Wellicht naar Chili

Na een 5tal keren naar Azie te zijn geweest wordt het nu wel eens tijd om naar Zuid Amerika te gaan.

Mijn keus is tot nu toe gevallen op Chili. Maar echt helemaal overtuigd ben ik nog niet. Ook omdat de tickets die ik nu vind allemaal rond de 1000 euro liggen, maar wellicht is dat altijd zo? Ik zou dan gaan in de laatste week van Sept en de eerste 3 van Oktober.

Ik weet nog niet goed waar heen te gaan. Ik lees dat het Noorden wat ruiger is en goedkoper en het Zuiden wat duurder maar zeer zeker ook de moeite waard.

Ik reis alleen. Het ontmoeten van medereizigers/locals is dus wel een must.

Verder lees ik dat reizen middels het OV goed te doen is. Klopt dit? Een auto huren zie ik niet zo zitten.

Hoor graag wat tips!

gezien de tijd van het jaar waarin je reist zou je het beste het noorden kunnen bezoeken.
in het zuiden en midden van chili kan het weer dan nog erg slecht zijn.
4 weken is een mooie tijd om een gedeelte van chili te ontdekken.
in zuid amerika kun je erg goed met het openbaar reizen en voor de lange afstanden zijn er ook speciale bussen.
in bijvoorbeeld san pedro de atacama wemeld het van de toeristen dus daar heb je goede kans om in contact te komen met medereizigers.
ik heb woensdag nog 2 tickets geboekt bij iberia in december voor €2560,- met alleen een stop in madrid, het kan nog wel goedkoper maar dan heb je al snel 2 of meer tussenstops en lig je een halve dag ergens op een vliegveld te wachten op de volgende vlucht.
ik kan chili echt aanraden om vele redenen zoals de mensen, de diverse natuur, de andes met zijn vulkanen, wij gaan er nu voor de 4e keer naartoe, ditmaal om de carretera austral helemaal af te rijden en weer terug omhoog.
wat ik ook kan beamen is dat als je eenmaal in zuid amerika bent geweest je als het ware ermee besmet wordt en steeds weer terug wilt.
dus chili zeker doen.

September/Oktober is erg op het randje qua klimaat als je naar het zuiden (merengebied) afreist en meer naar het zuiden wordt het alleen maar erger. De prijzen zijn dan wel lager want het is buiten het hoogseizoen, dus dat is dan een leuk voordeeltje. Aan regen zul je niet ontkomen maar er kunnen ook wel een paar mooie warme dagen bijzitten. Dat wil niet zeggen dat er niks kan worden gedaan tijdens een regenachtige dag. Hier in Pucon bijvoorbeeld kun je een prima dag hebben in èèn van de vele hotsprings hier in de omgeving. Of je kunt raften op de Trancura rivier: zeiknat wordt je toch!
Het is ook een erg persoonlijke keuze natuurlijk, ik hou van bossen, rivieren, watervallen, groen en neem de regen/sneeuw graag voor lief.

In het noorden heb je zongarantie het hele jaar door. Een redelijke standaard route door noord-Chili en waar je dus ook veel medereizigers zult ontmoeten is: Santiago - Valparaiso/Viña del Mar - La Serena - Valle de Elqui - San Pedro de Atacama - Iquique - Arica - Putre - Arica en vanaf daar terugvliegen naar Santiago (Bus is een eeeeerg lange reis…) Busvervoer is geen probleem, elke dag rijden en meerdere bussen tussen de bovengenoemde plaatsen, bijvoorbeeld TurBus.

En het noorden is inderdaad wat goedkoper, maar of je hetzelfde prijsniveau aantreft als in Azie, dacht het niet!

Prettige reis toegewenst
:vak02:

Dank jullie wel voor de antwoorden. Handige info!

Ben al wat meer getriggerd om die kant op te gaan inmiddels.

Ik vraag me wel af wat de veiligheid betreft. Naar mijn idee is de criminaliteit wat hoger in ZA dan in Azië. Al heb ik gelezen dat Chili toch een van de veiligste landen van ZA is. Klopt dit? Ik hou namelijk erg veel van (reis)fotografie en wil daar wel graag volop mee bezig kunnen zijn. Tuurlijk, vage buurtjes e.d. ontwijken etc.

Het grootste nadeel vind ik wel de kosten. Het ticket zelf is best prijzig en met de kosten daar houdt ik idd geen rekening met Aziëprijzen al verwacht ik ook niet het 5-voudige, toch?

Wat kost zeg maar een eenvoudige avondmaaltijd? Met uiteraard een biertje. Of 2?

De route die Grietzen voorstelt ( en ik nog ga uitpluizen ) is een krappe 4000km. Is dat over land te doen in 4 weken? Bij flinke voorkeur voor het grootste deel met trein? Die 4 weken zijn trouwens ook een krappe 4 weken aangezien ik niet de dag na terugkomst al weer met collega’s gecontronfeerd wil worden.

Ik ga zelf ook nog even op onderzoek uit.

Dank alvast!

chili is inderdaad 1 van de meest veilige landen in zuid amerika maar oppassen moet je overal.
prijzen zijn in zuid amerika en vooral chili wel wat duurder als in azie met misschien bolivia als uitzondering.
een maaltijd met een paar biertjes zal iets goedkoper zijn als in nederland maar dat ligt eraan waar je gaat eten.
in chili rijden maar een paar treinen ik geloof van santiago naar temuco en calama naar ollague (bolivia grens).
helemaal van santiago met een bus naar het noorden is inderdaad een hele reis, een optie wat vele andere doen is vliegen vanaf santiago naar calama en vandaaruit het noorden verkennen, calama (chuquicamata kopermijn vlakbij en erg interessant) ligt ongeveer 95 km. van san pedro de atacama wat toch wel het toeristische centrum is en waar diverse excursies gedaan kunnen worden zoals een 4 daagse jeeptocht naar salar de uyuni in bolivia.
ook hoog op de lijst staat meestal nationaal park lauca helemaal in het noorden.
ik zou me meer op het noorden richten in de periode dat jij reist en gezien de reistijd die je hebt.

Kijk voor een prijsvergelijking eens naar een eerdere post van mij:
http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=79346

Met de trein reizen in Chili is bijna niet meer mogelijk. Ik geloof dat je vanaf Santiago nog naar Talca kunt met de trein, en vanaf Talca naar de kust, maar verder eigenlijk niet meer. Vroeger kon je nog helemaal naar Puerto Montt !!!
Meer informatie kun vinden op de site van Ferrocarriles: http://www.efe.cl

Ik vind Chili een erg veilig land, wel moet je in een grote stad als Santiago en andere grotere steden opletten, vooral op de grote busterminals (Bijvoorbeeld Borja, Santiago & TurBus in Santiago).

:vak02:
Groeten,
Grietzen