Eerste Backpack- avontuur!

Hallo iedereen!

Alle vragen en verhalen hier te lezen brengt me meteen al in de stemming om te gaan reizen.
Vorig jaar zomer ben ik voor het eerst richting Zuid-Amerika geweest voor 3 weken, meer als zomervakantie.
Nu hoef ik jullie natuurlijk niet te vertellen dat dit naar meer smaakte bij mij :slight_smile:

Medio januari 2014 wil ik dan ook voor ±6 maanden gaan reizen door Centraal & Zuid Amerika.
Mogelijk zal ik de beginperiode (week of 3) samen met een vriend optrekken, om daarna verder alleen te reizen.
Omdat dit mijn eerste echte avontuur alleen wordt, wil ik jullie meer ervaren reizigers om tips vragen.
Ook juist tips voor vooraf. Tuurlijk zijn er de nodige voorbereidingen als het kopen van de goede uitrusting, inentingen, etc. Maar volgens mij zijn er ook nog zoveel zaken die je snel over het hoofd ziet zoals contactgegevens voor thuis.

Mogelijk ga ik van boven naar beneden (Guatamala: Centraal –> Zuid Amerika). Nu lees ik vele adviezen om juist in de duurdere landen te beginnen, echter als ik het omdraai is het in Centraal Amerika regenseizoen in juni/juli.
Mijn budget (incl. vliegtickets en uitrusting) zal neerkomen op een kleine E10.000,-
Daarbij heb ik een aantal hotspots die ik sowieso wil zien, maar daarnaast zal ik ook veel op de bonnefooi willen plannen en zal ik zoveel mogelijk hostels aandoen ipv de duurdere hotels.

Landen die ik in mijn hoofd heb zijn: (willekeurige volgorde)
Guatamala
Costa Rica
Nicaragua
El Salvador
Panama?
Peru
Ecuador
Bolivia?
Brazilie (eindigen)
Argentinie (Buenos Aires & Pantanal)

Ik zou het erg op prijs stellen als jullie me van enkele adviezen zou kunnen voorzien :-)))

Groetjes Herman

Hoi Herman,

Wat een heerlijke plannen.

Door regenseizoen zou ik me niet te erg laten afschrikken; orkaanseizoen in Midden-Amerika zou ik wel mijden.

Let op dat het niet heel makkelijk of goedkoop is om van Midden- naar Zuid-Amerika te reizen. Dit kan per dure vlucht en ik geloof ook wel per boot (Panama - Colombia?? maar dat weet ik niet zeker). Niet over land.

Met 6 maanden zou ik het beperken tot hooguit 6 landen, of bij grote landen zoals Argentinië en Brazilië tot nog minder landen. Snel reizen is duurder dan langzaam reizen…

Verder nog allerlei lukrake opmerkingen… Sorry als ik van de hak op de tak spring.

Wat handig is om te weten: in Zuid-Amerika zijn vluchten over een landsgrens heen vaak erg duur (bv. Cuzco - Bogota US$500). Maar vluchten binnen een land kunnen best betaalbaar zijn, vanaf US$30 maar meestal rond de US$100. (Ik spreek over reizen meestal in US$ omdat ik op die manier mijn budgetten bijhoud.)

Dat vraagteken bij Bolivia zou ik weghalen! Een van de mooiste landen die ik ooit gezien heb, met name die Salar de Uyuni en alles er omheen. Met een meerdaagse jeeptour kun je de bizarste landschappen zien, het lijkt soms wel een andere planeet. Je komt ook wat vulkanische activiteit tegen zoals bubbelende kokende modder, geisers, hot springs (in eentje kun je badderen).
Effe plaatjes kijken:

Je hebt tours die starten in Uyuni en eindigen op een andere plek, wat natuurlijk dubbel reizen scheelt. Bijvoorbeeld einde in San Pedro de Atacama in noord-Chili, en ik geloof dat een andere optie Tupiza is maar dat weet ik niet zeker.
(Het noorden van Chili tussen San Pedro en Santiago is redelijk saai en duur… dus alleen handig als je ook het zuiden van Chili wilt zien.)

Over land kun je vanuit Bolivia, Brazilië in reizen, de Pantanal in. Wellicht kun je dat dus als voorlaatste land bezoeken en daarna Argentinië. In Brazilië kan de taal wel voor problemen zorgen… althans ik ga ervan uit dat je Spaans spreekt of gaat leren!

Daarmee meteen mijn volgende punt: Spaans! Leer het van tevoren, of neem je eerste 3 weken les. Het gaat je reis vele malen leuker maken als je met de mensen kunt babbelen en makkelijker de weg vragen. Maar dat weet je waarschijnlijk wel van je vorige keer (in welk land was je toen?).

Qua vliegtickets zou ik je aanraden om bij een Kilroy kantoortje langs te gaan, en eventueel ook bij de Vliegwinkel, en hun om advies te vragen over open jaw tickets (bv. heen Amsterdam - Guatemala, terug Buenos Aires - Amsterdam) en alle andere mogelijkheden (bv. toch vertrek uit Brussel of Düsseldorf, en of andere dagen of tijden goedkoper zijn… en als het even kan, zou ik een tussenlanding op de paranoide VS vermijden! Wat een gedoe en tijdrovend gezeur).

Laat je niet te makkelijk afschepen bij die kantoortjes, vraag goed door naar alle mogelijkheden, en bijvoorbeeld of het goedkoper of duurder is om net iets langer of korter dan 6 maanden weg te blijven (ik geloof dat er bij 2 of 3 maanden wel een bepaalde grens ligt), of tickets te wijzigen zijn, en hoeveel bedenktijd je hebt (zodat je de offertes van Kilroy en Vliegwinkel naast elkaar kunt leggen).

Ik denk dat je aan ongeveer 1200 euro voor een ticket moet denken.

Qua kosten: echt goed kijken naar hoe duur elk land is en hoeveel je gemiddeld per dag nodig gaat hebben. Ik vind de richtlijnen van de papieren reisgidsen van Lonely Planet daarvoor altijd handig. Tip: denk niet dat jij het goedkoper kunt… :slight_smile: die fout heb ik wel eens gemaakt… Beter dat je aan het eind van je reis geld overhoudt, dan andersom!
De verschillen zijn erg groot, ook tussen buurlanden. Bijvoorbeeld Costa Rica schijnt echt twee keer zo duur te zijn als Nicaragua. Bolivia is ongeveer half zo duur als Brazilië.

Je klinkt ook als iemand die het wel leuk zou vinden om af en toe te couchsurfen, wat vooral in de dure landen een mooie oplossing kan zijn, én om locals te ontmoeten en de omgeving door hun ogen te zien, én om gratis te overnachten. Maak nu alvast een profiel, en probeer alvast wat referenties te krijgen in je profiel van mensen die je kent en ook op couchsurfing zitten, of door zelf gasten bij je te laten slapen, of door mee te doen aan ‘events’ in Amsterdam/Nederland (je kunt eventueel zelf een ‘event’ organiseren, bijvoorbeeld een dagje fietsen langs bezienswaardigheden, een kroegentocht in je woonplaats of wat dan ook).
Voor Amsterdam geldt wel dat de meeste toeristen komen om te blowen, dus als je zulke gasten niet ziet zitten, moet je daarover wel iets in je profiel zetten. :slight_smile: Ik kreeg in het begin heel veel verzoeken uit het oostblok van 21-jarige guppies die helemaal geen interesse hadden om mij te ontmoeten, alleen in gratis slapen. Die heb ik geweigerd.
Ik heb een aantal keren leuke gezellige gasten gehad (bv. uit Argentinië, Hawaii) en zelf via die site wel eens in New York overnacht bij een dame. En via volleybaltoernooitjes ook vaak bij mensen thuis gelogeerd of gasten over de vloer gehad. Kan erg leuk zijn!
Je hoeft niet perse zelf slaapplaatsen aan te bieden om bij anderen te kunnen logeren, maar het kan een manier zijn om referenties te vergaren; waarmee jij jouw profiel betrouwbaarder en aantrekkelijker maakt voor eventuele gastheren/-dames in Latijns Amerika!

Hier heb ik nog veel meer tips over couchsurfing geschreven: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=160679

Nog een laatste tip: bouw in het midden van je reis (of wanneer je de behoefte voelt) een pauze in van een week of twee. Alsmaar ‘leuke dingen doen’ en telkens opnieuw inpakken, verkassen, uitzoeken waar je heen gaat… is dodelijk vermoeiend! Doe gewoon even een tijdje helemaal niks, blijf hangen op een leuke plaats, lees een boek, doe een cursusje, ga lekker stappen, slaap uit, chat met het thuisfront… daarna kun je weer veel meer genieten van het reizen.
En wees dus ook niet verbaasd / geschrokken wanneer dit moment je overkomt… dat je even baalt van alles en het gevoel hebt dat je eigenlijk misschien wel naar huis zou willen.
Het staat ook wel bekend als reismoeheid. Een heel typerend voorbeeld lees je hier! uit m'n dip en weer genieten - Reizen - Viva Forum (En met Google vind je vast wel veel voorbeelden).
Vaak is het te verhelpen door even niet reizen en even geen bezienswaardigheden. Maar als het niet over gaat, niks let jou om je reis eventueel eerder af te breken.

Nou voorlopig wel weer genoeg adviezen :slight_smile:
Als dit weer vragen oproept of je bedenkt nog iets wat je wilt weten, zet het maar hieronder!

Veel plezier met de voorpret,
Cécile - Amsterdam

Wauw!
Cecile, erg veel dank! Echt super aardig dat je zoveel tijd erin hebt gestoken! :-))
En ik moet zeggen, je hebt me overtuigt met Bolivia! Als de foto’s alleen al schitterend zijn…
Wat zijn je ervaringen met deze tours? Ik neem aan dat je die in het land zelf boekt… en niet al in NL?
Was eigenlijk niet van plan om een eigen slaapzak en matras mee te nemen, maar zoals het er uit ziet is dat hiervoor dus wel handig…?!

Ik heb in Nederland 2 jaar Spaans gestudeerd (activo A1a en A1b). Heb wel weer even een opfriscursus nodig, maar daarvoor heb ik m’n aantekeningen nog:) Dus dat zou goed moeten komen. Overigens was ik vorig jaar in Brazilie, waar het redelijk makkelijk was om uit de voeten te komen, zonder kennis van de Portugese taal. Heerlijk land! Voor mij is het dan ook geen pre om hier lang te backpacken, maar meer om even good old memories op te halen in Rio!

Ik ga vol nieuwe inspiratie verder met jouw informatie en mocht ik, naast bovengestelde vraag, nog ergens informatie over nodig hebben, weet ik je vanaf nu te vinden, haha;)

Graag gedaan, en leuk dat je nog wat laat horen! (Van veel vraagstellers hoor je helaas nooit meer wat, en weet je niet eens of ze het wel gelezen hebben…)
En ik vind het gewoon leuk om ook in Nederland toch met reizen ‘bezig’ te zijn, en hopelijk mensen op weg te helpen en foutjes te voorkomen die ik zelf gemaakt heb.

Tours boek je gewoon ter plaatse, het goedkoopst is om gewoon in Uyuni zelf te boeken. Van wat ik op internet lees ligt het geloof ik rond de 150-200 euro voor 3 dagen incl. gids, vervoer, eten, accommodatie… maar zoek het even op. Nog steeds spotgoedkoop vergeleken met safari’s in Afrika, die al gauw 130 euro per dag zijn.
Het kan ook in bijvoorbeeld La Paz, maar die regelen het toch via een tourbedrijfje in Uyuni en het verschil steken ze in eigen zak… of hooguit regelen zij nog de bus La Paz - Uyuni erbij maar dat kan je zelf ook. Vraag ter plaatse even aan toeristen die net zo’n tour gedaan hebben, of het tourbedrijfje ze beviel. Of kijk in het Boliviaforum, of in www.waarbenjij.nu (zoeken op Uyuni of op Salar tour)
Voor mij is het te lang geleden om een bedrijfje te kunnen aanraden… 1997… maar die natuur is natuurlijk nog steeds even fascinerend. Wij sliepen in erg primitieve hotelletjes / gasthuisjes, daar waren gewoon dikke dekens, lakens, bedden… soms stapelbedden. Een eigen (zijden) lakenzak kan wel fijn zijn, tegen vuil en ook weer net 5 graden extra warmte schijnbaar. Ik zou geen slaapzak meeslepen (hadden wij toen wel, soms wel prettig maar vooral veel gewicht en ruimte in backpack, achteraf gezien onnodig). Je kan altijd meer dekens vragen als je het nog koud hebt.

De hoogte is wel wennen, dus bouw dat langzaam op (bijvoorbeeld in Peru is Arequipa een handige tussenstop op 2500 meter, voordat je nog hoger gaat).

Ja Brazilië is heerlijk… in de andere landen zijn de mensen wel iets stugger / verlegener dan de Brazilianen hoor! Echt heel andere cultuur. Maar als je eenmaal door die eerste verlegenheid heen prikt, kun je onwijs leuke gesprekjes hebben.

Leuk, prima!

Kan iemand mij over meer informatie voorzien van El Salvador, of eigen ervaringen en plekken die ik bezicht moet hebben.
Op dit forum en internet zelf is dit land nog enigzins onderbelicht, en ik wil er zeker van zijn dat ik niets mis in dit land.
Hoor en lees namelijk verhalen dat El Salvador een beetje een vergeten land is in Centraal US, maar juist erg de moeite waard is!!

Dank :slight_smile:

Lees de blogs in www.waarbenjij.nu.

Hi Herman,

Bekend plan! Boek een open jaw ticket, boek de eerste twee nachten, pak je tas in, footprint of lonely planet mee en gewoon gaan! Geloof me, je kunt nog zoveel plannen, het loopt toch altijd anders. Zoek alleen wel uit welke highlights je graag zou willen zien, voorpret is altijd leuk. Ik ben niet verder gekomen dan de onderste 3 landen + chili en paraguay, de bedoeling was tot aan Los Angeles. Heb toen wel een enkeltje santiago-managua geboekt (en weer geannuleerd), was ik ongeveer 300 euro voor kwijt. Dat boeken van allerlei tickets, kaartjes, excursies doe je gewoon onderweg en ter plekke, zonde om dingen vooraf vast te leggen.

Qua inentingen, kijk wat je allemaal via jouw verzekering vergoedt krijgt. Uitrusting, een goed wind/waterdicht dun jack en backpack (als je die nog niet hebt) na de zomer in de uitverkoop scoren bij bijv Beversport. De rest kan vrij goedkoop bij de Xenos, lakenzak, hoofdlampje, sneldrogende handdoek, multitool.

Voor die Uyuni tour was ik trouwens maar 50 euro kwijt in 2009. En als je al in BR bent geweest, weet je hoe duur het hier is.

Veel plezier!

Grtz

Herman en Cécile, wat leuk om jullie verhalen, vragen en antwoorden te lezen! Herman, wat gaaf dat je zolang gaat en zo ook tijd om veel landen te zien. Ik heb het gevoel dat je voor het continent eigenlijk een jaar nodig hebt om de meeste landen echt te kunnen zien en beleven.

Zelf heb ik het plan om in januari naar Zuid-Amerika te reizen voor tenminste drie maanden. Mijn must-see-country is Argentinië, waar ik het liefste een maand blijf en eventueel (vrijwilligers)werk kan doen. Cécile, weet je of er net als in landen als Australië mogelijkheden zijn om daar tussendoor voor korte of langere tijd te werken?

In de overige twee maanden zou ik graag nog een selectie uit Chili, Bolivia, Peru, Ecuador en Colombia zien (misschien Costa Rica of Cuba). Mijn budget voor deze drie maanden inclusief alles/tickets staat op €6000, mede gebaseerd op een vriendin die Argentinië-Chili-Peru-Cuba heeft gereisd binnen hetzelfde tijdsbestek: drie maanden. Ik ben benieuwd, hoe heb jij die €10.000 berekend voor 6 maanden?

Veel succes met de voorbereidingen en wie weet komen we elkaar tijdens onze reis tegen!

Nathalie - Haarlem

Hoi Nathalie,

Ook leuke plannen!

Voor zover ik weet mag je niet zomaar werken in Zuid-Amerika, ik zou het Joho vragen. www.joho.nl

Ik heb zelf wel Engelse les gegeven in Peru (1998) maar dat was zwart. Ook kwamen we een Nederlandse jongen tegen die in Buenos Aires Engelse conversatieles had gegeven tegen betaling. Ook zwart.

Vrijwilligerswerk via een organisatie moet je vaak (veel!) geld voor betalen. Beter kun je volgens mij gewoon ter plaatse wat rondvragen en kijken. Zo zag ik een keer een advertentie dat ze mensen zochten die met kerst wilden helpen eten bereiden in een gaarkeuken voor de armen, dus daar zijn we gaan helpen zonder dat wij daar nog geld op hoefden toe te leggen.

Ik zou een maand per land uittrekken. Bolivia zou ik niet overslaan!

Goeie reis!