ik ga in oktober voor een half jaar naar zuid-amerika!
ik weet nog niet precies waar ik wil beginnen en eindigen, maar weet wel dat ik met 2 of 3 weken spaanse les wil beginnen. ik heb niet zo’n zin om de eerste weken in een drukke stad te zitten en wil in een leuke, sfeervolle plek/stad beginnen.
Dus ik hoor graag jullie ideeën hierover!
mijn origine idee was om te beginnen in colombia (ik ben hier in dec-ja al geweest en vond bv Cartagena heel relaxed) en te eindigen in zuid Argentinië. Nu heb ik al wel begrepen dat dit misschien al te ambitieus is. zeker omdat ik graag vrijwilligers werk onderweg wil doen.
ik hoor heel graag ideeën of op/aanmerkingen van jullie! Ik heb nog veel meer advies nodig maar die vragen gaan nog komen!
Leuke plannen! In een half jaar kun je op zich prima van Colombia naar Buenos Aires reizen, ook al gaan daar bijna 2 maanden taalles/vrijwilligerswerk vanaf. Of je dan genoeg tijd (en geld) voor Patagonië overhoudt, kun je onderweg bekijken, en zo niet: vanuit Noord- of Midden Argentinië zit je zo in Buenos Aires.
Als je al in Colombia geweest bent, kun je ook in Ecuador starten, waar ongetwijfeld leuke locaties zijn om Spaans te leren (heb hier zelf geen ervaring mee). Cuenca vond ik een relaxte, rustige stad met een lekker klimaat. Maar je hebt ook kleinere plaatsjes zoals Baños (ben ik niet geweest), wat erg relaxed schijnt te zijn en waar je ook Spaanse les kunt volgen. En zo zijn er ongetwijfeld meer leuke plekken te vinden (Montañita is ook vrij bekend).
In Peru en Bolivia heb je ook verschillende mogelijkheden. Meest voor de hand liggend is Cuzco (erg toeristisch maar ook gewoon erg leuk), maar steden als Arequipa of Sucre zijn zeker prima voor een wat langer verblijf. En er zijn ongetwijfeld kleinere of minder bekende stadjes die ook leuk zijn, maar niet overal zijn taalschooltjes.
Maar goed, in Peru/Bolivia zit je in het midden van het gebied dat je wilt bereizen, hoewel je natuurlijk ook in Peru kunt beginnen. Het is wel handig om globaal van noord naar zuid te reizen. Succes!
Hoi Sander,
Dank je voor je reactie! ik denk idd dat peru of bolivia te zuidelijk is… De reden dat ik terug zou willen naar colombia is omdat ik het een super land vind! en de west kust, Cali en ten zuiden van Bogota ben ik nog niet geweest.
Ik ben al een maand in noord argentinie, noord chili en zuid bolivia geweest. ik denk er aan om dan van bolivia (La Paz of Santa Cruz) naar buenos Aires te vliegen en dan vanuit daar door naar Bariloche en dan naar beneden afzakken. vraag: kun je zomaar een enkeltje boeken van het ene naar het andere land zonder een retourtje (aangezien ik dan wel een ticket terug naar NL kan tonen vanuit wellicht Buenos Aires of Rio de Janeiro)?
Nog een vraag: is het vanuit zuid chili / argentinie ‘makkelijk’ terugkeren naar buenos aires?
Of wellicht kan ik vanuit Bolivia naar Rio vliegen en vanuit daar helemaal naar het zuiden afzakken.
het liefst doe ik alles met de bus, maar ik denk dat een vlucht vanuit bolivia (om een stuk over te slaan) en wellicht van zuid argentinie/chili terug naar een grote stad niet te voorkomen zal zijn.
nog een vraag:-): weet jij zo voor welke landen vantevoren een visum nodig zijn?
je ziet het wel, nog veel vragen en verschillende ideeen en opties:-) en natuurlijk hoeft niet alles vantevoren al besloten te zijn… maar om ook een terugvlucht naar NL te kunnen boeken is een globale planning toch nodig vrees ik.
dus alle info is van harte welkom!
Dat is ook zo, als je het ergens erg leuk vindt, waarom zou je er dan niet nog een keer heen gaan. Een tweede bezoek kan juist boeiender zijn, is mijn ervaring, omdat je minder meer de drang voelt de standaard reisroutes te volgen, en meer tijd hebt voor andere dingen. Dus dan zou ik in jou geval heen naar Bogota vliegen, en terug vanaf Buenos Aires, of Rio inderdaad maar dan moet je nog een stukje verder omhoog Brazilië in.
Internationaal vliegen kan, maar is wel erg duur in Zuid Amerika (meer dan 400 dollar ben je gauw kwijt). Of je moet toevallig ergens op een aanbieding stuiten ofzo, dat hoor je dan wel eens. Binnenlandse vluchten zijn wel voordeliger, vanuit Ushuaia in het uiterste zuiden van Argentinië kun je naar Buenos Aires vliegen, dat scheelt gauw een dag of 3 a 4 bussen. Je hebt in de landen die je gaat bezoeken nergens van tevoren een visum nodig, je krijgt gewoon een visumstempel als je het land binnengaat. Dus da’s verder allemaal niet zo’n probleem :-).
is het aan te raden om vantevoren de spaanse les te boeken? of kan dat net zo goed ter plekke?
is het aan te raden ook via de taalschool accomodatie te boeken (appartement of gastgezin)?
rondje buenos aires naar het zuiden (door Chili) en terug (door argentie oost kan) kan dat in 4 weken helemaal met de bus (of eventueel stuk auto huren)?
vond jij ecuador relaxed? ik heb wel eens gehoord dat dat heel erg bomvol backpackers zit?
groeten, Marjolein
Hoi Marjolein, je kunt Spaanse les meestal wel ter plekke regelen, maar dan is het wel handig om al een idee te hebben waar je dat wilt gaan doen, lijkt me. Op internet is uiteraard veel info te vinden over taalscholen en je kunt natuurlijk altijd van tevoren een mailtje sturen om te vragen wat ze te bieden hebben. Accommodatie kun je dan ook wel via de school regelen. Of dat aan te raden is, tja, ze zullen er ongetwijfeld ook iets op willen verdienen. Maar handig is het vaak wel om niet alles zelf te hoeven uitzoeken, en dan alsnog ‘te veel’ te betalen.
4 weken voor het rondje dat je noemt lijkt me goed mogelijk (er zijn zat mensen die überhaupt ‘maar’ 3 weken op vakantie gaan en hetzelfde rondje doen), maar daar is op het Argentinië forum vast meer informatie over te vinden.
In Ecuador ben ik maar 1 weekje geweest (toen ik van Colombia op doorreis was naar Zuid Peru en Bolivia), en dan voornamelijk in Cuenca en Vilcabamba. Vond beide plaatsen erg relaxed en mooi. Maar verder kan ik er niet zo veel over zeggen. Ik had wel langer in Ecuador willen blijven, er is veel te zien en doen op korte afstanden en het is goedkoper dan Colombia. Bomvol backpackers valt wel mee vond ik, wel meer dan in Colombia, hoewel dat ook niet echt meer zo’n pioniersbestemming is tegenwoordig. Het is ook maar net waar je heen gaat, wie je tegenkomt en wat je verwachtingen zijn. Colombia heeft natuurlijk nog altijd iets exclusiefs als bestemming. En het is er ook mooi en de mensen zijn erg vriendelijk. Maar da’s op een hoop andere plaatsen in Zuid Amerika ook zo, zeker als je iets buiten de toeristencentra komt. Uiteindelijk kun je je overal wel vermaken, zeker als je je in het Spaans kunt redden, en ook een beetje uit de backpackers scene gaat, dat maakt het zeker veel leuker.