Van Uyuni naar Salta

Hallo,

Weet iemand of er een tour is vanaf Uyuni,
waar je met een 4x4 met gids over het zoutmeer naar Salta in Argentinië kunt?

Groetjes Ron

naar salta weet ik zo niet, wel als je eerst naar san pedro de atacama gaat en vandaar naar salta.
san pedro is ook geen straf als je daar een paar dagen blijft.

Ok, bedankt voor je reactie.

Ons plan is om vanuit sucre naar Uyuni te gaan.
Daar willen we een dagtour maken bij het zoutmeer.
Vanuit Uyuni willen we met een bus naar Salta.
De afstand is te groot om het in één keer te rijden.
Weet jij een leuke plaats om een overnachting te hebben.

Vanuit Salta willen we naar San pedro.
Wat is san perdro voor stadje en wat kun je daar doen?

Groetjes Ron

san pedro is erg toeristisch maar een erg mooi dorpje met diverse activiteiten rondom waar je makkelijk enkele dagen kunt blijven.
klein beetje zoeken en je vind diverse mogelijkheden, met eventueel een huurauto kun je alle excusies zelf makkelijk zelf doen.

Ik heb vanuit Uyuni de nachtbus genomen naar Villazon (grens plaatsje) en dan de grens over gelopen en daar de bus gepakt naar Jujuy (die ging ook door naar Salta). Er gaat ook geen bus rechtstreeks naar Salta. Tussen Salta en uyuni heb je alleen nog Tupiza, maar geloof dat vanaf daar ook geen rechtstreekse bussen naar Argentinië gaan.

Ok bedankt,
Had je die nachtbus in nederland al geregeld of in Bolivia?
Hoelang was die rit ongeveer?

Nee, heb beide bussen ter plekke geregeld. De bus van Uyuni naar Villazon is 8 uur. Het zijn echter niet de meest comfortabele bussen! Dat is een nachtbus. Je komt dan 's ochtends om 7 uur aan. Loop dan gelijk door richting de grens en koop het volgende busticket niet in Bolivia. Ze zullen je namelijk proberen op te lichten. Als je de grens over bent kun je een taxi nemen naar het busstation. (8pesos, 1,30 ongeveer) Daar gaan meerdere bussen per dag naar Salta. Die bus doet er 5 uur over.

Ok, dat is een goede tip!
Waar ben allemaal naar toegeweest in die vakantie?

Dit lijkt mij een omslachtige manier van (om)reizen waarbij je de mooiste dingen juist overslaat: alles onderweg tussen Uyuni en San Pedro de Atacama!! Niet alleen dat zoutmeer is mooi, maar juist alles wat verder weg van Uyuni. Gekke rotsen, vulkanische activiteit zoals moddergeisers en hot springs, een knalrood meer, een knalgroen meer, maan-achtige landschappen etc.

Ook bij San Pedro in de buurt heb je prachtige maan-achtige gebieden, en El Tatio geisers zijn erg tof.

¡Feliz viaje!

Alleen de Salar de Uyuni tour in Bolivia verder: Buenos Aires - Cordoba - Mendoza - Santiago (chile) - Valparaiso - La Serena - San Pedro de Atacama - Tour de Salar (Bolivia) - Uyuni - Jujuy (Argentinie) - Humahuaca - Salta - Corrientes - Iguazu - Buenos Aires- Puerto Madryn - Rosario - Montevideo (Uruguay) - Punta del Este - La Paloma - Punta del Este - Florianopolis (Brazilie) - Buenos Aires.

Ah dat was zeker een helemooie reis! Uruguay staat bij ons ook hoog aan het lijstje om ooit te bezoeken.
We zijn van plan om de volgende route te volgen: La paz - Sucre - Uyuni (Dagtour Salar) - Humahuaca - Salta - San pedro met eventueel een dagtour Salar) - Calama (vliegen) naar La Serena - Valparaiso - Santiago en dan het vliegtuig pakken naar Buenos aires.

We zijn nog aan het twijfelen over La Serena en Humahuaca, vond je dat de moeite waard?
Hoeveel nachten zou je me adviseren voor La Serena, Valparaiso en Santiago?

Zonde om het mooiste van het hele continent over te slaan en alleen een dagtour naar de salar te doen…

La Serena vind ik lastig, ben daar maar 1 nacht geweest. De bedoeling was langer maar had me vergist in welke datum ik in San Pedro moet zijn. Er zijn wel een hoop dingen te doen vanuit daar.

Humahuaca vond ik het leukste dorpje in die omgeving. Het dorpje zelf is in een halve dag te zien, maar wel een goede plek om de omgeving en andere dorpjes te bezoeken. Meeste huren een auto voor de omgeving maar ik ben met de bus naar de dorpjes geweest en dat ging prima. En vanaf Salta zou je nog de natuur kunnen zien.

Voor Valparaiso is twee nachten voldoende, vooral de gratis wandeltour is aan te raden! Santiago was ik 4 nachten, maar dat was wat te veel. 2/3 nachten afhankelijk van of je het een leuke stad vind.

Hoi Cecilia,

Helaas past het niet in ons reisschema om een drie daagsetour van Uyuni naar San pedro te doen en dan nog naar Salta te rijden.
We willen heel graag naar Salta toe en daarom wil ik een dagtour bij Uyuni en een dagtour bij San Pedro doen. Vanuit San pedro willen we naar Chili toe.
Wat is het mooiste wat je vanuit San pedro kunt doen? Waar liggen rode en groene meer ongeveer?

Groetjes Ron

Laguna Colorada en Laguna Verde liggen onderweg tussen Uyuni en San Pedro de Atacama. En nog veel meer prachtige dingen (gekke rotsen, hot springs etc) liggen daar midden in die woestijn. Waar je niet komt met een dagtripje vanuit de ene of de andere plaats (want dan moet je dezelfde weg weer terug).
Ik vond het een van de mooiste, bizarste landschappen die ik ooit ter wereld heb gezien. Alleen IJsland heeft ook stukken waarvan mijn mond net zo open viel. :slight_smile: (En misschien Nieuw-Zeeland maar daar ben ik niet geweest.)
Zelf heb ik dat hele Salar-gebied gedaan als 4-daagse tour startend in Uyuni en eindigend in Uyuni, dus ook een groot stuk dubbel. Daarom is het zo handig dat er ook tours zijn die starten in Uyuni en eindigen in San Pedro de Atacama.

Bij San Pedro in de buurt kun je van alles doen maar ik vond El Tatio geiserveld wel het meest spectaculair.

In La Serena was ik lang geleden, ik vond er niet zoveel aan, vergeleken met de stadjes in Bolivia en Peru. Santiago ook niet geweldig (als je eenmaal Cuzco, Sucre en dat soort steden hebt gezien). Het hele stuk tussen Santiago en San Pedro de Atacama vond ik lang en saai en het is veel duurder dan Bolivia.
Het uiterste zuiden van Chili schijnt vooral mooi te zijn maar dat lijkt niet in jullie plannen te zitten.
Misschien kun je beter dat hele stuk San Pedro - Santiago overslaan en gewoon van noord-Chili direct naar Argentinië gaan, als je die vlucht uit Buenos Aires al geboekt hebt. Maar ik weet ook niet hoeveel tijd jullie voor je totale reis hebben.

Goeie reis…

1 like

Hoi Cecilia,

We hebben vier weken voor de reis uitgetrokken.
Van San pedro willen we met de vliegtuig naar Santiago, Ik had al een vermoeden dat het niet de moeite waard is om dat met de bus of auto te doen. Het zuiden van Chili is heel veel mooie natuur, Wij vinden natuur wel mooi, als het op de route ligt zoals het zoutmeer dan willen we het zeker bekijken. maar we rijden er geen honderden km’s voor om. We zijn meer cultuurliefhebbers. Wat we wel heel gaaf zouden vinden is het bezoeken van een indianenstam. Weet je waar je dat zou kunnen doen?

Groetjes

Echt een stam weet ik niet zo 1-2-3, maar je zou kunnen gaan naar Isla del Sol en Isla de la Luna in het Titicacameer; daar leven veel mensen nog wel op heel traditionele wijze. Op Isla del Sol is de zon geboren volgens de Inca’s. Als je een goede gids hebt, kan die je heel veel vertellen. Je kunt eventueel overnachten in een klein pensionnetje of misschien bij een familie in huis.

In Chili leven de mensen al op veel modernere wijze. Waar je in Bolivia nog volop vrouwtjes tegenkomt met veel wijde rokken over elkaar heen aan, en bolhoedjes op (de mannen zijn vaak wel moderner gekleed); zul je dat in Chili amper zien.

Wie weet staat er in Lonely Planet of een andere reisgids wel een suggestie voor een plek waar je een traditioneel levende stam kunt bezoeken.

Ga in La Paz ook zeker naar de ‘heksenmarkt’ bij de San Francisco kathedraal. Daar staan nog vrouwtjes die lama-embryo’s verkopen enzo.
Een begraafplaats bezoeken kan ook heel fascinerend zijn. Ze hebben daar de graven boven de grond, als een soort flatgebouwtjes. Met elk een raampje ervoor, waarachter bloemen en muziekkaarten staan.

Het klinkt wel alsof jullie een aantal stukken ‘voor niks’ afleggen of in je reis hebben zitten, zoals het stuk tussen San Pedro en Santiago. Is het ticket nog te wijzigen? Met 4 weken alleen maar Bolivia is het ook al best passen en meten wat je dan wel en niet kunt zien. Ook dat land alleen al is erg groot, en door de bergen heeft het lange reistijden. Maar heeft ook ontzettend veel mooie dingen te zien.
Bijvoorbeeld het dorp Sorata op 5 uren van La Paz is superleuk, en een mooi startpunt voor korte wandelingen van een paar uur, tot hele hikes naar een gletsjer.
Ook zou je het Amazonegebied in Bolivia kunnen bezoeken.

Heb je al uitgezocht hoe duur het is om te vliegen van Santiago naar Buenos Aires? Waarom vlieg je niet terug uit bijvoorbeeld Lima of La Paz?

Dan hou je de reis wat compacter en ook véél goedkoper, en met minder uren in bussen, en meer uren ‘buiten’.