6 maanden Spaans in Midden / Zuid Amerika

Hallo!

Ik ben binnenkort afgestudeerd en zou daarom graag in oktober een paar maandjes naar Midden of Zuid- Amerika willen trekken (tot februari – maart). Mijn hoofddoel is om daar fatsoenlijk Spaans te leren (ik volg nu ook al talen op de universiteit en zou dus graag een extra taal leren). Natuurlijk wil ik in mijn vrije tijd ook lekker veel van het land zien. Ik dacht eerst aan (ongeveer) 3 maanden Ecuador, gevolgd door 3 maanden Nicaragua.
Aangezien ik echt redelijk intensief Spaanse les wil volgen en ook wat van het land zien, dacht ik aan een soort van travelling classroom. Ik had er eentje gevonden in Ecuador: daar kan je 2 weken Quito, 2 weken Baños, 2 weken Quenca, om daar 2 of meer weken uit te bollen in Montañita en ondertussen ook te leren surfen. Vanaf eind december ongeveer wil ik dan naar Nicaragua (om hier Spaanse les te volgen in San Juan del Sur, Leon en misschien ook Grenada.

Wat denken jullie van dit plan? Is Ecuador wel leuk rond de periode oktober-december omdat je dan toch met redelijk wat regen zit? Zouden jullie voor 2 landen kiezen in ofwel Zuid, ofwel Midden Amerika? Maar aangezien ik al rond oktober wil vertrekken zit je zeker in Midden-Amerika met het regenseizoen… Hebben jullie misschien andere voorstellen van landen? Ik wil dus voornamelijk (redelijk) zuiver Spaans leren, maar ook natuur & cultuur zien, en ook wat genieten van een strand.

Hopelijk hebben jullie wat leuke tips,

Groetjes, Marlies!

Hoi, ik vind het gewoon een heel leuk plan! Wat gaaf, zo’n reizende school! Ik ken dat alleen van surfscholen, maar wat leuk als een taalschool dat aanbiedt.
Is dat niet duur?

Met 3 maanden per land heb je echt de tijd om veel te zien en de taal goed te leren.
Zelf ben ik na ongeveer 4 weken les (3/4 uren per dag, 5 dagen per week), wel even klaar met die routine en heb ik ook even tijd nodig om alles te laten bezinken en in de praktijk te oefenen, met gesprekjes, uitgaan, stripboekjes, kinderboeken, tijdschriften of kranten lezen, tv-kijken (luisteren!), etc. Maar dat is misschien persoonlijk.

Van Ecuador naar Nicaragua komen is misschien een beetje duur, maar vraag eens naar de mogelijkheden bij bijvoorbeeld Kilroy, of De Vliegwinkel (het best live of telefonisch… laat ze echt even de tijd voor je nemen).

In Ecuador ben ik nog niet geweest (wel Peru en Colombia en nog wat landen), wel in Nicaragua, wat ik superleuk vond. Vooral de stad León, daar zou ik ook wel weken kunnen wonen. Het trekt vooral jonge reizigers en expats.
Estelí vond ik ook wel wat hebben, hoger gelegen dus koeler, en wat ruiger. Veel cowboys, zelfs met pistolen in hun broek.
Granada is ook leuk, wel wat opgepoetster, en daar zitten veel gepensioneerde Amerikanen en Canadezen.

Qua zuiverheid van het Spaans: in Latijns Amerika spreken ze wel heel anders Spaans dan in Spanje. Te vergelijken met het verschil tussen Brits Engels en Amerikaans Engels. Ze verstaan elkaar prima maar gebruiken toch ook wel veel andere woorden, en heel andere uitspraak.
In Latijns Amerika gebruiken ze de vorm voor ‘jullie’ niet (vosotros), maar zeggen ze in het meervoud altijd ‘u’ (ustedes).

Ik weet niet wat je doelen zijn van het leren van de taal… gewoon voor de lol en om te reizen? Dan is Zuid-Amerika natuurlijk prima. In Ecuador en Nicaragua spreken ze het helder en mooi, vind ik. (In Argentinië best lelijk vind ik, en half ingeslikt, en ook in Chili slikken ze veel letters in en spreken ze meer binnensmonds.)
Of wil je in Spanje gaan wonen en werken? Dan is het misschien handiger om de taal ook daar te leren… alhoewel je later altijd kunt bijleren. Maar ik merk dat ik het erg moeilijk vind om ‘vosotros’ er nog in te krijgen nu ik op allerlei vakanties al zonder spreek. Die slissende c en z van Spanje-Spaans zijn niet zo moeilijk om achteraf te veranderen vond ik… en daarna weer in Latijns Amerika slis ik ook meteen niet meer. :slight_smile:

Oh ja, waar je ook even op moet letten is hoeveel dagen je op een toeristenvisum in een land mag blijven, dat weet ik niet uit mijn hoofd.

In mijn Nicaragua-blog kun je misschien nog tips en inspiratie vinden. En foto’s kijken. :slight_smile:
http://blog.travelpod.com/travel-blog/cecilia74/7/tpod.html

Hey, bedankt voor je reactie!
Zo’n travelling classroom valt nog goed mee volgens mij. Een voorbeeld is een week Quito, een week Cuenca, een week Montanita en een week Manta voor 1300 euro in totaal, activiteiten, Spaanse les, transport, accommodatie (3 weken gastgezin, 1 week hostel) en 2 maaltijden per dag bij het gastgezin inbegrepen.
Ik denk ook wel dat al die Spaanse les na een tijdje beu ga zijn. Daarom ga ik ook voldoende pauzes inlassen. Bv ik ga max 8 weken les nemen in Ecuador, om daarna gewoon nog wat rond te reizen in het land en door te gaan naar Nicaragua en daar mijn plaatsje te vinden alvorens ik daar weer Spaanse les neem. Tussen de lessen in Ecuador en in Nicaragua zitten dus wel zo’n drie weken denk ik.

Bedankt voor de tip. Ik zal vast eens contact opnemen met Kilroy en dergelijke!

Eigenlijk wil ik gewoon Spaans bijleren omdat het mooi staat op mijn cv en ik zo ook een leuke tijd heb tussen het afstuderen en het vast beginnen werken. Ik wil sowieso niet naar Spanje gaan, maar echt eens een andere cultuur opsnuiven. Oorspronkelijk was Argentinië het plan, maar daar heb ik inderdaad van gehoord dat ze niet zuiver spreken en het land op zich is natuurlijk ook een pak duurder.

Ik heb het opgezocht en ik mag in elk land max 90 dagen verblijven. Dus ik denk dat ik zo’n 2.5 maand in elk land ga zitten, en eventueel eventjes over de grens naar Costa Rica ga, als ik toch in San Juan del Sur zit.

Heeft iemand toevallig ervaring met het klimaat in Ecuador in oktober, november, december?

Ik heb al enkele weken op je blog reisverhalen enzo gelezen. Super leuk! :slight_smile:

Heel goed idee om nog even een lange reis te maken voordat je gaat werken, voor je het weet zit je ‘vast’ aan dingen als hypotheek, relatie, kinderen… alhoewel dat natuurlijk allemaal keuzes zijn en geen belemmeringen hoeven te zijn. (Ik verhuur soms mijn appartementje als ik reis.) En je leert een hoop bij over jezelf: hoe kan je je staande houden in een totaal onbekende omgeving en met nieuwe mensen. Ook al valt het tegen en wil je eerder terug, dan nog is dat alleen maar positief en heb je er wel veel van geleerd.

En Spaans is echt de beste taal die je kan leren als je van reizen houdt (naast Engels natuurlijk). Ik heb er al jaren enorm veel plezier van. En ook in Amerikaanse tv-series en films komt het vaak voor, vanwege immigrantengroepen in Florida en California.

Misschien heb je nog wat aan de tips op backpackgek.nl:
Voorbereiding: voorbereiding - Backpackgek
Met name sparen: 10 tips om te sparen voor de wereldreis

Het klinkt alsof je je goed voorbereidt, dus ik kan verder geen adviezen bedenken behalve: veel plezier met de voorpret en de reis zelf!

Hoi!

Wat een geweldig plan, klinkt onwijs leuk! Ik kan je nog een tip geven, of je er wat mee doet dat is geheel aan jou, maar dan weet je dat maar: In Peru, Cusco, wordt onwijs duidelijk Spaans gesproken en heel goed gearticuleerd. Daarnaast is Peru ook nog eens heel divers (jungle, hoge bergen, kust, woestijn) dus veel te doen. Maar Spaans leren in Cusco raad ik je zeker aan! Veel plezier op je reis, doe lekker wat je leuk vind en geniet er van.

Medy

Nog een andere tip die in mijn hoofd schiet, om het Spaans snel op te pakken is verblijven bij een gastgezin een hele goede keuze, omdat je dan wel moet. Deze mensen zijn ook gewend aan reizigers en studenten die ‘lerende’ zijn. Tevens wordt je via een gastgezin vaak echt in die cultuur betrokken en maak je een hoop dingen mee die je anders niet zo snel zult tegen komen.

Hey! Ik heb inderdaad ook lang getwijfeld aan Peru, en voornamelijk Cusco. Maar is het dan niet wat saai als je 3 maanden in dezelfde stad verblijft? En volgens mij is het dan wel duur als je uitstapjes naar must sees gaat maken, aangezien het land zo groot is, niet? Wat ik zo leuk vind aan Ecuador is dat dat een travelling classroom is, les krijgen in verschillende steden. In Peru zijn er niet zo veel talenscholen in andere leuke steden (Lima spreekt me absoluut niet aan). Ben jij dan in Cusco geweest? Heb je een blog ofzo?

Ik heb 7 maanden in Cusco gewoond en heb inderdaad veel uitstapjes gedaan, die wat kosten. Maar het fijne van op een langere tijd op een plek wonen is dat je de cultuur écht leert kennen, dingen meemaakt die je niet zult meemaken als je er even ‘doorheen reist’ en goede vriendschappen kunt opbouwen met lokalen, die voor mij heel bijzonder zijn. Het verschilt van persoon tot persoon, wat jij leuk vind en waar jij van houd dat moet je doen. Ik vind het leuk om langer op een plek te zitten en het mijn ‘thuis’ te maken. Ja ik heb een blog, www.medypijper.blogspot.nl

Hoi Marlies,

Ik heb zelf 3 maanden in Cusco gezeten en ik vond het inderdaad wat aan de lange kant. Cusco is klein en ligt tussen de bergen.
Uiteraard kun je uitstapjes maken naar bv Pisaq, Machu Picchu, maar dat heb je eigenlijk na 1 keer ook wel weer gezien.
Zoals hierboven gezegd mocht je je echt nuttig kunnen maken of wellicht iemand ontmoeten dan is het misschien te doen, maar ikzelf vond het aan de lange kant en had graag meer van het land willen zien.

Mijn tip is om sowieso niet meer dan 1 maand ‘vast’ te leggen wat betreft Spaanse lessen. In één maand kun je (als je een beetje je best doet, maar je bent al begonnen op de Uni en je wilt graag leren dus dat komt wel goed) een aardige theoretische basis leggen, waarmee je -al reizende- verder kunt. Je kunt altijd nog heel makkelijk een weekje bijboeken, bijv. als je in een andere stad bent die je aanspreekt. Maar de lessen zijn best intensief, op een gegeven moment ben je ook een beetje verzadigd met theorie en grammatica, al reizende en veel met locals pratende valt op een gegeven moment de theorie op z’n plek, en spreek je ‘opeens’ Spaans zonder er nog bij na te denken, en versta je de straattaal ook steeds beter. En dat is uiteindelijk toch het doel denk ik. Je grammaticia kun je later altijd nog bijspijkeren.

Cuzco is, hoe toeristisch ook, wel echt een mooie, levendige stad om te beginnen. In oktober zit je voor de regentijd en is het weer ook gunstig (veel zon en overdag een graad of 22). In Ecuador (waar ik maar kort ben geweest) vond ik Cuenca erg relaxed en in Bolivia is Sucre een leuke studentenstad met een aangenaam klimaat, waar je ook goedkoop Spaanse les kunt nemen. Zelf ben ik ooit begonnen in Arequipa, een mooie stad in zuid Peru tussen de besneeuwde vulkanen waar het vrijwel altijd zonnig en 21 graden is. Argentinië is inderdaad wel wat duurder, maar ook erg mooi met vrolijke levenslustige mensen. Steden als Salta en Mendoza zijn heerlijk om wat langer te verblijven. En als je dingen (huisvesting, school) ter plekke regelt kun je de kosten altijd lager houden.

Het idee om Midden en Zuid Amerika te combineren is leuk, maar lijkt me niet heel praktisch qua vluchten. Ik zou óf naar Midden Amerika gaan of naar Zuid Amerika, en dan bijvoorbeeld beginnen in Ecuador of Peru en eindigen in Buenos Aires. 5 a 6 maanden is een perfecte tijd om op je gemak, zonder gehaast, een dergelijke route af te leggen langs te meest prachtige landschappen terwijl je en pasant Spaans leert. Veel plezier en succes met de voorbereidingen!

Bedankt voor de reacties! Dat klopt wel wat je zegt, Sander, waarschijnlijk is het beter om niet alles al vast te leggen. Is het sowieso goedkoper als je ter plekke een talenschool regelt dan dat je op voorhand met hen mailt en al afspreekt?

Als je zelf contact opneemt met een taalschool en reserveert (vooraf betalen zou ik niet doen), dan neem ik aan dat ze hetzelfde tarief rekenen dan wanneer je het ter plekke regelt. Er is altijd wel plek.

Meestal is het vanuit Nederland regelen wat duurder omdat er dan een Nederlandse organisatie tussen zit (die meestal claimt dat je alleen bij hún de beste leraren en gastgezinnen krijgt, wat natuurlijk niet perse zo is). Het kan wel makkelijk zijn om het via een organisatie te boeken, zeker als je voor het eerst naar Zuid Amerika gaat. Beetje zekerheid enzo, Nederlandstalig contact. Hangt ook een beetje van de stad af, wat het aanbod is. Weet je al waar je wilt beginnen?