Hola!,
3 maanden heb ik, van december t/m februari. Globaal plan is het volgende:
Begin dec:
Vliegen op Lima
2-4 weken Spaans leren in Cusco en verblijven in gastgezin. Kan ook 2 weken Cusco en 2 weken een andere plek zijn, maar ik wil echt even de tijd nemen om Spaans te leren. Tips waar/wat en hoe?
Vanuit Cusco uitstapjes naar Machu Picchu, Salar de Uyuni (is dit te doen in 3 dagen?), Titicameer etc.
Oud en Nieuw vieren in Cusco.
Jan:
Langzaam omhoog via Ecuador naar Colombia. Vrees dat ik de Galapagos eilanden moet skippen vanwege budget, maar als het echt een MUST is volgens jullie moet ik er gewoon geld voor bij elkaar zien te krijgen. Is het veilig en te doen om over land via Ecuador naar Colombia te reizen?
Feb:
Colombia! Dit land staat hoog op mijn bucketlist en wil ik zeker een hele maand spenderen. Wat ik allemaal ga doen zie ik tegen die tijd wel. Vanuit Bogota vlieg ik weer naar Amsterdam.
Ik heb €1250,- per maand te besteden. Is dit reëel? Is bovenstaande (nog vage plan) ook een beetje te doen? De goedkoopste tickets zijn €954,-, vliegen op Lima en terug uit Bogota. Is dit te duur?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Groetjes,
Jetty
Mooi plan. In Cusco grossiert het van de taalscholen, dit kun je prima daar ter plaatse te regelen. Je kan het uiteraard ook van tevoren boeken, maar da’s duurder. Ik zou gewoon informatie zoeken, en nog niets boeken, maar dat je wel een beetje een idee hebt wat het prijsniveau is en waar je op moet letten.
Salar de Uyuni is niet te doen in 3 dagen vanuit Cusco. De tour zelf duurt al 3 dagen, en erheen reizen duurt 2 dagen (en dan moet je nog terug). Als je toch heen wilt zou ik dit combineren met Titicacameer en La Paz, en dit na je taallessen doen. De weekenden kom je in de nabije omgeving van Cusco ook prima door. Je zou ook de eerste week van januari nog voor Zuid Peru/Bolivia kunnen reserveren. Tussen Puno en Lima is meer te zien dan tussen Lima en de Ecuadoriaanse grens. Oud en Nieuw in Cusco is verschrikkelijk! Druk, koud en volop zakkenrollers. Het traditionele ‘rondje met z’n allen om het plein’ heeft z’n charme wel een beetje verloren.
Je budget is reëel, daar kom je gemiddeld genomen goed mee uit, als je geen hele gekke dingen doe en een beetje prijsbewust reist. Colombia is wel een stukje duurder in alles.
954 euro voor zo’n ticket is prima, goedkoper ga je ze volgens mij niet vinden voor 3 maanden. Ga je dan via de VS ofzo? (die mijd ik altijd).
Leuke plannen joh, maar ben toch benieuwd of je 1250 euro nodig hebt per maand!
Ligt er uiteraard aan wat je wilt gaan doen (elke dag uiteten,hostel/hotel enz)
Maar verwacht dat je belangen na niet zoveel nodig hebt!
En je kunt het altijd zo duur maken als je zelf wilt!
Veel plezier jetty
Dank jullie voor de reacties. Heb er ook onwijs veel zin in. Ik zie inmiddels dat ik me ook enigzins heb verkeken in de afstanden. Ik ga eerst 2 weken Spaans leren (heb al eerder lessen gehad, dus kan het wel al beetje) in Cusco en ach als ik daar toch ben met O&N pik ik dat daar nog even mee. Het is zeker geen must om met O&N in Cusco te zijn, maar het komt denk ik wel net zo uit. Begin jan naar Bolivia via Titicameer en La Paz. Daarna ben ik het even kwijt, want ik dacht via land makkelijk naar Ecuador en uiteindelijk naar Colombia te reizen, maar die afstanden zijn echt enorm. Is dit wel te doen wat ik allemaal wil in 3 maanden tijd? In Colombia wil ik gewoon echt 1 maand de tijd hebben om daar een beetje rustig aan te doen.
Sander, ik vlieg inderdaad via Atlanta, maar dat maakt mij niet uit. Afgelopen februari ook op die manier naar Nicaragua gevlogen en ging prima.
Groetjes,
Jetty
Het is evengoed wel te doen hoor, in 3 maanden, maar je zult af en toe wat moeten skippen om wat grotere sprongen te maken. Ik ben ooit van Máncora (uiterste noorden Peru) naar Arequipa (Zuid Peru) gereisd in 2 dagen, toen was ik ook ‘te lang’ (6 weken) in Colombia blijven hangen en wilde ik nog kennissen opzoeken in Arequipa en La Paz. Internationale vluchten waren veel te duur, dus ging ik maar met de bus. De Pananamerican highway reist vrij vlot.
Aan de lengte van een route op de landkaart, kun je niet zien hoe lang de busreis duurt. Op de kaart is van Cusco naar Lima ongeveer even ver als van Cusco naar La Paz, de reistijden zijn in werkelijkheid resp. 21 en 12 uur, waarbij je naar La Paz nog de grens over moet (altijd garant voor een wat extra vertraging). Tussen La Paz en Cusco rij je grotendeels over de Altiplano op 3900 meter hoogte, die bijna net zo vlak is als Nederland, dat gaat een stuk sneller dus.
Maar goed, als je begin december 2 weken Spaanse les neemt begin je dus half december met je reis, toch?
Ik wil 12 dec gaan. Rond 13-3 weer terug. Eerst 2 weken Spaans en na O&N door naar Bolivia. Daar 2 weken rondreizen en dan weer terug naar Peru om Arequipa naar Lima en richting Ecuador te reizen. Trek ik ook 2 weken voor uit. 2 weken Ecuador en dan door naar Colombia. Heb ik nog 3-4 weken voor Colombia. Als het ff kan willen ik ook een vlucht nemen, maar die prijzen zijn inderdaad erg hoog. Is dit plan reëel ja?
Ja dat klinkt goed zo. Je kunt altijd nog ter plaatse kijken naar vluchten, dat is waarschijnlijk minder duur dan boeken vanuit Europa.
Geboekt! Dank voor jullie hulp!
Leuke plannen en goed idee om te beginnen met Spaanse les! Misschien zou je 2 weken Cuzco en 2 weken Arequipa kunnen doen. Veel mensen vinden Arequipa de mooiste stad van Peru, en van daaruit kun je de Colca Canyon bezoeken.
In Colombia ben ik 5 weken geweest in januari/februari 2013, mijn blog en volop tips (ook over de kosten) vind je hier: http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/10/tpod.html
(omdat mensen uit de hele wereld mijn Engelse blog kunnen lezen, heb ik de kosten bijgehouden in US$)
Salar de Uyuni is prachtig (nog steeds een van mijn reis-highlights uit meer dan 15 jaar reizen), maar zoals hierboven al gezegd, niet te doen in 3 dagen vanaf Cuzco. Vliegen over landsgrenzen heen is meestal erg duur in Zuid-Amerika, dus dat is ook geen optie. Het is wel de moeite waard om te zien, veel andere plaatsen in Bolivia ook, maar ik weet niet hoe je uitkomt qua dagen.
Ik weet niet hoe veilig Leatitia in Colombia is, maar mocht je Ecuador willen overslaan dan zou je misschien via het regenwoud van Peru, Colombia in kunnen reizen en dan vliegen naar een andere plaats in Colombia. Maar zoek wel even uit hoe veilig dat is want juist in die hoek zit geloof ik wel de FARC, en ook in de Peruaanse jungle zitten misschien louche types.
¡Buen viaje!
Hola Cecilia,
Dank voor je reactie. Ik heb besloten vanuit Lima eerst met de bus via Ica en Arequipa naar Cusco te reizen om alvast aan de hoogte te wennen. Dan wil ik in Cusco 2 weken Spaans gaan leren. Na O&N vertrek ik dan naar Bolivia via Titicameer naar Salar de Uyuni en dan zie ik nog even hoe ik naar Ecuador ga. Wellicht een stuk vliegen binnen Peru. Ik was er inmiddels inderdaad achter dat de vliegreizen over de grenzen enorm duur zijn. Ik heb er ontzettend veel zin in! De grensovergang van Ecuador naar Colombia vind ik nog wel spannend, maar ik kom vast nog wel medereizigers tegen waarmee ik dat traject samen kan doen.
Ik ga je reisverslag zeker lezen!
Groetjes,
Jetty
Hoi Jetty,
Heb je je reis onderhand al iets concreter? Ik heb een geweldige tip voor je, ik heb 7 maanden in Cusco gewoond bij een fantastische familie en ik streef er naar om in december weer terug te gaan om kerst met hen door te brengen. Deze familie woont vlak bij het centrum, hebben banden met enkele Spaanse taalscholen en hebben onwijs veel kamers voor studenten/vrijwilligers etc. Soms zaten we er wel met 7 verschillende mensen en dat is super want je kunt altijd dingen samen ondernemen! De eigenaren zijn Eddy en Lily Guevara en hun 3 zoons van 23, 19 en 13 + (hondje Maya). Hele lieve mensen, hebben onwijs veel humor, weten veel van de omgeving, nemen je mee naar feestjes enzovoorts. Wil je hier wat meer over horen dan kun je beter even contact met mij opnemen mijn e-mail adres is medy.pijper@hotmail.com. Mijn beleving van Peru was zonder deze familie niet hetzelfde geweest! Zelf heb ik op de taalschool LatinoAmerica gezeten, op plein Rimacpampa, prima school, leuke leraren, veel overige activiteiten bieden ze aan, tripjes enzovoorts.
Over Machu Picchu en Salar de Uyuni kan ik zeggen dat 3 dagen te weinig tijd is. Machu Picchu kán in 1 dag maar wil je de drukte voor zijn dan kun je het beter in 2 dagen doen, het is best een lange reis heen en weer. Salar de Uyuni ben ik zelf niet geweest maar is echt een heel stuk nog vanaf Cusco. 15 uren minstens. Vanaf Titicaca is het al minder, nog zo’n 9 uur gok ik.
Neem even contact met me op als je wilt, ik help je graag