt vliegen, hoef je geen enkeltjes te boeken (die zijn inderdaad belachelijk duur), maar gewoon bij het zoeken de optie “terugvlucht van een andere bestemming” of (bij KLM) de optie “meerdere bestemmingen” aanvinken. Je boekt dus gewoon een retour, maar met een andere terugvliegbestemming. De prijzen zijn vergelijkbaar met gewone retourtjes, of iets duurder. Zou ik zeker doen. Mucha suerte con aprender el Español!

Ahh, dat is wat je bedoelde! Heb ik inderdaad nog niet gekeken en ga ik zeker doen!
Dank je!!