Backpacking door Zuid-Amerika: tijd en budget?

Mijn vriend en ik zijn van plan in januari 2008 te gaan rondtrekken doorheen Zuid-Amerika. Wanneer zouden wij moeten beginnen plannen? Is het nu nog veel te vroeg?

We zouden graag volgende landen willen zien: Argentinie, Peru, Chili, Bolivie, Ecuador, Uruguay, Paraguay en zuid-oost Brazilie (wel in andere volgorde). In die landen zouden we graag de grote dingen willen bezoeken (bv: Incatrail, Iguacu,…) en op ons gemakje reizen en rondkijken. De grote steden in die landen willen we zeker gezien hebben.

Heb je enig idee hoeveel tijd we hiervoor ongeveer nodig hebben? Aangezien dat we dit jaar wat gaan sparen, zou het ook handig zijn om eventueel een prijsindicatie te hebben. We zouden graag op voorhand een budget opmaken dat alle kosten bevat: eten, drinken, slapen, transport, excursies,etc.

Heeft iemand enig idee hoeveel de bezienswaardigheden kosten, uitgaande van de goedkoopste manier? (Hoeveel kost Machu Picchu: de vijfdaagse trektocht, bezoek aan de Iguacu watervallen, Salar de Uyuni (grote zoutvlaktes) …)

We willen zo goedkoop mogelijk reizen, dus dat zal met de bus worden of eventueel liften (veilig?).

Naar ons weten hebben we drie mogelijkheden wat betreft de vlucht heen en terug: heen en terug, enkel, heen en terug met verschillende aankomst- en vertrekplaatsen. Wat is het beste/ goedkoopste?

Ook al kan je maar op één vraag antwoorden, zelfs het kleinste antwoord kan erg nuttig zijn voor ons.

Alvast bedankt :nod:.

Adriana en Jef

ik heb hier een klein antwoordje; ik ga binnekort naar peru om daar oa te reizen. mij is aangeraden zo’n 150 euro uit te trekken per week per persoon.
maar als je dure excursies, zoals de incatrail, wilt gaan doen, ben je natuurlijk meer geld kwijt.

succes ermee!

liften is ongebruikelijk en ook niet echt veilig. Die paar euro voor de bus is het dus wel waard. Nu al plannen is wel wat vroeg. Ik zou me gewoon een beetje gaan inlezen en in de zomer eens een ticket gaan kopen. Januari is niet een gemakklijke maand om een ticket aan te schaffen. ivm de kerst en nieuw jaar gaan er een hoop mensen op reis.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Ik kan je (na voorgaande berichten) enkel nog de tip geven je een goede reisgids aan te schaffen (Rough Guide, Lonely Planet, Footprint, Go2, enz …). Dit helpt je al een heel stuk verder om een route uit te stippelen, je budget te berekenen en verdere mogelijkheden te ontdekken. Daarna kan je je op de details gaan concentreren, anders ga je door de bomen het bos niet meer zien.
Hoeveel tijd hebben jullie trouwens?

Alvast bedankt voor de reacties!!

We zitten wel met een klein probleempje, we stoten steeds op tegenstrijdige informatie. Enerzijds vonden we op een site dat je de Incatrail al stappende kan doen voor zo’n 20 euro (enkel ingang park), Esther zegt dat dit een dure excursie is.

Kohraya, het probleem is dat we nog niet echt een tijdslimiet hebben bepaald, daar we gewoon niet weten hoelang we er ongeveer moeten doen. We kunnen in principe voor onbeperkte tijd weg, maar zouden wel graag op voorhand een idee hebben voor hoelang we zouden weg blijven in het mooie Zuid-Amerika.

Greetz

Adriana en Jef

[quote=“zafferana20, post:5, topic:25796”]

Alvast bedankt voor de reacties!!

We zitten wel met een klein probleempje, we stoten steeds op tegenstrijdige informatie. Enerzijds vonden we op een site dat je de Incatrail al stappende kan doen voor zo’n 20 euro (enkel ingang park), Esther zegt dat dit een dure excursie is.

Kohraya, het probleem is dat we nog niet echt een tijdslimiet hebben bepaald, daar we gewoon niet weten hoelang we er ongeveer over zullen doen. We kunnen in principe voor onbeperkte tijd weg, maar zouden wel graag op voorhand een idee hebben voor hoelang we weg zouden blijven in Zuid-Amerika.

Greetz :nod:

Adriana en Jef

Ik denk dat de poster op die site een nulletje te weinig heeft geplaatst.
Zelfs alternatieve trails maak je onmogelijk voor die prijs. Die beginnen rond de 160€ (Inca Jungle trail bvb). De Alcantay trail is nog duurder (net iets goedkoper dan de klassieke trail dacht ik).
Tegenstrijdige info vind je vooral ivm of je de klassieke trail al dan niet op voorhand moet reserveren. Ik spreek me daar liever niet over uit.
Wat betreft de nodige tijd; je trekt het zo lang als je wil, maar een half jaar is zo om.

wat betreft reisgidsen is er een topic welke het beste is. over het algemeen zie ik hier mensen met een LP (evt on a shoestring) of South American Handbook van Footprint.

Verder: l’vaartmaatschappijen wisselen in oktober en april van schedules. dat beinvloedt prijs als je nu al boekt, houd met vertrek rekening met piekseizoenen (ruwweg tussen dec t/m half jan, eind mei t/m eind sep).

qua tijd… mijn ervaring is dat je altijd tijd tekort komt (aan het einde dus) en dat je vooral niet een te gedetailleerde planning moet willen maken: eea kan tegenvallen of je kunt er achter komen dat Buenos Aires veel leuker is dan gedacht (of andersom).

veel van jullie vragen kun je verder in de gidsen vinden.
tenslotte, een woordje Spaans spreken maakt de reis veel leuker is mijn ervaring!

Vanuit BsAs: succes

hello “the red special”

bedankt voor je antwoord
ik zie dat je momenteel in buenos aires zit, dat brengt me bij een nieuwe vraag
mijn vriend en ik zijn eigenlijk van plan te vertrekken enkele dagen voor oudjaar en de overgang ginder mee te maken
ofwel in buenos aires ofwel in rio de janeiro
lijkt buenos aires jou een ideale plaats om dit te vieren en zou het makkelijk zijn om vanuit belgie een hostelleke te boeken? dat we toch een slaapplaats hebben om te slapen maar ook om onze spullen veilig achter te laten tijdens het vieren, kwestie van niet alles kwijt te spelen van de eerste dag al

bedankt voor de info al in ieder geval

tot ziens

Adriana en Jef

Ha Adriana en Jef,

Dat gaat een mooie reis worden! Ik heb zelf vorig en dit jaar exact dezelfde landen aangedaan als jullie, dus ik kan jullie vragen vermoedelijk wel enigszins beantwoorden.

Wij hebben 7 maanden uitgetrokken voor deze reis. Het hangt er een beetje van af wat voor type reiziger je bent: wij willen altijd ‘alles’ in een land zien en bezoeken ook de niet-toeristische gebieden. Dan is ruim een half jaar dus een prima tijdsbestek.

Wat betreft kosten: ook dit is afhankelijk van hoe je reist. Wij probeerden erg ‘low-budget’ te reizen, maar hebben voor ons gevoel niets gelaten. Bovendien is het kostbaar om veel te willen zien, omdat je dan meer geld aan vervoer kwijt bent. Reken - grof gezegd - een paar honderd euro voor injecties en malariapillen, 800 euro voor een vliegticket, een paar honderd euro voor een verzekering en vervolgens nog een euro of 800 per maand (inclusief álles). En dat is dan behoorlijk ruim gerekend, zodat je ook genoeg bijzondere trips kunt maken en wat binnenlandse vluchten etc. kunt boeken. Los van elkaar: een busrit kost ongeveer $1,-- per uur, een nacht in een hostel een dollar of 5, een beetje normaal eten zo’n $3,50 en het bier is bijna gratis :nod:. Excursies zijn doorgaans belachelijk goedkoop, echt ongelooflijk. Blijf echter afdingen; gewoon stug volhouden. Veel excursies zijn een aanslag op het budget, maar als je het om die reden laat, krijg je er later geheit spijt van. De (klassieke 4-daagse) Incatrail (zie enkele andere posts van mijn hand!!!) kost ongeveer 170 dollar. Een bezoek aan Iguacu kost een paar dollar en een 4-daagse jeepsafari over de Salar de Uyuni kost rond de 70 dollar (beding voor deze prijs een nacht in het zouthotel erbij!).

Liften zou ik niet doen; het is niet nodig omdat busvervoer niet duur is en bovendien rijden veel Latino’s als (dronken) gekken.

Wat betreft het vliegticket: wij zijn heen op Quito gevlogen en terug vanaf Rio de Janeiro. Dan heb je een prima route en ruim de tijd. Het is overigens handig om alvast een terugvlucht te hebben geboekt, om problemen te voorkomen. Zorg iig voor een flexibel ticket, die je altijd nog kan wijzigen. Skybreakers (www.skybreakers.com) helpt mij altijd prima, ook op reis.

Kijk nog eens goed rond op dit forum naar mijn andere posts; daarin staan nog legio tips etc. vermeld…

Heel veel plezier en mochten jullie nog vragen hebben, plaats een post of mail me gerust.

Chau!

p.s. wat betreft de Incatrail: je móet deze onder begeleiding lopen, en die 20 euro klopt dus niet. Heel misschien is dat de toegangsprijs van Machu Picchu zelf. Boek in ieder geval niet op voorhand…; mensen praten elkaar graag na, en veelal circuleert onzinnige informatie.

… daarom dat ik me over sommige dingen liever niet uitspreek :wink:
Mijn prijsindicatie over de Inca Jungle Trail was trouwens minder dan 160€, het was de Alcantay die deze prijs had (foutje van mij :redface: ). Prijzen variëren natuurlijk van bureau tot bureau, dus uitkijken (en afdingen) blijft noodzakelijk. Ook heb ik gemerkt dat de Israëlis een eigen site hebben waarbij ze elkaar (wereldwijd) helpen met nuttige tips om alles op een goedkope manier geregeld te krijgen. Het zijn niet altijd de meest veilige manieren, maar als je met een deel van hen op weg bent, weet je dat je prijs goed is. Dat is mijn mening, er hier moet je geen negatieviteit achter zoeken.

Anacondor, fijn nog om iets meer te weten over je manier van reizen en het bijhorende budget. Ik kan me hier wel in vinden en weet nu zeker waar ik m’n info halen moet :wink:

@Kohraya: haha, mooie knipoog. Ik vind het ook verstandig je niet uit te laten over dingen waar je niet zeker van bent; probeer ik ook niet te doen:paranoid: …

De Israelis zijn inderdaad ontzettend goed in goedkoop reizen. Hun tips: alles liften, op bankjes slapen of wildkamperen, groepsgewijs afdingen in restaurants en bij touroperators en meer zaken die je vakantie geheit verpesten. Ik zou Kohraya nóóit willen afvallen, maar vergeet niet dat genoemde site met name handig is om te voorkomen op plekken te komen waar…; zie alle stille hints in bijvoorbeeld de Lonely Planet.

Hola,

nieuwjaar in BsAs of Rio? Geen idee, ik ken Rio nl. niet. BsAs is wel een echte uitgaansstad, dus je kunt je hier zeker goed vermaken. Ik zal het eens met wat Brazilianen bespreken en dan hoor je nog van me (hoop ik, want hele dagen achter internet probeer ik op reis toch te vermijden)

Wat je ook kiest voor je reis als manier en tijd: je zult het naar je zin hebben (zorg wel dat je wat Spaans spreekt).

Gr Robert

PS Check ook www.saexplorers.org

He anacondor, Adriana hier.
Ik wil je eert en vooral enorm bedanken voor je lange reactie op mijn vragen, mijn vriend en ik zijn er heel wat mee opgeschoven in onze ontdekkingsreis naar informatie.

Ik ken deze site niet zo goed en weet niet of ik ergens je emailadres kan zien maar stuur me anders een een mailtje zodat ik je adres heb, als ik dan nog verdere vragen heb, kan ik je altijd weten vinden.

mijn adres: signorina_am@hotmail.com
dat van mijn vriend: j_paps@hotmail.com

Klik op mijn naam (Anacondor) en zo ontdek je hoe je me kunt mailen…

ben ik weer. heb inmiddels wat brazilianen gesproken. ook in rio kun je geweldigh oud+nieuw vieren: op het strand. brazilianen zijn feesters, dus dat komt helemaal goed. wel zijn ze iets minder te spreken over je persoonlijke veiligheid in brazilie in het algemeen

kortom: je zult het in BsAs en RdJ naar je zin hebben, ´t is maar net wat je wil

Hoi,

Wat betreft de Inca Trail, die is inderdaad niet (meer) op eigen houtje te doen, en de genoemde prijzen van mijn voorgangers hier boven lijken me aardig te kloppen. Er is wel veel kwaliteitsverschil in de tours trouwens. De toegangsprijs van MP was lang $20 maar ik geloof dat die vorig jaar gestegen is. Volgens mijn info moet je de Inca trail tegenwoordig ook ruim op tijd boeken, pas op met kantoortjes die anders beweren, want die rommelen soms met paspoortgegevens (geven niet jouw paspoortnummer door, maar een fictief nummer, en dat kan bij controles problemen opleveren).

Ik zelf heb een aantal jaar geleden 5 maanden rondgetrokken in Peru en Bolivia. Ook cursussen (taal, raften) en vrijwilligerswerk gedaan, niet te luxe geleeft, maar ook niet heel erg afgezien, en ik was in totaal (inclusief ticket vanaf Nederland) 5000 Euro kwijt.

Mochten jullie via Noord-Peru gaan, kijk dan eens op www.celendinperu.com.

Succes!

Betreft het hier Adriana Carpentier en Jeffke Paps?

Het zou een stom toeval zijn dat het jullie zijn maar ach…Ik ben toch benieuwd!

Alleszins goed op tijd begonnen met de voorbereidingen

Groeten Nieleke perk!

Ongelooflijk, dan probeert ne mens al ne keer rustig op zijn gemak wat informatie in te winnen, dan worden ze nog gestalked door gemeentegenoten.

Niele pee, nog een jaar en ik zen er mee weg.

Tot binnenkort collega.

De Peeps!