Zuid amerika route

Hallo allemaal

In 2013 heb ik 3 maanden door zuid-oost Azië gereisd. Daarvoor in 2010-2012 heb ik 6 maanden in China doorgebracht (stage/reizen). Voor 2014 heb ik besloten een keer niet naar Azië te gaan. Omdat het nog steeds relatief goedkoop moet zijn en avontuurlijk heb ik besloten voor zuid-Amerika.

Ik heb 4 weken de tijd, wellicht 5 maar ga maar van 4 weken uit. Wat zou een mooie route zijn voor de eerste keer zuid-Amerika?
Zelf had ik in gedachten om Peru, Bolovia en Chili te bezoeken. Maar ik weet niet of dit haalbaar is in 4 weken. Hoewel ik in Azië altijd een vrij hoog tempo aanhield (2-3 dagen in een plek was normaal).

Daarnaast, stel ik ga naar Peru, Bolivia en Chili. Wat zijn de dingen die ik echt niet moet missen?

Dit is een mooie route voor wat inspiratie: http://koningaap.nl/rondreis-peru-bolivia-chili-groepsreis-unieke-landschappen-in-de-andes

Bevat alleen geen Amazone, maar die kunt je vanuit La Paz (naar Rurrenabaque) of Cuzco (Manu of Tambopata) bezoeken.

Die had ik ook al gezien. Alleen is dat te doen zonder reisorganisatie in dezelfde tijd?
Ik denk dat er zowiezo iets moet afvallen van die trip want anders haal ik het niet.

Prima te doen zonder reisorganisatie (moet er niet aan denken om het doen mét reisorganisatie). Zowel vervoer als verblijf kun je allemaal terplekke regelen.

Uiteraard kun je altijd dingen skippen (Nazca bijvoorbeeld), ergens een dagje korter verblijven (bijv. Lima of Arica, waar het tussen april en december toch meestal bewolkt is), of de route inkorten (direct van Uyuni naar La Paz en Potosi/Sucre overslaan).

Als je die 3 landen wilt bezoeken in 4 a 5 weken is het eigenlijk gewoon de meest logische route. Je kunt je 4 weken natuurlijk ook prima in alleen Peru doorbrengen, en wat rustiger aan doen. De voorbereiding is hetzelfde, retourtje Lima boeken en klaar :slight_smile:

Ik ben het eens met Sander, en grappig want ik begon ooit met die route van Koning Aap hier te posten als voorbeeld, grappig om te zien dat anderen het overnemen. Dat is inderdaad een route die precies de highlights meepikt op de logistiek handigste manier.

Zelf zou ik wel denken dat je meer tijd nodig hebt dan Koning Aap ervoor uittrekt, zij hebben alles immers al van tevoren geregeld en jij moet nog ter plaatse de bustickets en tours en hotels zoeken en regelen.
Tegelijkertijd is dit wel een route waarmee je geen dubbel reizen hebt en toch wat van noordelijk Chili meepikt, wat ook mooie bizarre maan-achtige landschappen heeft, en geisers enzo (El Tatio).

Echt zo goedkoop als Azië zal het niet zijn, vooral Chili is flink duurder.

Wat handig is om te weten is dat je in Uyuni tours kunt boeken die starten in Uyuni en eindigen in San Pedro de Atacama (Chili). Dat scheelt ook dubbel reizen. Zo’n tour kost 3 of 4 dagen. Met wat googlen kun je meer info vinden.
Die Salar de Uyuni en alles er omheen vind ik nog steeds een van de mooiste en bizarste landschappen die ik ooit heb gezien.

Jungle heb je waarschijnlijk al gezien in Azië, zelf vind ik dat nooit zo heel boeiend… groen groen en nog eens groen, en je hoort allerlei geluiden maar je ziet niet veel. Dan hou ik meer van de safari’s in Afrika waarbij je allerlei grote beesten ZIET. En ook in Peru, Bolivia en Chili kun je toffe dieren zien zoals condors (Cañon del Colca bij Arequipa), vicuña’s, lama’s, flamingo’s (in Salar de Uyuni, Laguna Colorada), pinguins en zeeleeuwen (Islas Ballestas), etc.

Ik ben ook in Colombia, Brazilië en Nicaragua geweest maar ik denk dat die route van Koning Aap door Peru, Bolivia en Chili wel het mooiste is wat je in 4 weken zou kunnen (proberen te) doen. En Brazilië en Colombia zijn al best een stuk duurder dan bijvoorbeeld Bolivia.
Nicaragua is wel goedkoop en erg tof maar ik denk dat die combi van die andere drie landen spectaculairder is, vooral ook qua geschiedenis en ruïnes, maar ook die Salar de Uyuni.

Als je nog tijd hebt zou ik een cursus Spaans doen. Daar heb je de rest van je leven nog wat aan!

En wat handig is om te weten: er zijn goedkope tickets van Antwerpen treinstation (!!!) naar Lima… dat houdt dus in een treinreis van Antwerpen naar Schiphol, dan een vlucht naar Lima… die zijn vaak goedkoper **dan alleen maar een vlucht **van Amsterdam naar Lima. Bizar maar waar! Je MOET dan wel die treinreis ook echt maken, anders wordt je stoel op die vlucht naar Lima ook geannuleerd. Tickets kun je vinden via www.klm.be (niet klm.nl) en Vliegtickets: goedkoop vliegen? Zoek naar goedkope vliegtickets | KAYAK > vul dan Antwerpen treinstation in.

¡Buen viaje!

Bedankt voor die info !!

Ik denk zelf ook dat het iets langer duurt als ik het zelf regel.

Welk gedeelte zou jij weglaten? Mij leek Ica al iets om te schrappen.

Ik vind natuur en oude gebouwen mooi om te zien. De kleine culturele dorpjes e.d. zijn voor mij van minder belang. Hoog gebergte en bijzondere uitzichten (de maanlandschappen en de nazca lijnen) dat zijn de dingen waar ik naar uitkijk.

In Ica ben ik niet geweest omdat dat destijds overstroomd was.
Als je minder gaat voor cultuur en stadjes, dan kun je misschien Potosí of Sucre overslaan, al vond ik dat zelf wel heel interessante stadjes elk op hun eigen manier.
Je zou ook zo min mogelijk tijd moeten doorbrengen in Lima (een leuke stad maar pas in tweede instantie… en als je zat tijd hebt, wat niet het geval is), en La Paz (erg groot en stads). Ook Puno zelf is niet zo boeiend, dus probeer zo snel mogelijk op weg te gaan naar die eilanden in het Titicacameer, die vond ik wel uniek (ook al zijn die tripjes erg toeristisch… maar als je je daarop instelt, is het wel de moeite waard). Vooral die drijvende rieten eilanden.
Ik zie ook in dat Koning Aap schema 2 dagen staan voor Nazca, dat lijkt me wat overdreven.
Ik mis de Ballestas eilanden in dat schema, die je vanaf Paracas kunt bezoeken (een dagdeel). Misschien kun je zelfs diezelfde avond nog doorreizen naar Nazca.
Mij trokken die Nazcalijnen niet zo (heb ze niet gezien), maar dat is een kwestie van smaak denk ik. Neem van tevoren een pilletje tegen wagenziekte want veel mensen worden kotsmisselijk in die vliegtuigjes.

Al deze punten zijn wel toeristisch en erg populair.

Je zou in plaats van die route, ook kunnen kiezen voor 4 weken Peru, waarbij je ook noord-Peru aandoet wat iets minder toeristisch is. Maar ik vind Bolivia ook wel erg mooi. Keuzes, keuzes!
Tegelijkertijd kun je vaak ook in een toeristische stad / dorp, ook vrij makkelijk van de gebaande paden afwijken, door gewoon eens andere straten in te lopen dan de rest allemaal doet, of te eten bij een shabby uitziend restaurantje met TL-verlichting maar dat wel bomvol Peruanen zit (en dus goed eten heeft).
Het hoeft dus niet heel erg te zijn dat je precies de toeristische route volgt… daar rijden ook meer bussen en heb je meer keuze uit hotels in alle prijsklassen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Bedankt allemaal voor de replies. Ik zal binnenkort een beslissen wat het word. Het duurt nog een tijdje voordat ik vertrek (midden september ofzo)

Ik heb nog een vraag. Namelijk, hoe belangrijk is het om Spaans te spreken?
Ik heb online al wat gezocht en het wisselt tussen zeer belangrijk tot het boeit niet als je totaal geen Spaans spreekt.

Hoe is het te vergelijken met zuid-oost azie of China?
In China heb ik me prima gered met extreem basaal chinees en in zuid-oost azie spreekt iedereen Engels of in ieder geval voldoende Engels.

Mensen redden het ook zonder Spaans, maar als je erg van reizen houdt en vaker naar Latijns Amerika of Spanje gaat in de toekomst, is het natuurlijk leuker en handiger als je met de mensen kunt kletsen, en de antwoorden op jouw vragen kunt verstaan.

Bijna niemand spreekt Engels, alleen wat gidsen.

Als je de taal spreekt, krijg je meer mee van wat er om je heen gebeurt (dat voelt ook veiliger) en kun je ook eens gewoon een praatje maken bv met een marktkoopman of iemand die naast je zit in de bus, in plaats van alleen maar spreken met mensen in de toeristenindustrie.

Het is aan jou of je het de investering waard vindt… Voor mij is het ongeveer net zo handig als Engels kunnen spreken omdat ik Spaans in zoveel landen kan gebruiken, ik graag reis, en het ook vaak op tv en in films voorkomt (ook als die zich in de VS afspelen).

Via Wereldwijzer app

Nou 26 september vertrek ik eindelijk.

De planning staat hieronder. Over het algemeen hou ik me niet aan de planning maar deze geld gewoon als leidraad.
De vraag die ik nu nog heb is hoe kom ik aan bustickets en moet ik deze van tevoren regelen?

In zuid oost azie was alles zo gemakkelijk. Maar in China was het nog wel een beetje een uitdaging om de goede bus/trein tickets te krijgen.
Ben erg benieuwd wat ik van zuid amerika vind tov azie! nog 8 weekjes wachten…

2 SA 27-sep Lima
3 SU 28-sep Lima
4 MO 29-sep Lima-Nazca
5 TH 30-sep Nazca
6 WE 1-okt Nazca-Cuzco
7 TH 2-okt Cuzco
8 FR 3-okt Cuzco
9 SA 4-okt Cuzco
10 SU 5-okt Cuzco puna
11 MO 6-okt Puna
12 TH 7-okt Puna-Copacobana
13 WE 8-okt Copacobana
14 TH 9-okt Copacobana-La paz
15 FR 10-okt La paz
16 SA 11-okt La paz-Uyuni
17 SU 12-okt Uyuni
18 MO 13-okt Uyuni
19 TH 14-okt Uyuni
20 WE 15-okt San Pedro
21 TH 16-okt San Pedro
22 FR 17-okt San Pedro
23 SA 18-okt San Pedro-Arica
24 SU 19-okt Arica
25 MO 20-okt Arica
26 TH 21-okt Arequipa
27 WE 22-okt Arequipa
28 TH 23-okt Arequipa-Lima
29 FR 24-okt Lima
30 SA 25-okt Lima vertrek
31 SU 26-okt :frowning:

Gewoon bij aankomst in een bepaalde stad alvast een bus-ticket kopen voor je volgende bestemming.
Vaak gaan er ook meerdere busmaatschappijen naar je bestemmingen dus je kunt ook shoppen voor de beste en/of goedkoopste optie.

Hoi!

Vier weken is lang en niet lang, afhankelijk van hoe je graag reist. Je programma lijkt me zeker haalbaar maar toch heb ik wat opmerkingen/tips.

De nazca-lijnen zijn erg populair en mysterieus maar als je dan toch iets moet kiezen in Ica, dan raad ik je eerder aan om in Huacachina te verblijven, daar eventueel te sandboarden en te buggyriden en een bezoekje te brengen aan de Ballestas eilanden! Dit zijn eilanden waar je pinguins, zeehonden, talrijke vogels en soms zelfs dolfijnen kan spotten, een zeer mooie trip. Dit alles kan je op twee dagen bezoeken en ik zie dat je voor Nazca drie dagen heb geteld. Als je dan toch drie dagen hebt, kan je in Ica ook een city tour doen waarbij je een bezoek brengt aan onder andere pisco en wijnbrouwerijen of je kan gewoonweg genieten van het warme klimaat in Huacachina aan het zwembad. Maar dit lijkt me een betere keuze dan Nazca, als je dan toch een keuze moet maken.

Vier dagen in Cusco lijkt me weinig, vooral als je dan ook nog Machu Picchu wil zien (wat ik aanneem) en je ook de Heilige Vallei en Cusco zelf wil bezoeken. Cusco is een prachtige, bruisende stad waar je zeker een weekje kan blijven. Ik zou dan eerder een keuze maken tussen ofwel Puno ofwel Copacabana (waar je op beide plaatsen enkel het Titicacameer kan bezoeken). Zo zijn er bussen vanuit Cusco die rechtstreeks naar Copacabana gaan (en van Copacabana kan je gemakkelijk naar La Paz) en bussen die rechtstreeks van Cusco naar Puno gaan en van Puno naar La Paz, dus je kan perfect één van beiden overslaan.

Veel plezier!