Ik heb er zelf geen ervaring mee met Spaans (heb het mezelf aangeleerd, duurt wel veel langer), maar wel gehoord over de combi van cursus met verblijf bij een gastgezin. Weet je wel: zodat je meteen kunt oefenen. Maar als het een cursus met zo’n gastgezin erbij is, vraag dan wel of jij de enige buitenlander in dat huis bent, of dat er meerdere daar logeren. Want in het laatste geval ben je natuurlijk geneigd om toch met die andere reizigers op te trekken (stadje bekijken etc), en Engels (of Nederlands) te blijven praten. Althans dat is de ervaring van al die mensen die ik erover gesproken heb; en die neiging had ik zelf wel toen ik Italiaans leerde in Rome (daar heb ik dus wel ervaring mee: 4 weken lang 4 uur per dag les + huiswerk). Maar toen heb ik mezelf gedwongen om toch meer met Italianen om te gaan en dan maar heel veel fouten te maken, maar wel de hele dag alleen maar met die ene taal bezig zijn. De hele dag schreef ik woorden op die ik wilde weten en op een vast moment zocht ik die allemaal op in mijn woordenboekjes en zat ik die allemaal op te schrijven, en te leren, en de volgende dag proberen te gebruiken. Het was vooral de eerste week dodelijk vermoeiend, maar loonde echt. Ik droomde zelfs in het Italiaans.
Met 3 weken les kom je al een heel end, afhankelijk van je voorkennis en taalgevoel, mits je jezelf onderdompelt en probeert alleen nog maar in het Spaans te spreken met lokale mensen, heel veel woorden opzoekt en erin stampt, en de kranten van daar probeert te lezen; beginnen met stripverhaaltjes (kinderstripboeken) kan makkelijker zijn voor de eerste week / weken.
Je zou ook kunnen kiezen om in Nederland een cursus te volgen zodat je daar meer tijd vrij hebt om te reizen (en eventueel een weekje privéles, dat is ook volop verkrijgbaar). Woordjes stampen kan je ook hier alvast proberen, al blijft het wel beter hangen als je jezelf dwingt ze in zinnen te gebruiken.
Van Spaanstalige films kijken kan je ook een hoop leren, als je eerst wat les hebt gehad. Eventueel met Spaanse ondertiteling aan, als dat op een dvd erbij zit.
En wie weet ken je wel een Spanjaard, Chileen of wie dan ook met wie je in Nederland alvast kunt oefenen. Rollenspelletjes (hoteleigenaar / klant), of een onderwerp zoeken wat jullie beide flink bezighoudt zodat je écht wat wilt terugzeggen en niet denkt: nou ik zeg maar even niks want het is zo moeilijk allemaal.
Overigens zijn de mensen in Zuid-Amerika altijd heel erg blij als je al überhaupt probeert iets in het Spaans te zeggen en vinden ze het al heel snel goed. (Dus niet zoals de Fransen die net doen alsof ze je niet verstaan ook al spreek je vloeiend Frans maar met een klein accent.
)
En in welk land… tja dat ligt er helemaal aan of je ook nog wat wilt reizen daar! Naar Bolivia vliegen is waarschijnlijk veel duurder dan Peru of Argentinië. En eigenlijk zou je daar wel minstens twee weken moeten rondreizen om enkele highlights te zien, anders is het bijna de moeite niet toch… kan je misschien beter naar Spanje gaan?
Het ligt er ook aan wat je ermee wilt. Gewoon voor de leuk, of voor handig op reis: dan kan Zuid-Amerika prima. Maar voor zakelijk gebruik in Spanje, is Zuid-Amerikaans Spaans niet handig denk ik, want ze gebruiken hele werkwoordvervoegingen niet (jullie), en ander accent en soms andere woorden.
¡Suerte!