Hoi Herman,
Wat een heerlijke plannen.
Door regenseizoen zou ik me niet te erg laten afschrikken; orkaanseizoen in Midden-Amerika zou ik wel mijden.
Let op dat het niet heel makkelijk of goedkoop is om van Midden- naar Zuid-Amerika te reizen. Dit kan per dure vlucht en ik geloof ook wel per boot (Panama - Colombia?? maar dat weet ik niet zeker). Niet over land.
Met 6 maanden zou ik het beperken tot hooguit 6 landen, of bij grote landen zoals Argentinië en Brazilië tot nog minder landen. Snel reizen is duurder dan langzaam reizen…
Verder nog allerlei lukrake opmerkingen… Sorry als ik van de hak op de tak spring.
Wat handig is om te weten: in Zuid-Amerika zijn vluchten over een landsgrens heen vaak erg duur (bv. Cuzco - Bogota US$500). Maar vluchten binnen een land kunnen best betaalbaar zijn, vanaf US$30 maar meestal rond de US$100. (Ik spreek over reizen meestal in US$ omdat ik op die manier mijn budgetten bijhoud.)
Dat vraagteken bij Bolivia zou ik weghalen! Een van de mooiste landen die ik ooit gezien heb, met name die Salar de Uyuni en alles er omheen. Met een meerdaagse jeeptour kun je de bizarste landschappen zien, het lijkt soms wel een andere planeet. Je komt ook wat vulkanische activiteit tegen zoals bubbelende kokende modder, geisers, hot springs (in eentje kun je badderen).
Effe plaatjes kijken:
Je hebt tours die starten in Uyuni en eindigen op een andere plek, wat natuurlijk dubbel reizen scheelt. Bijvoorbeeld einde in San Pedro de Atacama in noord-Chili, en ik geloof dat een andere optie Tupiza is maar dat weet ik niet zeker.
(Het noorden van Chili tussen San Pedro en Santiago is redelijk saai en duur… dus alleen handig als je ook het zuiden van Chili wilt zien.)
Over land kun je vanuit Bolivia, Brazilië in reizen, de Pantanal in. Wellicht kun je dat dus als voorlaatste land bezoeken en daarna Argentinië. In Brazilië kan de taal wel voor problemen zorgen… althans ik ga ervan uit dat je Spaans spreekt of gaat leren!
Daarmee meteen mijn volgende punt: Spaans! Leer het van tevoren, of neem je eerste 3 weken les. Het gaat je reis vele malen leuker maken als je met de mensen kunt babbelen en makkelijker de weg vragen. Maar dat weet je waarschijnlijk wel van je vorige keer (in welk land was je toen?).
Qua vliegtickets zou ik je aanraden om bij een Kilroy kantoortje langs te gaan, en eventueel ook bij de Vliegwinkel, en hun om advies te vragen over open jaw tickets (bv. heen Amsterdam - Guatemala, terug Buenos Aires - Amsterdam) en alle andere mogelijkheden (bv. toch vertrek uit Brussel of Düsseldorf, en of andere dagen of tijden goedkoper zijn… en als het even kan, zou ik een tussenlanding op de paranoide VS vermijden! Wat een gedoe en tijdrovend gezeur).
Laat je niet te makkelijk afschepen bij die kantoortjes, vraag goed door naar alle mogelijkheden, en bijvoorbeeld of het goedkoper of duurder is om net iets langer of korter dan 6 maanden weg te blijven (ik geloof dat er bij 2 of 3 maanden wel een bepaalde grens ligt), of tickets te wijzigen zijn, en hoeveel bedenktijd je hebt (zodat je de offertes van Kilroy en Vliegwinkel naast elkaar kunt leggen).
Ik denk dat je aan ongeveer 1200 euro voor een ticket moet denken.
Qua kosten: echt goed kijken naar hoe duur elk land is en hoeveel je gemiddeld per dag nodig gaat hebben. Ik vind de richtlijnen van de papieren reisgidsen van Lonely Planet daarvoor altijd handig. Tip: denk niet dat jij het goedkoper kunt…
die fout heb ik wel eens gemaakt… Beter dat je aan het eind van je reis geld overhoudt, dan andersom!
De verschillen zijn erg groot, ook tussen buurlanden. Bijvoorbeeld Costa Rica schijnt echt twee keer zo duur te zijn als Nicaragua. Bolivia is ongeveer half zo duur als Brazilië.
Je klinkt ook als iemand die het wel leuk zou vinden om af en toe te couchsurfen, wat vooral in de dure landen een mooie oplossing kan zijn, én om locals te ontmoeten en de omgeving door hun ogen te zien, én om gratis te overnachten. Maak nu alvast een profiel, en probeer alvast wat referenties te krijgen in je profiel van mensen die je kent en ook op couchsurfing zitten, of door zelf gasten bij je te laten slapen, of door mee te doen aan ‘events’ in Amsterdam/Nederland (je kunt eventueel zelf een ‘event’ organiseren, bijvoorbeeld een dagje fietsen langs bezienswaardigheden, een kroegentocht in je woonplaats of wat dan ook).
Voor Amsterdam geldt wel dat de meeste toeristen komen om te blowen, dus als je zulke gasten niet ziet zitten, moet je daarover wel iets in je profiel zetten.
Ik kreeg in het begin heel veel verzoeken uit het oostblok van 21-jarige guppies die helemaal geen interesse hadden om mij te ontmoeten, alleen in gratis slapen. Die heb ik geweigerd.
Ik heb een aantal keren leuke gezellige gasten gehad (bv. uit Argentinië, Hawaii) en zelf via die site wel eens in New York overnacht bij een dame. En via volleybaltoernooitjes ook vaak bij mensen thuis gelogeerd of gasten over de vloer gehad. Kan erg leuk zijn!
Je hoeft niet perse zelf slaapplaatsen aan te bieden om bij anderen te kunnen logeren, maar het kan een manier zijn om referenties te vergaren; waarmee jij jouw profiel betrouwbaarder en aantrekkelijker maakt voor eventuele gastheren/-dames in Latijns Amerika!
Hier heb ik nog veel meer tips over couchsurfing geschreven: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=160679
Nog een laatste tip: bouw in het midden van je reis (of wanneer je de behoefte voelt) een pauze in van een week of twee. Alsmaar ‘leuke dingen doen’ en telkens opnieuw inpakken, verkassen, uitzoeken waar je heen gaat… is dodelijk vermoeiend! Doe gewoon even een tijdje helemaal niks, blijf hangen op een leuke plaats, lees een boek, doe een cursusje, ga lekker stappen, slaap uit, chat met het thuisfront… daarna kun je weer veel meer genieten van het reizen.
En wees dus ook niet verbaasd / geschrokken wanneer dit moment je overkomt… dat je even baalt van alles en het gevoel hebt dat je eigenlijk misschien wel naar huis zou willen.
Het staat ook wel bekend als reismoeheid. Een heel typerend voorbeeld lees je hier! uit m'n dip en weer genieten - Reizen - Viva Forum (En met Google vind je vast wel veel voorbeelden).
Vaak is het te verhelpen door even niet reizen en even geen bezienswaardigheden. Maar als het niet over gaat, niks let jou om je reis eventueel eerder af te breken.
Nou voorlopig wel weer genoeg adviezen 
Als dit weer vragen oproept of je bedenkt nog iets wat je wilt weten, zet het maar hieronder!
Veel plezier met de voorpret,
Cécile - Amsterdam