Advies

Hoi,

Ik wil graag enkele maanden naar Midden Amerika gaan om 1 maand Spaanse les te nemen en 2 of 3 maanden vrijwilligerswerk gaan doen. Het plan is om Spaanse les in één land te doen en het vrijwilligerswerk in een ander land.

Mijn eerste vraag is: is het wellicht leuker om vrijwilligerswerk in meer dan één land te doen? Dus b.v. 1 maand vrijwilligerswerk in Nicaragua, 1 maand in Honduras, 1 maand Guatemala en Spaanse les in Mexico of in Costa Rica. Zelf heb ik een voorkeur voor Spaanse les in het ene land en vrijwilligerswerk in het andere land. Maar misschien is het zonde van de tijd om 2 of 3 maanden in één land te blijven.

Mijn tweede vraag: Welke landen in Midden Amerika bevelen jullie mij aan? Ik vind lekker weer, strand en een levendige omgeving (een stad(je) waar je kunt stappen/ winkelen) erg belangrijk. Dus niet in een dorpje of stad ergens in de jungle.

De landen Guatemala, Honduras, Costa Rica, Mexico, Nicaragua en Costa Rica (eventueel Panama) behoren tot de mogelijkheden. Wat is in jullie ogen een aan te raden combinatie? Ik ben gebonden aan bovenstaande landen.

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Ik ken Midden-Amerika niet, maar ik zou het absoluut niet zonde noemen om meer dan 1 maand in 1 land te blijven. Er is zoveel te zien!

Heb zelf 3 maanden in Cusco gewoond, vrijwilligerswerk + Spaanse les en ik had echt het gevoel dat ik tijd tekort kwam. Er was nog zoveel meer te zien! Had achteraf best meer landen kunnen zien, maar het echt goed leren kennen van 1 plaats is ook wel wat waard.

Iets heel anders, ik zou trouwens ook in overweging nemen in welk land je Spaanse les volgt en welke uitspraak men daar heeft. Ik weet weinig van Midden-Amerika maar in Zuid-Amerika heeft iedere land een compleet verschillende uitspraak en vaak net weer andere regeltjes, wat het verwarrend kan maken als je daarna de grens over steekt. Bijvoorbeeld in Chili, Paraguay en Argentinie praat men een stuk sneller en vol spreektaal/woorden die men alleen in dit land gebruikt, wat het daar een stuk lastiger maakt om Spaans te leren. Mexico is ook berucht om haar Spaanse uitspraak.

Bedankt voor je reactie.

Ik denk inderdaad dat het beter is om wat langer om één plaats te blijven. Omdat ik alleen ga kan ik beter wat langer op één plaats blijven om wat sociale contacten op te bouwen.

Guatemala schijnt zeer geschikt te zijn om Spaans te leren omdat men er mooi, helder/ duidelijk Spaans spreekt en minder snel. Omdat ik ook graag wil genieten van het strandleven wil ik ook graag naar La Ceiba in Honduras. Mexico trekt me echter ook…

Is het bezoeken van drie landen in vier maanden teveel van het goede? Misschien moet ik een keuze maken en me focussen op één of twee landen? Wie kan mij hierover adviseren?