Hallo allemaal,
Ik ben in maart afgestudeerd en nu aan het sparen voor een reis door Zuid-Amerika. In september wil ik vertrekken. Ik zal in eerste instantie door Ecuador, Peru, Bolivia en het noorden van Argentinië en Chile reizen. Voorafgaand aan deze reis wil ik een cursus Spaans van een maand in één van deze landen volgen. Wie kan mij hierover adviseren of iets meer vertellen. Ik ben eigenlijk op zoek naar:
- Een goede school!
- Een zo goedkoop mogelijke school
- Een leuke locatie (het liefst in de buurt van het strand) in een niet al te grote stad waar ook nog voldoende barretjes en cafés aanwezig zijn om avonden door te komen
- Een geografisch handig gelegen locatie (omdat ik door de bovenstaande landen reis, lijkt het me verstandig om bijvoorbeeld in Ecuador te beginnen, en vervolgens naar het zuiden (met de zon mee :zon02: ) te reizen)
Daarnaast wil ik ook jullie mening over een cursus van een maand: is dit voldoende om je verstaanbaar te maken EN de plaatselijke bevolking te verstaan in de landen waar ik doorheen wil reizen? Ik spreek al Frans en heb een klein taalknobbeltje. Daarnaast wil ik me voorbereiden door een klein basisje te leggen in NL uit boeken en van vrienden die al Spaans spreken.
Groeten, Marnix!
Ik ken geen scholen, maar Ecuador lijkt me voor jou het handigst ja.
In Chili en Argentinië slikken ze letters in (bv. las chicas spreken ze ongeveer uit als là chica), maar tegen die tijd heb je hopelijk al voldoende ervaring om ook dat te kunnen verstaan.
Ik heb mezelf Spaans aangeleerd uit een heel goed grammaticaboekje en met lilliput woordenboekjes. Ik sprak al goed Frans en een beetje Italiaans, dat helpt zeker.
Zelfstudie duurt wel véél langer dan met een cursus dus als je het kan betalen, doe dan zeker een cursus. En ik heb natuurlijk bepaalde hiaten in mijn grammatica, mensen verstaan me prima maar ik zal vast veel fouten maken met al die verschillende verleden tijden enzo.
Wat tips om snel te leren:
- probeer zo min mogelijk Nederlands en Engels te spreken, dus liever met Ecuadorianen omgaan dan met toeristen, als het lukt!
- schrijf de hele dag woordjes op die je nog niet kent en wilt weten, zoek die op een vast moment allemaal op, en ga ouderwets woordjes stampen. Gebruik ze zo snel mogelijk zelf in zinnen.
- koop stripboekjes, bv. Donald Ducks, de plaatjes helpen je de context te begrijpen. Er zit wel wat straattaal / spreektaal in. Later kun je overgaan op kranten enzo.
- durf fouten te maken en praat gewoon door ook al weet je woorden niet precies. De mensen daar vinden het allemaal super dat jij een poging doet (ze zijn niet zo stug als de Fransen, die altijd net doen of ze je niet verstaan, ha ha).
- als zij te snel praten, weet dan hoe je moet vragen of ze duidelijker willen praten.
- hou er rekening mee dat de eerste weken super vermoeiend zijn, maar opeens merk je (ongeveer in de derde week) dat je echt gesprekjes kunt voeren.
- neem foto’s van je familie mee, en eventueel van je stad of dorp, je huis, je fiets, wat Hollandse landschappen, of wat dan ook. Mensen zijn altijd nieuwsgierig naar jouw leven en foto’s zijn een leuke ijsbreker.
Suerte,
Cécile
Hoi Marnix,
Wanneer je zo goedkoop mogelijk (en kwalitatief goed!) een talencursus Spaans wil volgens in een niet al te grote stad, is Antigua (Guatemala) de plek waar je zijn moet. Antigua, gelegen in een vallei aan de voet van een vulkaan, staat bekend vanwege zijn koloniale bouwstijl , zijn overzichtelijke omvang en typische marktjes. De stad staat dan ook op de Unesco Werelderfgoedlijst. Daarnaast is het ook een populaire bestemming om Spaans te studeren vanwege de goede kwaliteit van de talenscholen. En waar veel studenten zijn vindt je uiteraard een ruim aanbod aan restaurants, trendy bars, kunstgaleries en boetiekjes.
Wil je toch in Ecuadorstarten, dan is Quito, ja, wel een grote stad en nee, niet aan het strand, tóch een superplek om Spaans te leren. In het oude, koloniale stadsgedeelte is de lokale cultuur levendig vertegenwoordigd. In het oude centrum liggen alle bezienswaardigheden maar in de wijk Mariscal Sucre liggen de meeste restaurants, cafés en winkels. Door de hoogteligging (2800 meter) heerst er het gehele jaar door een klimaat dat vergelijkbaar is met het Hollandse voorjaar. Quito wordt omringd door witgetopte vulkanen en ligt op ca. 22 kilometer van het ‘centrum van de wereld’, het Equatorial Line Monument. Bij deze taalcursus is ook een excursie naar de vulcaan inbegrepen.
Mocht je meer informatie willen, dan kun je ons ook altijd bellen of mailen: 0478-551900 of [EMAIL=“taalreizen@travelactive.nl”]taalreizen@travelactive.nl
Groeten,
Het taalreizen team van Travel Active!
Aan het strand, dan denk ik al snel aan Miraflores (Lima) in Peru. Je zit dan aan de zee en in Lima wordt bovendien helder Spaans gesproken. Salta in het noorden van Argentinië, hoewel niet direct aan de zee, is ook een originele, leuke plek die je goed zou kunnen combineren met genoemde landen. Als je gaat voor heel goedkoop, dan zijn er in Bolivia genoeg mogelijkheden.
Saludos
Spaanstalige Wereld
Over Lima… Leuke stad maar de zee is daar wel te ernstig vervuild om te zwemmen.
Hai Marnix, Leuk reisje ga je maken 
Is starten met Spaanse lessen in Montantita aan het strand (Ecuador) een idee? Goede en goedkope school! Je kunt direct voor heel weinig geld leren surfen!
Je zou heen op Guayaquil kunnen vliegen dat is veel dichterbij Montanita dan Quito.
Kijk hier maar eens: www.s-l-t.com/Ecuador.htm onder Montanita.
Mail me maar als je interesse hebt en meer wilt vragen,
Met vriendelijke groeten,
Nanouk Brouwer,
SLT (Spanish Language Travels)
Ik zou Cuzco peru adviseren, Dit is een super mooie levendige kleine stad waar van alles te doen is en waar veel jongeren zijn.
Ze spreken in Peru prima verstaanbaar spaans.
In deze stad zijn ook ontelbaar veel excursies te maken. Als ik ergens in zuid Amerika een lange tijd moest verblijven dan was het daar.
Het is ook goed om te wennen aan de hoogte. Geen strand nee, maar de meeste plaatsen aan de kust zijn niet lang genoeg interessant.