Via Argentinie naar Bolivia

Hallo, Ik ben van plan om via salta in Argentinie naar de zoutvlaktes in bolivia te reizen. Weet iemand of het mogelijk is om daar een one way tour te boeken door de zoutvlaktes van bolivia richting La Paz?

Vanaf Uyuni moet je gewoon een bus nemen. Het lastigste is om bij een “beginpunt” voor de zoutvlakte trips te komen. Je kunt trips doen vanuit San Perdo de Atacama (Chili). Dat heb ik gedaan. Een andere optie is om vanuit Salta naar Tupiza te gaan. Maar hoe dat precies werkt weet ik niet.

Zeker is het mogelijk een one-way tour te boeken. Sommige offices bieden de mogelijkheid je tot La Paz te brengen, anderen eindigen in Uyuni. Je kan diezelfde avond in Uyuni de nachtbus nemen naar La Paz, om daar de volgende ochtend aan te komen.

Je kan om eventjes een tweedeling te maken kiezen uit twee tours, die door de meeste offices worden aangeboden.

  1. Vertrekken uit San Pedro de Atacama in Chili. Dit betekent dat je vanuit Salta de bus neemt naar San Pedro, deze rijdt alleen op dinsdag, donderdag en zaterdag in de ochtend (dagbus), houdt hier dus rekening mee. Je kan ervoor kiezen een dagje door te brengen in San Pedro, maar kan er ook voor kiezen de dag van aankomst alle offices te bezoeken en een tour te boeken die de volgende dag start. (Heb ik destijd gedaan.) De meeste tours vertrekkend uit San Pedro duren 3 dagen en brengen je standaard naar Uyuni. Wel is het mogelijk om je tegen bijbetaling af te laten zetten in La Paz.

  2. Neem vanuit Salta de bus laat in de avond (nachtbus) richting Tupiza, Bolivia. Deze bus brengt je tot de grens met Bolivia, daar moet je een stuk de grens over lopen en een nieuwe bus nemen die je naar Tupiza brengt. Vanuit Tupiza kan je een tour boeken over de zoutvlaktes, hier zijn zoals ik heb gehoord ook de mogelijkheden er om je af te laten zetten in La Paz, maar de meeste tours gaan ook standaard naar Uyuni. Vanuit Tupiza is het meestal mogelijk 4-daagse tours te boeken.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Als je namen wilt weten van touroperators moet je maar eventjes mailen. Ik geloof niet dat het is toegestaan hier reclame te maken.

De busdienst is enigszins gewijzigd, nu rijdt de bus op dinsdag, donderdag en ZONDAG. Er zijn 2 maatschappijen, wij werken met Gemini: 0387-4317778. Kosten (hoewel die ook nogal eens wijzigen) zijn Ar$190 per persoon. Prachtige bustocht overigens, lang maa zeker de moeite waard. Je komt rond 19:00 aan in San Pedro de Atacama. Overigens denk ik dat je een trip naar de Tatio geisers niet mag missen als je daar bent :slight_smile:

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Als je namen wilt weten van touroperators moet je maar eventjes mailen. Ik geloof niet dat het is toegestaan hier reclame te maken.

Als het informatie is waar meer mensen iets aan hebben is het natuurlijk geen enkel probleem om namen en telefoonnummers of internetadressen te plaatsen :biggrin:

Helemaal eens me al deze tips! En San Pedro is best leuk. Ik vind dat je Valle de la Luna eigenlijk ook niet over mag slaan. En idd…plan die bus naar San Pedro een beetje goed! Hij is overigens ook nogal duur (zelfs voor locale begrippen): ik betaalde een tijdje geleden $60…

Dat La Paz verhaal vind ik een beetje onduidelijk. Ik neem aan dat gewoon bedoeld wordt dat je er een busticket Uyuni-La Paz bij kunt boeken, zodat je dat in Uyuni niet meer hoeft te doen? Lijkt me niet dat sommige jeeps even doorrijden naar La Paz om je daar af te zetten :slight_smile:

Bedankt voor alle tips!
Ben alleen niet van plan om via chili te reizen, ga liever voor de snellere optie en via argentinie meteen naar bolivia. Dus dan het beste naar Tupiza en vandaaruit tour regelen over zoutvlakte. Vervolgens eindig ik in Uyuni en daar de nachtbus naar La Paz!

Aanvulling: vanaf Uyuni kun je ook de trein nemen naar Oruro (duurt ongeveer zeven uur) en dan vanaf daar de bus naar La Paz (nog ong. drie uur). De treinrit is erg mooi en overdag, de bus rechtstreeks gaat 's nachts. Veel plezier!

Hi,

Weet niet of je inmiddels al geweest bent, maar zie voor antwoorden en info over dit topic ook:http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?p=422228#post422228

Groetjes,

Eva

Als je de tijd hebt zou ik toch overwegen om via san pedro te gaan. het stuk tussen san pedro en uyuni is zeker zo indrukwekkend als de zoutvlaktes zelf.

Absoluut! Laguna Colorada (en Verde, en als die andere meren) zijn zo waanzinnig mooi! Mag je eigenlijk niet missen!

Als je van Tupiza naar Uyuni gaat, ga je ook via Laguna Colorado, Laguna Verde en tal van andere meren. Die tocht duurt vier dagen in plaats van drie, dus in die extra dag zie je zelfs nog veel meer moois! De omgeving van Tupiza is ook waanzinnig mooi. En je komt nauwelijks andere jeeps tegen… Wat mij betreft maak je absoluut de juiste keuze. Geniet!