Hoi travelers,
Ik kan weer wat advies gebruiken nu ik bezig ben met het uitstippelen van mijn 3 maanden trip naar Peru, Bolivia, Ecuador en Colombia (in die volgorde). Na 3 weken Peru ga ik door naar Bolivia (in ieder geval Salar de Uyuni). Vanuit Bolivia wil ik na 2 weken, eventueel via Huarez, naar Ecuador. Ik zou wel een stuk willen vliegen om wat tijd te winnen, maar over de grenzen heen schijnt dat heel duur te zijn. Hebben jullie een advies wat handig is? Ik moet sowieso via Cusco neem ik aan?! Cusco zit ik, nadat ik vanuit Lima via Ica en Arequipa ben gegaan, al 2 weken om Spaans te leren voordat ik naar Bolivia ga.
Zit nu alleen te dubben om dit plan toch te wijzigen om eerst van Lima, Ica, Arequipa, naar uiteindelijk Sucre te gaan om daar 1 weekje spaans te leren. Vanuit daar naar Salar de Uyuni, Titicameer en dan naar Cusco… Wat is wijsheid?
Alvast bedankt.
Groeten,
Jetty
Leuke plannen.
Maar ik zou beginnen in La Paz. Bolivia bekijken (en daar les nemen), dan Peru, dan Ecuador, dan Colombia. En vanuit Colombia naar huis vliegen.
De eventuele hogere ticketprijs (naar La Paz) compenseer je doordat je enorm veel dubbel reizen bespaart.
Maar zelfs op die manier, zijn 3 maanden voor die 4 landen wel érg optimistisch en gehaast, vooral als je ook nog een paar weken op een vaste plek gaat blijven voor les. Misschien kun je Colombia beter overslaan, hoe mooi dat ook is. Dat is ook een flink duur land (twee keer zo duur als Bolivia). Ik was er in januari-februari dit jaar en heb in 5 weken maar een fractie kunnen zien (blog op mijn site, via handtekening).
Huaraz ligt niet in de buurt van Cuzco, volgens mij moet je via Lima reizen. Kijk ook even op Google Maps en dan met Satelliet. Dan zie je de bergen. De weg langs de kust is een stuk sneller. De wegen door de bergen zijn enorm bochtig en gaan omhoog en omlaag dus duren veel langer. Dat zie je ook als je in een reisgids de reistijden per bus opzoekt.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Bedankt voor je antwoord Cecilia. Ik heb al een ticket. 11 dec aankomst Lima - 12 maart terugkomst Bogota. Het worden dus sowieso 4 landen, waarbij ik Ecuador in vogelvlucht doorkruis om in Colombia te komen…
Wat zou je aanraden als stad om spaans te leren? La Paz of Sucre?
Sucre vond ik veel leuker dan La Paz maar het is al 16 jaar geleden!
Je zou voor het eerste deel van je reis deze reisroute globaal ter inspiratie kunnen gebruiken: http://koningaap.nl/rondreis-peru-bolivia-chili-groepsreis-unieke-landschappen-in-de-andes
Uiteraard is het veel relaxter om het op je eigen tempo te doen (en niet in 30 dagen). En ook nog tijd in te lassen om bijvoorbeeld naar de Amazone te gaan. Als je daar zo’n 7 weken over zou doen (inclusief taalles), heb je nog 6 weken voor je reis van Lima naar het Bogota.
Andersom kan overigens ook prima, dus eerst naar Cusco. Dan moet je even wennen aan de hoogte in Cusco, maar dat gaat wel na een paar dagen. Je oorspronkelijke plan was toch om daar taalles te nemen?
Het is uiteraard handig om taalles een beetje in het begin te plannen. Sucre is nog een heel stuk vanaf Lima. Wel een leuk (studenten)stadje voor taalles, lekker klimaat. Maar dan zou je ook Arequipa kunnen doen, daar ben je eerder.
Zelf vind ik La Paz een levendige en boeiende stad (met een mooie omgeving), maar dat komt omdat ik er in 2008 ruim 3 maanden heb gewoond, en dan leer je een stad natuurlijk kennen. Toen ik er in 2006 voor het eerst kwam was ik ook niet zo gecharmeerd. In de omgeving is wel veel te doen (deathroad/trekkings in las Yungas, tripje naar de Amazone). In december is het er overigens niet zo koud. De meesten zullen Sucre aangenamer vinden om een weekje te verblijven.
Als je nog ergens een grote sprong wilt maken dan zou ik van Lima (of Cusco) proberen een vlucht naar Colombia te vinden. Binnenlands vliegen heeft niet zo heel veel zin. In één dag zit je van Lima met de bus ook in het uiterste noorden van Peru. Of je moet van Cali naar Cartagena vliegen ofzo (als je daar heen wilt tenminste).
Binnenlands vliegen hoeft niet duur te zijn nee. Maar Cuzco - Bogota (via Lima) was een paar maanden geleden ongeveer 500 USD.
Wauw Sander, thanks voor de link, want dit ziet er erg goed uit! Deze route lijkt me perfect!
Ik zou wel 6 weken de tijd nemen voor die route van Koning Aap. (Grappig dat anderen die nu ook als voorbeeld hier posten, deed ik altijd als enige). Want Koning Aap heeft natuurlijk alles al geboekt en gepland of heeft een eigen bus.
En aangezien ik in 5 weken maar een fractie van Colombia heb gezien, vind ik 6 weken wel errug weinig voor Peru, Ecuador én Colombia. Of je moet heel veel overslaan, ook een beetje zonde… Dan ben je veel geld kwijt aan grote afstanden overbruggen maar waarom eigenlijk? Om meer landen te ‘scoren’?
Terwijl je dan allemaal mooi plekken in Bolivia en Peru links laat liggen…
Overigens is 6 weken nog zonder een paar weken les, dus dan wordt de tijd voor Peru - Ecuador - Colombia nog minder…