Tips Zuid-Amerika (Ecuador, Peru, Bolivia)

Hallo, ik ga in maart naar Ecuador om Spaans te leren en daarna door te reizen naar Peru om daar vrijwilligerswerk te doen in het Andesgebergte (Ayacucho). Ik heb hier ongeveer 3 weken voor uitgetrokken. Wat mag ik absoluut niet missen?? En wat kan ik maar beter overslaan?

Na mijn vrijwilligerswerk heb ik nog 4 weken over om rond te reizen en mijn vlucht te halen vanaf Lima.
Is de route Zuid-Peru, Bolivia, Noord-Chili en dan terug naar Lima goed te doen? Of kan ik me beter richten op alleen Peru?

Wie heeft er nog tips? En, niet onbelangrijk: Hoeveel geld moet ik hier ongeveer voor uittrekken? En is het mogelijk om vanuit Chili een tour te boeken naar Salar de Uyuni?
Verder reis ik alleen als vrouw, is dat een beetje te doen in deze landen?

Wat een vragen he :). Ik hoop dat iemand mij hier antwoord op kan geven.

Rianne

Hoi Rianne,

Ik kan alleen over Ecuador spreken. Alleen reizen prima te doen. De Galapagos, ze zeggen dat je er geweest moet zijn, ben ik niet, dus daar kan ik niet over oordelen. Ik vond het vulkaanlandschap fantastisch en het regenwoud ook echt super. Dat zijn dingen die je echt “moet” doen als je in Z-A bent. Maar met het vrijwilligerswerk alleen is ook echt een hele ervaring op zich, je leert en ziet zo ontzettend veel.
Verder kun je een kijkje nemen op mijn reisverslag.

Groeten en succes met alle voorbereidingen!

Hoi Rianne…!

Als je met het vliegtuig die route wilt maken is het natuurlijk heel leuk om in 4 weken verschillende landen te zien… maar als je met de bus reist zou ik me beperken tot een of twee landen (bijvoorbeeld Peru en Bolivia) omdat de reizen per bus lang duren en best vermoeiend zijn!
Het voordeel van met de bus reizen is dat je met de locals reist, het goedkoop is en dat je veel van het land kunt zien. Het nadeel, vooral in Bolivia, is dat er blokkades kunnen zijn waardoor je reis (onaangekondigd) veel langer duurt. Avontuurlijk is dat natuurlijk wel :slight_smile:

Zelf heb ik een half jaar in Bolivia stage gelopen en tussendoor natuurlijk ook veel gereisd. Verder ben ik kort in Peru geweest. Wat je echt niet moet missen is een boottocht over het Titicaca-meer (ligt half in Bolivia en half in Peru)… vanuit Puno (Peru) is dat goed te doen.
Mocht je er ook voor kiezen om nog naar Bolivia te gaan dan zijn Sucre en Tarija leuke steden om te bezoeken… verder schijnt de Salar de Uyuni geweldig te zijn, maar dat heb ik alleen van horen zeggen!

Als vrouw alleen reizen gaat prima zolang je maar doet alsof je weet waar je heen gaat en niet teveel in gaat op “stoer” machogedrag van mannen.

Alvast heel veel succes en vooral plezier gewenst bij je reizen, studie en vrijwilligerswerk!!

Hoi Rianne,
Ik kan je alleen advies geven over reizen in Chili, omdat dat het enige alnd is wat ik ken. Ik ga er in dec. 6 weken naar toe.
Als vrouw alleen reizen is prima te doen. De Chilenen zijn wat dat betreft wel wat mooie vrouwen gewend, en laten je ook met rust, totdat je er natuurlijk zelf aanleiding toe geeft. Geboren versierders worden het dan met een hele hoop humor.
Altijd makkelijk als je spaans spreekt want de kunde van de engelse taal zijn de meeste niet meester.
Mocht je nog een centje willen verdienen in Chili, dan kan dat in Caldera waar een chileense vriend van mij naarstig op zoek is naar Nederlanders die voor hem in zijn 2 restaurants willen werken, hij vindt onze werkmentaliteit stukken beter dan die van de meeste, jonge, chilenen.
Veel plezier en misschien hoor ik nog van je

Oke, thanks voor de tips.

Annette, weet jij of het ook mogelijk is om de Uyuni tour vanuit Chili te boeken ipv Bolivia?

Dat werken laat ik maar even, omdat ik niet heeeel erg veel tijd heb nu.

Er is een aardbeving geweest in het atacama gebied, weet je hoe erg het daar is?

Groetjes.

Ik ga voor je navragen of Uyuni vanuit Chile te boeken is.
De aardbeving heeft plaats gevonden in Tocopilla, een arm stadje in het noorden, 300 kilometer boven Antofagasta. Gisteravond waren er 2 doden maar er is ook een tunnel ingestort dus men weet niet of daar nog mensen in vast zitten.
Aardbevingen zijn overigens, jammer genoeg, een vaak voorkomend verschijnsel in dit land.
Je hoort meer van me zodra ik de nodige info binnen heb.

Groetjes

Vanuit San Pedro de Atacama in Chili wordt door heel veel reizigers de Uyuni tour geboekt. Er zijn enkele bureautjes in dit stoffig dorp die dat met gemakt dagelijks voor je kunnen regelen.

Okee, ik heb de kranten gelezen vandaag, maar het is dus niet zo erg als in Peru in augustus, dat is mooi :).

En dankjewel Loes, ik houd alle mogelijkheden open :).

Okee, ik heb nog een vraag… Kan ik beter in Peru een Jungle tour boeken of in Ecuador? Wat is goedkoper? En in welk land heb ik meer kans om dieren te zien?
Ik hoor het graag!

Hoi Rianne,
Waarom wil je per se in Chile een trip naar Salar de Uyuni boeken? Volgens mij ga je best gewoon naar Potosi, van daaruit vertrekken er veel bussen & jeeps. En inderdaad, het salar wil je echt niet missen!! het is prachtig, één van de mooiste landschappen die ik ooit gezien heb. Het doet een beetje surrealistisch aan op sommige plaatsen: woestijn met bizarre rotsformaties, meren waarvan het water diep rood gekleurd is (lijkt), de gigantische cactussen, … en de zoutvlakte zelf natuurlijk ook!

Ik heb zowel in Peru (Iquitos) als in Bolivia (de Yungas) de selva (oerwoud) bezocht en beide waren de moeite waard. Als ik dan toch moet kiezen, zou ik je aanraden om het in Peru te doen: in Iquitos met de boot het oerwoud in, daar in paalwoningen overnachten, piranhas vangen op de rivieren, bij zonsondergang rivierdolfijnen zoeken, … Onvergetelijk!

Chile en Ecuador ben ik nog niet geweest maar ik kan je aanraden om één land te kiezen, hoogstens 2, zodat je echt een indruk krijgt van het land en zijn mensen.

Groetjes!
Lies

Ik wil de uyuni trip niet perse doen vanuit chili, maar omdat ik vrij weinig tijd heb om te reizen en ik rustig aan wil doen, vroeg ik me af of dat mogelijk zou zijn. Ja dus. Ik heb maar 5 weken om in Zuid-Peru, Bolivia en dan weer terug naar Lima te reizen… En ik hoorde van de beruchte wegblokkeringen in Bolivia, dus vandaar :).

Is Bolivia een beetje te bereizen?

Hoi,
Ik heb in Bolivia heel wat afgereisd en nooit echt problemen ondervonden, zeker niet qua veiligheid. Ik spreek wel goed Spaans en deed me zelfzeker voor. Als ze in jou een onzekere toerist zien, zullen ze je wel eens proberen te bedotten door belachelijk veel geld te vragen voor een souvenir ofzo maar kom; als dat het ergste is, valt het wel mee he?
En je loopt best niet nonchalant met je fototoestel en portefeuille te zwaaien maar … dat doe ik in België ook niet! :zon:

Tja, en wegblokkades, het kan gebeuren ja. Ik was een jaar in Bolivia dus als ik hoorde van wegblokkades kon ik mijn reis makkelijk aanpassen of uitstellen. En die luxe heb jij natuurlijk niet. Maar toen ik er was, waren er vooral blokkades tussen Cochabamba en Santa Cruz. Af en toe tussen Cochabamba en La Paz. Zijn dat steden die je wil bezoeken?

Je kan bijvoorbeeld vlot van Puno (Peru) naar La Paz (Bolivia) en van La Paz kan je dan weer naar Potosi en het Salar de Uyuni. Of vanuit La Paz naar de Yungas (oerwoud). Zo kan je mogelijke probleemzones vermijden.

Succes en vooral veel plezier!!
Lies

Hoi Rianne,
Wij hebben voor maart 2008 een drie-daagse jeepsafari geboekt bij Peru-online vanuit San Pedro de Atacama welke voor ons eindigd in Uyuni. Vandaar reizen wij verder naar La Paz.
Groetjes!

He Rianne,

Ik ben van plan om in oktober naar Peru en Bolivia te gaan en Salar de Uyuni ook vanuit Chili te bekijken om vervolgens vanuit Uyuni verder Bolivia in te gaan.

Nu vroeg ik me af hoe het jou is vergaan wat betreft de reis door Chili. Of heb je je plannen gewijzigd door bepaalde redenen? Zou ik dan ook graag horen. Zoniet neem ik aan dat je ook vanuit Ariquipa via Arica Chili binnen bent gekomen. Nu heb ik een aantal vragen. Hoe heb je dat gedaan, met de dag of nacht bus? Hoelang duurde de reis? en de zelfde vraag voor het vervolg in Chili naar San Pedro de Atacama. Had je nog last van hoogte ziekte in San Pedro de Atacama door snelle stijging? Ben je meteen door gegaan naar Salar de Uyuni of heb je rust genomen in San Pedro misschien ivm evt hoogte ziekte?

Ik heb zo heel wat vragen over dit stukje reis. Ik zou het fijn vinden als je dit kun beschrijven of kan ik het misschien ergens terug lezen.

Hoor graag van je, alvast bedankt.

Groet Michiel