Hoi Hoi,
In april wil ik vier weken naar Zuid Amerika. Mijn voorkeur ligt bij Peru, maar aangezien ik vier weken ga…lijkt het mij leuk om dit met nog een land te combineren.
Ik twijfel heel erg tussen ecuador en bolivia…wat raden jullie aan?
Hoi Hoi,
In april wil ik vier weken naar Zuid Amerika. Mijn voorkeur ligt bij Peru, maar aangezien ik vier weken ga…lijkt het mij leuk om dit met nog een land te combineren.
Ik twijfel heel erg tussen ecuador en bolivia…wat raden jullie aan?
Hangt er een beetje vanaf wat je wilt. Bolivia is heel goedkoop, en heeft in Salar de Uyuni een absoluut hoogtepunt (neem even aan dat je in Ecuador niet naar de Galapagos gaat). Het is wel zo dat Bolivianen in het algemeen niet erg vriendelijk en soms zelfs lomp zijn. Ecuadorianen zijn veel aardiger. Als je wat strand mee wilt pakken, dan kun je beter naar Ecuador gaan. Of eigenlijk: het strand van Mancora meepakken voordat je verder gaat naar Ecuador. Puerto Lopez is ook een heel leuk plaatsje, en als je in het juiste seizoen zit dan kun je humpback whales spotten. Erg cool! Bergen heb je in zowel Bolivia als in Ecuador. La Paz of Quito? Dan zeg ik Quito.
Logistiek gezien is het allebei wel te doen, er zijn goede verbindingen. Bij allebei de grensovergangen is het wel wat onveiliger en moet je niet zomaar in een busje stappen waarvan de mensen zeggen dat ze een taxi zijn.
De mensen in Bolivia zijn inderdaad wel wat stug en wantrouwig maar ik vond het wel een prachtig land. En het helpt ook als je wat Spaans spreekt, al zijn de stugste mensen juist die Indianen die hun eigen talen spreken.
De Salar de Uyuni is één van de mooiste, fascinerendste landschappen die ik ooit ter wereld heb gezien en ik heb aardig wat mogen reizen in mijn leven. Alleen IJsland kwam in de buurt. In de Salar de Uyuni kom je langs een rood en een groen gekleurd meer, gekleurde bergen, hot springs en bubbelende moddergeisers, grote vreemd gevormde rotsen waar Dalí inspiratie vandaan haalde, een raar ‘eiland’ vol 5 meter hoge cactussen, een gigantische zoutvlakte zo groot als de provincie Utrecht, een hotel gebouwd van zout (zelfs de bedden), en dan in dat midden van niks wonen ook nog her en der mensen en lama’s enzo.
In Bolivia kan ik je ook het dorpje Sorata aanbevelen, een prettig klein plaatsje in groene omgeving en minder hoog dan La Paz (waar het 5 uur vandaan ligt), en een goede basis voor korte en lange wandelingen / hikes. Hotel Sorata is charmant.
Dit gezegd hebbende: in Peru kun je je ook gemakkelijk 4 weken vermaken en nóg slechts het topje van de ijsberg gezien hebben. Weinig toeristen trekken naar het noorden, bv. Kuelap, Chachapoyas. En/of je kunt ‘heen’ (naar Cusco) deze route nemen: Lima - Pisco - Ica - Arequipa (+2500m dus langzaam opbouwen) & Colca Canyon - Puno & Lake Titicaca (+3800m) - Cusco (+3360m) & Machu Picchu, en een andere terugweg naar Lima nemen door de centrale Andes langs Andahuaylas, Ayacucho, Huancavelica, met een treintje naar Huancayo, via Tarma naar Lima… (of vanuit Ayacucho direct naar Lima, maar Huancavelica is een mooi bergdorp en de treinreis van daar naar Huancayo is prachtig).
Of als je alleen de highlights in het zuiden plus een jungle tour wilt doen, zit je toch ook al gauw aan drie weken. Helemaal als je ook de Inca Trail naar Machu Picchu wilt lopen (al ben je dan waarschijnlijk te laat met boeken).
Let ook op dat het Pasen is in April; in Peru wordt de gehele week vóór en t/m Pasen groots gevierd: Semana Santa (vanaf de donderdag of vrijdag, en dan een dag of 9-10). Dat levert geweldige taferelen op van processies en zo, onder Peruanen is Ayacucho daarvoor het meest bekend en die stad heeft ook de hoogste kerk-dichtheid; maar ook in Lima zijn de processies en ceremonies erg mooi. Zie foto’s hier.
Bussen kunnen voller zitten maar vaak worden er ook wel extra bussen ingezet. Hotels kunnen ook voller geboekt zijn maar ik heb nooit problemen gehad plek te vinden (ben toevallig twee keer tijdens Semana Santa in Peru geweest, in 1998 en 2006).
Ik denk dat ook Bolivia en Ecuador wel grootse vieringen hebben tijdens Semana Santa.
Veel plezier, en als je nog meer vragen hebt post ze maar hier.
Cécile
Als je alles in Peru wil zien …in bus en een beetje ontspannen? Is 4weken net genoeg !Wil je nog een land erbij…? Hoewel het fijn is op de stranden van Mancora ligt Ecuador mss wat ver om met bus van het uiterste zuiden naar het uiterste noorden te rijden !als je dan toch in Puno bent kan je meteen beter verder naar Bolivia !Maar ik zeg je in 4 weken heel peru bekijken is een hele klus.![]()
Ecuador ken ik niet, ben ik (nog) niet geweest, maar Bolivia ken ik wel, en heb door omstandigheden niet alles kunnen doen daar wat ik wilde. Maar zoals hierboven ook al veel gezegd is: Bolivia, Titicacameer heb ik wel gedaan, Uyuni niet, maar zijn echt de moeite waard. Peru-Bolivia is ook prima te bereizen zonder (te) lange bus of treinritten. De trein van Cusco naar Puno is erg mooi en niet al te duur, en dan verder met de bus naar La Paz of naar waar je maar wil. Mocht je in Bolivia de Uyuni tour gaan doen, kun je altijd via het puntje van Chili weer omhoog naar Arequipa (peru). Dan heb je een mooi rondje.
Hey!
bedankt voor alle reacties., Uiteindelijk heb ik een mooi vliegticket gevonden , heen vliegend op Ecuador terug vanaf Peru. Nog 2 weken te gaan, ik kan niet wachten!
Ik wil eigenlijk via internet het boek, south america on a shoestring kopen? heeft iemand dit boek, staat er veel handige informatie in? Of kan ik beter een lonely planet van en ecuador en peru kopen?
(ik heb van al mijn reizen lonely planets, dus ik wil geen ander reisboek meer!)
Als ik jou was zou ik de Lonely Planets van Peru en Ecuador kopen. In South America on a Shoestring staan bijvoorbeeld maar 2 hotels in een plaatsje, en in de Peru gids staan er dan 6 voor datzelfde plaatsje. En je loopt ook met alle pagina’s van Brazilië, Chili, Argentinië etc etc te slepen! Of je moet die er voorzichtig uit snijden… ik had bv. op reis door Brazilië en Peru, twee Lonely Planets maar elk half leeg gesneden… scheelde ongeveer een kilo!
Maar tegenwoordig kun je ook op de site van Lonely Planet losse hoofdstukken downloaden (voor weinig geld), dus misschien is dat een goeie optie voor jou. Ook handig voor als je in een bepaald gebied bent, kun je alle pagina’s over andere gebieden lekker in je hotel laten en alleen een paar interessante pagina’s en het plattegrondje mee naar buiten.
¡Buen viaje!
Cécile
Precies. Peru en Ecuador is prima te doen. Misschien wel lichter dan die grote van heel Zuid Amerika. Uh…bladzijden eruit snijden gaat wel erg ver hoor ![]()
Tja… maar zoals gezegd scheelde het wel een kilo en als je probeert je backpack op zo’n 15 kilo te houden, is dat een belangrijk verschil! ![]()