HULP nodig voor reis van 4 mnd Zuid-Amerika 2014

Hey allemaal,

graag zou ik van jullie wat tips krijgen over m’n volgende reis ndoor Zuid Amerika:

Reisduur/periode:

• 4 maanden
  • begin eind februari 2014 (net voor de carnaval)

Route:

• Start in Brazilië
  • Argentinië
  • Bolivia
  • Peru
  • Einde in Colombia

Must things to see/do:

- Brazilië:

• Christusbeeld
  • 3 dagen carnaval Rio
  • Pantenal
  • Foz do Iguaçu

-Argentinië:

• Bezoek aan Buenos Aires

-** Bolivia**

• Salar de Uyuni
  • Mountainbike “Death road”

- Peru:

• Machu Picchu

- Colombia:

• vooral ontspannen, bijvoorbeeld aan een strand??
  • trip de amazone in?? *(is dit mogelijk, de moeite waard?)
    ** duiken?? (iemand hier ervaring mee?)

**Is deze route logisch en haalbaar? Ik wil in ieder geval de genoemde dingen zien/doen. Alles wat ik daarnaast nog meemaak is mooi meegenomen, maar geen must. **

Waarschijnlijk neem ik de volgende binnenlandse vluchten:

• Brazilië, Foz de Iguaçu > Argentinië, Buenos Aires
  • Argentinië, Buenos Aires > Bolivia, La Paz
  • Peru, Lima > Colombia, Bogota

Ik hoor heel graag van jullie, alle tips en trucs zijn welkom. Ondertussen blijf ik vooral doorlezen op de rest vh forum.
Bedankt!

Heb inmiddels m’n reis meer kunnen specificeren:

Brazilië: (16-2 t/m 19-3) 4 weken 2 dagen

• Start Sao Paulo
  • met de bus langs Paraty & Ilha Grande
  • Rio (sightseeën en paar dagen carnaval)
  • vlucht naar Campo Grande (3-3)
  • vanuit Campo Grande met de bus richting de Pantanal voor een 3-daagse trekking
  • Bus naar Bonito (dag snorkelen)
  • Bus naar Foz de Iguazu
  • Vlucht vanaf Argentijnse kant Foz naar Buenos Aires (19-3)

Argentinië: (19-3 tm 10-4) 3 weken 1 dag

• Stad Buenos Aires bezichtigen
  • Boottocht naar Uruguay
  • met bus terug richting Buenos Aires
  • TIPS VOOR BUENOS AIRES?

Bolivia, Chili & Peru: (10-4 t/m 22-5) 6 weken

• Vanaf Salta met de bus naar Chili (san Pedro de Atacama)
  • met de bus door naar Bolivia (zoutvlakten, MTB op de “death road”)
  • via meer Titicaca naar Peru
  • Met de bus naar Cusco
  • Vanuit Cusco de 4-daagse trekking naar de Machu Picchu
  • vlucht vanuit Cusco naar Cartagena

Colombia: (22-05 t/m 11-06) 2,5 week

• duiken in Cartagena (Islas del Rosaro)
  • met de bus naar Bogota
  • TIPS voor invulling reis tussen Cartagena en Bogota (Trip naar verloren stad?)

New York stop over: (11-06 t/m 16-06) 4 volle dagen

• Vrijheidsbeeld
  • Central Parc
  • Brooklyn brigde
  • TIPS?! (shoppen)

Wat vinden jullie ervan?!

De vlucht van Cusco naar Cartagena zal waarschijnlijk wel vrij prijzig worden (4 a 500 dollar ben je gauw kwijt). Heb je daar naar gekeken of rekening mee gehouden?

Van Cartagena is het 4 uurtjes met de bus naar Santa Marta. Van daaruit kun je de 5 daagse trekking naar Ciudad Perdida (de verloren stad) doen. Is zeker een aanrader! Ook kun je een bezoek brengen aan Tayrona Nationaal Park (met Caribisch ogende strandjes). Tussen Santa Marta en Bogota is San Gill een leuke (en bekende) tussenstop met een mooie omgeving. Maar 2,5 week is natuurlijk vrij kort, dus wellicht heb je daar weinig tijd voor.

Ik weet niet of je snel van Uruguay met de bus terug kunt naar Buenos Aires. Volgens mij is de (snel)boot over de Rio Plata het snelste en handigste. Velen doen dit trouwens als dagtripje (van BA naar Colonia en weer terug).

Je zou Buenos Aires er ook uit kunnen laten, en direct vanuit Foz doorgaan naar Noord Argentinië (via Paraguay). Dan hou je wat meer tijd over voor Noord Argentinië, Chili, Bolivia en Peru, en het scheelt een vlucht en aardig wat kilometers. Met Sao Paulo, Rio, Bogota en New York heb je natuurlijk ook al 4 metropolen te pakken.

Verder lijkt het me een aardig uitgedokterd plan, met veel variatie.

1 like

Hey Sander,

thanks voor je reactie! Had inderdaad al rekening gehouden met de prijs van de ticket Cuzco-Cartagena. Uiteindelijk heb ik alle tickets al geboekt via Tunafish.nl:

Amsterdam > Sao Paulo (heenreis) 16-2-2014
Bogota > New York > Amsterdam (terugreis incl. stop-over) 11-6-2014 > 16-6-2014
865 euro

Rio > Campo Grande
128 euro

Foz > Buenos Aires
Buenos Aires > Salta
Cuzco > Lima > Bogota > Cartagena (op 1 dag)
840 euro

Denk dat ik dus wel “tevreden” kan zijn met de totale prijzen, helaas wel jammer dat ik alles van tevoren moest boeken. Ik had geen zin om op het laatste moment te moeten boeken en vervolgens woekerprijzen te moeten betalen, dan maar iets minder “vrijheid” tijdens m’n reis.

Super bedankt voor je tips in Colombia, denk dat ik ze wel ga opvolgen! Had idd al het eea gelezen over die verloren stad, lijkt me gaaf! Ook de snelboot BUenos Aires > Colonia lijkt me een goed plan!

Nogmaals bedankt voor je input!

6 weken voor Chili, Bolivia en Peru is niet zoveel. Maar kan net denk ik.
Ik zou met een 3- of 4-daagse tour van San Pedro via de zoutvlaktes naar Uyuni reizen. Niet eerst met de bus en dan grotendeels dezelfde weg weer afleggen met een jeep vanuit Uyuni (tour). Het is juist superhandig dat dat als éénrichting tour te doen is om dubbel reizen te voorkomen.

Je noemt een hoop toeristische highlights op. En die zijn natuurlijk voor een reden zo populair.

Maar ik zou je aanraden om ook af en toe van de gebaande paden af te wijken. Bijvoorbeeld misschien niet dé Inca Trail naar Machu Picchu lopen, maar een andere trekking doen die minder druk en populair is (al dan niet naar Machu Picchu).

Loop ook binnen stadjes eens wat andere straatjes in dan waar iedereen al heen gaat of wat in je Lonely Planet staat.

Sta er ook bij stil dat dingen als carnaval in Rio superduur zijn, hotels zijn dan vaak 10x zo duur en hebben een minimum van 5 nachten verbljf. Sommige mensen delen dat dan weer (2 nachten de een, 3 nachten de ander, als het hotel dat toestaat). Of huren een kamer bij mensen thuis (ook duur).
Zelf vond ik het carnaval in Olinda heel erg gaaf. Veel minder toeristen, je loopt echt midden tussen de bands en kunt ze achterna lopen op straat (i.p.v. die tribunes zoals in Rio). Maar na 3 dagen ook wel weer genoeg… toen begon het te erg naar pis en bier te stinken in die brandende zon! :slight_smile:

Verwacht van Cartagena niet dat het pal aan het strand ligt. Het is een erg dure stad (sommige restaurants nog duurder dan Nederland), en voordat je bij een strand bent, ben je wel even onderweg en schijn je veel te worden lastig gevallen. Ik heb een boot genomen naar diverse eilandjes (en ook daar erg veel verkopertjes).
In 2,5 week naar Bogotá geeft niet veel tijd… zelf vond ik de koffieregio heel erg gaaf: Salento, Valle de Cocora (mooi mistbos, jungle, bizarre hoge waxpalmen), hot springs (bv. Termales de Santa Rosa spa resort in natuurlijke baden onder een waterval, met alleen maar Colombiaanse gezinnen). Medellín vond ik ook wel een gafe stad.
De steden zijn behoorlijk duur in Colombia.

Ik vond San Gil en omgeving ook heel leuk, Barichara is een mooi stadje daar in de buurt… en je kunt allerlei adventure sports doen. Villa de Leyva vond ik ook een heel mooi dorp.

Het zou heel handig zijn als je Spaans leert. Met zoveel weken in de Spaanstalige landen, maakt dat het reizen veel leuker en makkelijker. En je hebt er de rest van je leven nog wat aan, als je van reizen houdt.
Ook in Brazilië is het veel makkelijker reizen als je Portugees spreekt maar dat ligt wat minder voor de hand omdat je daar in minder landen wat aan hebt.

Tips voor NYC: koop het boekje “100% New York”, daarin staan erg leuke wandelroutes door de leukste wijken. Mis niet Greenwich Village, Meatpacking District, Upper East Side.

Meer tips via mijn website (zie handtekening), bijvoorbeeld via mijn blog over 5 dagen NYC en 5 weken Colombia afgelopen januari + februari, en over Peru waar ik 2x ben geweest. Met ook foto’s die misschien helpen kiezen.

Succes en veel plezier!

1 like

Hey Cecilia,

bedankt dat je zo de tijd/moeite neemt om op m’n vraag te reageren!
Goeie tip vwb de San Pedro - Uyuni tour, daar heb ik wat aan.

Natuurlijk heb ik alleen de touristische highlights opgenoemd, want dat zijnde dingen die ik sowieso wil zien.
Ik weet ook dat het vaak veel leuker is om van de “beaten track” af te wijken en ben dat zeker ook van plan.
Heb inderdaad maar ene paar dagen carnaval gepland, had al gelezen dat het behoorlijk duur was en ook over de stank
en dergelijke al het eea gehoord.

Fijn om te weten dat Cartagena niet direct aan het strand ligt, denk dat ik zo snel mogelijk uit de stad weg wil
om te gaan duiken bij een van de eilanden die jij noemt. Verder bedankt voor de tips voor m’n reis van Cartagena naar Bogota,
ben benieuwd!

Ik heb inmiddels al mn eerste cursus Spaans achter de rug en ga binnenkort starten met de tweede. Portugees gaat me denk ik niet meer lukken in de korte tijd die ik nog heb, hoop dat ik met met Engels/Spaanse een beetje kan redden in Brazilië…!

Boekej voor NYC ga ik zeker aanschaffen, goeie tips thanks! Zal verder je wbesite nog even bekijken om me nog beter te gaan voorbereiden.

Nogmaals ook jij super bedankt voor je genomen moeite en tips!!

1 like

Dank je voor je reactie! Veel mensen reageren nooit meer, dus fijn om te weten dat je het gelezen hebt en er wat nuttigs uit kan halen.

Ik besef nu dat ik Cartagena misschien wat negatief heb afgeschilderd. Ik vind het wel een heel mooie stad hoor, mooie oude koloniale gebouwen in het centrum, en leuk sfeertje… wel erg veel toeristen, ook veel Colombiaanse toeristen uit andere gebieden (en dat kunnen nogal lompe, egoïstische, luidruchtige mensen zijn, beetje ‘nouveau riche’ effect). Na een paar dagen heb je het denk ik wel gezien vanwege de hoge prijzen.

De toeristische highlights in al die landen vind ik ook nog steeds de moeite waard hoor. Ze zijn niet voor niks zo populair geworden. Maar stel je er wel een beetje op in en probeer door de mensen heen te kijken, of tijden te kiezen dat het (nog) niet zo druk is.
Bijvoorbeeld bij Machu Picchu schijnt het 's ochtends heel vroeg nog niet zo druk te zijn; die eilandjes in Colombia zijn vooral druk op momenten dat die boten worden uitgeladen maar schijnen 's avonds lekker rustig te zijn; op markten kom je vaak voor 8 uur 's ochtends nog geen andere toeristen tegen, of zoals ik al zei als je ook eens wat andere straatjes in loopt.
Maar ik kan ook prima genieten van bekende highlights waar volop andere toeristen zijn… spastisch die dingen ontlopen is ook weer zo wat hahaha.

1 like

Geen dank Cecilia, is een kleine moeite voor mij en waardeer het juist enorm als mensen (zoals jij) zo uitgebreid de tijd nemen om te reageren. En alweer een paar handige tips qua tijdstippen, je ziet het inderdaad vaak dat bij grote toeristische plaatsen het loont om op “vreemde” tijdstippen te gaan!

Bedankt weer!! :smiley:

Denkend aan mijn budget, zit ik dan in de goede richting als ik praat over 2000 euro per maand? Waarschijnlijk zla dat hoger zijn de Brazilië en Argentinië, maar ook lager in Bolivia en Colombia? (in Chili en Peru blijf ik maar heel even).