6 weken voor Chili, Bolivia en Peru is niet zoveel. Maar kan net denk ik.
Ik zou met een 3- of 4-daagse tour van San Pedro via de zoutvlaktes naar Uyuni reizen. Niet eerst met de bus en dan grotendeels dezelfde weg weer afleggen met een jeep vanuit Uyuni (tour). Het is juist superhandig dat dat als éénrichting tour te doen is om dubbel reizen te voorkomen.
Je noemt een hoop toeristische highlights op. En die zijn natuurlijk voor een reden zo populair.
Maar ik zou je aanraden om ook af en toe van de gebaande paden af te wijken. Bijvoorbeeld misschien niet dé Inca Trail naar Machu Picchu lopen, maar een andere trekking doen die minder druk en populair is (al dan niet naar Machu Picchu).
Loop ook binnen stadjes eens wat andere straatjes in dan waar iedereen al heen gaat of wat in je Lonely Planet staat.
Sta er ook bij stil dat dingen als carnaval in Rio superduur zijn, hotels zijn dan vaak 10x zo duur en hebben een minimum van 5 nachten verbljf. Sommige mensen delen dat dan weer (2 nachten de een, 3 nachten de ander, als het hotel dat toestaat). Of huren een kamer bij mensen thuis (ook duur).
Zelf vond ik het carnaval in Olinda heel erg gaaf. Veel minder toeristen, je loopt echt midden tussen de bands en kunt ze achterna lopen op straat (i.p.v. die tribunes zoals in Rio). Maar na 3 dagen ook wel weer genoeg… toen begon het te erg naar pis en bier te stinken in die brandende zon! 
Verwacht van Cartagena niet dat het pal aan het strand ligt. Het is een erg dure stad (sommige restaurants nog duurder dan Nederland), en voordat je bij een strand bent, ben je wel even onderweg en schijn je veel te worden lastig gevallen. Ik heb een boot genomen naar diverse eilandjes (en ook daar erg veel verkopertjes).
In 2,5 week naar Bogotá geeft niet veel tijd… zelf vond ik de koffieregio heel erg gaaf: Salento, Valle de Cocora (mooi mistbos, jungle, bizarre hoge waxpalmen), hot springs (bv. Termales de Santa Rosa spa resort in natuurlijke baden onder een waterval, met alleen maar Colombiaanse gezinnen). Medellín vond ik ook wel een gafe stad.
De steden zijn behoorlijk duur in Colombia.
Ik vond San Gil en omgeving ook heel leuk, Barichara is een mooi stadje daar in de buurt… en je kunt allerlei adventure sports doen. Villa de Leyva vond ik ook een heel mooi dorp.
Het zou heel handig zijn als je Spaans leert. Met zoveel weken in de Spaanstalige landen, maakt dat het reizen veel leuker en makkelijker. En je hebt er de rest van je leven nog wat aan, als je van reizen houdt.
Ook in Brazilië is het veel makkelijker reizen als je Portugees spreekt maar dat ligt wat minder voor de hand omdat je daar in minder landen wat aan hebt.
Tips voor NYC: koop het boekje “100% New York”, daarin staan erg leuke wandelroutes door de leukste wijken. Mis niet Greenwich Village, Meatpacking District, Upper East Side.
Meer tips via mijn website (zie handtekening), bijvoorbeeld via mijn blog over 5 dagen NYC en 5 weken Colombia afgelopen januari + februari, en over Peru waar ik 2x ben geweest. Met ook foto’s die misschien helpen kiezen.
Succes en veel plezier!