Gaaf plan!
Sander heeft al veel goeie tips gegeven.
Het verschil tussen 6 of 12 maanden is inderdaad nogal groot.
Ja het klinkt wel haalbaar, maar zoals Sander al zei zijn de ‘laatste landen’ in je plannen nogal duur. Couchsurfen kan daar wel flink in helpen, want bijvoorbeeld het eten in Brazilië is dan weer niet zo duur (maar de bussen tussen steden wel… stadsbussen binnen steden valt het wel mee). Maar het kan wel aardig wat werk kosten voordat je een gastheer/-vrouw hebt gevonden.
Natuurlijk weet je dat ze in Brazilië Portugees spreken. Je Spaans zal een beetje helpen bij het kunnen lezen en schrijven daarvan, maar qua verstaan en spreken is het wel echt heel anders.
Het Spaans dat je nu leert, is dat het Spaans van Spanje of van Latijns Amerika? Zitten wel verschillen tussen. Bijvoorbeeld in Latijns Amerika gebruiken ze nooit ‘vosotros’ maar altijd ‘Ustedes’. (Wel ‘tu’.) En in Argentinië gebruiken ze ‘voz’ in plaats van ‘tu’ / ‘usted’.
Hoe snel jij vlot Spaans zult spreken hangt af van je taalgevoel en van je inzet, zoals ook Sander al zei. En hoe goed je durft. Gewoon doorkletsen ook al maak je fouten. Maar ook mensen vragen om je fouten te corrigeren.
Ik kan na 3 weken les wel babbelen in een taal, en na 4 weken nog wat beter. Daarna blijft het een kwestie van oefenen en vooral heel veel woordjes opzoeken en stampen. Door de dag heen schrijf ik alle woordjes op die ik wil weten, 's avonds zoek en schrijf ik ze allemaal op.
Wat ook kan helpen is stripboekjes lezen, dan helpen de plaatjes met de context; en later overstappen op kranten en boeken (bv. eerst boeken waar je het verhaal al van kent maar dan de Spaanse vertaling, zo heb ik laatst het dagboek van Anne Frank in het Spaans gekocht).
En films kijken, dat kun je nu ook al doen. Het mooist zou zijn met Spaanse ondertiteling (voor doven).
Ik sprak al Spaans (zelf aangeleerd uit boekjes en met voorkennis van Frans en Italiaans), en heb jaren later een keer 7 dagen Spaanse privéles genomen. Nou, veel langer had ik dat ook niet volgehouden. Het is onwijs leerzaam, maar ook onwijs intensief. Waar je in een klasje nog wel eens mee kan hobbelen en het tempo ook vele malen lager ligt (althans ik zit vrijwel altijd bij mensen in klasjes die talen trager oppikken), ben je bij privéles 100% van de tijd vol aan de bak en kan je niet even wegdromen. Zelfs in de pauzes voerden we gesprekjes en dat was dus voor mij ook amper ‘pauze’. 
Maar ik heb er wel enorm veel van geleerd. Het voordeel is ook dat je geen mensen hebt met wie je toch weer Engels gaat praten; wat bij een gemengd klasje geheid gebeurt.
Maar op een gegeven moment na 7 dagen 3 uur per dag privéles + huiswerk (incl weekend) zat mijn hoofd gewoon tot de rand toe vol nieuwe info, dat moest eerst indalen. Ik heb toen wel boekjes gelezen enzo, en af en toe woordjes opgezocht, en herkende allerlei grammatica in de boeken. Ik lees thuis nog steeds wel eens Spaans en kijk graag films.
En op een volgende vakantie babbelde ik opeens een heel stuk vlotter Spaans!
Overigens heeft Sander gelijk dat je ook Spaans kunt leren in Colombia of Ecuador. Maar ik vond Colombia ook behoorlijk duur (net zo als Brazilië ongeveer). Ecuador schijnt wel goedkoper te zijn, ik denk te vergelijken met Peru.
Wat betreft de stad kun je ook Arequipa overwegen: ‘de mooiste stad van Peru’, lager gelegen in de bergen, dus meer zuurstof; iets minder toeristen, veel studenten, erg mooi… en dichtbij heb je genoeg te doen voor uitstapjes in weekenden, bv. de Colca Canyon (condors, hot springs e.d.).
Cuzco is ook leuk hoor, maar wel de meest toeristische stad van heel Peru en omliggende landen!
Je plan voor eerst een weekje in een Noord-Amerikaanse stad is ook leuk; ik heb laatst 5 dagen New York gedaan voorafgaand aan een reis door Colombia. Die stopover kostte 150 euro meer dan een simpel retourtje Bogotá.
Ooit heb ik een open jaw ticket gekocht, heen Amsterdam - Salvador da Bahia (Brazilië) en terug Lima - Amsterdam. Ik was over land van Brazilië naar Peru gereisd in 9 weken.
Ik weet niet meer wat dat kostte, ik geloof rond de 1000 euro maar dat was ook al 7 jaar geleden… en ik boekte daarbij ook 5 interne vluchten in Brazilië met een airpass, bij een maatschappij die niet meer bestaat… dat open jaw internationale ticket was in ieder geval niet veel duurder dan een retourtje.
Voor dit soort tickets raad ik aan om in persoon naar Kilroy en Vliegwinkel te gaan en heel goed door te vragen (door te drammen zou ik bijna zeggen). Vaak zijn er nog allerlei opties die ze niet uit zichzelf vertellen. Laat ze echt de tijd voor je nemen. Vraag na of het op andere dagen of via andere steden goedkoper is. Let op aankomsttijd. Vraag goed na over het kunnen wijzigen van je ticket. En neem dan de offerte eerst mee naar huis om er een nachtje over te slapen.
In jouw geval is een flexibele terugreis wel handig, omdat je hem misschien (goedkoop) wilt wijzigen. Dan betaal je aan het begin wat meer maar bij eventueel wijzigen minder ‘boete’.
Voor carnaval kun je ook andere steden dan Rio overwegen, alhoewel je dan al gauw in het noorden van Brazilië belandt. Ik vond het carnaval in Olinda geweldig. Je loopt echt achter de bands aan door de straatjes heen. Of zit op een trapje en de bands komen gewoon voorbij. In Rio is het toch wel erg commercieel en groots denk ik, met zo’n officiële parade.
Veel voorpret nog! En als je nog vragen hebt laat maar horen. Misschien vind je op mijn website ook nog inspiratie en tips.