Advies 6 maanden Zuid-Amerika

Hoi,

Met twee man willen we er in 2014 een half jaartje vantussen. We hebben een beetje nagedacht over wat we willen doen, en ik had een beetje gehoopt op tips, hints, mooie plekken, tijdschema’s en eventueel advies! Als iemand ons wat kan helpen, graag!

Ons idee is dat we in januari beginnen in Buenos Aires met een talencursus, om daarna Uruguay te verkennen tot tegen het einde van januari. Dan willen we naar Ushuaia vliegen. Dat zou ook de laatste ‘overbruggingsvlucht’ moeten zijn. Verder willen we voornamelijk over land reizen. In volgorde willen we doen:

• Patagonie
  • Chili
  • Bolivia
  • Peru
  • Ecuador (+ Galapagos)
  • Colombia
  • Venezuela

Zo hebben we in de verschillende landen 3 a 4 weken. Tenslotte willen we eindigen met het WK 2014 in Brazilie (Begint eind juni, ons een beetje laten leiden door het Nederlands elftal). We hebben een beetje een globaal overzicht gemaakt van de dingen die we willen zien, maar ik denk dat het voornamelijk de highlights zijn (National Park Jau, Macchu Pichu, Natal, Quito, Lima, Nazca, Sala de Uyuni, Valdes, Los Glaciers etc.). We hoeven niet perse alles in een land gezien te hebben, maar voornamelijk toffe dingen zien en doen, en een beetje ontspannen het half jaar doorkomen.

Als budget willen we max. € 20.000,- p.p. uitgegeven. We vinden hostels e.d. prima en zullen daar ook voornamelijk blijven, maar ik denk dat we af en toe ook willen ‘flashpacken’.

Ik hoor graag wat jullie ideeen zijn!

Groet,

Frans

Klinkt als een goed idee, waarover is nagedacht. Beetje krap bij tijd. Van Patagonië naar Venezuela is een aardig stuk met de bus, voor een kleine 5 maanden, maar het kan.

Budget is zeer ruim, met de helft kan je ook een heel eind komen. Maar als je ook nog het Nederlands elftal wilt volgen (wedstrijden bezoeken?), wordt het wel een ander verhaal waarschijnlijk. Neem aan dat jullie van Venezuela naar Brazilië vliegen?

Zelf zou ik de route wat korter houden, of er een paar maanden aan plakken (in november vertrekken).

Specifieke tips over mooie plekken krijg je reizende voort wel, er ligt genoeg moois op de route! Zo’n reis vult zichzelf wel in. Maar als je specifieke vragen hebt kun je die natuurlijk altijd stellen. Veel plezier met de voorbereiding in ieder geval.

1 like

Hi Sander,

Bedankt voor je reactie, ik was bijna bang dat er geen reactie zou komen. Ongegrond dus :wink:
Ik maak me inderdaad niet zo’n zorgen dat we ons vervelen. We hebben een aantal zaken op een lijstje gezien die we erg graag willen zien, maar zelfs dat is niet in steen gebeiteld…
Waarom zou de reis eigenlijk te kort zijn? Ik begrijp dat er ontzettend veel te zien is, maar je hoeft natuurlijk niet alles te zien… Hoe moet ik me de busreizen een beetje voorstellen? Of is het misschien beter/sneller om in Z-A een auto/motoren te kopen om zo zelf te reizen?

Groet,

Frans

Nou, 6 maanden is natuurlijk een perfecte tijd om op reis te gaan, die weinigen gegeven is. Maar jullie route overlapt het hele continent, waarbij taalles (zeer verstandig) en WK voetbal er ook nog in zit. Als je de mogelijkheid zou hebben om er wat tijd bij te plakken (aan het budget ligt het namelijk niet), dan zou ik dat zeker doen om wat meer speling te hebben.

Al zou je heen naar Buenos Aires gaan en terug van Bogota, zou 6 maanden perfect zijn (naar mijn idee). Nu moet je gewoon wat sneller doorreizen en (uiteraard) meer overslaan, maar in plaats van plaatsen overslaan kun je ook de route iets inkorten en dus gewoon landen overslaan/skippen, en dus wat minder kilometers maken. Dat zou mijn voorkeur hebben.

Maar ik begrijp ook wel dat jullie van alle landen de sfeer wilt proeven, en het heeft natuurlijk ook wel wat om van het
uiterste zuiden naar het uiterste noorden te reizen. Het is ook zeker mogelijk.

Reizen met de bus is goed te doen hoor, en dat is in de meeste landen ook goed geregeld (veel beter dan in Europa, de lokale bevolking is ook afhankelijk van de bus omdat het het enige vervoersmiddel is, weinigen hebben een auto). Vooral in Argentinië en Peru heb je altijd keuze uit zeer luxe varianten, waarin je prima kunt slapen. Je kunt (als je dat zou willen) redelijk grote ‘sprongen’ maken. Peru kun je in theorie in 2 en een halve dag doorkruisen… Ecuador in ruim 1 dag…

Zelf een auto kopen is ongetwijfeld avontuurlijk, maar ook duurder (dure benzine/onderhoud) en zeker gevaarlijker (ook gezien toestand van de wegen, rijstijl van de Latinos, enorme drukte in grote steden, coruptie bij de grenzen, ontbreken van pechhulp in desolate berggebieden e.d.). Met huurauto’s kom je de grens niet over dus dat is ook niet handig als reismiddel. Sneller is een auto meestal trouwens ook niet, je rijdt ook niet in de nacht denk ik. De bussen karren aardig door en op een gegeven moment leer je ook zittend slapen, is mijn ervaring. De bus is gewoon de makkelijkste optie.

Enfin, ik zou gewoon gaan en jullie kunnen “long the way” altijd nog beslissen om je route te inkorten of niet. Je kunt natuurlijk ook altijd nog een vliegtuig pakken, hoewel internationaal duur. In Brazilië ontkom je er sowieso niet aan denk ik.
Weet je al vanwaar je terug vliegt?

Hi Sander,

Wederom bedankt!
We weten niet echt wanneer we terug willen vliegen. In Brazilië willen we ons voornamelijk laten leiden door het Nederlands elftal, en dingen te bekijken in de steden waar we dan zijn en hun omgeving. Als Nederland er vroeg uitvliegt, kunnen we nog altijd onze eigen Brazilië puntjes op de lijst gaan bekijken ;). Als het voordeliger is om alvast de terugreis te boeken, kan ik me echter voorstellen dat we het wel doen. Dan zal het hoogstwaarschijnlijk Rio de Janeiro zijn, omdat je die toch af moet tikken.

En we willen natuurlijk ook wat andere dingen in Brazilië. Bijvoorbeeld echt de rimboe in lijkt me erg gaaf. Bijvoorbeeld vanuit Manaus. Al zie ik wel overal dat die dingen behoorlijk lastig te bereiken zijn, maar je moet er wat voor over hebben… Ik denk dat we inderdaad gewoon in het Zuiden zullen beginnen, ons plan als leidraad aanhouden maar ons gewoon een beetje laten leiden door wat we onderweg tegenkomen, en wat mensen ons aanraden. Mocht je nog wat tips hebben waarvan je het idee hebt dat je ze niet over mag slaan, hoor ik dat graag!

Groet,

Frans

Voor zover ik weet zijn retour tickets een stuk minder duur dan enkele tickets van Europa naar Zuid Amerika. Het is dus waarschijnlijk wel handig om een terugvlieg bestemming (en datum) te hebben. Rio of Sao Paulo zijn vanuit Brazilië het meest voor de hand liggend. Flexibel (omboekbaar) ticket kan in jullie geval misschien handig zijn, is uiteraard wel duurder.

Naar Manaus zul je moeten vliegen of varen (over de Amazone). Daar kun je volgens mij wel vrij eenvoudig een Amazone tripje boeken naar de rimboe. Dat kan overigens ook goed in Bolivia (vanuit La Paz naar Rurrenabaque) en Peru (bijv. vanuit Cusco). De Amazone regenwouden tegen de Andes aan zijn de meest onaangetast, zegt men… Brazilië is echt immens groot, je ontkomt niet aan het vliegtuig.

Wat je zeker moet doen: mooie meerdaagse trekkings door de Andes. Beklim een berg. En geniet van de gezelligheid van het Latijns Amerikaanse leven.

Hoi,

Eigenlijk heeft Sander heel veel al gezegd wat ik ook wilde zeggen, maar misschien heb je er wat aan dat ook iemand anders met reiservaring in dat continent, het met hem eens is. :slight_smile:

• redelijk veel landen in relatief korte tijd. 3 weken per land hooguit lijkt het.

• budget is lekker ruim, maar dat is denk ik wel nodig op het tempo waarop jullie reizen (snel reizen is duurder), en met Spaanse les en Galapagos en dat soort dure dingen. En als je aan het eind nog geld over hebt, des te beter toch?

• Spaans leren is slim! Ik zou minstens 3 weken aanraden (een dagdeel per dag, weekenden vrij). Of 4 weken les als je echt een beetje wilt babbelen en je wilt redden met de weg vragen, praatjes maken etc. Probeer ook door te vragen over het gebruik van ‘tu’, want in Argentinië gebruiken ze ‘voz’ (een soort gij). Probeer in je les ook te leren spreken met tu (jij) want dat gebruiken ze in al die andere Spaanstalige landen.

• Jungle kun je beter bezoeken in Bolivia, of Peru. Half zo duur als in Brazilië (dat geldt ook voor hotels en bussen e.d.), en het is gewoon hetzelfde Amazonegebied.

• Vliegen over een grens heen is heel duur (al gauw 500 dollar ofzo). Binnen een land vliegen kan soms best betaalbaar zijn (bv. 70 euro, 150 euro… geen Ryanair/Easyjet prijzen), en bijvoorbeeld voor grote afstanden in Colombia of Brazilië kan het zelfs goedkoper zijn dan de bus, en natuurlijk enorm veel uren schelen.

• Volop bussen overal.

• Zelf auto kopen of huren (of motor) lees ik wel eens over maar lijkt mij veel vermoeiender en meer gedoe. In Colombia is een auto huren bizar duur (100 euro per dag ofzo).

• Her en der zijn een paar treinen, vaak duurder, minder frequent (bv. 3 treinen per week in plaats van 3 bussen per dag!), en trager dan bussen.

• Zoek inderdaad uit of je een flexibel retourticket (open jaw, heen naar de ene stad, terug uit een andere, als dat beter uitkomt) kunt boeken, dat je gratis of tegen lage kosten kunt veranderen van datum. Een open jaw is meestal niet eens zoveel duurder dan een retourtje naar/vanuit 1 stad.

Verder nog wat opmerkingen:

• Volgorde is qua klimaat wel het handigst zo denk ik. Al beland je misschien wel in een stukje regenseizoen in Bolivia / Peru, maar dat verschilt ook heel erg per gebied, dus laat je niet afschrikken.

• De kosten voor slapen en reizen verschillen enorm per land. Brazilië en Colombia liggen ongeveer op het niveau van Spanje. Vooral bussen kunnen flink in je budget hakken omdat de afstanden zo groot zijn, dus je bent al gauw 40 euro kwijt voor een rit van 10 uren. Peru en vooral Bolivia zijn een stuk goedkoper.

• Op de kaart zie je het er misschien niet aan af maar de reistijden in die landen kunnen onwijs lang zijn, doordat het bergachtig is en soms ook heel slechte wegen. Of één baan iedere kant op waardoor je de hele weg achter slome vrachtwagens vast zit (dat had ik in Colombia vaak… met 40km/u 8 uur lang in een bus).
    In landen als Bolivia en Peru is een busrit van 9 uur heel normaal. Dat wil je niet om de dag doen, geloof me! In Brazilië is 12 uur of 20 uur in een bus ook helemaal niet raar. Verkijk je niet op de afstanden.
    Ik probeer het zelf te houden bij 2, hooguit 3 grote verplaatsingen (met al mijn spullen) per week. Anders word je helemaal gek van het inpakken, uitchecken, reizen, uitpakken etc.
    Dat bedoelt Sander denk ik ook: als je minder landen in je planning stopt (of er meer maanden voor uittrekt), dan hoef je niet zo vaak per week van die enorm lange ritten te maken.

• Hou wat ruimte (in het midden en eind ongeveer) voor af en toe een weekje ‘niks’. De hele tijd maar reizen en leuke dingen doen, kan erg vermoeiend zijn en zelfs gaan vervelen! Reismoeheid wordt dat ook wel genoemd. Dan kan het helpen om gewoon even een weekje lekker op 1 plek te hangen, naar de bioscoop of het strand te gaan, wat te internetten met het thuisfront, boeken te lezen, elke dag lekker bij hetzelfde restaurantje eten zonder te zoeken… en even helemaal niks avontuurlijks of cultureels te ‘moeten’.

• Als je minder landen propt in een korte tijd, geeft dat je juist meer ruimte om ‘off the beaten track’ dingen te bekijken, en eens wat minder toeristisch overspoelde plaatsen aan te doen, die vaak net zo mooi kunnen zijn maar waar je wat meer onder de locals bent.
    Je kunt je bijvoorbeeld vast wel voorstellen dat je met 6 weken Peru ten opzichte van 3 weken Peru, opeens veel meer tijd hebt om ook ándere plaatsjes te bezoeken dan alleen de toeristische highlights waar iedereen al heen gaat. Of om een weekje langer in die stad te blijven hangen waar je vrienden hebt gemaakt, en je door hen te laten meeslepen naar de geheime hotspots.

• Houd rekening met de hoogte; probeer het klimmen langzaam op te bouwen. Dus bijvoorbeeld eerst een paar dagen op 2400 meter, daarna pas door naar 3000 meter of hoger, in stapjes. Je bloed en lichaam moeten wennen aan de hoogte en nieuwe bloedlichaampjes aanmaken om de weinige zuurstof op te nemen.

• Venezuela is volgens mij op dit moment het gevaarlijkste land van heel Zuid-Amerika. Weet je zeker dat je daarheen wilt?

• In Brazilië vond ik juist de niet-Amazone national parks heel verrassend en mooi, bijvoorbeeld Chapada Diamantina national park op 7 uur ten westen van Salvador: gekleurde stroompjes, rivieren en watervallen waarin je kunt zwemmen, tafelbergen, grotten waarin je kunt snorkelen, en een leuk koloniaal stadje Lençóis als basis.

• Semana Santa, de hele week voor Pasen, is erg tof om mee te maken in de steden, vooral in bijvoorbeeld Ayacucho en Lima, maar vast ook wel in de andere landen en steden. Katholicisme is nog steeds erg groot daar. Processies, ceremonies, gezangen, overal mensen op de been… bv op “7 kerken dag” moeten mensen de biecht doen bij 7 kerken op 1 dag en staan er dus lange rijen bij de bichthokjes en ligt iedereen op zijn knieën te bidden tot die kitsch beelden. En voor de processies maken ze soms prachtige zandschilderijen op de straat, die ze met de processie stuk lopen, dat is symbolisch (ik weet even niet meer precies waar het voor staat, vast de verering van God). In Lima is op Pasen zelf een grote gezellige eetmarkt op straat in het historisch centrum.
    Semana Santa is vanaf 11 april 2014; Pasen is 20-21 april.

Hopelijk heb je hier wat aan. Als je nog specifieke vragen hebt, laat maar horen.

Veel plezier met de voorpret, en succes met al het plannen!