Hoor graag tips/adviezen over onze reis door Patagonië

Hoi Allemaal,

Ik ben hier vrij nieuw en heb al veel gelezen maar zou graag tips/adviezen willen over onze reis die wij volgend jaar november willen maken (kan maar niet te vroeg beginnen haha).

We hebben zelf al een route uitgestippeld maar hebben nog geen idee of dit haalbaar/realistisch is (ook qua kosten).

De route willen we als volgt doen:
Dag 1 Vertrek Buenos Aires/aankomst Buenos Aires 8/11
dag 2 Buenos Aires 9/11
dag 3 Met gehuurde auto naar San Antonio de Lareco 10/11
dag 4 Met de auto terug naar Buenos Aires en vlucht naar Iguazu
nemen 11/11
dag 5 Watervallen Iguazu bezichtigen 12/11
dag 6 Vliegen van Iguazu naar Trelew en auto huren en overnachting
in Puerto Madryn 13/11
dag 7 Met auto naar Peninsula Valdes met nodige excursies 14/11
dag 8 Met de auto naar Punta Tombo daarna auto terug brengen en
vliegen van Trelew naar Ushuaia 15/11
dag 9 Ushuaia met nodige excursies 16/11
dag 10Met de auto naar Rio Verde 17/11
dag 11Met de auto van Rio Verde naar Puerto Natales 18/11
dag 12Met de auto van Puerto Natales naar Torres del Paine 19/11
dag 13Met de auto van Torres del Paine naar El Calafate +/- 5 uur
rijden 20/11
dag 14Dagexcursie naar Perito Moreno gletsjer 21/11
dag 15/19Via routa 40 van El Calafate naar Bariloche +/- 5 dagen
dag 20Bariloche 27/11
dag 21Met de auto van Bariloche naar San Martin de los Andes 28/11
dag 22Met de auto van San Martin de los Andes naar Pucon Chili 29/11
dag 23met de nachtbus van Pucon naar Santiago +/- 12 uur 30/11
dag 24Santiago 1/12
dag 25/28Vlucht Paaseiland
dag 29vlucht Paaseiland/Santiago/Amsterdam 6/12
dag 30aankomst thuis 7/12

We willen dus 3 binnenlandse >>> vluchten doen + retour Paaseiland.
Is het gunstig dit met een airpas te doen?
En veel met gehuurde auto’s rijden, hoe kan je dit het beste aanpakken zonder te veel drop-off kosten te hebben?
We willen liever niet te veel met bussen doen zodat we zelf kunnen bepalen waar we stoppen en gaan overnachten.

Is deze reis goed zelf te plannen of kunnen we misschien beter toch gedeeltelijk/alles regelen via een organisatie?

Graag hoor ik van jullie :dag:

Dit is elke dag een andere stad? Alleen de rit naar Bariloche en Paaseiland zijn meerdere dagen. In vier weken zou ik persoonlijk, max 10 stops plannen.

Ik zou of voor Buenos Aires, Iguazu en Pantagonie kiezen. Of voor Santiago, Paaseiland en Pantagonie gaan. Vooral met de auto is het lekker om af en toe te stoppen bij iets, omdat het er gewoon leuk uitziet. Of langer blijven, omdat je het er naar je zin hebt.

Zelf ben ik in Buenos Aires, Santiago en Iguazu geweest. In de steden ben ik zeker 5 dagen geweest, zoveel te zien en te doen…echt niet vergelijkbaar met steden in Nederland. En je bent er waarschijnlijk maar 1 keer, dan wil je toch wel het maximale eruit halen. Voor Iguazu zou ik 3 dagen uittrekken.

Inderdaad, op deze manier ben je alleen maar aan het reizen.
Ik zou ook een paar punten schrappen.
Ushuaia bijv. Deze stad zelf is niet echt de moeite waard. Je moet hier alleen naartoe om antarctica te bezoeken of om te gaan Hiken in de omliggende parken.
Ik zou vliegen op el calafate (wat wel duur is) en van daaruit naar torres, perito moreno en el Chalten gaan.
Wat ook kan is eerst door steken naar bariloche en dan naar Chili en daarna een retourtje boeken op punta Arenas vanuit Puerto montt. Deze vlucht is stukken goedkoper dan alle vluchten in Argentinie. Dan kun je ook nog pinguins gaan kijken op isla magdalena.
Ik zou bij iguazu minimaal 1 dag argentijnse kant en een halve dag braziliaanse kant doen.
De ruta 40 moet je niet onderschatten. Hier zijn nogal eens stukken onverhard of afgesloten voor een paar dagen. Ik denk dat het te risicovol is om deze route in te plannen in een reis van 1 maand. In iedere geval als je zo strak plant.

Al bedankt voor deze tips.
Nou moet ik wel bekennen dat ik deze route heb bepaalt vanuit reisorganisaties.
Zoals de dagen naar Iguazu:
Dag 4 Iguaçu, transfer naar hotel. In de middag een excursie naar de Braziliaanse kant van de watervallen, accommodatie in hotel in Iguaçu
Dag 5 Iguaçu, Vandaag maak je een excursie naar de Argentijnse kant van de watervallen,
accommodatie in hotel in Iguaçu
Dag 6 na het ontbijt word je naar het vliegveld gebracht Vliegen van Iguazu naar Trelew en auto huren en overnachting
in Puerto Madryn
Dat lijkt ons genoeg tijd om wat te zien van de watervallen.

Meerdere dagen in grote steden spreekt ons niet aan vandaar maar 1 avond en 1 dag.

Ushuaia hebben we voor gekozen:
Dag 8 Ushuaia, transfer naar hotel, accommodatie in hotel in Ushuaia
Dag 9 Ushuaia, vandaag maak je een halve dag excursie naar het Lapataia National Park en in de middag een halve dag excursie per catamaran naar een zeehonden kolonie in het Beagle Kanaal, accommodatie in Ushuaia
Dag 10 na het ontbijt vertrekken richting Rio Verde

Deze manier van reizen spreekt ons juist aan om veel te reizen en overal maar max 2 overnachtingen te hebben.

Ondanks wat ik nu heb gelezen over routa 40 leek ons dit juist een uitdaging om veel te zien van de omgeving en te kunnen stoppen wanneer we willen.
Is 5 dagen te kort ingeschat?

Jeetje zeg, word al moe als ik er naar kijk! Denk echt dat je moet gaan schrappen. Het lijkt me zo’n gehaast worden zo, het is toch ook leuk om een dagje lekker te niksen, terrasjes afgaan oid? Maar ja, dat moet ieder voor zich weten natuurlijk.
Opmerking over San Antonio de Areco… super maar alleen met de Día de la tradición, die gehouden wordt in het weekend van 12 en 13 nov., waarvan op zondag dus hoogstwaarschijnlijk de defilé’s en gaucho spelen, asado’s etc. Heb het in 2009 meegemaakt en ik vond dat echt helemaal geweldig! Op gewone dagen is het gewoon een schattig dorpje en ben je er in een paar uur doorheen. Zou ik dus persoonlijk in Buenos Aires blijven want daar is zoveel moois en leuks te zien!

Zie nu dat jullie volgend jaar pas gaan… hou er rekning mee dat Día de la Tradición in het weekend voor, maar meestal na 10 november wordt gehouden. Dus in 2012 zal het idd 11 nov zijn…

Dit is idd de reden waarom we dat weekend naar San Antonio de Areco gaan maar dacht dat het op de zaterdag was op de 10e maar moeten er dus de zondag zijn dus vertrekken we een dag later :slight_smile:

Ik heb het in 2009 gedaan en toen was het op zondag. Maar je kunt ook even informeren natuurlijk. Hieronder zet ik wel een link neer, voor de fotos. En daar kun je misschien ook wat info voor 2012 afhalen.
Ik vond het zo super!!! Misschien overdreven maar krijg nog kippenvel als ik er aan denk. De "optochten"begonnen dacht ik aan het begin van de middag. Er is een groot vierkant plein, met paadjes en bomen en daarom heen een weg van leuke keitjes en huisjes/winkeltjes erom heen. Alle gaucho groepen uit het hele land maken daar hun opwachting. Met hun mooiste kleren aan, hun beste paardjes, maar ook reden er kindertjes mee, ook heel mooi aangekleed. Toen het begon was het druk en rumoerig, iedereen stond af te wachten. Ineens begonnen ze het volkslied te spelen, het werd doodstil, iedereen bleef staan en uit het niets begon men heel zachtjes met z’n allen het volkslied mee te zingen…echt een kippenvel moment en de tranen stonden in mn ogen. Dat Argentijnse volk, wat het niet zo makkelijk heeft, vol overgave mee te zingen, geweldig!!! 's Middags begon er een asado, bbq, in het grote park over de rivier. Er zijn dan ook demonstraties van de gaucho’s en stalletjes met gaucho spullen die je kunt kopen. Mijn dochter en ik hadden het geluk opgenomen te worden door een stel echte gaucho’s die daar hun eigen asado hadden. Ze hebben alles gedeeld met ons. Het waren mensen die nog nooit toeristen hadden gesproken zeiden ze. Het werd daardoor een hele bijzondere middag. We hebben samen met een gaucho nog ponchos en broeken ingeslagen voor een habbekrats. Dit was één van de leukste dagen die ik heb doorgebracht in Argentina. We hadden ook een superhotel vlakbij het centrum, dus we konden alles lopend af.
Echt leuk dat je daar naar toe wil gaan!

Je kunt trouwens ook heel makkelijk met de bus hoor, is tenminste niet zo duur als een auto huren. Of een taxi die bv Flipsen hier van het forum kunt regelen voor je

1 like

Ik zou even zoeken naar iemand die de ruta 40 recent heeft gedaan over de conditie hiervan en de benodigde tijd.
Ik weet niet of je al iets geboekt hebt voor torres. zoja dan hoef je niet in puerto natales te komen. Hier is verder niet veel te beleven. Ze hebben wel een paar leuke restaurantjes maar dan is het dan ook. De meeste komen hier om inkopen te doen voor trektochten en andere info over het park.
Als je een refugio boekt zou ik meteen doorrijden naar torres.scheelt weer een dag. Trouwens ik zie dat je maar max. 1 dag in torres bent, dat is wel wat weinig voor één van de mooiste parken van zuid amerika. Ik zou hier toch wat dagwandelingen maken wil je de echte schoonheid van het park kunnen zien.
Pucon is ook echt een plaats waar je wat langer wil verblijven. Hier kun je een fantastische klim op een vulkaan maken.
Als ik het zo allemaal bekijk zou ik de hele peninsula valdez hoek schrappen om tijd te winnen.
succes.

Dat gaan we zeker eens doen, mensen opzoeken die ervaringen hebben met over de ruta 40 rijden.
We hebben nog niks geboekt hoor, hebben nog alle tijd om alles goed uit te zoeken.
Misschien moeten we Puerto Natales ook maar laten vervallen omdat we die route waarschijnlijk toch maar met de bus doen (was anders een goede tussen stop geweest).
Penisula Valdez laten we zeker niet vervallen omdat walvissen spotten 1 van onze hoogte punten in deze reis zal zijn.