Spaanse taalcursus

Hallo allemaal,

Ik heb een maand vrij van mijn werk en wil graag spaans leren ik twijfel tussen een taalcursus in Argentinië, Bolivia of Peru. Iemand hier ervaring mee en tips hoe ik dat het beste kan regelen want ik heb het idee dat je via organisaties vanuit Nederland het dubbele betaald.

Hoi,

Je kunt een taalcursus zowel vooraf via internet boeken als gewoon ter plaatse naar binnen lopen. Bij tussenorganisaties moet je goed kijken wat hun meerwaarde is. Je kunt eenvoudig bij een Spaanse talenschool rechtstreeks boeken. Overweeg de stad Cusco (Peru) eens om een taalcursus te doen. Een hele interessante stad vanwege zijn Inka verleden, vertrekpunt naar Machu Picchu en een populaire plaats om Spaans te leren. Daardoor heeft de stad ook een leuk “studentenleven” te bieden.

Zoek een school waar je een goed gevoel bij hebt en bij voorkeur een officiele talenschool, geaccrediteerd door het ministerie van onderwijs. Kijk eens op de website van de talenschool Proyecto Peru in Cusco.

Veel succes,
GrDonny

Ik heb er zelf geen ervaring mee met Spaans (heb het mezelf aangeleerd, duurt wel veel langer), maar wel gehoord over de combi van cursus met verblijf bij een gastgezin. Weet je wel: zodat je meteen kunt oefenen. Maar als het een cursus met zo’n gastgezin erbij is, vraag dan wel of jij de enige buitenlander in dat huis bent, of dat er meerdere daar logeren. Want in het laatste geval ben je natuurlijk geneigd om toch met die andere reizigers op te trekken (stadje bekijken etc), en Engels (of Nederlands) te blijven praten. Althans dat is de ervaring van al die mensen die ik erover gesproken heb; en die neiging had ik zelf wel toen ik Italiaans leerde in Rome (daar heb ik dus wel ervaring mee: 4 weken lang 4 uur per dag les + huiswerk). Maar toen heb ik mezelf gedwongen om toch meer met Italianen om te gaan en dan maar heel veel fouten te maken, maar wel de hele dag alleen maar met die ene taal bezig zijn. De hele dag schreef ik woorden op die ik wilde weten en op een vast moment zocht ik die allemaal op in mijn woordenboekjes en zat ik die allemaal op te schrijven, en te leren, en de volgende dag proberen te gebruiken. Het was vooral de eerste week dodelijk vermoeiend, maar loonde echt. Ik droomde zelfs in het Italiaans.

Met 3 weken les kom je al een heel end, afhankelijk van je voorkennis en taalgevoel, mits je jezelf onderdompelt en probeert alleen nog maar in het Spaans te spreken met lokale mensen, heel veel woorden opzoekt en erin stampt, en de kranten van daar probeert te lezen; beginnen met stripverhaaltjes (kinderstripboeken) kan makkelijker zijn voor de eerste week / weken.

Je zou ook kunnen kiezen om in Nederland een cursus te volgen zodat je daar meer tijd vrij hebt om te reizen (en eventueel een weekje privéles, dat is ook volop verkrijgbaar). Woordjes stampen kan je ook hier alvast proberen, al blijft het wel beter hangen als je jezelf dwingt ze in zinnen te gebruiken.
Van Spaanstalige films kijken kan je ook een hoop leren, als je eerst wat les hebt gehad. Eventueel met Spaanse ondertiteling aan, als dat op een dvd erbij zit.
En wie weet ken je wel een Spanjaard, Chileen of wie dan ook met wie je in Nederland alvast kunt oefenen. Rollenspelletjes (hoteleigenaar / klant), of een onderwerp zoeken wat jullie beide flink bezighoudt zodat je écht wat wilt terugzeggen en niet denkt: nou ik zeg maar even niks want het is zo moeilijk allemaal.

Overigens zijn de mensen in Zuid-Amerika altijd heel erg blij als je al überhaupt probeert iets in het Spaans te zeggen en vinden ze het al heel snel goed. (Dus niet zoals de Fransen die net doen alsof ze je niet verstaan ook al spreek je vloeiend Frans maar met een klein accent. :slight_smile: )

En in welk land… tja dat ligt er helemaal aan of je ook nog wat wilt reizen daar! Naar Bolivia vliegen is waarschijnlijk veel duurder dan Peru of Argentinië. En eigenlijk zou je daar wel minstens twee weken moeten rondreizen om enkele highlights te zien, anders is het bijna de moeite niet toch… kan je misschien beter naar Spanje gaan?

Het ligt er ook aan wat je ermee wilt. Gewoon voor de leuk, of voor handig op reis: dan kan Zuid-Amerika prima. Maar voor zakelijk gebruik in Spanje, is Zuid-Amerikaans Spaans niet handig denk ik, want ze gebruiken hele werkwoordvervoegingen niet (jullie), en ander accent en soms andere woorden.

¡Suerte!

Ik heb in BsAs spaans geleerd. Had van tevoren wel via de mail contact met een talenschool (IBS). Eenmaal daar vond ik het niet zo leuk, zat met 2 oudere duitse mannen in de klas terwijl ik juist wel behoefte had aan wat sociale contacten! Ben toen naar Ecela gegaan. Wat duurder, maar wel heel leuk. Probleem? Inderdaad veel engels/nederlands praten met anderen. Maar wel echt een super tijd gehad! Dus net wat je zelf wil.
Daarna heb ik in Bolivia nog even prive les gehad wat 10 keer beter werkte en daar ook erg goedkoop was. Heb dat daar ook geregeld.
Succes en veel plezier!

Hola,
Ik heb vorig jaar één week spaanse les in barcelona gevolgd en ga nu straks in december 3 weken spaans volgen in Buenos Aires. Heb ook in Nedrland gewoon spaanse les gevolgd. Ga het nu in B-A via dezelfde school doen als in Barcelona, Babylon, bevalt me erg goed. In Barca bij een gezin thuis gewoond, erg leuk. Nu in een appartement met medestudenten, ben erg benieuwd! Heb er veel zin in, gaa daarna nog ca. 4 weken rondreizen in Argentinie.
Gr Linda

Bolivia! Houdt de kosten een stuk beperkter dan in Argentinie en er is een ruime keus aan taalinstituten. Een uur privéles kost hier ongeveer vier euro en dan heb je écht prima lessen en gezellige scholen.

En leren ze tenminste ook niet dat Argentijnse accent :wink:

Ik heb zelf geen taalcursus gedaan maar ik loop nu stage in Engeland om de taal zo goed mogelijk te leren en onderdompeling is echt het beste (vind ik dan). Een gastgezin kan je ook alles vertellen over de cultuur en je voorstellen aan andere plaatselijke bewoners en zo kan je toch wat meer mensen ontmoeten dan wanneer je meer bij de studenten in je klas blijft plakken (ook al kan dit ook supergezellig zijn!)

In Bolivia kan je naar Sucre dat nog niet door toeristen ontdekt is en nog echt puur natuur is. Voor Peru zou is Cuzco of Lima aanraden, allebei prachtige steden! En Argentinie als je toch wat meer behoefte hebt aan een grote stad waar van alles te doen is!

Als je graag bij een gastgezin wilt logeren kan je even op deze site kijken, hier bieden ze verschillende taalcursussen spaans in bij gastgezinnen:

http://www.applelanguages.nl/nl/leren/spaans/latijns-amerika.php

Succes bij je beslissing :slight_smile: